2024-04-24 08:13:37

شما هم به برنامه مالی سالانه نیاز دارید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

یکی از عادت های خوبی که از همان کودکی، به ویژه در دوران تحصیل تلاش شد در همه ما نهادینه شود، عادت به برنامه ریزی برای انجام امور در زندگی است. بماند تا چه اندازه موفق شده اند نظم و برنامه ریزی را در ما شکل دهند!

تاکید همیشگی بر این بوده است که ویژگی مهم افراد موفق، عادت به برنامه ریزی امور و تعیین دقیق اهداف و حتی مشخص بودن مسیر تحقق اهداف است.

اگر تا به حال برای رسیدن به هدف مشخصی برنامه ریزی کرده و به آن رسیده باشید، اهمیت برنامه ریزی را بهتر درک می کنید. به ویژه اگر تجربه شیرین تحقق هدف مربوط به اهداف مالی باشد.

صادقانه بگوییم همه ما به دنبال درآمدهای بیشتر و منافع مالی از انجام فعالیت های خود هستیم. پس پیدا کردن روشی برای دستیابی به اهداف مالی اهمیت زیادی دارد. در ادامه قصد داریم اهمیت برنامه ریزی مالی در زندگی شخصی را بررسی کنیم و با درک عمیق تر از ضرورت این نوع برنامه ریزی بر ایجاد عادت برنامه ریزی مالی اقدام نماییم.

بحث این مقاله از پارمیس را با تعریف برنامه مالی شروع می کنیم تا ضرورت اجرایی کردن آن را راحت تر درک کنیم.

 برنامه مالی سالانه چیست

برنامه مالی سالانه چیست؟

برنامه مالی را می توان به عنوان یک کتاب راهنما در نظر گرفت که وضعیت فعلی شما از نظر اقتصادی را مشخص می کند.

در واقع در برنامه مالی شما دقیقاً مشخص می کنید که وضعیت مالی و درآمدی شما در چه سطحی است. به دنیال چه اهدافی هستید و نیز قصد دارید در بازه زمانی مشخص به چه سطحی از درآمد برسید و صاحب چه دارایی هایی شوید.

در نتیجه می بایست در برنامه سالیانه مالی، تمام جنبه های مالی خود در زندگی همچون اقساط و بدهی ها، مالیات هایی که به شما تعلق می گیرد، سرمایه گذاری هایی که در بازارهای مختلف داشته اید و بسیاری جزئیات دیگر را در نظر گرفته و یادداشت کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که نقطه شروع برای تدوین برنامه مالی سالیانه به سن، درآمد، میزان بدهی و حتی دارایی های شما بستگی دارد ولی مولفه هایی که باید در نظر گرفته شود، در هر صورت یکسان هستند.

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

در ادامه مولفه هایی که هر فرد باید در نظر داشته باشد را معرفی می کنیم.

در برنامه مالی چه مولفه هایی را باید در نظر داشت؟

همان طور که در تعریف برنامه مالی اشاره شده است، این برنامه نقش کتاب راهنمای موقعیت مالی شما را بر عهده دارد، بنابراین لازم است سر فصل های زیر در این کتاب گنجانده شوند:

  • رویدادهای مهم زندگی که پیش رو دارید

وقایع مهم زندگی شما تاثیر بسزایی در تعیین برنامه مالی دارد. به عنوان مثال فرض کنید به تازگی زندگی مستقل خود را شروع کرده و به دنبال خرید خانه برای خود هستید. بنابراین هدف اصلی شما برای یک بازه زمانی مشخص خرید خانه خواهد بود.

مولفه های مهم در برنامه مالی

ممکن است شما تازه تحصیل در رشته مورد علاقه تان را شروع کرده اید و قصد دارید در آینده ای نزدیک و مشخص کسب و کار خود را راه اندازی کنید که مسلماً برای عملی کردن این هدف به میزان مشخصی از سرمایه نیاز دارید. بنابراین تمرکز اصلی شما در برنامه مالی، تأمین سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار جدید است.

حتی ممکن است شما در شرایطی اقدام به تدوین برنامه مالی کنید که باید در چند سال آینده خود را برای بازنشستگی آماده کنید و به واسطه شروع دوره جدیدی از زندگی، اهداف مشخصی را در نظر بگیرید.

باید بدانید: نرم افزار انبار

بنابراین مهم ترین فاکتوری که برای داشتن برنامه مالی مناسب باید در نظر گرفت، مهم ترین اتفاقاتی است که شما به دنبال رخ دادن آنها هستید.

  • بازنشستگی و سرمایه گذاری

یکی دیگر از فاکتورهای مهم که باید همه ما در برنامه مالی خود در نظر داشته باشیم، در نظر گرفتن دوران بازنشستگی و تعیین برنامه دقیق برای این ایام است.

اغلب ما در طول زندگی خود چنان درگیر هزینه های جاری زندگی می شویم که از دوره بازنشستگی و تأمین منبع درآمد لازم برای گذراندن این دوره از زندگی غافل می شویم.

به همین دلیل تاکید می کنیم در برنامه مالی سالیانه خود حتما بخشی را برای بررسی انواع حساب هایی که دارید، سطح موجودی این حساب ها و اینکه از چه طریقی توانسته اید موجودی حساب های خود را جمع آوری کنید، در نظر بگیرید.

همواره در ذهن داشته باشید باید بخشی از سرمایه های امروز خود را برای دوران بازنشستگی و تامین مخارج این دوره اختصاص دهید.

تعیین درآمد بازنشستگی در برنامه مالی

در نظر گرفتن این فاکتور در برنامه مالی هر سال به شما کمک می کند کنترل دقیق تری بر مخارج جاری زندگی خود داشته و با مدیریت صحیح درآمد و با نگاهی بلند مدت، سرمایه لازم برای رسیدن به اهداف تعیین شده را فراهم آورید.

پیشنهاد مطالعه : چرا پس انداز مهم است؟

  • لزوم پس انداز برای رخدادهای پیش بینی نشده

در زندگی هزاران اتفاق پیش بینی نشده برای رخ دادن وجود دارد که تنها می توانیم خود را از نظر مالی برای مواجه شدن با آنها آماده کنیم.

پس لازم است در برنامه مالی خود بخشی از درآمد خود را به عنوان پس انداز برای پیش بینی نشده ها در نظر بگیرید.

  • نرخ تورم

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که با توجه به شرایط اقتصادی موجود باید در تمام تصمیمات مالی مد نظر قرار داد، نرخ تورم و تغییرات قیمتی در زمان است. در تهیه برنامه مالی با بازه زمانی مشخص حتما به نرخ تورم توجه کنید. ازجمله کارهایی که برای حفظ ارزش دارایی در گذر زمان می توان انجام داد، استفاده از آن دارایی در بازارهای سرمایه است. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله درآمد منفعل چیست؟چگونه در خواب نیز درآمد داشته باشیم را حتما مطالعه نمایید.

 ابزار مناسب برای برنامه مالی

انتخاب ابزاری مناسب برای اجرای برنامه مالی

برنامه ریزی و اجرایی کردن لیست کارهای تهیه شده برای رسیدن به اهداف به ابزار مناسبی نیاز دارد. همه ما تجربه بارها برنامه ریزی کردن برای تحقق اهداف مشخصی را داریم که به هر دلیلی از ادامه فرآیند و یا حتی شروع کردن آن شانه خالی کرده ایم.

حتما بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

اگر علت اصلی فرار از عمل به برنامه ها که همان تنبلی ذاتی است را نادیده بگیریم، نداشتن ابزار مناسب از مهم ترین دلایل این کوتاهی است.

با توجه به اینکه هدف ما برنامه ریزی مالی برای تحقق اهداف مالی است، در ادامه ویژگی های لازم برای ابزار مناسب برنامه ریزی مالی سالیانه را مرور می کنیم.

ساده ترین ابزار برای برنامه ریزی قلم و کاغذ است که در دسترس همه ما قرار دارد.

مناسب ترین ابزار اجرای برنامه مالی

اما برنامه ریزی روی کاغذ با این خطر که “خود به خود” معدوم شود و هیچ اثری از آن باقی نماند، رو به رو است. حتی این دلیل که نمی توان همواره دفتر برنامه ریزی را با خود همراه داشت و با مرور مداوم قوانین نوشته شده برای درآمدها، اجرایی کردن آنها را در خود نهادینه کنیم، مزید بر علت فرار از سختی های اجرای برنامه ریزی می شود.

به همین دلیل ویژگی ضروری برای ابزار برنامه ریزی مالی این است که باید همراه همیشگی ما باشد. با ارائه نمودار و جدول، پیشرفت ما در رسیدن به اهداف تعیین شده را اعلام کند.

و حتی هر گونه تخطی از قوانین و زیاده روی در هزینه ها را به ما هشدار دهد.

حسابداری شخصی پارمیس همراه، همراه همیشگی شما

اول از همه باید خاطر نشان کنیم حسابداری های شخصی برای کنترل بهتر درآمدها و هزینه های زندگی طراحی شده اند و همین امر باعث می شود به عنوان ابزار مناسب برای برنامه ریزی مالی بین کاربران خود شناخته شوند.

بسیاری از کاربران منظم و سرسخت حسابداری شخصی خود را به برنامه ریزی مالی عادت داده اند، حال ممکن است خود از این اخلاق بهینه آگاه نباشند.

به کمک حسابداری شخصی می توانید به قول جامعه حسابداری مراکز هزینه خود را شناسایی و به طور جداگانه آنها را تعریف کنید تا تمام هزینه های مربوط به هر فرد را ثبت و کنترل کنید.

می توانید منابع درآمدی خود را تعریف و میزان درآمد ماهیانه را به طور مشخص وارد و سقف برداشت از هر منبع را تعیین کنید.

نرم افزار حسابداری شخصی برای برنامه ریزی هزینه ها امکان تعریف بدهی و اقساط و چک ها را به شما می دهد و حتی برای راحت تر شدن زندگی امکان پرداخت قبوض در آنها تعریف شده است.

حسابداری شخصی پارمیس همراه

اما اجازه دهید قبل از اینکه برای بستن این صفحه اقدام کنید، دلیل پیشنهاد پارمیس همراه را برای شما لیست کنیم:

  • مهم ترین دلیل این است که پارمیس همراه تو جیب جا میشه
  • همیشه همراه کاربران خود است و هرگز در شرایط سخت آنها را تنها نخواهد گذاشت
  • با امکان تعریف بودجه و تعیین هدف برای زمان مشخص توسط کاربر، میزان پیشرفت وی و فاصله تا تحقق هدف را گزارش می کند
  • اگر داده های دقیقی از مخارج و درآمدها دریافت کند، به خوبی مدیریت هزینه های زندگی را در اختیار می گیرد

توضیح بیشتر: در برنامه حسابداری شخصی پارمیس بخش کاربردی و مهمی به نام بودجه تعریف شده است. در این بخش شما می توانید برای مراکز هزینه مد نظر خود مقدار حداقل و حداکثر را در یک بازه زمانی در نظر بگیرید.

بنابراین با ثبت هزینه هایی که به تدریج و در فواصل زمانی متفاوت اتفاق می افتند، میزان سهمیه آن مرکز هزینه از درآمد و دارایی شما مشخص می شود و می توانید نظارت دقیق تری بر مخارج خود داشته باشید.

در بیان مزیت دیگر این بخش، می توانید برای تحقق یکی از اهداف مالی خود در بخش بودجه پارمیس همراه بازه زمانی آن و مقدار کف و سقف دارایی را تعیین کنید. به عنوان مثال شما برای سه ماه آینده خود این هدف را تعیین می کنید که در حساب بانکی خود مقدار مشخصی پول به صورت پس انداز داشته باشید. در این صورت با هر بار واریز پول به حساب پس انداز و ثبت در بخش بودجه از میزان پیشرفت خود در رسید به هدف مالی تعیین شده آگاه خواهید شد.

اگر تصمیم گرفته اید به کمک برنامه ریزی مالی، زمان رسیدن به اهداف مالی خود را کوتاه تر کنید، برای دریافت بهترین ابزار برنامه مالی کلیک کنید.

دریافت حسابداری شخصی پارمیس همراه

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید