2024-03-29 11:05:04

پخش مویرگی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 14 دقیقه
پخش مویرگی چیست
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

توزیع فرآیند رساندن محصول مناسب به دست مشتری در زمان و مکان مناسب تعریف شده است. می توان توزیع را از مهم ترین ارکان بازاریابی قرار داد؛ به گونه‌ای که اگر استراتژی توزیع به درستی برای یک کسب وکار انتخاب شود، به عنوان یک مزیت رقابتی برای آن عمل نماید. اما پخش مویرگی چیست؟

بنابراین چگونگی سیستم توزیع کالا و درنتیجه فروش آن از مهم‌ترین مواردی است که در کسب و کارها تصمیم گیری می‌شود. یکی از سیستم‌های توزیع که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در فروش محصولات و جلب رضایت مشتری داشته باشد، سیستم توزیع و پخش مویرگی است که در این مقاله از پارمیس قصد داریم به سوال پخش مویرگی چیست؟ پاسخ دهیم و شما را بیشتر با آن آشنا شویم.

آشنایی با کانال‌های توزیع و پخش کالاها و محصولات

توزیع یکی از اجزای بازاریابی است که در ساده‌ترین حالت وظیفه انتقال محصول از محل تولید به محل مصرف را برعهده دارد. پخش مویرگی چیست؟ به عبارت دیگر، وظیفه توزیع این است که کالای مدنظر را در زمان و مکان مناسب به دست مشتریان بالقوه برساند. با توجه به اهمیت بخش توزیع در یک سیستم تولید می‌توان گفت نبض یک شرکت در دست شبکه توزیع و فروش آن است.

کانال توزیع را می‌توان به صورت مجموعه‌ای از سازمان‌ها و افراد وابسته به هم که کالا یا خدمت مد نظر را به دست مشتریان نهایی می‌رسانند، تعریف نمود. کانال توزیع کمک می‌کند تولیدکننده محصولات و مصرف کننده آن محصولات به یکدیگر متصل شوند. به منظور انتخاب سیستم توزیع متناسب با نیازها و اولویت‌ها می‌بایست مواردی چون پراکندگی فضایی میان تولیدکننده و مصرف کننده، اختلاف زمانی میان تولید و مصرف کالا و محصولات، شناسایی و پیش بینی دقیق میزان نیاز بازار مصرف کننده نسبت به کالا یا محصول خاص بررسی شوند.

مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی چیست؟

پخش مویرگی
تعریف پخش مویرگی

در طراحی کانال توزیع مناسب با کسب و کار در نظر گرفتن مراحل زیر ضروری است:

  • تحلیل نیازهای خدماتی مشتریان

    در این مرحله باید نیاز مشتری به صورت دقیق بررسی شده و میزان خرید مشتری، زمان انتظار برای تحویل محصول خریداری شده و تعداد عرضه کنندگان مشخص شود.

  • تعیین اهداف کانال توزیع

    با توجه به ویژگی‌های محصول، هدف از طراحی کانال توزیع مشخص شده و درباره مستقیم یا غیرمستقیم بودن واسطه های کانال توزیع تصمیم گیری می‌شود.

  • مشخص کردن کانال های توزیع موجود

    در این مرحله تعداد و نوع واسطه‌های مورد نیاز و شرایط هر کدام از این واسطه‌ها تعیین می‌شود.

  • ارزیابی گزینه های مختلف و انتخاب کانال توزیع

    مراحل قبل، شناسایی کانال‌های توزیع مختلف است که در این مرحله باید کانال‌های ممکن برای شرکت را بر اساس معیارهای اقتصادی، شیوه کنترل کردن کانال و سازگاری با شرایط شرکت ارزیابی و در نهایت گزینه مناسب را انتخاب نمود.

  • عقد قرارداد

    پس از بررسی گزینه‌های کانال توزیع و انتخاب گزینه مناسب می‌بایست نیروی انسانی مورد نیاز را انتخاب و برای شروع کار تحت آموزش لازم قرار داد.

سطح در کانال توزیع به چه معنا است؟

همان‌طور که تا این بخش از مقاله پخش مویرگی چیست؟ گفتیم کانال توزیع با هدف ایجاد ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده تشکیل می‌شود. طول یک کانال نشان دهنده تعداد واسطه‌های بین تولید کننده و مشتری نهایی است. به عنوان مثال کانال سطح صفر که کانال بازاریابی مستقیم نیز نامیده می‌شود، تنها از تولیدکننده و مصرف کننده تشکیل می‌شود. با توجه به اینکه تعداد سطح کانال نشان دهنده تعداد واسطه‌ها است، کانال توزیع سطح یک شامل یک واسطه مانند خرده فروش است.

انواع کانال های توزیع و پخش محصولات

توزیع انحصاری

لازم است در این بخش از مقاله پخش مویرگی چیست؟ شما را با توزیع انحصاری آشنا کنیم. در این کانال توزیع برای هر منطقه یک واسطه به عنوان نماینده در نظر گرفته می‌شود. درنتیجه در مقایسه با دیگر کانال های توزیع تعداد واسطه‌ها کمتر بوده و اغلب از این کانال توزیع برای محصولات ویژه انتخاب می‌شود

توزیع گزینشی

در این کانال توزیع برای مناطق مختلف با هدف عرضه محصولات شرکت خرده فروشانی انتخاب می‌شوند. در توزیع گزینشی تعداد واسطه‌ها در مقایسه با توزیع انحصاری بیشتر ولی از توزیع مویرگی کمتر است. بد نیست اشاره کنیم که بیشتر برای لوازم خانگی توزیع گزینشی را در نظر می‌گیرند.

توزیع مویرگی

که با نام توزیع گسترده نیز معرفی می‌شود، از تعداد زیادی خرده فروش برای توزیع محصولات استفاده می‌شود که این کانال توزیع برای محصولات و کالاهای مصرفی مناسب است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری شرکتی

کانال های توزیع
کانال های توزیع و پخش

موارد مهمی که باید در فرآیند توزیع مد نظر قرار داد

در این بخش از مقاله پخش مویرگی چیست؟ می‌خواهیم بیان کنیم فرآیند توزیع از چه زمانی شروع می‌شود. از زمانی که تولیدکننده سفارش مشتری را دریافت می‌کند، فرآیند توزیع شروع می‌شود. آنچه در فرآیند توزیع برای مشتری اهمیت دارد، تحویل گرفتن سفارش خود در زمان مورد نظر است. زمان انتظار در فرآیند توزیع، فاصله زمانی بین زمان سفارش و دریافت کالا است. از آنجا که کوتاه بودن این زمان برای مشتریان امروز بسیار مهم است، یکی از اهداف در سیستم توزیع کوتاه کردن زمان انتظار برای تحویل کالا تعیین شده است. در این بخش آنچه را که در فرایند توزیع اتفاق می‌افتد را مرور می‌نماییم.

پردازش سفارشات

سفارش از طریق بخش فروش دریافت می‌شود و پردازش آن اولین مرحله از فرایند توزیع است. پخش مویرگی چیست؟ به منظور بهینه کردن سیستم توزیع باید سیستم سفارش سریع و دقیق عمل کند و بخش‌های دیگر سازمان از دریافت سفارش مطلع شوند و به گونه ای فرایند اجرا شود که زمان انتظار، کمترین مقدار را داشته باشد. در اینجا ضرورت استفاده از یک سیستم کنترلی یکپارچه که به تمام بخش‌ها متصل است و اطلاعات مربوط به سطح موجودی و فرایند توزیع را به صورت لحظه‌ای ثبت کرده و نمایش می‌دهد، مشخص می‌شود.

باید بدانید: نرم افزار CRM

مدیریت موجودی ها

مدیریت موجودی یکی دیگر از مباحث مهم در فرایند توزیع فیزیکی است. سطح موجودی بر سرعت توزیع و هزینه های انبار محصولات موثر است. اگر میزان موجودی کمتر از میزان تقاضای بازار باشد، شرکت بخشی از سهم بازار خود را از دست می‌دهد و درصورتی که موجودی بسیار بیشتر از میزان تقاضای واقعی بازار باشد، هزینه‌های انبارداری سنگینی را بر شرکت تحمیل می‌کند. بنابراین مدیریت موجودی‌ها از دیگر فرآیندهای مهم در سیستم توزیع است که می بایست برای انتخاب کانال و استراتژی توزیع مناسب در نظر گرفته شود.

انبارداری

یک کسب وکار با توجه به نوع سفارشاتی که دریافت می کند، به یک سیستم انبارداری مناسب نیاز دارد. درصورتی که میزان سفارش کالا به صورت مرتب و در مقیاس های کوچک باشد، وجود انبارهای متعدد در قسمت های مختلف برای شرکت مناسب تر است زیرا در این صورت سرعت توزیع کالا و ارائه خدمات به مشتریان بهبود می یابد

پیشنهاد مطالعه : انبارگردانی چیست؟

حمل و نقل و ارسال برای مشتری

در این بخش از مقاله پخش مویرگی چیست؟ باید گفت مهم ترین بخش از فرایند توزیع، ارسال کالا و تحویل آن به مشتری است. این بخش به دلیل امکان برقراری ارتباط مستقیم با مشتری و به دست آوردن اطلاعات مهم در رابطه با نیازها و خواسته های آنها بخش بسیار مهمی در تعیین استراتژی‌های شرکت است. انتخاب نوع استراتژی توزیع مناسب با سیاست‌های شرکت می‌تواند در ایجاد ارتباط گسترده تر با مشتریان نهایی و شناخت دقیق نیازهای آنها کمک نماید.

بررسی توزیع مویرگی
تعریف توزیع مویرگی

تعریف و بررسی توزیع مویرگی

اجازه دهید پخش مویرگی چیست؟ را با یک مقدمه کوتاه تعریف کنیم:

مویرگ‌ها در بدن انسان، رگ‌های بسیار کوچکی هستند که وظیفه انتقال و رساندن خون به سلول‌ها را برعهده دارند. با درنظر گرفتن سیستم گردش خون در بدن انسان که از قلب شروع شده و از طریق شاهرگ و سرخرگ‌ها در تمام بدن جریان می‌یابد؛ تعریف سیستم توزیع مویرگی شکل گرفته است. در سیستم پخش و توزیع مویرگی نیز توزیع کالا و خدمات از یک مرکز که می‌تواند شرکت یا نمایندگی‌های آن باشد شروع شده و به صورت جریانی مستمر و بدون وقفه ادامه پیدا می‌کند. پخش یا توزیع مویرگی همان فرآیند تحویل کالا و خدمات به مشتری توسط خود تولیدکننده است؛ به عبارت دیگر توزیع مویرگی رساندن محصولات تا آخرین فروشنده تعریف شده است.

حتما مطالعه کنید: کارتخوان اندرویدی

در ابتدا برخی از واحدهای تجاری برای محصولات خاصی از این سیستم توزیع استفاده می‌کردند ولی امروزه اهمیت آن بر تمام کسب و کارها روشن شده است و با توجه به اینکه پخش مویرگی هیچ محدودیتی برای اجرا و پیاده سازی ندارد؛ می‌توان گفت برای هر نوع کسب و کاری مناسب است. اگر می‌خواهید بیشتر با مفهوم پخش مویرگی چیست؟ آشنا شوید باید بدانید برای سیستم توزیع وظایفی تعریف شده است که می‌توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • ذخیره سازی و انبار کالا با هدف توزیع
  • دریافت سفارش از سمت مشتریان
  • تحویل کالا به مشتریان توسط تولید کننده
  • وصول مطالبات
  • کنترل و دریافت اطلاعات از بازار
ویژگی پخش مویرگی
ویژگی یک شرکت پخش مویرگی

ویژگی های یک شرکت پخش مویرگی چیست؟

شرکت پخش مویرگی چیست؟ شرکت پخش مویرگی شرکتی است که وظیفه توزیع کالای تولید شده یک شرکت را تا پایین ترین سطح تعریف شده در کانال توزیع برعهده می‌گیرد. در ابتدا بیشتر شرکت‌های تولیدکننده صنایع غذایی به دلیل ماهیت کالاهای تولید شده و لزوم مصرف سریع پیش از انقضای تاریخ مصرف از این شیوه پخش استفاده می‌کردند. ولی امروزه با توجه به مزیت‌هایی که این شیوه برای اکثر تولیدکنندگان به همراه دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

از آنجا که شرکت توزیع مویرگی واسطه‌ها را در سیستم توزیع حذف می‌کند، هزینه و زمان رسیدن محصول نهایی را به مشتریان کاهش می‌دهد و به کمترین میزان خود می‌رساند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولیدی از شرکت‌های توزیع مویرگی استقبال می‌کنند؛ زیرا درکنار کسب رضایت مشتری از کاهش در زمان انتظار و هزینه نهایی، جریان نقدینگی تولیدکننده نیز افزایش می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه : صندوق فروشگاهی چه کمکی به کسب وکارها می کند؟

دسته بندی شرکت‌های پخش مویرگی

شرکت‌های پخش مویرگی را می‌توان براساس اندازه و ساختار طبقه بندی نمود. پخش مویرگی چیست؟ از نظر اندازه شرکت‌های پخش مویرگی را می‌توان به سه دسته شرکت‌های کوچک محلی، شرکت‌های متوسط و شرکت‌های پخش سراسری تقسیم نمود. در طبقه بندی از نظر ساختار نیز به دو نوع مستقل و غیرمستقل تقسیم می‌شود.

  • شرکت پخش مویرگی مستقل: این شرکت‌ها همزمان با چند برند مختلف کار می‌کنند و اغلب مسئولیت پخش محصولات شرکت‌های دارویی، غذایی و شوینده را به عهده دارند.
  • شرکت پخش مویرگی غیرمستقل: با توجه به اینکه این شرکت‌ها زیر نظر هلدینگ شرکت تولیدکننده است، تنها وظیفه پخش محصولات شرکت تولیدکننده را برعهده دارد.
 شرکت‌ پخش مویرگی
دسته بندی شرکت‌های پخش مویرگی

مزایا و معایب شرکت پخش مویرگی چیست؟

درصورت پیاده سازی درست توزیع مویرگی و مطابقت آن با عواملی مانند نحوه قیمت گذاری، ارتباطات و نیز جذب و آموزش نیروی انسانی مزیت‌هایی دارد که در زیر برخی از این مزایا لیست شده‌اند:

به دست آوردن اطلاعات دقیق تر و به روزتر از بازار رقابتی

ارتباط نزدیک با مشتریان می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را در مورد بازار به کسب و کارها منتقل کند. با توجه به ماهیت توزیع مویرگی و ارتباط نزدیک تولیدکننده با مصرف کنندگان نهایی می‌توان اطلاعاتی در رابطه با نیاز و میزان رضایت مشتریان از محصول را به دست آورد.

پوشش بیشتر بازار در صنعت و رسیدن به سهم بازار بزرگتر

به کمک توزیع مویرگی و با هدف قرار دادن محصولات در ویترین فروشگاه‌ها می‌توان درصد بیشتری از بازار هدف را پوشش داد و در بلند مدت از طریق شناخت نیاز واقعی بازار، حضور شرکت در بازار را قوی‌تر نمود.

گسترده تر شدن حیطه ارتباط با مشتریان

به کمک خرده فروشان سیستم توزیع مویرگی می‌توان سطح ارتباط با مشتریان را افزایش داده و اطلاعات مورد نیاز برای شناخت بیشتر محصولات و خدمات را از طریق آنها در اختیار مشتریان قرار داد.

کاهش ریسک از دست دادن پول

در شرایطی که شرکت برای توزیع محصولات خود با چندین عمده فروش همکاری می‌کند، درصورت قطع همکاری یا ورشکست شدن یک عمده فروش، تولیدکننده سرمایه بیشتری را در مقایسه با ورشکستگی خرده فروش از دست خواهد داد. زیرا در پخش مویرگی، تولید کننده با عمده فروشان رابطه کمتری برقرار کرده و سعی بر حذف عمده فروشان از زنجیره توزیع دارد.

باید بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

افزایش قدرت چانه زنی شرکت

اغلب عمده فروشان به دلیل خرید حجم بالای محصولات درمقابل تولیدکننده قدرت چانه زنی بیشتری داشته و امتیازهای بزرگتری را از شرکت مطالبه می‌کنند. ولی در توزیع مویرگی قدرت چانه زنی تولیدکننده در مقابل خرده فروشان بسیار بیشتر است و همین به عنوان مزیتی مهم برای تولیدکننده به شمار می‌رود.

نرم افزار پخش مویرگی

کاهش احتمال به وجود آمدن رقبای جدید

گاهی همکاری بلند مدت با یک عمده فروش باعث می‌شود که عمده فروش علاوه بر کسب اطلاعات به روز و دقیق از مشتریان و نیازهای آنها، به اطلاعات مناسبی برای شروع فعالیت به عنوان تولیدکننده دست یابد؛ درنتیجه عمده فروش به عنوان یک رقیب جدید برای تولیدکننده وارد بازار می‌شود. اما در توزیع مویرگی به دلیل ارتباط تولیدکننده با خرده فروشان احتمال اینکه خرده فروشان دست به تولید همان محصولات بزنند بسیار پایین است.

کاهش ریسک از دست دادن مشتریان

در توزیع مویرگی عرضه محصولات از طریق تعداد زیادی از خرده فروشان انجام می‌شود. به همین دلیل در مقایسه با روش های دیگر که اغلب تولید کننده محصولات خود را به عمده فروشان عرضه می‌کند، درصورت قطع همکاری با یک خرده فروش تعداد کمتری از مصرف کنندگان نهایی محصول خود را از دست خواهد داد.

ایجاد جریان ثابت در نقدینگی شرکت

تولیدکننده به واسطه شروع توزیع مویرگی و خرده فروشی محصولات یک جریان ثابت نقدینگی را برای خود به وجود می آورد. با توجه به شرایط بازار امروز مدیریت پول و نقدینگی توسط شرکت‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است و همین افزایش نقدینگی در توزیع مویرگی مزیت مهمی شمرده می‌شود.

امکان تفویض اختیار بیشتر به شعبه ها

در توزیع مویرگی و از طریق تاسیس چندین شعبه در مناطق مختلف امکان افزایش اختیارهای مدیران شعبه جهت اتخاذ تصمیمات و مدیریت فروش با توجه به شرایط و نیاز مشتریان منطقه وجود دارد. این تفویض اختیار به بهینه کردن فروش و عرضه محصولات شرکت به مشتریان کمک شایانی می‌کند.

صرفه جویی در هزینه ها

در سیستم توزیع مویرگی بسیاری از هزینه‌های مرتبط به پخش محصولات را می‌توان کاهش داد.

کاهش چشمگیر در قیمت نهایی محصولات

به واسطه حذف واسطه‌ها در پخش مویرگی تولیدکننده می‌تواند کنترل بهتری بر قیمت نهایی محصول که به دست مصرف کننده می رسد، داشته باشد. در نتیجه با کاهش در قیمت نهایی رضایت مشتریان نیز بیشتر خواهد شد.

در کنار تمام مزیت‌هایی که برای کانال پخش مویرگی چیست؟ در نظر گرفته شد می‌توان به چندین مورد نیز به عنوان معایب و اشکالات این نوع کانال توزیع اشاره کرد:

  • با توجه به ماهیت این کانال توزیع، پیاده سازی توزیع مویرگی پرهزینه و گسترده است و هماهنگی و مدیریت امور مربوط را کمی مشکل می‌کند که برای پیاده سازی موفق آن به مدیریت قوی در بخش‌های مختلف نیاز دارد.
  • در توزیع مویرگی به سرمایه در گردش نسبتا بالایی نیاز است.
  • در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند هزینه‌های شرکت را به طور چشمگیری افزایش دهد.
  • گاهی به هر دلیلی امکان گسترش مویرگ‌ها به تمام نقاط وجود نخواهد داشت.

مطالعه کنید: نرم افزار بازرگانی

مزایا معایب پخش مویرگی
مزایا و معایب شرکت پخش مویرگی

منابع انسانی تعریف شده در پخش مویرگی

ضروری است در مقاله پخش مویرگی چیست؟ بگوییم در مدیریت، برنامه ریزی از مهم‌ترین مباحثی است که باید به صورت اصولی و دقیق اجرا شود. از طرف دیگر منابع انسانی برای شرکت با ارزش‌ترین عامل تولید و مهم‌ترین سرمایه آن در ایجاد مزیت رقابتی شناخته شده است. برای اجرای سیستم توزیع مویرگی یکی از اقدامات مهمی که باید در نظر گرفته شود استخدام و آموزش درست نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای وظایف تعیین شده است. استخدام منابع انسانی از طریق تعیین سمت‌های مختلف کاری ممکن است که در ادامه مشاغل مختلف تعریف شده در توزیع مویرگی را لیست کرده‌ایم.

ویزیتور یا بازاریاب

یکی از مشاغلی که امروزه زیاد به گوش می‌خورد و تقریبا هر کسب و کاری می‌تواند به این سمت کاری نیاز پیدا کند، ویزیتور است. بازاریاب از مهم‌ترین سمت‌های کاری در شرکت‌های پخش است که وظیفه دریافت سفارش و ارتقاء فروش را برعهده دارد و به دلیل ارتباط مستقیم با مشتریان می‌تواند اطلاعات مناسبی در رابطه با نیاز و بازخورد آنها نسبت به محصولات به دست آورد.

سوپروایزر

در این سمت شغلی فرد به عنوان سرپرست بازاریاب ها در نظر گرفته می‌شود که مسئولیت آموزش نیروهای جدید و نظارت بر کیفیت کار تمام بازاریاب‌های بخش خود را دارد. علاوه بر این، در صورت نیاز می‌بایست کار بازاریابی نیز انجام دهد.

سرپرست فروش

فردی که وظیفه سرپرستی تیم‌های تحت نظرش را برعهده دارد و گاهی با هدف سرکشی و حضور به همراه ویزیتور با مشتریان ملاقات می‌کند. سرپرست فروش می‌بایست کار دسته بندی مشتریان براساس منطقه و مسیر، تخصیص مشتریان به بازاریاب، بودجه بندی برای هر منطقه تعیین شده و بررسی عملکرد روزانه در هر منطقه را انجام دهد.

سرپرست منطقه

در شرکت‌های توزیع و پخش بزرگ که مناطق مختلف جغرافیایی را تحت پوشش قرار می‌دهند، به سرپرست منطقه برای نظارت بر کار پخش در چندین شهر مختلف و کنترل اجرا شدن استراتژی‌های شرکت نیاز است.

توزیع کننده یا مامور پخش

مامور پخش مویرگی چیست؟ موزع یا مامور پخش فردی است که وظیفه دریافت بار از انبار و تحویل به مشتری و تسویه بار با واحد حسابداری را برعهده دارد. مسئولیت کسری کالا یا وجه نقد، مخدوش یا مغایرت چک‌های دریافتی از مشتری برعهده مامور پخش است.

سرپرست توزیع

سرپرست توزیع وظیفه هدایت تیم‌های توزیع را برعهده دارد. به عنوان مثال هماهنگی با واحد فروش و انبار جهت دریافت سفارشات، برقراری تعادل در مناطق توزیع، نظارت بر اجرای درست دستورالعمل‌ها، اعلام کسری کارها و زمانبندی عملیات توزیع از وظایف سرپرست توزیع است

یکپارچگی شرکت‌ های پخش مویرگی
یکپارچگی شرکت‌ های پخش مویرگی

یکپارچگی شرکت‌ های پخش مویرگی با نرم افزارهای حسابداری یکپارچه

دنیای رقابتی امروز باعث شده است شرکت‌ها به دنبال مزیت‌های رقابتی پایدار با حاشیه سود بالا باشند. بر همین اساس طراحی کانال توزیع مناسب می‌تواند یک زمینه رقابتی پایدار برای شرکت فراهم نماید، زیرا به واسطه ایجاد سیستم توزیع یکپارچه و انتخاب واسطه‌ها در میزان هزینه‌های شرکت و هدر رفت سرمایه صرفه جویی می‌شود.

در نتیجه انتخاب نوع کانال توزیع متناسب با فعالیت‌های شرکت می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌ها، میزان نقدینگی و حاشیه سود شرکت را بالا ببرد. پخش مویرگی چیست؟ روش‌های توزیع مختلفی وجود دارد که در بالا با آن‌ها آشنا شدیم و اینکه به دلیل ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که توزیع مویرگی به همراه دارد، در بازار امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر انتخاب استراتژی مناسب برای توزیع، به منظور موفقیت در پیاده سازی سیستم توزیع به زیرساخت هایی نیاز است که در اجرای موفق کانال توزیع به شرکت کمک نماید.

در پخش مویرگی آنچه اهمیت بسیار دارد، یکپارچگی سیستم تولید و توزیع است که به کمک نرم افزارهای یکپارچه می توان به این نیاز پاسخ داد. فناوری اطلاعات پارمیس با بررسی دقیق نیازهای مشاغل مختلف به طراحی و عرضه نرم افزار حسابداری یکپارچه پارمیس استار پرداخته است که یکی از نرم افزار های مهم آن، نرم افزار پخش مویرگی است. از امکانات نرم افزار پخش مویرگی پارمیس استار امکان تعریف مسیر به صورت ساختار درختی، امکان تعیین مسیر برای هر بازاریاب و مشتری، ثبت سفارش‌ها توسط بازاریاب‌ها و ارسال آن به برنامه و امکانات دیگر است.

مزیت مهم این نرم افزار یکپارچه شدن با دیگر نرم افزارهای موجود در سازمان است که این امر به مدیریت بهتر کالاها و محصولات و عرضه آنها به مشتریان کمک می‌کند. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، در موفق عمل کردن توزیع و پخش مویرگی می بایست بخش های مختلفی از کسب و کار با یکدیگر مرتبط و هماهنگ باشند. یکی از روش های موثر برای ایجاد هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف پیاده سازی نرم افزار جامع و یکپارچه است که فناوری اطلاعات پارمیس این نیاز را پاسخ داده است.

در نرم افزار مالی و حسابداری یکپارچه پارمیس استار، نرم افزارهای بخش های مختلف طراحی شده اند که به بهینه تر شدن توزیع محصولات کمک می کند. ازجمله این نرم افزارها می توان به نرم افزار انبار برای مدیریت بهتر موجودی اقلام و کالای انبار، نرم افزار تولید و بهای تمام شده که تولید محصولات و بهای تمام شده آنها را مدیریت می کند، نرم افزار ارتباط با مشتری جهت ایجاد تعامل بیشتر با مشتریان و مصرف کنندگان محصولات شرکت، نرم افزار خزانه با هدف کنترل وضعيت وجوه نقد و انواع اسناد دريافتني و پرداختني ، نرم افزار اطلاع رسانی که به نوعی ارتباط با مشتریان را حفظ می کند و نرم افزار مالی و حسابداری پارمیس که تمام امور حسابداری شرکت را مدیریت می کند، اشاره نمود.

سوالات متداول برای پخش مویرگی چیست؟

  1.  پخش مویرگی چیست؟
    پخش یا توزیع مویرگی همان فرآیند تحویل کالا و خدمات به مشتری توسط خود تولیدکننده است؛ به عبارت دیگر توزیع مویرگی رساندن محصولات تا آخرین فروشنده تعریف شده است.
  2. منابع انسانی تعریف شده در پخش مویرگی چه کسانی هستند؟
    ویزیتور یا بازاریاب، سوپروایزر، سرپرست فروش، سرپرست منطقه، توزیع کننده یا مامور پخش، سرپرست توزیع.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید