2024-04-20 10:38:45

کدینگ حسابداری چیست؟ انواع و سطوح در کدینگ حسابداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
کدینگ حسابداری
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

ترتیب چیدمان حساب‌ها یکی از موارد مهم در طراحی کدینگ به شمار می‌رود. در واقع کدینگ با چه حسابی شروع و به چه حسابی خاتمه یابد، با توجه به نوع فعالیت شرکت و حساب‌های تعریف شده برای آن اهمیت دارد. در این مقاله از پارمیس قصد داریم کمی در رابطه با روش‌های کدینگ حسابداری صحبت کنیم.

تعریفی ساده از کدینگ حسابداری

حسابدار با مهم ترین داده‌ها و اطلاعات یک کسب و کار یعنی داده‌های مالی سر و کار دارد. به همین دلیل نظم در ثبت داده‌ها و تهیه گزارش‌های مالی اهمیت بسیاری پیدا کرده است. در یک کسب و کار طیف گسترده‌ای از رویدادهای مالی وجود دارد که از طریق دسته بندی و ثبت داده‌های مالی بر اساس روشی استاندارد می‌توان به راحتی اطلاعات مد نظر را در اختیار داشت. کدینگ حسابداری همان دسته بندی و مرتب کردن عملیات مالی بر حسب سطح فعالیت است. بنابراین در کدینگ، حساب‌ها دسته بندی شده و با اختصاص هر کد به هر دسته، سر شاخه و زیر شاخه مشخص می‌شود.

نکته : اصول کدینگ ثابت است و هر شرکت می‌تواند با توجه به نوع فعالیت و جریان‌های مالی خود از کدهای منحصر به فرد برای دسته بندی فعالیت‌ها استفاده نماید.

ابزارهای اجرای کدینگ

برای پیاده سازی کدینگ حسابداری به ابزار خاصی نیاز نیست. راحت‌تر بگوییم شما می‌توانید به کمک قلم و کاغذ این کار را انجام دهید یا از نرم افزارهایی مانند اکسل کمک بگیرید. البته نرم افزار حسابداری بهترین ابزار برای کدینگ است، زیرا علاوه بر افزایش سرعت و دقت در اجرای کدینگ، همزمان ثبت داده‌های مالی نیز بر اساس آن انجام می‌شود.

پارمیس پرو

ویدئو معرفی نرم افزار حسابداری پارمیس

انواع کدینگ حسابداری

انواع کدینگ
انواع کدینگ حسابداری

بنا به تعریف کدینگ حسابداری همان دسته بندی حساب‌ها و کدگذاری دسته‌ها و طبقات تعریف شده است و روش‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. در ادامه انواع کدینگ در حسابداری را توضیح می‌دهیم که در اینجا لازم به تاکید است روش درختی رایج ترین روش برای انجام کدینگ است.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

کدینگ حفظی Mnemonic coding

در این روش ساده از کدینگ حسابداری حساب‌ها بر اساس مختصر نویسی و علامت گذاری به زبان فارسی طبقه بندی می‌شوند. به‌عنوان مثال حساب‌های پرداختنی را به صورت “ح – پ” کدگذاری می‌کنند یعنی حروف اول نام حساب‌ها.

کدینگ متوالی Sequential Coding

این روش با نام کدینگ سریال یا کدینگ پی در پی نیز شناخته می‌شود. در این روش برای دسته بندی حساب‌ها از اعداد پشت سر هم استفاده می‌شود.

کدینگ سلسله مراتبی Hierarchical Coding

از آنجا که این روش در تعداد حساب‌ها و کالاها محدودیتی ندارد، از جمله پرکاربردترین روش‌ها برای کدینگ حسابداری به ویژه شرکت‌های بزرگ با حجم بالای فعالیت‌ها است. در این روش برای هر حساب یک عدد در نظر گرفته می‌شود؛ در صورتی که بخواهید زیر گروه به حساب‌های اصلی اختصاص دهید از افزودن اعشار به عدد حساب مربوطه کمک می‌گیرید.

کدینگ توده ای Block Coding

از این روش برای یک دوره مالی می‌توان بهره گرفت که در آن کدها را به یک حساب اختصاص می‌دهند. به عنوان نمونه می‌توان حساب‌ها را کدینگ توده‌ای به روش زیر دسته بندی نمود:
1000 : حسابهای غیرجاری
2000 : حسابهای جاری
3000 : سرمایه ها
4000 : درآمدها

حتما مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی چیست؟

پارمیس 360

کدینگ وجهی Faceted Coding

در کدینگ وجهی برای طبقه بندی حساب‌ها از اعداد و کدها استفاده می‌شود که هر عدد نوع خاصی از حساب‌ها را نمایش می‌دهد. این روش باید بر اساس استاندارد خاصی باشد. به عنوان مثال برای یک فروشگاه می‌توان اینچنین کدینگ حسابداری را انجام داد: عدد یا کد اول بخش های مختلف فروشگاه و عدد دوم انواع مختلف هزینه‌های فروشگاه را نشان می‌دهد که زیرمجموعه های آن را با عدد سوم دسته بندی می‌کنند. پس از بررسی انواع کدینگ بد نیست با سطوح کدینگ یعنی همان سطح‌هایی که بر اساس تراکنش‌های مالی تعیین می‌شوند، آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: نرم افزار تولید و بهای تمام شده

کدینگ حسابداری چه سطوحی را شامل می شود؟

گروه حساب

این لایه تمام صورت‌های حساب‌های مالی را شامل می‌شود که مهم‌ترین صورت حساب‌ها در حسابداری عبارتند از دارایی‌های جاری و غیر جاری، بدهی‌های جاری و غیرجاری، درآمدها و هزینه‌ها، حقوق صاحبان سهام، بهای تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارائه شده و سایر حساب‌ها.

حساب کل

در این سطح صورت حساب‌های مرحله قبل خرد می‌شوند. یعنی دارایی‌های جاری را می‌توان موجودی نقد و بانک، سرمایه گذاری کوتاه مدت، موجودی مواد و کالا، سفارشات و پیش پرداخت‌ها و دیگر موارد تقسیم نمود که در کدینگ به هر کدام از این حساب‌ها کد مخصوصی تعلق می‌گیرد.

حساب معین

حساب معین
حساب معین در کدینگ حسابداری

در سطح سوم نیز حساب‌های کل تعریف شده در مرحله قبل به حساب‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال در این سطح موجودی نقد و بانک از دارایی‌های جاری به حساب‌های کوچک‌تری همچون موجودی نزد بانک، موجودی نزد صندوق، موجودی نزد تنخواه گردان، اسناد و اوراق بهادار نزد صندوق، وجوه در راه و دیگر حساب‌ها تقسیم می‌شود. که مجدد برای هر کدام از این حساب‌ها کد مخصوصی تعریف می‌شود.

حتما بخوانید: نرم افزار انبارداری

حساب تفصیلی سطح یک و دو

در نهایت هم می‌توان حساب‌های تعریف شده در سطح معین را به حساب‌های کوچک‌تری طبقه بندی کرد.

کدینگ حسابداری به دنبال چه اهدافی است؟

کدینگ حسابداری
اهداف کدینگ حسابداری

اهداف و دلایل اهمیت کدینگ حسابداری را می توان به واسطه تعریف آن توضیح داد. از مهم ترین اهداف کدینگ استاندارد کردن عملیات‌های مالی یک شرکت است. در کنار استاندارد و یکپارچه شدن عملیات‌های مالی، دقت و سرعت ثبت داده‌های مالی و پردازش آنها افزایش می‌یابد. به کمک اجرای کدینگ می توان گزارشات مالی با جزئیات دقیق را به راحتی ارائه نمود. همچنین تحلیل داده‌های مالی با هدف سرمایه گذاری یا محاسبه دارایی برای تصمیم گیری دقیق تر راحت تر خواهد بود.

بیشتر بدانید: نرم افزار شرکتی

کدینگ حسابداری در نرم افزار حسابداری پارمیس

کدگذاری بر روی حساب‌ها و دسته بندی کردن آنها را کدینگ حسابداری می‌گویند که به عنوان یکی از مسائل اساسی در حسابداری معرفی شده است. به کمک کدینگ می‌توان تمام امور مالی را استاندارد سازی نمود که این امر به ثبت و شناسایی راحت تر حساب‌ها منجر می‌شود. یکی از امکانات نرم افزار حسابداری که می‌تواند در اختیار کاربران خود قرار دهد، امکان کدینگ در نرم افزار است.

نرم افزار حسابداری پارمیس نیز کدینگ  را برای کاربران خود در نظر گرفته است تا از این طریق امکان ثبت و ایجاد ارتباط بین حساب‌های مختلف معین و تفضیلی و نیز پیدا کردن حساب‌های مد نظر راحت تر باشد. از آنجا که فناوری اطلاعات پارمیس برای شرکت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی نرم افزار حسابداری متناسب با نیاز آنها را ارائه می دهد، این نرم افزار پاسخگوی نیاز تمام شرکت‌ها در کدینگ خواهد بود.

باید بدانید: نرم افزار CRM

سوالات متداول

  1. کدینگ حسابداری چیست؟
    کدینگ در حسابداری همان دسته بندی و مرتب کردن عملیات مالی بر حسب سطح فعالیت است. در کدینگ، حساب‌ها دسته بندی شده و با اختصاص هر کد به هر دسته، سر شاخه و زیر شاخه مشخص می‌شود.
  2. مهم‌ترین هدف کدینگ حسابداری چیست؟
    مهم‌ترین هدفی که کدینگ برای هر کسب و کار به همراه دارد؛ ثبات رویه است. حفظ ثبات رویه مهم‌ترین هدفی است که کدینگ برای هر کسب و کار به‌همراه دارد.
  3. آیا کدینگ شرکت‌های مختلف مانند؛ خدماتی، تولیدی و غیره متفاوت است؟
    بله کدینگ هر واحد تجاری با توجه به نیاز آن متفاوت است. به‌عنوان مثال کدینگ یک شرکت تولیدی با کدینگ یک شرکت خدماتی کاملا متفاوت است. در تعریف کدینگ همه چیز بستگی به نگاه مدیریت شرکت و نوع گزارش درخواستی او دارد.

پارمیس استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید