2024-04-23 23:26:23

10 نکته ساده برای پای بند بودن به برنامه بودجه مالی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
بودجه مالی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

برنامه‌ریزی آن هم از نوع مالی به‌ویژه برای ما کاری بسیار سخت و حتی غیرممکن است. برای برنامه‌ریزی باید شناخت دقیق و روشنی از موقعیت خود داشته‌باشیم و پس از آن می بایست به‌طور واضح هدف و موقعیت نهایی که به‌دنبال رسیدن به آن هستیم را مشخص کنیم. البته این اولین خان برای رسیدن به هدف است و شاید مرحله سخت‌تر از آن، پایبندی به برنامه تدوین‌شده و رعایت کردن تمام قوانین نوشته‌شده در برنامه باشد. با این مقاله “10 نکته ساده برای پای بند بودن به برنامه بودجه مالی” با ما همراه باشید.

با هم در رابطه با اهمیت برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌بندی برای دستیابی به اهداف مالی زیاد صحبت کرده‌ایم. در مقاله‌ای با عنوان (چگونه درآمد ماهیانه خود را بودجه‌بندی کنیم؟) به طور مفصل در رابطه با بودجه‌بندی درآمد ماهیانه و هزینه های قابل قبول مالیاتی صحبت کرده‌ایم، حال می‌خواهیم چند نکته ساده برای پایبند بودن به این برنامه و رعایت الزامات تعیین‌شده برای بودجه خانوادگی و در نتیجه تحقق اهداف مالی خانواده به شما یادآوری کنیم. پس اگر برای خود هدف مالی تعیین کرده‌اید، این چند نکته ساده می‌تواند در ادامه حرکت به سمت اهداف موثر باشد.

  • هر ماه یکی از عادت‌های خود را تغییر دهید

اگر 7مرحله ضروری برای بودجه‌ مالی که در مقاله: چگونه درآمد ماهیانه خود را بودجه‌بندی کنیم؟ را به طور کامل و به دقت انجام داده‌باشید، با عادت‌های مالی خود و خانواده آشنا شده‌اید و می توانید تمام کارهایی که انجام دادن آنها ضرورت ندارد و یا بیشتر از حد معمول به پرداخت هزینه برای آنها عادت کرده‌اید را لیست کنید. یکی از مزیت‌های تدوین برنامه مالی شخصی این است که با تعیین اهداف دقیق مالی و زمانبندی کردن برای تحقق آنها، راحت‌تر عادت‌های مالی خود را مدیریت کنید. بنابراین، لازم است عادت‌های مالی خانواده را شناسایی کرده و برای اصلاح این عادت‌ها اقدام کنید.

حتما بخوانید: نرم افزار حسابداری

پیشنهاد ما به شما این است که برای اصلاح عادت‌های مالی خود و خانواده، لاک‌پشتی عمل کنید. در واقع نیازی نیست که به خود سخت بگیرید تا در همان یکی دو ماه اول با کنار گذاشتن رفتارهای پرهزینه خانواده، میزان هزینه‌های ماهیانه را کاهش دهید. بهتر است هر ماه روی تغییر دادن یک رفتار تمرکز کنید. به عنوان مثال اگر عادت به خرید کردن از مراکز خرید گران قیمت و رفتن به رستوران های گران دارید؛ می توانید برای شروعِ تغییر از کم کردن تعداد سفارش‌های غذایی خود از رستوران های گران برای ماه اول شروع کنید. در ماه دوم سعی کنید برای خرید کردن، مراکز خرید با تخفیف و یا با قیمت‌های مناسب‌تر را انتخاب کنید.
بنابراین، هر ماه برای تغییر دادن یک عادت مالی نامناسب خود برنامه‌ریزی کنید و سعی کنید به تدریج عادت‌های مالی خود را اصلاح کنید.

بررسی کالا
بررسی کالا قبل از خرید
  • قبل از خرید کالاهای مورد نیاز، حتما نظرات کاربران این محصولات را بررسی کنید

از مزیت‌های بسیار کاربردی دنیای دیجیتال، دسترسی به اطلاعات گسترده در تمام زمینه‌ها است. بنابراین به راحتی می‌توان برای تصمیم‌گیری در هر زمینه‌ای، تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را بررسی کنیم. به ویژه برای کالاهای گران بهتر است قبل از اقدام به خرید، ویژگی ها و امکانات آن را به دقت بررسی کنید تا متوجه شوید آیا چنین محصولی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود و از نظر قیمت، ارزش خرید دارد یا خیر.

بهترین منبعی که می‌توان بدین منظور معرفی کرد، نظرات کاربران محصولات در سایت‌های مختلف است. زیرا این افراد با هدفی مشابه هدف شما، کالای مد نظر را خریده و دیدگاه آنها برای استفاده آن کالا می‌تواند به دیدگاه شما بسیار نزدیک باشد. در واقع شما با مطالعه نظرات کاربران یک محصول، از تجربه خرید آنها استفاده کرده و در صورت مطلوب بودن تمام شرایط و با دیدی بازتر می‌توانید برای خرید هزینه کنید.

  • پس از انتخاب نهایی کالا، یک تا سه روز برای پرداخت به خود فرصت دهید

از معروف‌ترین توصیه‌هایی که در زمینه مدیریت مالی شخصی بسیار شنیده‌ایم، این است که برای خریدن و پرداخت پول هرگز عجله نکنید. اغلب گفته‌ شده‌ است که یک تا سه روز به خود فرصت دهید تا بیشتر برای پرداخت پول و خریدن کالایی تازه فکر کنید. از آنجا که اغلبِ خریدها از روی احساس و بدون وجود نیاز واقعی به محصول است با ایجاد وقفه یک روزه برای پرداخت، اگر واقعا نیازی به آن محصول نداشته‌ باشید از خرید کردن آن منصرف خواهید‌ شد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

  • خریدهای عمده و مهم خود را اول روز انجام دهید

یکی از تفریحات سالم خانواده‌ها، رفتن به مراکز خرید به ویژه هایپرمارکت‌ها و خریدن تمامی مایحتاج خانواده به صورت کلی است. اغلب ترجیح می‌دهیم بعداز ظهر روزهای تعطیل و یا بعد از ساعات کاری برای خریدهای کلی اقدام کنیم. حال آنکه بعد از یک روز کاری شلوغ، ذهن خسته است و توان بررسی دقیق نیازهای خود و عدم انتخاب اقلام غیرضروری را ندارد. بنابراین، خستگی روز کاری می‌تواند دلیلی باشد برای میل به خریدهای بیشتر و غیرضروری. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم اولِ روز را که سرحال هستید و می‌توانید منطقی‌تر برای خرید کردن تصمیم بگیرید، برای خریدهای کلی انتخاب کنید.

  • روی کارت بانکی یک پیام هشدار برای خود بنویسید

قبل از اینکه کارت‌های بانکی جای چول نقد را بگیرند و عملیات پرداخت و در دسترس بودن پول را بهبود دهند، از پول نقد برای خرید استفاده می‌کردیم. مزیت استفاده از پول نقد این است که به طور ملموس پرداخت پول به هنگام خرید و کم شدن پس انداز را درک می‌کنیم. در حالی که در خرید با کارت بانکی تنها با کشیدن کارت و وارد کردن رمز، پول از حساب کسر می‌شود و تنها تلنگری که با هر خرید دریافت می‌کنیم، همان پیامک بانک است.

بنابراین در خریدهای نقدی بهتر می‌توان بهای خریدن اقلام مختلف و از دست دادن بخشی از پس انداز را محاسبه کرد. شاید به همین دلیل است که امروزه خرید کردن برای همه ما آسانتر شده‌است. اما برای جبران این ویژگیِ کارتهای بانکی، می‌توانید یک پیام برای خود روی کارت بانکی و یا کیف کارت بنویسید مبنی بر این که آیا به این خرید نیاز داری؟ یا حواست به بودجه این ماه هست؟ همین پیام ساده می‌تواند برای کم کردن خریدهای غیرضروری بسیار موثر عمل کند.

بودجه برای خرید
تعیین بودجه برای خرید اینترنتی
  • تعیین بودجه ماهیانه برای خریدهای اینترنتی

اگر اهل خریدهای اینترنتی هستید و ترجیح می‌دهید اکثر نیازهای خود را از این طریق خریداری کنید؛ برای مدیریت بهتر هزینه‌های ماهیانه و عمل به بودجه مالی در نظر گرفته‌شده، بهتر است برای خریدهای اینترنتی یک حساب بانکی جداگانه در نظر بگیرید و هر ماه متناسب با بودجه اختصاص داده‌شده، حساب بانکی خود را شارژ کنید. بدین صورت راحت‌تر می‌توانید هزینه‌های خرید خود را کنترل کرده و از سقف در نظر گرفته‌شده برای اقلام ضروری در شرایط عادی فراتر نروید.

باید بدانید: نرم افزار شرکتی

  • اگر احساس گرسنگی دارید، برای خرید به فروشگاه مواد غذایی نروید

یکی از نقاط ضعف همه ما، خوراکی‌های متنوع و ظاهر جذاب آنها است. حال تصور کنید وارد فروشگاه‌های مواد غذایی شده‌اید، در حالی که شدیدا احساس ضعف و گرسنگی دارید! در این شرایط هر چیزی که به چشم بیاید، چه مورد نیاز باشد و چه نباشد، در سبد خرید قرار خواهد‌گرفت. ترجیحا برای خرید محصولات خوراکی و پیشگیری از اینکه به دام خریدهای خوشمزهِ غیرضروری نیفتید، در صورتی که گرسنه هستید به این مغازه‌ها وارد نشوید.

پارمیس
پارمیس همراه برای مدیریت بودجه شخصی
  • ابزاری مناسب برای مدیریت بودجه انتخاب کنید

در مقالات قبلی از سایت فناوری اطلاعات پارمیس، اشاره کردیم که بودجه‌بندی از روش‌های مناسب برای مدیریت هزینه‌ها و درآمدها است. در واقع در بودجه‌بندی هزینه‌های خانواده را دسته‌بندی کرده و متناسب با هر دسته بخشی از درآمد ماهیانه را به آن اختصاص می‌دهیم. صرف دسته‌بندی هزینه‌ها و تخصیص درآمد به هر دسته مهم نیست، بلکه رعایت کردن بودجه و خرج کردن متناسب با آن برای مدیریت مالی شخصی اثرگذار است.

روش‌های مختلفی برای مدیریت بودجه وجود دارد. در ساده‌ترین حالت می‌توان اول هر ماه، برای هر یک از هزینه‌های خانواده یک پاکت نامه در نظر گرفته و بودجه لازم را در آن قرار داد. در این صورت در کنار تعیین بودجه برای هر هزینه، می‌توان نحوه خرج کردن آن مبلغ را نیز مدیریت کرد. اما امروزه که کارت‌های بانکی جایگزین پول نقد شده‌اند و بسیاری افراد چندان حوصله دردسرهای پرداخت نقدی را ندارند و اغلب از برنامه‌های مختلف مالی برای پرداخت و انتقال پول استفاده می‌کنند، برنامه‌های حسابداری شخصی بهترین ابزار برای مدیریت هزینه‌ها و بودجه‌بندی کردن درآمد است.

حتما بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

برنامه حسابداری شخصی پارمیس همراه که ازجمله محبوب‌ترین برنامه‌های موبایلی مدیریت مالی است، امکانات مختلفی به ویژه بخش بودجه را برای کاربران خود در نظر گرفته‌است تا مدیریت هزینه‌ها و درآمدها و تعیین بودجه برای اهداف مالی را دقیق‌تر انجام دهند. در بخش بودجه می‌توانید برای هر یک از اهداف خود بودجه مورد نیاز آن را تعیین و با مبلغ پس‌انداز مقایسه کنید و برای رسیدن به مبلغ تعیین شده برنامه‌ریزی کنید.

همچنین در حسابداری شخصی پارمیس همراه، می‌توانید با تعریف هر یک از اعضای خانواده و ثبت هزینه‌های مرتبط به فرد با نام او دقیق‌‌تر هزینه‌های ماهیانه خانواده را مدیریت کنید.

  • برای خود جایزه‌ای در نظر بگیرید

می‌دانیم اکثر اهداف مالی برای تحقق به بازه زمانی بلند مدت نیاز دارند. همین امر باعث می‌شود در مسیر رسیدن به این اهداف، افراد دلسرد شده و از ادامه دادن برنامه‌های مالی مختلف و تغییر عادت‌های مالی منصرف شوند. برای اینکه شما نیز از برنامه کم کردن هزینه‌ها و مدیریت بهتر درآمد ماهیانه خود ناامید نشوید و به قوانین خود وفادار بمانید؛ می‌توانید اهداف مالی را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کرده و در صورت رسیدن به هر هدف کوتاه مدت برای خود یک پاداش کوچک در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر در طول یک ماه توانستید کمتر از ماه‌های قبل به رستوران‌های گران بروید و در نتیجه هزینه‌های مربوط به وعده‌های غذایی خود را کاهش دهید برای خود یک پاداش در نظر بگیرید و خود یا خانواده را به یک دسر ساده مهمان کنید.

  • با محدودیت‌های خود کنار بیایید

به تجربه همه این را درک کرده‌ایم که انسان نمی‌تواند تمام آنچه را که می‌خواهد، داشته باشد. بد نیست این اصل را در مسیر رسیدن به اهداف خود همواره به یاد داشته‌باشیم. به عنوان مثال همه ما دوست داریم حداقل هفته‌ای یک بار به بهترین رستوران‌ها برویم، برای تعطیلات سفری چند روزه به شهرها و یا کشورهای دیگر داشته و در هتل‌های شیک اقامت کنیم، خریدن ماشین خوب و هزار مورد دیگر از خواسته‌های همه ما است. اما گاهی برای رسیدن به هدف نهایی خود لازم است به روی تمام یا برخی از این خواسته‌ها چشم ببندیم و از کنار آنها بگذریم. پس بهتر است برای رسیدن به اهداف مهم‌تر، محدودیت‌هایی که از نظر مالی برای ما به وجود می‌آید را بپذیریم و زندگی را بیش از حد بر خود سخت نگیریم.

همین چند نکته ساده و به خاطر سپردن آن می‌تواند مسیر سخت پایبند بودن به اهداف آن هم اهداف و بودجه مالی که در شرایط کنونی می‌تواند کاری سخت باشد را برایمان راحت‌تر کند. اگر با دقت اهداف مالی درستی برای خود در نظر گرفته‌اید، تلاش امیدوارانه برای رسیدن به این اهداف بسیار مهم است. امیدواریم نکات گفته شده در این مقاله بتواند مسیر رسیدن به اهداف را برای شما کمی هموارتر نماید.

مطالعه بیشتر: نرم افزار تولید و بهای تمام شده

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید