2024-04-25 12:00:57

هزینه های قابل قبول برای سازمان مالیاتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
هزینه های قابل قبول برای سازمان مالیاتی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

همه می دانیم به ویژه در وضعیت اقتصادی امروز، هزینه از مهم ترین مباحث در هر موضوع و زمینه‌ای است. در تصمیم گیری‌ها همواره فاکتور هزینه در اولویت قرار گرفته و برای عملی شدن یک نقشه جایگاهِ ویژه ای دارد. مالیات نیز از این امر مستثنی نبوده و هزینه چه برای کارشناسان مالیاتی و چه برای مشمولان مالیات عاملی مهم به شمار می رود که نقشی تعیین کننده در میزان نرخ مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایفا می‌کند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم با هزینه های قابل قبول برای سازمان مالیاتی آشنا شده و قوانین مالیاتی وضع شده در رابطه با هزینه ها را با یکدیگر مرور نماییم. نرم افزار فروشگاهی

جایگاه هزینه در محاسبه نرخ مالیات اشخاص

مالیات از جمله منابعِ مهمِ تأمین بودجه مورد نیاز برای اجرایی کردن برنامه‌های دولت است. در چند سال اخیر در ایران اهمیت بسیاری پیدا کرده است و قوانین مشخصی برای محاسبه و پرداخت آن توسط مشمولین مالیاتی در نظر گرفته شده است. در کنار اهمیت مالیات لازم به اشاره است که اگر نرخِ مالیاتِ محاسبه شده متناسب با توان مالی مشمولان مالیاتی نبوده و آنها قادر به پرداخت مالیات تعیین شده نباشند. به نوعی فرار مالیاتی شکل گرفته و در واقع دولت خود به عدم پرداخت مالیات توسط اشخاص دامن می‌زند. توجه شما را به ادامه مقاله هزینه های قابل قبول برای سازمان مالیاتی جلب می‌کنیم.

به همین دلیل می‌بایست گزارش‌های مالی اشخاص بر اساس اصول و چارچوب‌های تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی تدوین شود تا کارشناسان مالیاتی نرخی مناسب و براساس میزان درآمد و توان مالی اشخاص تعیین کنند. در گزارش‌های مالی ارائه شده میزان درآمد و هزینه های کسب و کار برای دوره مالی مد نظر از مهم‌ترین و اساسی ترین موارد هستند که باید دقیق و واضح به تصویر کشیده شوند.

گفتنی است لازمه رسیدن به سود و درآمد، انجام برخی هزینه‌های ضروری است. در واقع تا زمانی که برای انجام فعالیت‌های مد نظر سرمایه‌گذاری نکرده و هزینه‌هایی را انجام ندهیم، نمی‌توان انتظار رسیدن به درآمد و کسب سود از آن فعالیت‌ها را داشته باشیم. بنابراین با توجه به اینکه هزینه‌های انجام شده بر میزان درآمد و سود حاصل از آن تأثیرگذار است. در قانون مالیات های مستقیم چند نکته برای هزینه‌هایی که می‌توان در محاسبه هزینه‌های قابل قبول برای سازمان مالیاتی در نظر گرفت، بیان شده است. نرم افزار تولیدی

هزینه های قابل قبول در قانون مالیات

در قانون مالیات‌های مستقیم با هدف تأمین اهداف مالیاتی و برقراری عدالت در جامعه، هزینه‌های ثبت شده در دفاتر حسابداری و مالی شرکت‌ها به دو دسته هزینه‌ های قابل قبول برای سازمان مالیاتی و هزینه‌های غیرقابل قبول تقسیم شده است. هزینه‌ های قابل پذیرش برای سازمان مالیاتی و تشخیص درآمد مشمول مالیات، هزینه‌هایی هستند که باید موارد گفته شده در ماده 147 قانون مالیات‌های مستقیم را دارا باشد. در واقع معیار تمایز بین هزینه های قابل قبول برای سازمان مالیاتی و هزینه‌های غیرقابل قبول در مالیات، ماده و تبصره‌های تعیین شده در قانون مالیات‌های مستقیم است که در ادامه به طور کامل این موارد را بررسی خواهیم کرد. نرم افزار شرکتی

هزینه های قابل قبول مالیات
هزینه‌های قابل پذیرش برای سازمان مالیاتی

ماده 147 قانون مالیات های مستقیم و هزینه های قابل قبول مالیات

در این ماده ویژگی‌هایی که هزینه‌ های قابل قبول برای سازمان مالیاتی دارند و در نتیجه می توان این هزینه‌ها را از درآمد دوره مالی و پیش از محاسبه مالیات حذف نمود، بیان شده اند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • هزینه‌های متعارفِ متکی به مدرک هستند و از طریق اسناد و مدارک ثبت شده، می‌توان وقوع چنین هزینه‌هایی را اثبات نمود.
  • با در نظر گرفتن اصل تطابق هزینه و درآمد، علاوه بر اینکه برای به دست آوردن درآمد برای همان کسب و کار هستند، می‌بایست تاریخ تحقق آن مربوط به همان دوره مالی باشد که گزارش‌های مالی آن (اظهارنامه مالیاتی و صورت سود و زیان) به سازمان امور مالیاتی تسلیم شده است. نرم افزار crm
  • در هزینه‌های قابل قبول لازم است حد نصاب‌های مقرر شده، رعایت شود. در واقع مقدار این هزینه ها نباید از سقف تعیین شده تجاوز نماید.
  • به عنوان نکته‌ای مهم، لازم به اشاره است که هزینه‌های مربوط به درآمدهایی که از پرداخت مالیات معاف هستند، در لیست هزینه‌های قابل قبول قرار نخواهد گرفت.

ماده 148 قانون مالیات های مستقیم

به منظور شفاف شدن موضوع هزینه‌ های قابل قبول مالیاتی، در ماده 148 قانون مالیات‌های مستقیم به طور کامل هزینه‌ های قابل قبول برای سازمان مالیاتی لیست شده‌اند که در زیر به مهم‌ترین بندهای این قانون اشاره می‌کنیم. هزینه‌هایی که می‌توان پیش از محاسبه مالیات از درآمد کسر نمود:

  1. قیمت خرید مواد اولیه یا قیمت خرید کالای فروخته شده
  2. هزینه‌های مرتبط با استخدام کارکنان شرکت مانند حقوق اصلی، مزایای مستمر، غیرمستمر نقدی، غیرنقدی، هزینه های بهداشتی و درمانی مرتبط به کارکنان
  3. هزینه مرتبط به اجاره بهای ساختمان شرکت، نیز تمامی تجهیزات، ابزارهای مورد استفاده، تمام هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آنها
  4. مخارج و هزینه های مربوط به انرژی مانند آب و برق و مخابرات و دیگر موارد
  5. هزینه های تحقیقاتی و پژوهشی، آموزشی، بازاریابی و تبلیغات و نیز هزینه های ملزومات اداری که در طول سال مالی از بین می روند
  6. حق الامتیاز پرداختی، تمامی عوارض، مالیات پرداختی به شهرداری ها و وزارتخانه ها
  7. هزینه‌های فرهنگی و رفاهی کارگران پرداختی به وزارت کار و نیز هزینه های مربوط به جبران خسارت های وارد شده به کسب و کار
  8. سود، کارمزد و تمام جریمه هایی که کسب و کار برای اجرای فعالیت های خود به بانک ها و صندوق تعاون می پردازد
  9. هزینه مربوط به حق اشتراک یا عضویت در یک موسسه مشخص
  10. زیان حاصل از تسعیر ارز بر اساس اصول حسابداری نرم افزار پخش مویرگی
  11. هزینه‌های قابل قبول مربوط به سال‌های گذشته که پرداخت یا تخصیص آن در سال مالی مد نظر محقق می شود
  12. ذخیره مربوط به خدمات پس از فروش اشخاص حقوقی
هزینه های سازمان مالیاتی
هزینه های امور مالیاتی

استهلاک و هزینه های قابل قبول برای سازمان مالیات

استهلاک از مباحث مهم در حسابداری و ثبت رویدادهای مالی یک کسب و کار است. در پاسخ به سوال استهلاک چیست و چه اهمیتی در حسابداری دارد می‌توان چنین توضیح داد: فرض کنید یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های خود ملزم به خرید تجهیزات خاصی است. این تجهیزات به عنوان دارایی شرکت در نظر گرفته می‌شوند که به مرور زمان و استفاده از آن کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین به هنگام فروش با ارزشی کمتر از ارزش اولیه فروخته خواهد شد. این کاهش کیفیت یا گاهی کاهش کمیت را در حسابداری با استهلاک بیان می‌کنند.

حال اگر هنگام ثبت هزینه‌ها در یک دوره مالی مشخص، هزینه خرید تجهیزات را به طور کامل در یک دوره مالی ثبت کنیم. هزینه آن دوره بسیار بالا می رود و در حالی که دارایی مد نظر در سال‌های آتی برای شرکت درآمد دارد، هیچ هزینه مرتبط با آن دارایی ثبت نمی‌شود. به همین دلیل در حسابداری چیست؟ هزینه استهلاک مطرح شده است، بدین صورت که هزینه خرید دارایی جدید با تخمین عمر مفید و ارزش اسقاط آن بین سال های عمر مفید دارایی و تحت عنوان هزینه های قابل قبول برای سازمان مالیاتی می‌شود.

استهلاک نیز از جمله هزینه‌ های قابل قبول مالیاتی است که در ماده 149 قانون مالیات های مستقیم شرایط این هزینه به تفصیل بیان شده است. طبق این ماده، آن بخش از دارایی‌های استهلاک پذیر که در اثر استفاده از آنها یا گذشت زمان و بدون در نظر گرفتن تغییر قیمت‌ها در بازار، ارزش خود را از دست می‌دهند را می‌توان در دسته هزینه‌های قابل قبول برای سازمان مالیاتی در نظر گرفت.

البته لازم به اشاره است که افزایش در بهای دارایی در اثر تجدید ارزیابی دارایی اشخاص حقوقی، با توجه به استانداردهای حسابداری مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود. در نتیجه هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی نیز در هزینه های قابل قبول مالیاتی قرار نمی‌گیرد.

در تبصره این ماده از قانون مالیات‌ها نیز ذکر شده است که اگر به دلیل فروش مال قابل استهلاک، زیانی به شرکت برسد. زیان حاصل معادل ارزش مستهلک نشده آن دارایی منهای حاصل فروش در حساب سود و زیان همان دوره محاسبه می‌شود. نرم افزار انبارداری

در مقاله هزینه‌ های قابل قبول برای سازمان مالیاتی به طور مفصل هزینه‌هایی که می‌توان برای کسر از درآمد در نظر گرفت و توسط کارشناسان مالیاتی نیز قابل قبول خواهد بود، بیان کردیم. بنابراین به واسطه مطالب گفته شده راحت‌تر می‌توانید گزارش‌های مالی لازم را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: پایانه فروشگاهی

نرم افزار حقوق و دستمزد

سوالات متداول “هزینه های قابل قبول برای سازمان مالیاتی”

  1. در قانون مالیات‌های مستقیم، هزینه‌های ثبت شده در دفاتر حسابداری به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در قانون مالیات‌های مستقیم با هدف تأمین اهداف مالیاتی و برقراری عدالت در جامعه، هزینه‌های ثبت شده در دفاتر حسابداری و مالی شرکت‌ها به دو دسته هزینه‌ های قابل قبول برای سازمان مالیاتی و هزینه‌های غیرقابل قبول تقسیم شده است.

  1. هزینه‌های قابل قبول مالیاتی چیست؟

هزینه‌های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به‌نحوی که مقررات این قانون مقرر می‌گردد؛ عبارت است از‌ هزینه‌هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب‌های مقرر ‌باشد.

  1. آیا دارایی‌های استهلاک پذیر شامل هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است؟

آن قسمت از دارایی‌های استهلاک‌پذیر که بر اثر استفاده زیاد یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمت‌ها ارزش آن کمتر می‌شود، همچنین هزینه‌های تأسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌گردد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید