2024-04-16 16:39:08

کسب وکارهای کوچک هم به حسابداری نیاز دارند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
کسب وکارهای کوچک هم به حسابداری نیاز دارند
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

حسابداری از طریق ارائه گزارشی دقیق از نقدینگی شرکت، ارائه درست اظهارنامه مالیاتی و انجام امور مربوط به مالیات و به صورت کلی شفاف کردن جریان‌های مالی کسب وکار موثر واقع شود. اغلب افراد در راه اندازی و شروع کسب و کار نوپا حضور حسابدار و رعایت کردن مسائل حسابداری را چندان مورد توجه قرار نمی‌دهند و به دلیل اینکه اول راه هستند و از نظر آنها هنوز فرآیند مالی کسب وکار آنها هنوز شکل نگرفته است، نیازی به حسابداری دقیق امور مالی نمی‌بیند. در این مقاله به بررسی اینکه کسب وکارهای کوچک هم به حسابداری نیاز دارند و نکات مهم در حسابداری کسب وکارهای کوچک می‌پردازیم.

در حالیکه نظارت و کنترل دقیق فرآیندهای مالی هر چند کوچک و جزئی می‌تواند بر موفقیت کسب و کار تاثیرگذار باشد. پس بهتر است از همان ابتدا کنترل دقیق فرآیندهای مالی خود را جدی بگیرید. البته بسته به نوع کسب وکار و سطح شروع آن حتما نیازی به استخدام حسابدار حرفه‌ای ندارید. بلکه گاهی یک صاحب کسب وکار می‌تواند به واسطه آگاهی از اصول حسابداری و نرم افزار حسابداری رایگان، کار حسابداری شرکت خود را شروع کند.

حسابداری چطور به یک کسب وکار کمک می کند؟

اغلب افراد نسبت به حسابداری به عنوان محاسبه کارکرد و حقوق و دستمزد کارکنان، انجام امور مالیاتی برای پرداخت به موقع آن و هر چیزی که مربوط به پرداخت فاکتورهای خرید و فروش می شود، نگاه می‌کنند. اما در واقع حسابداری در کنار انجام این نوع از کارها، به صاحبان مشاغل تصویری روشن از جایگاه کسب وکار و حوزه فعالیت آنها ارائه دهد و در اجرایی کردن ایده‌های اقتصادی و ایجاد مشتریان بیشتر کمک نماید. در این بخش به آنچه حسابداری برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورد، اشاره می‌کنیم. با ادامه مقاله کسب وکارهای کوچک هم به حسابداری نیاز دارند با پارمیس همراه باشید.

حسابداری چطور به کسب وکار کمک می کند؟
تاثیر نرم افزار حسابداری در کسب و کارها
  • پایداری و ثبات مالی

اصول حسابداری تدوین شده‌اند تا جریان‌های مالی کسب و کارها دقیق و منظم شوند. به کمک پیگیری فرایندهای مالی در چارچوب حسابداری می‌توانید منابع ورودی و خروجی پول را به عنوان درآمد و هزینه ردیابی کنید. بنابراین چشم اندازی درست از هزینه‌ها و درآمدهای کسب و کار خود خواهید داشت که می‌تواند در مدیریت کاهش هزینه‌ها و تخصیص سرمایه و بودجه به شما کمک کند.

  • بهبود کارایی کسب وکار

در کنار ثبات مالی، حسابداری می‌تواند به بهبود کسب وکار شما کمک کند. بدین صورت که در سیستم حسابداری همواره اطلاعات مالی به روز هستند و درنتیجه به عنوان صاحب کسب وکار نوپا، راحت‌تر می‌توانید برای انجام فعالیت‌های لازم و ضروریِ رشدِ کسب و کار تصمیم بگیرید. به کمک بررسی اطلاعات مالی به روز و حسابداری کسب وکارهای کوچک می توانید برای میزان و نحوه سرمایه گذاری در کسب وکارتان تصمیم بگیرید تا بتوانید رضایت مشتریان خود را افزایش داده و مشتریان جدیدی به دست بیاورید.

حتما مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی

  • بازاریابی هوشمندانه برای کسب وکار

در دنیای دیجیتال و پر رقابت امروز، تبلیغات فاکتوری موثر و مهم در رشد و توسعه هر کسب وکاری است. در واقع بدون تبلیغات بهینه امکان معرفی کسب وکار به مشتریان و در نتیجه فروش محصولات به آنها وجود ندارد. در اجرای تبلیغات موفق باید ابعاد مختلفی از کار را در نظر بگیرید که یکی از آنها موقعیت مالی شرکت و نحوه سرمایه گذاری برای تبلیغات هست. به کمک اطلاعات حسابداری ثبت شده می توانید در مورد زمان شروع تبلیغات، مخاطبان هدف با توجه به نوع مشتریان و پیشنهادات ارائه شده در تبلیغات تصمیم بگیرید.

کسب و کارهای کوچک
کسب و کارهای کوچک و حسابداری

پیشنهاد مطالعه بیشتر : آینده خرده فروشی هم جهت با تغییرات تکنولوژی

اصول حسابداری کسب وکارهای کوچک

بعد از بیان ضرورت حسابداری در کسب و کارهای کوچک، بد نیست کمی درباره اصول حسابداری در این کسب و کارها نیز بحث کنیم. می‌توان سه اصلی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به عنوان مهم‌ترین اصول برای حسابداری کسب و کارهای کوچک در نظر بگیریم.

اصول حسابداری کسب و کار های کوچک
اصول حسابداری کارهای کوچک
  • دفاتر حسابداری اصلی

تصور عمومی از دفاتر حسابداری، مشکل‌ترین بخش حسابداری است که باید ریز و درشت جریان‌های مالی را در دو یا سه دفتر به صورت دقیق و شفاف ثبت کرد. شاید شنیده باشید که اشتباه کوچک در ثبت اطلاعات در دفاتر حسابداری می‌تواند جریمه‌های سنگینی را به همراه داشته باشد. اما آنچه در حسابداری و دفاتر حسابرسی اتفاق می‌افتد، تنها ثبت و پیگیری تراکنش‌های مالی است تا بتوان دیدگاهی روشن از درآمدها و تمام منابعی که برای آنها هزینه شده است، فراهم شود.

مطالعه کنید: نرم افزار حقوق و دستمزد

فراموش نکنید هدف اصلی از راه اندازی هر کسب و کار، رسیدن به درآمد بیشتر است و تمام تلاش‌ها به این دلیل صورت می‌گیرد که این درآمد افزایش یابد. هدف از ثبت داده‌ها در دفاتر حسابداری و نرم افزار حسابداری نیز کمک به تحقق این هدف است. در واقع به واسطه ثبت داده‌ها شما به طور مشخص متوجه خواهید شد چه فعالیت‌هایی برای کسب و کار شما سودآور بوده‌اند، اگر کسری سرمایه و بودجه داشته باشید سریعتر متوجه خواهید شد و تمام کارهای مرتبط به امور مالیات را از همان ابتدا به طور منظم انجام می‌دهید.

  • پرداخت مالیات مربوط به کسب وکار

یکی از مهم‌ترین و شاید پیچیده ترین مسائل برای کسب و کارها بحث مالیات و ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر است. از آنجا که انواع مختلف مالیات مانند مالیات بر درآمد، مالیات حقوق و دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر موارد تعریف شده است، برای شما که صاحب کسب وکار جدید هستید می‌تواند کمی پیچیده به نظر بیاید. اما در صورتی‌که امور حسابداری و ثبت جریان‌های مالی در نرم افزار حسابداری از همان ابتدا به درستی انجام شود، تهیه گزارش‌های مالیاتی مرتبط مانند اظهارنامه مالیاتی و یا ترازنامه چندان سخت و دردسرساز نخواهد بود.

  • تهیه گزارش های مالی

در حسابداری تهیه گزارش‌های مالی بخش بسیار مهمی است که به ویژه در سطح کلان در تصمیم گیری‌ها و تعیین استراتژی‌های شرکت‌ها نقشی موثر دارد. در واقع گزارش‌های مالی تصویری روشن از داشته‌های شرکت و هر آنچه تاکنون انجام شده است و آورده‌های آنها را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید با دیدی درست‌تر برای خرید تجهیزات جدید، استخدام نیروی کار جدید، بستن قراردادهای پیمانکاری و یا ایجاد تغییر در محصولات تصمیم گیری کنید. مهم‌ترین گزارش های مالی که باید به عنوان صاحب کسب و کار با آن آشنا باشید و نحوه تحلیل آنها را بدانید در ادامه معرفی می‌کنیم.

صورت سود و زیان: این گزارش مهم ترین گزارش مالی در حسابداری است که عملکرد مالی شرکت ها را برای یک دوره مالی نشان می دهد. در انتهای این گزارش با توجه به فاکتورهای موجود، سود خالص شرکت در دوره مالی مد نظر محاسبه می‌شود. البته اگر حواستان به کسب و کار نباشد، سود محاسبه شده در صورت سود و زیان، می‌تواند نشان دهنده زیان باشد.

صورت جریان وجوه نقد: در این گزارش مالی، اطلاعات اضافی مرتبط با جریان‌های نقدی ورودی و خروجی برای عملیات‌های جاری و سرمایه گذاری‌های شرکت نمایش داده می‌شود.

ترازنامه: این گزارش مالی نیز دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام شرکت برای یک بازه زمانی مشخص را به تصویر می‌کشد. در واقع در ترازنامه موقعیت مالی شرکت به صورت لحظه‌ای مشخص می‌شود.

کسب و کارهای کوچک و حسابداری
کسب و کارهای کوچک و حسابداری

سر و سامان دادن به امور مالی کسب وکار

در بخش‌های بالا در مورد ضرورت رعایت اصول حسابداری، ثبت و پیگیری جریان‌های مالی کسب و کارها صحبت کردیم و بر نیاز کسب و کارهای نوپا بر حسابداری تاکید کردیم. حال در این بخش می‌خواهیم به سر و سامان دادن امور مالی مشاغل اشاره‌ای مختصر داشته باشیم:

  • حسابی جداگانه برای کسب و کار خود داشته باشید.

اولین اقدامی که برای کسب و کار جدید خود باید انجام دهید، باز کردن حساب بانکی مختص به کسب و کار است. سعی کنید از همان ابتدا حسابی جداگانه برای پرداخت هزینه‌ها و واریز درآمدها داشته باشید تا از این طریق از بروز هر گونه مشکل در انجام امور حسابداری و مالیاتی در آینده پیشگیری کرده باشید.

  • ثبت داده های مالی به صورتی دقیق

پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ امنیت داده‌های مالی خود از همان ابتدا اطلاعات مالی را در یک نرم افزار حسابداری ثبت کنید. ناگفته نماند هزینه‌ی بالایی که خرید نرم افزار حسابداری به صاحبان مشاغل تحمیل می‌کند، می‌تواند علت اصلی باشد که کسب و کارهای نوپا به سراغ آن نمی‌روند. راه حلی که برای هزینه بالای نرم افزار حسابداری ارائه شده است، نرم افزارهای آنلاین هستند که مبتنی بر فضای وب بوده و در کنار حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی برای دسترسی به نرم افزار، هزینه بسیار پایینی دارند.

ثبت داده های مالی در نرم افزار حسابداری
ثبت داده مالی به صورت دقیق

در واقع کاربران نرم افزار حسابداری آنلاین فقط حق اشتراک ماهیانه می‌پردازند و دیگر به پرداخت هزینه اولیه نرم افزارهای ویندوزی و نصبی نیازی نیست. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این نرم افزار، به صفحه نرم افزار حسابداری آنلاین پارمیس مراجعه کنید.

  • ثبت تمام تراکنش‌های مالی بر حسب اصول حسابداری

تنها ثبت جریان‌های مالی اهمیت ندارد بلکه مهم این است که اصول حسابداری کسب وکارهای کوچک در ثبت داده های مالی رعایت شوند. از آنجا که نرم افزار حسابداری مهم ترین ابزار کار حسابداران، مهم است داده ها در نرم افزار حسابداری مطابق با اصول حسابداری ثبت شود. در این مقاله در مورد ضرورت حسابداری در کسب و کارها صحبت کردیم و اینکه چگونه حسابداری می تواند در موفقیت یک کسب و کار نقش موثری داشته باشد.

گفتیم کسب و کارهای نوپا به انجام امور حسابداری نیاز دارند که این وظیفه را خود صاحبان مشاغل نیز می‌توانند برعهده بگیرند و احتیاجی به استخدام حسابدار حرفه‌ای از همان ابتدا نیست. برای انجام هر کاری به ابزار خاصی نیاز است که نرم افزار حسابداری مهم‌ترین ابزار کار حسابداران است. به عنوان معرفی برای انتخاب بهترین نرم افزار کسب و کار شما، حسابداری پارمیس را معرفی می‌کنیم که نرم افزار حسابداری مناسب برای شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی را ارائه می‌دهد.

سوالات متداول کسب و کارهای کوچک هم به نرم افزار حسابداری نیاز دارند؟

  1. مهم‌ترین اصول حسابداری کسب و کارهای کوچک چه هستند؟
    مهم‌ترین اصول حسابداری کسب و کارهای کوچک عبارتند از؛ دفاتر حسابداری اصلی، پرداخت مالیات مربوط به کسب و کار، تهیه گزارش‌های مالی و غیره.
  1. مهم‌ترین گزارش‌های مالی که صاحبان کسب و کار باید با تحلیل آن آشنا باشند، چه چیزهایی است؟
    مهم‌ترین گزارش‌های مالی که صاحبان کسب و کار باید تحلیل آن‌را بدانند؛ صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و ترازنامه است.
  1. هدف از ثبت داده‌ها در نرم افزارهای حسابداری چیست؟
    ثبت و پیگیری تراکنش‌های مالی، دیدگاهی روشن از درآمدها و تمام منابعی که برای آنها هزینه شده است، فراهم می‌کند تا کسب و کار به سمت درآمد بیشتر پیش برود.
  1. مهم‌ترین ویژگی نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای کوچک چیست؟
    رابط کاربری ساده و کاربرپسند که به مدیران اجازه کار با نرم افزار حسابداری را بدون نیاز به دانش تخصصی حسابداری بدهد.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید