2024-04-25 05:35:18

برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

ارزش افزوده یکی از اصطلاحات آشنا برای عموم جامعه در بحث مالیات است. مالیات که هر سال پرداخت و دریافت آن جدی‌تر می شود، از منابع درآمدی مهم دولت است که افراد جامعه به دلیل استفاده از امکانات کشور ملزم به پرداخت آن هستند. در مقاله انواع مالیات در حسابداری ایران به طور کامل مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم را توضیح داده‌ایم؛ در این‌جا لازم به یادآوری است که بنا بر قانون مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم همه ما به روش‌های مختلف مالیات کالاها و خدمات موجود را پرداخت می‌کنیم. از جمله مالیات‌هایی که عموم جامعه آن را پرداخت می‌کنند و شاید چندان هم به پرداخت آن آگاه نباشند، مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات خریداری شده‌است. یکی از مهم‌ترین اقلام در فاکتورهای خرید شما که به صورت پر‌رنگ نیز به آن تاکید می‌کنند، مالیات بر ارزش افزوده است که در ادامه مقاله برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟ قصد داریم گواهی یا مجوز دریافت این مالیات توسط فروشندگان کالاها و خدمات را بررسی کنیم.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات غیرمستقیم است که به تولید محصولات و یا ارائه خدمات و در نتیجه ارزش ایجاد شده برای کالا تعلق می‌گیرد. می‌توان گفت با وجود اینکه این نوع از مالیات بر عهده تولید‌کننده و یا توزیع‌کننده کالا است، اما اغلب مصرف‌کنندگان این مالیات را به تولید‌کنندگان پرداخت و تنها مسئولیت دریافت و ارسال این نوع مالیات برای دولت به عهده تولید‌کنندگان است.

بنابراین در پاسخ به سوال برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟ باید گفت قانون مالیات بر ارزش نوعی مالیات بر مصرف به حساب می‌آید که برای قانونی بودن دریافت مالیات تحت این عنوان، اخذ و داشتن گواهی ارزش افزوده ضروری است. به بیانی دقیق‌تر، باید بگوییم که گواهی ارزش افزوده از مهم‌ترین موارد در اجرای نظام مالیاتی است و در‌نتیجه اخذ آن در دسته ضروریات فعالیت اقتصادی قرار می‌گیرد.

حتما مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی چیست؟

به همین دلیل تمام واحدهای اقتصادی که می‌خواهند برای محصولات و خدمات خود ارزش افزوده تعیین و مبلغ آن را از مشتریان دریافت کنند، لازم است گواهی ارزش افزوده را داشته‌باشند؛ در مقابل مصرف‌کننده نیز موظف است قبل از پرداخت ارزش افزوده قید شده در فاکتور خرید از معتبر بودن این گواهی اطمینان حاصل نماید. بنابراین دریافت ارزش افزوده بدون دارا بودن گواهی ارزش افزوده کاری غیرقانونی است.

برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟ می‌توان گفت گواهی ارزش افزوده همانند دیگر گواهینامه‌های صادر شده توسط دستگاه‌های مختلف، مجوزی برای انجام امور مالی و مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی آن را صادر می‌کند.

گواهی ارزش افزوده و مالیات ارزش افزوده

مراحل و مدارک دریافت گواهی ارزش افزوده

اگر به دنبال پاسخ سوال برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟ هستید باید بگوییم واحدهای اقتصادی که فعالیت آنها و در نتیجه کالا و خدمات ارائه شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، لازم است برای دریافت گواهی ارزش افزوده در سه مرحله اقدامات لازم را انجام دهند. در مرحله اول باید در نظام مالیات بر ارزش افزوده به آدرس http://evat.ir ثبت نام کنید که پس از انجام مراحل ثبت نام در سایت و ثبت اطلاعات لازم، کد و رمز عبور برای شما ارسال می‌شود. این کد برای ادامه مراحل ثبت درخواست گواهی ارزش افزوده لازم است.

باید بخوانید: کارتخوان اندرویدی

مدارکی که برای ثبت درخواست گواهی در سایت لازم است در زیر لیست شده‌اند:

  1. کد اقتصادی
  2. آگهی تاسیس شرکت و آگهی آخرین تغییرات شرکت
  3. ارائه وکالت نامه
  4. مجوز فعالیت
  5. کپی مدارک اعضای شرکت مانند کارت‌ملی و شناسنامه
  6. آدرس کامل محل سکونت پیمانکار به همراه کد‌پستی
  7. تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیر عامل
  8. کد‌پستی شرکت

بعد از دریافت کد و رمز عبور باید مدارک مالیاتی را تحویل دهید.

در این قسمت از مقاله برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟ باید بگوییم پس از ارائه مدارک و اظهارنامه مالیاتی، ثبت‌نام نهایی انجام شده و در مرحله آخر نیز می‌بایست درخواست دریافت گواهی ارزش افزوده را در سازمان مالیاتی ثبت کنید. مدارکی که در مرحله آخر در اختیار اداره دارایی قرار می‌گیرد، عبارتند از:

  • نام بانک، نام شعبه و کد شعبه بانکی که شرکت در آن حساب دارد
  • شماره حساب شرکت
  • کد اقتصادی
  • شماره تلفن رئیس هیئت مدیره
  • ارائه آخرین تغییرات
  • و مدارک آخرین اعضا

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

اعتبار گواهی ارزش افزوده

با توجه به اینکه برای در نظر گرفتن ارزش افزوده در فاکتورهای رسمی، واحد اقتصادی باید دارای گواهی ارزش افزوده باشد، اطمینان از اعتبار این گواهی برای خریداران لازم و ضروری است. سازمان این دارایی برای گواهی ارزش افزوده مانند تمام مجوزها مدت اعتبار یک سال و یا شش ماه در نظر گرفته است.

گواهی ارزش افزوده با اعتبار یک ساله برای افرادی صادر می‌شود که در نظام مالیات ارزش افزوده به عنوان مودی شناسایی شده و تمام تکالیف خود را انجام داده و هیچ گونه بدهی مالیات ارزش افزوده ندارد. برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟ اما اعتبار شش ماهه برای افرادی صادر می‌شود که به عنوان مودی به تکالیف مالیات ارزش افزوده خود عمل کرده ولی بدهی مالیاتی خود را به صورت تقسیط شده به سازمان امور مالیاتی می‌پردازد.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟ با توجه به اینکه شرط لازم و ضروری برای دریافت مالیات ارزش افزوده از مشتریان، ثبت نام در سامانه گواهی ارزش افزوده و صادر شدن گواهی معتبر برای متقاضی است، مودیان موظف هستند اقدامات لازم برای تمدید اعتبار گواهی خود را انجام دهند. برای تمدید گواهی ارزش افزوده باید بعد از ورود به سامانه evat.ir و انتخاب گزینه درخواست گواهینامه ، از طریق ورود کد و رمز وارد پنل کاربری خود شده و مراحل لازم را برای تمدید اعتبار طی کنند.

یادآوری چند نکته مهم در رابطه با گواهی ارزش افزوده

قبل از هر چیز لازم است بدانید دریافت گواهی ارزش افزوده، فرآیندی طولانی و زمان بر است که توصیه می‌کنیم با دقت و حوصله تمام مدارک لازم را آماده و ارسال نمایید تا با مشکل عدم تایید مدارک رو‌به‌رو نشده و در نتیجه زمان انجام این فرآیند طولانی‌تر نشود.

توجه داشته‌باشید که اگر به عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی صاحب چند کسب‌و‌کار هستید، لازم است برای هر کدام از کسب‌و‌کارهای خود به طور جداگانه گواهی ارزش افزوده درخواست دهید. تمامی واحدهای اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده، باید تا 10 سال مالی تمامی مدارک و صورتحساب‌های خود را حفظ کنند.

باید بخوانید: نرم افزار تولید و بهای تمام شده

صدور فاکتور رسمی در نرم‌افزار حسابداری پارمیس

همان‌طور که در بالا به صورت کامل درباره برای گرفتن گواهی ارزش افزوده چه باید کرد؟ توضیح دادیم، ارزش افزوده به عنوان مالیات کالا و خدمات ارائه‌شده از مشتریان دریافت می‌شود. مبلغ ارزش افزوده در فاکتور خرید اعمال می‌شود که در واقع همان اختلاف قیمت محصولات با مبلغ پرداخت شده توسط مشتری است. در ایران نرخ مالیات ارزش افزوده 9% مبلغ محصولات است که در انتهای فاکتور به مبلغ نهایی فاکتور اضافه می‌شود.

با توجه به قانونی بودن این مالیات و لزوم داشتن گواهی ارزش افزوده تنها می‌توان در فاکتورهای رسمی صادر‌شده این مالیات را اعمال نمود. امروزه که اغلب فاکتورهای خرید کالا و ارائه خدمات توسط نرم افزار حسابداری شرکت و با ورود اطلاعات مالی به آن صادر می‌شود، می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب نرم افزار‌ حسابداری امکان صدور فاکتور رسمی است.

همان طور که می‌دانید فاکتور رسمی دارای ویژگی‌های مشخصی است که نرم‌افزارهای حسابداری معتبر که مطابق با استانداردهای حسابداری طراحی می‌شوند، در بخش صدور فاکتور خود تمام ویژگی‌های لازم برای فاکتور رسمی را دارا هستند. فناوری اطلاعات پارمیس نیز که با توجه به نیاز مشاغل و اصناف مختلف، نرم‌افزار حسابداری متناسب با هر صنف را طراحی و تولید می‌کند، به این نیاز مهم اصناف توجه نموده و امکان صدور فاکتور رسمی را برای کاربران خود در‌نظر‌گرفته‌است.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید