2024-04-20 09:41:08

6 فاکتور مهم در برنامه ریزی مالی برای کسب و کارها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

همان طور که میدانید هدف اصلی از راه اندازی هر کسب و کار یا فعالیت تجاری به دست آوردن حداقل سود است که البته تلاش ها برای افزایش این سطح حداقلی است. بنابراین برای به دست آوردن سود تعیین شده و رسیدن به دیگر اهداف کسب وکار می بایست برنامه دقیقی برای تمام فعالیت ها تدوین شود که مهم ترین بخش این برنامه را برنامه مالی تشکیل می دهد.

به بیان ساده تر، برنامه ریزی مالی برای تعیین فعالیت هایی که باید برای رشد و توسعه کسب و کار در نظر گرفت، به تجزیه و تحلیل هزینه ها و درآمدهای جاری و آینده می پردازد. هزینه هایی که باید در برنامه مالی در نظر گرفت شامل محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه آموزش نیروی کار، هزینه های بازاریابی و تحقیق و توسعه.

با محاسبه هزینه ها و درآمدها شرکت ها بهتر می توانید برای تخصیص منابع خود در جهت اجرایی کردن برنامه و فعالیت ها تصمیم گیری کنید.

همواره به یاد داشته باشید که برنامه مالی برای کسب وکار همگام با فضای رقابتی آن کسب و کار تغییر می کند و نیاز است در بازه های زمانی مختلف مجدداً بررسی شده و در صورت لزوم تغییراتی را برای آن در نظر گرفت.

توصیه می شود موارد زیر حتما در برنامه مالی وجود داشته باشد تا کارایی و اثربخشی قابل توجهی در تحقق اهداف داشته باشد:

  • میزان سرمایه لازم در اجرایی کردن عملیات
  • برنامه های تعیین شده برای استفاده از درآمد حاصل
  • درآمدهای پیش بینی شده
  • ترازنامه
  • جریان نقدی

 برنامه مالی کسب وکار

برنامه ریزی مالی چیست؟

برنامه مالی را به صورت فرآیند مستندسازی وضعیت مالی فعلی فرد یا یک واحد تجاری، تعیین اهداف مالی برای آن و چگونگی دستیابی به این اهداف تعریف می کنند. به بیان دقیق تر، برنامه مالی به صورت نقشه راه برای رشد کسب و کار یا رشد فرد از نظر مالی در نظر گرفته می شود و به نوعی اهداف بلندمدت یک کسب وکار یا فرد را بیان می کند.

با وجود اینکه تعریف برنامه مالی شخصی یا برنامه مالی کسب وکار یکسان است، اما این دو برنامه مالی تفاوت های بسیاری با هم دارند. به عنوان نمونه برنامه مالی یک فرد می تواند شامل برنامه ریزی برای بازنشستگی و منبع درآمدی برای هزینه های آن دوران، سرمایه گذاری و خرید ملک باشد. درحالیکه برنامه مالی یک کسب وکار موارد دیگری مانند اضافه کردن منابع انسانی، افزایش موجودی ها از طریق افزایش خرید، توسعه خط تولید و افزایش سهم بازار کسب وکار را شامل می شود. برای آشنایی بیشتر با برنامه ریزی مالی فردی می توانید به مقاله “شما هم به برنامه مالی سالانه نیاز دارید” مراجعه کنید.

در اینجا لازم است تاکید کنیم بودجه و برنامه مالی دو مفهوم مجزا هستند و برخلاف نظر عموم نمی توان بودجه و برنامه مالی را به جای هم استفاده کرد. البته برنامه مالی شامل بودجه (تعیین بودجه مورد نیاز برای دستیابی به اهداف) می شود. اما در کنار آن اطلاعات مالی بسیار مهم دیگری مانند تجزیه و تحلیل های دقیقی از جریان نقدی کسب وکار، دارایی های مشهود و نامشهود آن، پیش بینی میزان درآمد و سرمایه و موارد دیگر را پوشش می دهد. نرم افزار پخش مویرگی

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

 اهمیت برنامه مالی برای کسب وکار

چرا کسب و کار من به برنامه مالی نیاز دارد؟

اجازه دهید بحث را با این مقدمه ادامه دهیم که :

هیچ کسب و کاری به برنامه مالی نیاز ندارد اما تمامی کسب و کارها می توانند از مزیت های آن بهره مند شوند.

تدوین برنامه مالی برای کسب و کار شما را مجبور می کند تا علاوه بر موقعیت فعلی خود به جایگاهی که دوست دارید در آینده در آن قرار بگیرید نیز فکر کنید و مسیر رسیدن به آن را برای خود مشخص نمایید.

این را همواره به یاد داشته باشید که رشد کردن و دستیابی به موفقیت تصادفی رخ نمی دهند بلکه موفقیت نتیجه کار سخت است. و صد البته بدون داشتن اهداف مشخص، کار سخت هیچ ثمر و نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

6 فاکتور مهم در تدوین برنامه مالی موفق

برنامه مالی برای کسب و کار در واقع به نوعی راهنمای مسیر برای رسیدن به تمام اهداف آن به ویژه اهداف مالی است. زیرا هدف اصلی از راه اندازی یک کسب و کار به دست آوردن سود و تحقق اهداف مالی است.

در تدوین برنامه مالی کسب و کار فاکتورهای مهمی را باید در نظر گرفت که سه مولفه اصلی در آن ترازنامه، جریان نقد و صورت درآمد است. در ادامه فاکتورها و مولفه های مهم برای تدوین برنامه ریزی مالی را لیست کرده ایم.

  1. پیش بینی فروش در برنامه مالی

صاحب یک کسب و کار باید میزان فروش ماه، فصل و سال خود را تخمین بزند. شناسایی الگوها در چرخه فروش مربوط به کسب و کار به رشد آن کمک میکند. همچنین می توان برنامه های تبلیغاتی و استراتژی های رشد را نیز تعیین نمود. به عنوان مثال یک کسب وکار که فروش فصلی دارد می تواند افزایش فروش در فصل های دیگر را هدف اصلی تعیین کند. بنابراین پیش بینی فروش می تواند اساس تعیین اهداف رشد شرکت به حساب آید. نرم افزار تولید و بهای تمام شده

  1. تعیین مصارف هزینه ها در برنامه مالی

برنامه مالی باید تمام هزینه ها مانند هزینه های عمومی و مالی کسب و کار را پوشش دهد.

هزینه های عمومی همان هزینه های جاری کسب وکار یعنی هزینه اجاره ملک، آب و برق، حقوق و دستمزد کارکنان و دیگر هزینه هایی که به طور مرتب باید پرداخت شوند، را شامل می شود.

نوع دیگری از هزینه ها نیز تحت عنوان هزینه های پیش بینی شده باید در برنامه مالی کسب وکار قید شوند. به عنوان نمونه می توان پیش بینی افزایش در نرخ مالیات، افزایش دستمزد و حقوق کارکنان بر اساس نرخ مصوب در سال جدید و یا هزینه های مرتبط به حوادث پیش بینی نشده همچون آتش سوزی را نام برد.

تعیین وضعیت مالی در برنامه مالی

  1. تعیین وضعیت مالی شرکت در برنامه مالی

ترازنامه که یکی از صورت های مالی مهم در حسابداری است، دارایی ها و بدهی های شرکت را لیست کرده و نمایش می دهد. بررسی دارایی و بدهی شرکت به شما کمک می کند میزان بهبود در ارزش کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

صورت سود و زیان نیز وضعیت مالی و نحوه عملکرد شرکت در یک بازه زمانی مشخص را نشان می دهد که از طریق آن می توان سود خالص حاصل از فعالیت اقتصادی برای یک بازه زمانی را محاسبه کرد. در حالی که گزارش ترازنامه نمایی روشن از وضعیت مالی شرکت در لحظه ای مشخص را ارائه می دهد.

  1. تعیین جریان نقدی کسب وکار در برنامه مالی

برای موفقیت در کسب و کار خود لازم است در کنار پیش بینی هزینه ها، جریان نقدی خود را نیز برای ماه، فصل و سال پیش بینی کنید. در واقع از طریق پیش بینی جریان نقدی در برابر چالش های مالی احتمالی آمادگی بیشتری داشته و می توانید بهتر تصمیم گیری نمایید. نرم افزار حقوق و دستمزد

  1. تجزیه و تحلیل سربه سر در برنامه مالی

در این بخش باید هزینه های ثابت مرتبط به افزایش تولید و درنتیجه افزایش فروش به ازای هر واحد را محاسبه کنید. این تحلیل برای اینکه درک درستی از درآمد و هزینه های افزایش تولید خود داشته باشید، ضروری است. در واقع تحلیل نقطه سربه سر می تواند روشی مناسب برای تعیین قیمت رقابتی محصولات شما باشد. زیرا از این طریق ارزیابی می کنید که برای تامین هزینه های ثابت خود به فروش حداقل چند محصول نیاز دارید، چه قیمتی را می توانید برای فروش تعیین کنید که هم هزینه های شما را پاسخگو باشد و هم در مقابل قیمت دیگر رقبا توجه مشتریان را به شما جلب نماید.

  1. تدوین برنامه عملیاتی در برنامه مالی کسب وکار

برای موثر بودن فعالیت های کسب وکار، بهتر است دیدی روشن از نیازهای عملیاتی خود داشته باشید. لازم است بدانید برای رسیدن به اهداف تعیین شده به چه عناوین کاری نیاز دارید، شرح شغل هر یک کارکنان چگونه بوده و چه طور می توان خروجی کار کارکنان را به حداکثر رسانید، و یا اطلاع از هزینه های مربوط به هر مرحله از زنجیره تامین می تواند به تصمیم گیری آگاهانه شما کمک نماید.

مقایسه عملکرد مالی با برنامه مالی

به صاحبان مشاغل توصیه کرده اند همان طور که در آخر سال مالی به حساب ها رسیدگی کرده و حساب های مالی را در دفاتر حساب و نرم افزار حسابداری می بندند، در ابتدای سال برنامه مالی خود را برای یک سال مشخص کنند. در این برنامه می بایست تصویری مشخص و دقیق از امور مالی ایجاد کرده و به دیدگاهی واقع بینانه از میزان رشد و گسترش کسب و کار در طول سال برسند.

این برنامه مالی کمک می کند مدیران در رابطه با هزینه ها، میزان خریدها، بدهی ها، کنترل هزینه ها و دیگر فعالیت ها با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرند.

مزایای برنامه ریزی مالی برای کسب و کار 

استفاده از برنامه ریزی مالی در کسب و کار خود، با مزایای زیادی برایتان همراه است. در اینجا، چند مورد از مهمترین مزیتهای انجام این کار را برای شما توضیح میدهیم. 

. هر چه کمتر شدن هزینه های ضروری

کاهش هرچه بیشتر هزینه های ضروری یکی از مزایای قابل توجه در استفاده از برنامه ریزی مالی در کسب و کار هاست. در صورتی که، چند سالی از شروع کسب و کار شما می گذرد، برای داشتن برنامه ریزی مالی دقیق و اصولی باید به خرج های خود در گذشته و سرعت رشدتان تا حال حاضر نگاهی بیندازید. 

با این کار، به راحتی می توانید هزینه های غیرضروری را شناسایی کرده و بودجه خود را برای آینده به بهترین شکل و بدون هیچ هزینه اضافی تنظیم می فرمایید. 

همین تلاش آگاهانه را می توان قسمتی از کنترل هزینه ها در نظر گرفت. در صورتی که هر سه ماه یکبار یا حداقل سالانه برنامه ریزی مالی را برای کسب و کار خود انجام دهید، امکان استفاده بهتر از منابع در دسترس را داشته و حتی قادر به پسانداز نیز هستید.

مدیریت اصولی و معقول جریان نقدی مجموعه 

مدیریت اصولی و معقول جریان نقدی مجموعه 

برنامه ریزی مالی شما باید قادر به تعیین انتظاراتی روشن و مشخص برای خروجی و ورودی سازمان اقتصادی و همینطور جریان نقدی باشد. در شروع مسیر کسب و کار، به مراتب بیشتر از حد تصور خود خرج میکنید. اما از طریق برنامه ریزی مالی امکان پیش بینی چالشها در دریافت و خرج پولهای خود را داشته و به آسانی قادر به شناسایی روشهایی جهت انجام هر دو این موارد به صورت هر چه مؤثرتر هستید. 

  • نحوه مرور مرتب برنامه مالی 

در حین کشف نحوه ایجاد برنامه های مالی، باید بررسیهای منظم و دقیق را در راس کارهای خود قرار دهید. جهت کسب اطمینان از مرور کافی و اصولی برنامه مالی خود، ملزم به انجام مراحل ذکر شده در زیر هستید: 

  • تعیین ارزش خالص خود 

ارزش خالص، بیشتر از هرچیزی تایید کننده سلامت مالی کسب و کار شماست. جهت محاسبه ارزش خالص، فقط کافیست بدهیهای مجموعه خود را از داراییها کسر بفرمایید. در صورت بدست نیاوردن مقداری مثبت، مجدداٌ محاسبه را انجام دهید. به مرور زمان و در صورت کم کردن هزینه ها امکان رسیدن شما به موفقیت تجاری زیاد است. 

  • شناخت دقیق اهداف خود 

فراموش نکنید که، اهداف کسب و کار همواره در حال تغییر هستند. در صورت نیاز به پول بیشتر برای شغل تجاری جدید خود الزاماٌ باید هزینه های خود را نیز بر این اساس به حداقل برسانید. یا اگر برنامه ریزی بودجه تان بر طبق اهدافی قدیمی است، درصورت نیاز برای تنظیم مجدد آن اقدام فرمایید. 

  • از تعیین تاریخ غافل نشوید

در هر ماه تاریخی را مشخص کرده و در آن برنامه ریزی مالی طرح ریزی شده خود را مورد بررسی قرار دهید. با این کار، گامی اساسی به سمت پیشرفت هرچه بیشتر سازمان اقتصادی خود برداشته اید. 

جمع بندی

برای تاثیرگذاری بیشتر برنامه های مالی بهتر است در پایان سال عملکرد واقعی که بر اساس داده های مالی ثبت شده در نرم افزار حسابداری به دست می آید را با آنچه در برنامه مالی در نظر گرفته شده است، مقایسه کنید و نقاط ضعف و قوت خود در عملکرد را پیدا و از آن ها در بهبود برنامه مالی و اجرایی کردن آن بهره ببرید.

بیشتر بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

سوالات متداول

مزایای برنامه ریزی مالی برای کسب و کار چیست؟

مدیریت اصولی و معقول جریان نقدی مجموعه و هر چه کمتر شدن هزینه های ضروری از جمله مزایای برنامه ریزی مالی به شمار می روند.

برنامه ریزی مالی چیست؟

برنامه ریزی مالی، تحت عنوان نقشه راه برای رشد کسب و کار یا فرد از نظر مالی تعریف شده و به نوعی بیانگر اهداف بلندمدت کسبوکار و یا افراد است.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید