2024-04-24 09:34:37

چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

یک کسب‌و‌کار همواره در کنار مشتریان خود معنا پیدا می‌کند، زیرا هدف اصلی آن ارائه محصول یا خدمات مورد نیاز به مشتریان است. حال تصور کنید مشتری برای خرید محصولات و یا خدمات وجود نداشته باشد! آیا می‌توان چیزی به جز شکست برای چنین کسب‌و‌کاری تصور کرد؟ چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟

بنابراین فاکتورهایی مانند شناخت دقیق نیازهای مشتریان و تلاش برای ایجاد ارتباط بهتر با آنها از الزامات کسب‌و‌کارهای موفق است. اهمیت ارتباط بهتر با مشتریان تحت عنوان تجربه مشتری و تأثیر آن بر فروش‌های بعدی در بازاریابی مطرح می شود. چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟ گاهی شکل دادن تجربه خوب از خرید کار چندان سختی نیست و با رعایت کردن چند مورد کوچک در بخش فروش می‌توان رضایت بیشتری از خرید را برای مشتریان خود فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انبار

تعریفی ساده از تجربه مشتری

تجربه مشتری همان درک احساسی و یا منطقی مشتری است که از تعامل با کسب وکار شکل می گیرد و مهم است اشاره کنیم این تعامل می تواند مستقیم و یا غیرمستقیم باشد.

اگر شما در کسب‌و‌کار خود بتوانید حس خوبی در فرآیند خرید برای مشتریان ایجاد کنید، می توانید نرخ از دست دادن مشتریان را کاهش داده و به واسطه ایجاد احساس وفاداری در آنها، مشتریان ثابت داشته‌باشید و در نتیجه درآمد بیشتری به واسطه فروش بیشتر داشته‌باشید. چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟ آنچه در تجربه مشتری اهمیت دارد، رضایت مشتری، وفادارای مشتری، ارائه خدمات به آنها و در نتیجه دریافت بازخورد از مشتریان است.

صندوق فروشگاهی یا پوز چیست؟

صندوق فروشگاهی یا پوز که مخفف point-of-sale است را می توان به عنوان نقطه فروش ترجمه کرد. در این بخش از فروش، فرایند ثبت کالاهای خریداری شده، محاسبه مبلغ فاکتور، محاسبه نرخ مالیات و درنهایت پرداخت انجام می‌شود. با توجه به اینکه اطلاعات فروش در این نقطه از فرآیند ثبت می‌شود، به عنوان بخش بسیار مهمی از فروش در نظر گرفته می‌شود که به کمک اطلاعات جمع‌آوری شده در آن، به شناخت بهتری از مشتریان و نیازهای آنها دست یافت. صندوق‌های فروشگاهی به دو نوع ویندوزی و اندرویدی دسته‌بندی می‌شوند که علاوه‌بر تفاوت در بستر مورد نیاز برای فعالسازی در برخی امکانات دیگر نیز با هم تفاوت دارند.

صندوق فروشگاهی یا پوز
نمونه صندوق فروشگاهی خریداری شده از پارمیس

صندوق‌های فروشگاهی همان سیستم‌هایی هستند که در مغازه و به ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فاکتور کردن کالاها و پرداخت تعبیه شده‌اند. این صندوق‌ها شامل مانیتور نمایش کالاها، بارکدخوان، صندوق پول و نرم افزار حسابداری برای ثبت اطلاعات هستند. اما صندوق‌های اندرویدی که بیشتر با نام پوز شناخته می‌شوند، روی گوشی‌های همراه یا دستگاه پوز اندرویدی نصب شده و قابل حمل هستند و بیشتر برای فاکتور زدن و پرداخت از طریق کارت کاربرد دارند.

بهبود تجربه مشتری به کمک امکانات صندوق فروشگاهی

در بالا تجربه مشتری به عنوان احساسی که مشتری به هنگام تعامل با شما در خرید محصول یا خدمات دارد، تعریف شد. در واقع زمان و مکان و چگونگی تعامل شما با وی در کیفیت این تجربه بسیار موثر است. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده اند که 64% مشتریان تجربه خرید را مهم تر از قیمت کالا برای تکرار خرید می‌دانند. در ادامه به چند راه ساده برای ایجاد تجربه بهتر به هنگام خرید با استفاده از صندوق فروشگاهی اشاره می‌کنیم.

  • راه‌های پرداخت متنوع

یکی از ساده‌ترین مسائل در رابطه با مشتریان، نحوه پرداخت هزینه کالای خریداری شده‌است. برای مشتری مهم است که بتواند نحوه پرداخت را انتخاب کند. به کمک صندوق فروشگاهی شما می‌توانید این امکان را در اختیار مشتری بگذارید که فاکتور خرید خود را به صورت نقدی و یا از طریق کارت پرداخت کند. چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟ در برخی از صندوق‌های فروشگاهی امکان پرداخت ترکیبی (بخشی نقد  بخشی با کارت) و یا ایجاد کیف پول(تعریف مشتری و شارز کردن حساب مشتری برای خریدهای آتی) در نظر گرفته شده‌است که می‌تواند تأثیر چشمگیری در انتخاب صندوق فروشگاهی بگذارد.

جالب است بدانید تاریخچه صندوق فروشگاهی به سال 1879 برمی گردد، زمانیکه صندوق پول برای محاسبه و دریافت مبلغ کالای فروخته شده، اختراع شد. امروزه با گذشت حدود 150 سال از آن تاریخ می‌توان گفت بر اهمیت و نقش دستگاه پوز در میزان فروش یک کسب‌و‌کار افزوده شده‌است. پوزهای اندرویدی به دلیل قابل حمل بودن، یکی از ملزومات فروش در دنیای امروز هستند که محدودیت مکانی برای پرداخت فاکتورهای فروش را از بین برده اند.

به کمک این نوع از پوزها شما می‌توانید امکان پرداخت را در هر نقطه از فروشگاه برای مشتریان خود فراهم کنید. به ویژه در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها مشتریان می‌توانند سر میز فاکتور خود را پرداخت کنند و در ساعت‌های شلوغ غذاخوری ها از منتظر ماندن در صف صندوق برای پرداخت فاکتور و یا حتی ثبت سفارش خود خلاص شوند.

حتما مطالعه کنید: کارتخوان اندرویدی
صف بندی صندوق فروشگاهی برای صدور فاکتور

  • سرعت در صدور فاکتور خرید

نقطه مشترک هایپرمارکت‌ها و رستوران‌های بزرگ، صف‌های طولانی مشتریان برای پرداخت هزینه فاکتور و ثبت سفارش خود است. با یک تغییر بسیار کوچک در سیستم پرداخت می‌توانید صف‌های طولانی را کوتاه‌تر کرده و با بالا بردن سرعت پاسخگویی به مشتری و بهبود تجربه خرید مشتری، وفاداری آنها را برای خودتان افزایش دهید.

چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟ برخی از صندوق‌های فروشگاهی امکان صف‌بندی و ثبت فاکتور همزمان برای چند مشتری را دارند. این امکان از این جهت می‌تواند به تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد کند که دیگر نیازی نیست صف در انتظار بماند تا صندوقدار تمام کالاهای سبد یک مشتری را از طریق اسکنر وارد نرم‌افزار کند، فاکتور را به مشتری تحویل داده تا صحت تعداد کالاها را تایید کند. بعد از اطمینان از درست بودن کالاهای ثبت شده، با دقت تمام آنها را مرتب در کیسه ها قرار بدهد و تازه برای انتخاب کارت بانکی جهت پرداخت تصمیم بگیرد. چون صندوقدار می‌تواند با استفاده از امکان تعریف صف، بعد از اینکه صدور فاکتور مشتری تمام شد، در فاصله پرداخت فاکتور به ثبت کالاهای مشتری دیگر اقدام کند.

حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که تنها یک یا دو قلم کالا نیاز داشته‌اید ولی نفر جلو شما در صف فروشگاه با سبدی پر از کالا منتظر ایستاده‌است. امکان صف‌بندی به صندوقدار این اجازه را می‌دهد که ضمن وارد کردن کالاهای آن مشتری، کالاهای شما را در فاکتور خودتان وارد و سریعتر کار شما را انجام دهد.

شاید این قابلیت برای مشتریان به ویژه همان فردی که یک سبد پر کالا برای خرید دارد جالب باشد که همزمان با اسکن و ثبت کردن کالاها در صندوق فروشگاهی برای محاسبه فاکتور، نام و تعداد کالاهای خریداری شده را در صفحه نمایش ببینند و از ثبت دقیق اقلام و تعداد آنها در فاکتور اطمینان حاصل نماید.

باید بدانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

از دیگر امکاناتی که به ویژه برای کاربران صندوق فروشگاهی مهم است و استفاده از آن را راحت‌تر می کند، امکان انتخاب تصویر کالا به هنگام تعریف کالا در نرم‌افزار است. در این صورت کاربران با دیدن تصویر کالا راحت‌تر می‌توانند مطابق بودن کالای اسکن شده توسط بارکد با آنچه که در فاکتور نمایش داده می‌شود را تشخیص دهند.

گاهی به هر دلیلی کاربران صندوق فروشگاهی یا دستگاه پوز نیاز دارند کالای مشتری را در نرم‌افزار تعریف و اطلاعات آن مانند نام و قیمت را وارد نمایند؛ در این شرایط لمسی بودن صفحه نمایش صندوق فروشگاهی به کاربری راحت تر و در نتیجه سرعت بالاتر انجام آن منجر می‌شود.

سرعت در صدور فاکتور خرید
سرعت بالا در صدور فاکتور خرید توسط صندوص فروشکاهی
  • حفظ ارتباط پس از خرید

چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟ برای اینکه مشتری وفادار بماند، نیاز است بعد از خرید نیز ارتباط خود را با آن به عنوان فروشنده حفظ کنیم. ارسال پیامک‌های تبریک تولد و یا اطلاع رسانی برای فروش ویژه می‌تواند یکی از این راه‌های ارتباطی باشد. برای این کار می‌بایست اطلاعات مشتریان را به هنگام خرید، دریافت و در نرم افزار ثبت نماییم و با استفاده از ماژول پیامکی از مزیت‌های ارسال پیامک‌های مختلف بهره‌مند شویم.

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی

  • مشخص کردن کالاهای محبوب

صندوق فروشگاهی یا دستگاه پوز می‌تواند به عنوان یک منبع طلا برای کسب‌و‌کارها در نظر گرفته شود. زیرا به واسطه اطلاعات فروش که در خود نگهداری می‌کند، به راحتی می‌توان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات یا خدمات را ارزیابی کرده و آنچه مشتریان بیشتر نیاز دارند را برای ارائه و فروش در نظر بگیرید.

  • امکان مدیریت موجودی کالا

شاید نکته‌ای که در رابطه با تجربه مشتری چندان مورد توجه قرار نگیرد، موضوع کنترل موجودی کالا است. تصور کنید مشتری چندین بار به شما مراجعه کند و هر بار یکی از کالاهای مورد نیاز او را موجود نداشته باشید. در صورت تکرار شدن این موضوع می تواند در میزان وفاداری مشتری تاثیر منفی داشته و به همین بهانه مشتری خود را از دست بدهید. درنتیجه این امکان که صندوق فروشگاهی قابل اتصال به سیستم مدیریت موجودی باشد و تعداد کالای موجود در انبار را نمایش دهد، می تواند یک فاکتور مثبت در انتخاب نرم افزار صندوق فروشگاهی باشد.

فروشی بهتر با صندوق فروشگاهی پارمیس

فناوری اطلاعات پارمیس با سال ها تجربه در زمینه طراحی نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی، تولیدی و فروشگاهی توانسته‌است به شناخت دقیق و کاملی از نیازهای کسب‌و‌کارها در حسابداری دست یابند. حسابداری پارمیس با در نظر گرفتن نیازهای مختلف کسب‌و‌کارها در کنار ارائه نرم افزار صندوق فروشگاهی که امکان اتصال به نرم‌افزارهای حسابداری را دارد، نرم‌افزار مبتنی بر فضای ابری را برای پوزهای اندرویدی و قابل حمل مناسب برای تعریف کالا و فاکتور زدن طراحی کرده‌است. برای اطلاع از قیمت و امکانات کامل نرم‌افزار صندوق فروشگاهی با بخش فروش فناوری اطلاعات پارمیس تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول چگونه به کمک صندوق فروشگاهی تجربه مشتری را بهبود دهیم؟

  1. تجربه مشتری چیست؟
    تجربه مشتری، درک احساسی و منطقی مشتری است که برگرفته از تعامل مستقیم یا غیر مستقیم با کسب و کار شما است.
  1. چگونه می‌توان تجربه مشتری را بهبود بخشید؟
    برای بهبود تجربه مشتری راه‌های زیادی وجود دارد که برخی از آنها به‌شرح زیر است: راه‌های پرداخت متنوع، سرعت در صدور فاکتور خرید، حفظ ارتباط پس از خرید، مشخص کردن کالاهای محبوب، امکان مدیریت موجودی کالا.
  1. صندوق‌های فروشگاهی پارمیس چند نوع هستند؟
    صندوق‌های فروشگاهی پارمیس در دو نوع ویندوزی و اندرویدی به بازار عرضه شده‌اند که تفاوت‌هایی با هم دارند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید