2024-04-20 02:38:53

چند نکته ساده برای ورود به بازار سرمایه با ریسک پایین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
چند نکته ساده برای ورود به بازار سرمایه با ریسک پایین
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

همه ما ورزش را دوست داریم ولی بیشتر ترجیح می‌دهیم به جای تمرین کردن و تقویت مهارت خاصی در خود و شرکت در مسابقات ورزشی، تماشاگر این مسابقات باشیم. دوستداران ورزش می‌دانند که بهترین دفاع در هر شرایطی حمله است اما گاهی به خاطر بالا بودن ریسک شکست، تیم تصمیم می‌گیرد دست به حمله نزند و با استراتژی دفاعی خاصی موقعیت خود را حفظ کند. با این مقاله در مورد چند نکته ساده برای ورود به بازار سرمایه با ریسک پایین با ما همرا باشید.

ریسک از مفاهیمی است که در تمام ابعاد زندگی وجود دارد، به گونه‌ای که برای انجام هر کاری درصدی ریسک را در نظر می‌گیریم. در تصمیمات مالی و سرمایه‌گذاری، بحث ریسک بسیار داغ است. زیرا کوچکترین اشتباه می‌تواند تمام دارایی و سرمایه ما را به باد دهد. البته ناگفته نماند ما ذاتاً به دنبال به دست آوردن هستیم و از اینکه داشته‌هایمان را به هر دلیلی و ناخواسته از دست بدهیم، احساس بیزاری داریم.

اما ریسک سرمایه‌گذاری از آن حریف‌های قدر است که نمی‌توان بی‌هوا دست به حمله زد و بی‌گدار به آب داد؛ بلکه باید حساب شده رفتار کنیم تا بتوانیم درصد ریسک آن و از دست دادن دارایی را تا حد امکان کاهش دهیم. به همین دلیل در سرمایه‌گذاری افراد را برحسب نوع عملکرد و واکنش آنها نسبت به موقعیت‌های مختلف طبقه‌بندی می‌کنند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

چند نکته ساده برای ورود به بازار سرمایه
ورود به بازار سرمایه با ریسک پایین

افراد موفق در سرمایه‌گذاری به دنبال راهی مانند استفاده از نرم افزار حسابداری برای کاهش ریسک از دست دادن دارایی و سرمایه خود هستند در حالی‌که افراد معمولی تنها به فکر حفظ کردن دارایی‌های خود هستند. اگر بخواهیم روشن‌تر بگوییم، افراد موفق برای به دست آوردن چیزی جدید سخت تلاش می‌کنند حال آنکه افراد معمولی سخت کار می‌کنند تا آنچه را که دارند از دست ندهند. در ادامه می‌خواهیم چند چند نکته ساده برای ورود به بازار سرمایه با ریسک پایین را یاد‌آوری کنیم.

سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر را شروع کنیم

در بالا گفتیم سرمایه‌گذاری با ریسک همراه است و تنها کاری که ما می‌توانیم برای سرمایه‌گذاری موفق انجام دهیم، به حداقل رساندن میزان ریسک است تا بتوانیم بازدهی حاصل از آن کار را در سطحی قابل قبول نگه داریم. با دانستن چند نکته ساده برای ورود به بازار سرمایه با ریسک پایین می توانید ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهید. ایت نکات عبارتند از:

  • هوش مالی خود را افزایش دهید

تمام افراد با هر سطح از درآمد که باشند در طول زندگی خود همواره با مشکلات مالی متعددی مواجه خواهند‌شد. هوش مالی را به عنوان توانایی ما در حل کردن مشکلات مالی و رسیدن به درآمد بیشتر تعریف می‌کنند. هوش مالی بالا کمک می‌کند برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به صورت منطقی تصمیم‌گیری کنیم و فرصت‌های مختلفی که با آنها مواجه می‌شویم را راحت‌تر شناسایی کرده و برای رسیدن به سود بالاتر، نشانه‌گیری دقیق‌تری به سمت اهداف و فرصت‌های طلایی داشته‌باشیم.

آنچه باعث تمایز افرادی مانند وارن بافت و جورج سوروس با دیگران می‌شود همان هوش مالی یا هوش سرمایه‌گذاری بالا است که می‌توانند از طریق اطلاعات بالایی که دارند فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را تحلیل و به درستی میزان موفقیت آن را پیش‌بینی کنند. در‌نتیجه شکست‌های مالی سنگین را تجربه نخواهند‌کرد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انبار

اکثر ما دانش محدودی درباره مباحث مالی و بازارهای سرمایه‌گذاری داریم و این یعنی هوش مالی پایین. اغلب تمایل داریم درآمد خود را در بانک‌ها پس‌انداز کنیم و یا اگر هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف و افزایش دارایی علاقه داریم، ترجیحاً مسئولیت آن را به دیگران می‌سپاریم. شاید بتوان گفت تنها 10% افراد جامعه هستند که از طریق مطالعه توانسته‌اند هوش مالی خود را افزایش دهند و در گروه افراد موفق قرار بگیرند که نمونه بارز این افراد وارن بافت و دیگر افراد مشهور در این حوزه هستند. بنابراین هوش مالی را می‌توان با مطالعات تخصصی و به دست آوردن دانش مالی افزایش داد. حتی اگر زمان کافی برای ورود به بازار سرمایه را ندارید و می‌خواهید مسئولیت این کار را به دیگری بسپارید، توصیه می‌کنیم اطلاعات خود را در زمینه مباحث مالی افزایش دهید تا بتوانید افرادی که واقعاً در این زمینه تخصص دارند را انتخاب کنید. بسیار دیده‌ایم افراد غیرمتخصص از کم سوادی مالی ما یا اطرافیانمان سوء استفاده کرده‌اند و باعث خسارت‌های مالی ما بوده‌اند.

برای آشنایی با سبک زندگی افراد موفق به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” 8 قدم تا ثروتمند شدن” را در وبلاگ فناوری اطلاعات پارمیس مطالعه کنید.

  • پرواز را از پرش‌های کوتاه شروع کنید

یک اصل ساده و مهم در سرمایه‌گذاری این است که از همان آغاز بلند گام برندارید. سرمایه‌گذاری درست و افزایش دارایی از طریق آن در کنار دانش، به تجربه نیز نیاز دارد. بنابراین سعی کنید برای شروع و همزمان با امتحان کردنِ روش های مختلفِ سرمایه‌گذاری از سرمایه‌های کوچک شروع کنید تا در صورت شکست که امری کاملاً طبیعی است، ضررهای سنگین مالی را متحمل نشوید.

  • منو سرمایه‌گذاری خود را متنوع بچینید

نکته مهم دیگری که باید همواره در بازار سرمایه‌گذاری و با هر سطح از تجربه و دانش آویزه گوش کنیم، این است که می‌بایست در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کرد و از تزریق تمام دارایی به یک بازار دوری کنیم.

منو سرمایه‌گذاری
منو سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید

تنوع در سرمایه‌گذاری را می‌توان به دو صورت مد نظر داشت. ابتدا اینکه یک بازار مخصوص مانند سهام یا ملک و مستغلات را انتخاب کنیم و همزمان با افزایش آگاهیِ خود از آن بازار در بخش‌های مختلفِ آن سرمایه‌گذاری کنیم. به عنوان مثال در بازار سهام می‌توان سهام شرکت‌های مختلفی را بررسی و برای سرمایه‌گذاری چند شرکت را انتخاب کنیم.

اما در روش دوم می‌توانیم در بازارهای مختلف که نسبت به آن آگاهی داریم برای سرمایه‌گذاری اقدام کنیم. به عنوان مثال می‌توان بخشی از دارایی و توجه خود را صرف خرید سهام و بخشی دیگر را معطوف به بازار املاک کنیم.

  • برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تا حد امکان بر روی آنها زوم کنید

در بازار سرمایه‌گذاری بهتر است بر اساس حرف و تحلیل‌های دیگران برای انتخابِ فرصتِ سرمایه‌گذاری تصمیم نگیرید. سعی کنید تا حد امکان دانش و اطلاعات پایه خود را افزایش دهید و از طریق تحلیل درست و پیش‌بینی آینده آن برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار بازرگانی

  • در بازار سرمایه، احساس جایی ندارد

همه ما تجربه کرده‌ایم تصمیمات احساسی که در دنیای منطقی گرفته‌ایم، اغلب محکوم به شکست بوده‌اند. تصمیم‌گیری‌های احساسی از خطرناک‌ترین مسائل در سرمایه‌گذاری است. در واقع هیچ چیز بدتر از این نیست که بدون دلیل منطقی و تنها در اثر احساس خوب نسبت به انجام دادن کاری، آن را عملی کنیم.

 بسیاری تجربه از دست دادن سرمایه را به دلیل احساسی عمل کردن در آن زمان که بازار سهام داغ بود و همه به هم خرید سهام با نرخ رشد بالا را توصیه می‌کرده‌اند، دارند. شاید اگر در آن زمان عاقلانه‌تر برای ورود به بازار سهام و انتخاب سبد سرمایه‌گذاری رفتار می‌کردیم، با حجم زیادی از ضرر مالی و از دست دادن سرمایه مواجه نمی‌شدیم. پس بهتر است دیگر بدون بررسی دقیق موقعیت و تنها براساس پیشنهاد اطرافیان برای سرمایه‌گذاری اقدام نکنیم.

البته برای شروع باید انواع بازارهای سرمایه‌گذاری را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید بازارهایی که ریسک کمتری دارند و مورد علاقه شما هستند را شناخته و برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. در انتها لازم دانستیم چند نکته در مورد سرمایه‌گذاری برای افرادی که جدیداً وارد بازار سرمایه شده‌اند و تجربه چندانی ندارند را یادآوری کنیم.

در بازار سرمایه عقلانی تصمیم بگیرید
فرصت ها را با دقت بررسی کنید

هشدارهایی برای احتیاط در بازار سرمایه

در این مقاله با توجه به عنوان آن درباره راهکارهای سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر توضیحاتی دادیم. بیشتر مخاطبان این مقاله افرادی هستند که هنوز وارد بازار سرمایه‌گذاری نشده‌اند. بنابراین لازم دانستیم به عنوان سخن پایانی چند توصیه مهم برای ورود به این بازار داشته‌باشیم:

  • سعی کنید با نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ، نرخ تورم را خنثی کنید

افزایش قیمت‌ها را با تورم نشان می‌دهند که در چند سال اخیر ما با این نرخ و سرعت بالای آن بسیار آشنا هستیم. بنابراین به دلیل تورم بی‌ثباتی در قیمت کالاها و خدمات و افزایش قیمت روزانه آنها را شاهد هستیم. البته ناگفته نماند برای برخی همین تورم و افزایش قیمت‌ها دلیل اصلیِ ورود به بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری است. زیرا می‌خواهند از این طریق ارزش سرمایه و پول خود را با تغییرات تورم حفظ کنند. بنابراین مهم است بازده سرمایه‌گذاری شما کمتر از نرخ تورم نباشد؛ زیرا در‌غیر‌این‌صورت با وجود سرمایه‌گذاری ارزش اقتصادی دارایی خود را از دست داده‌اید.

پیشنهاد مطالعه : نرخ بازده سرمایه‌گذاری چیست؟

  • در انتخاب سرمایه‌گذاری، هزینه فرصت را در نظر داشته‌باشید

برای توضیح مفهوم هزینه فرصت می‌توانیم از همین بازارهای سرمایه استفاده‌کنیم. فرض کنید چند گزینه برای انتخاب و شروع سرمایه‌گذاری در پیش رو دارید و تنها می‌توانید یک گزینه را انتخاب کنید. هزینه‌ای که شما برای انتخاب نکردن فرصت‌های سرمایه گذاری دیگر از دست داده‌اید را هزینه فرصت می گویند.

بنابراین توصیه می‌کنیم برای تمام فرصت‌های مد نظر خود، ROI را به دقت بررسی کنید تا با حداقل هزینه فرصت بتوانید مناسب ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.

  • همیشه به موقعیت مالی خود توجه کنید

همواره موقعیت مالی ما تعیین می‌کند که می‌توانیم وارد چه بازار سرمایه‌ای شده و تا چه میزان سرمایه‌گذاری کنیم. به ویژه افرادی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند، باید به موضوع امنیت در بازار و بازگشت سرمایه توجه بیشتری داشته باشند. افرادی که سرمایه کمی دارند باید دقت بیشتری برای انتخاب بازار سرمایه داشته‌باشند، زیرا هر شکستی می‌تواند دارایی آنها را از بین ببرد.

موقعیت مالی و تنظیم اهداف مالی متناسب

برای چنین گروهی مدیریت هزینه‌ها و درآمدها نیز اهمیت دارد. زیرا از طریق مدیریت مالی شخصی می‌توانند سطح پس‌انداز و حتی درآمد خود را افزایش دهند. برای مدیریت مالی ابزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید برنامه حسابداری شخصی پارمیس همراه را بررسی کنید تا اگر متناسب با نیاز شما برای ثبت هزینه‌های روزانه، منابع درآمدی و تعیین سطح بودجه‌بندی برای اهداف مالی باشد از آن استفادده کنید.

  • به اهدف مالی خود توجه کنید

  هر فرد در زندگی خود اهداف مالی منحصر به خود را دارد که این اهداف تعیین کننده بسیاری از فعالیت‌های وی در طول زندگی است. بنابراین بهتر است قبل از ورود به بازار سرمایه، اهداف مالی خود را تعیین کنید تا در راستای رسیدن به این اهداف گام بردارید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع مطالعه مقاله ” شما هم به برنامه مالی سالانه نیاز دارید” را توصیه می‌کنیم.

امیدواریم نکات گفته شده در این مقاله را مد نظر قرار بدهید تا با رعایت همین نکات ساده سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک کمتر را تجربه کنید و با افزایش تخصص و تجربه وارد بازارهای بزرگ سرمایه‌گذاری شوید.

باید بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید