2024-03-18 20:38:38

بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی

بخش تولید از مهم ترین بخش های اقتصاد هر کشور به حساب می‌آید زیرا از طریق تولید می‌توان درآمد و سطح رفاه جامعه را بهبود داد. عوامل مختلفی در بهبود و رشد تولید موثر هستند که مدیریت امور مالی شرکت با هدف افزایش سودآوری حاصل از تولید و فروش از مهم‌ترین فاکتورهای موثر است. پس شرکت‌های تولیدی باید از بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی استفاده کنند. در شرکت‌های تولیدی، انواع هزینه و محاسبه دقیق آنها اهمیت بسیاری دارد. زیرا یکی از روش‌های افزایش سود که از دیرباز به آن تاکید شده است، کنترل هزینه‌ها و کاهش آن تا سطح معقول است. با توجه به اینکه فرایندهای مختلفی در شرکت‌های تولیدی برای تولید محصول نهایی تعریف می‌شود، برای کنترل درست این فرآیندها و انجام امور حسابداری صنعتی مربوطه به ابزارهای دقیقی نیاز است.

جهت پاسخ به این نیاز مهم، بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌ های تولیدی با هدف کنترل جریان‌های مالی بر اساس اصول و مفروضات حسابداری مورد نیاز در شرکت‌های تولیدی طراحی و عرضه شده‌اند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های صاحبان مشاغل تولیدی انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی متناسب با نیاز و فرآیندهای موجود در صنعت آنها است. در ادامه قصد داریم فاکتورهای لازم برای نرم افزار حسابداری مناسب شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط را بررسی نماییم.

نرم افزار حسابداری تولیدی
بهترین نرم افزار حسابداری شرکت های تولیدی

حسابداری در شرکت های تولیدی

اولین مرحله برای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب شرکت‌های تولیدی آشنایی با نوع حسابداری در این شرکت‌ها است. بهترین نرم افزار حسابداری شرکت‌ های تولیدی بیشتر مرتبط با محاسبه قیمت تمام شده کالای تولیدی و ارزیابی موجودی مواد مصرفی در فرآیند تولید است. برای محاسبه بهای تمام شده کالای تولیدی می بایست مراکز هزینه موجود در فرآیندهای تولید به درستی شناسایی و منابع تخصیص داده شده به آنها بررسی و ثبت شوند.

بنابراین در شرکت های تولیدی و بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی مهم ترین بخش، مواد مصرفی در فرایند تولید هستند که در بحث حسابداری سه دسته موجودی (مواد اولیه، محصول در حال ساخت و محصول نهایی) برای آنها تعریف می شود. گفتنی است برای کنترل بهتر هزینه ها و ثبت رویدادهای مالی مختلف، دوره مالی تعریف می‌شود. موجودی‌ها در دوره‌های مالی تعیین شده در حال تغییر هستند و همین تغییر مداوم، نیاز به ابزاری دقیق برای ثبت درست تغییرات موجودی را شکل داده است. بیشتر بخوانید: نرم افزار حسابداری شرکتی

مواد اولیه خام

تمامی موادی که برای تولید محصول نهایی لازم بوده و باید خریداری شود در این دسته قرار می‌گیرد. نوع مواد اولیه تعریف شده در سیستم حسابداری به محصول نهایی بستگی دارد که تنها هزینه خرید برای این دسته در نظر گرفته می‌شود.

حسابداری در شرکت های تولیدی حسابداری در شرکت های تولیدی

محصول نیمه آماده

محصولاتی که در چرخه تولید ساخته شده‌اند ولی نمی‌توان آنها را به عنوان محصول نهایی در نظر گرفت. در حسابداری برای این دسته هزینه‌های دستمزد کارگران و هزینه سربار نیز در نظر گرفته می‌شود.

محصول نهایی

نیز همان محصول تولید شده توسط شرکت بوده که به مصرف کننده نهایی عرضه می‌شود. برای این دسته هزینه خرید مواد اولیه، هزینه سربار و دستمزد کارگران در نظر گرفته می‌شود. در حسابداری بهای تمام شده هدف تعیین بهای تولید این محصول است.

لازم است در این بخش از مقاله بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی به نوع تولید در شرکت‌ها نیز اشاره شود. زیرا برخی تولید انبوه را به عنوان سیاست کاری خود انتخاب می‌کنند و برخی تولیدی‌ها نیز به دلیل نوع محصولات تولیدی بر اساس سفارش‌های دریافتی از مشتریان برنامه تولید خود را تنظیم می‌نمایند. بنابراین ارزیابی موجودی مواد مصرفی در این شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است. زیرا برحسب فرایند تولید مشخص شده ممکن است در صورت اتمام یکی از مواد مصرفی، خط تولید آن محصول به طور کامل متوقف شود.

در ادامه مقاله بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی لازم به ذکر است برخی شرکت‌های تولیدی بر اساس امکانات و سیاست‌های کاری خود، بخشی از فرآیند تولید محصول را از طریق همکاری با دیگر شرکت‌ها انجام می‌دهند. پیگیری کالاهای نیمه ساخته شده و هزینه های پیمانکاری یکی از مهم ترین دغدغه‌های شرکت های تولیدی با این روش کاری است. به همین دلیل از امکاناتی که باید در بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های تولیدی به دنبال آن بود، پاسخ به این دست از نیازهای شرکت‌های تولیدی است.

معرفی بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی

پارمیس استار

نرم افزار حسابداری پارمیس استار

اگر به دنبال توسعه کسب‌و‍‌کار خود هستید، نرم‌افزار پارمیس استار، راهکار نرم‌افزاری مبتنی بر ERP است که با هدف ایجاد یکپارچگی و جریان آزاد و روان اطلاعات بین واحدهای مختلف، تولید شده است. ارائه گزارش‌های جامع، تعاملی و دقیق در کنار سرعت بالای نرم افزار در ثبت اسناد و پیشگیری از اشتباهات انسانی، از اهداف بنیادین این رویکرد است. نتیجه این روند، سرعت عمل بالا و ایجاد سیستمی چابک و در نهایت توسعه ساختارمند و آگاهانه کسب‌و‌کار کاربران خواهد بود. نرم‌افزار پارمیس استار، مجموعه‌ای کامل برای کسب‌و‌کارهای متوسط و بزرگ با نیازهای به‌روز است که با بیش از 20 زیر سیستم، نیازهای مالی و مدیریتی شما را پوشش می‌دهد.

 

مناسب برای : کسب و کارهای متوسط و بزرگ

 

قیمت : شروع از 45,900,000 تومان


نرم افزار حسابداری پارمیس استار

محاسبه هزینه دستمزد و هزینه سربار در حسابداری تولید

در شرکت‌های تولیدی علاوه بر هزینه مواد مصرفی در تولید کالا، دو نوع هزینه دیگر نیز در نظر گرفته می‌شود. هزینه دستمزد و هزینه‌های سربار که به صورت هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیرمستقیم نیز تقسیم می‌شوند.

محاسبه-هزینه-دستمزد-و-هزینه-سربار-در-حسابداری-تولید

محاسبه هزینه دستمزد و هزینه سربار در حسابداری تولیدی

هزینه های مستقیم

تمام هزینه‌هایی که به طور مستقیم برای تولید محصول نهایی انجام می‌شوند. این هزینه‌ها شامل مواد مصرفی که در محصول نهایی قابل تشخیص هستند و دستمزد کارگرانی که به طور مستقیم در تولید محصول فعال هستند، می‌شود.

هزینه های غیرمستقیم

تمامی هزینه‌هایی که نمی‌توان به طور مستقیم به محصول تولید شده مرتبط دانست را هزینه‌ی سربار یا غیرمستقیم می‌نامند. به عنوان مثال هزینه استهلاک ساختمان و تجهیزات، اجاره بها و هزینه‌های مربوط به انرژی و حتی هزینه دستمزد نگهبان شرکت در این دسته قرار می‌گیرند. بد نیست یادآور شویم برای شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم به هر واحد کالا کاری بسیار پیچیده است که به دانش و تخصص بالا و همچنین امکانات ویژه‌ای در نرم افزار نیاز دارد که تمامی این امکانات مرتبط به نرم افزارهای حسابداری نیست. به همین دلیل در ادامه بیشتر به نیازهای واقعی شرکت‌های تولیدی از بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های تولیدی می‌پردازیم.

امکانات نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم در شرکت‌های تولیدی مهم ترین بخش سرمایه مربوط به مواد مصرفی در تولید محصولات و کالای نهایی است. بنابراین برای انجام امور حسابداری همچون ثبت تمام جریان‌های مالی تعریف شده در فرآیند، محاسبه هزینه‌ها و درآمدها و سود حاصل از فعالیت‌های انجام شده باید بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های تولیدی امکانات ویژه ای را در اختیار حسابدار قرار دهد. آنچه که به عنوان حسابداری در شرکت‌های تولیدی اهمیت بسیاری دارد، محاسبه بهای تمام شده کالا بر اساس روش‌های حسابداری و قیمت خریداری شده مواد اولیه است. در نتیجه داده‌های لازم برای حسابدار شامل ثبت موجودی کالاهای مصرفی و تولید شده در شرکت، قیمت خرید مواد اولیه و نیز تعریف فرمول ساخت برای تولید هر محصول است.
در فرمول ساخت، مواد مصرفی در فرآیند تولید کالا و تعداد مورد نیاز مشخص می‌شود. این اطلاعات به حسابدار برای محاسبات مربوط به حسابداری بسیار راه گشا هستند. بنابراین یکی از ویژگی‌های مهم بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌ های تولیدی قابلیت تعریف فرمول ساخت با توجه به مواد مصرفی و ایستگاه‌های کاری برای محصولات تولیدی شرکت است. به کمک تعریف فرمول ساخت می‌توان فرایند تولید و موجودی کالاهای مورد نیاز را تعیین و در صورت نیاز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز اقدام نمود. به عبارت دیگر، تعریف فرمول ساخت در نرم افزار حسابداری می‌تواند به کنترل موجودی انبار به منظور جلوگیری از توقف خط تولید یا کاهش در تولید روزانه کمک نماید. پایانه فروشگاهی
نرم افزار حسابداری باید امکان مدیریت هزینه‌ها و نیز مدیریت سفارش‌ها را برای حسابدار فراهم آورد. زیرا در تولید مهم‌ترین دغدغه بعد از کیفیت در محصولات تولیدی، کاهش قیمت تمام شده و در نتیجه افزایش سود حاصل از تولید است.
با توجه به نوع محصول می‌توان فرایندهای تولید انبوه، سفارشی، کارگاهی و دسته‌ای را در بخش تولید تعریف کرد. ایستگاه‌های کاری تعریف شده در خط تولید برای اختصاص مواد مصرفی و برنامه ریزی تولید اهمیت دارند. بنا به نوع فرایند ضرورت تامین مواد مصرفی اهمیت می‌یابد. زیرا گاهی بر حسب فرایند تولید تعریف شده، کمبود مواد اولیه باعث توقف کل خط تولید می‌شود و همین امر هزینه سنگینی را به شرکت تحمیل می‌کند. با توجه به این ضرورت برای شرکت‌های تولیدی در نرم افزار حسابداری تولیدی امکان تعریف مواد و کنترل موجودی آنها نیز در نظر گرفته شده است.
در چند سطر بالاتر مقاله بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی اشاره کوتاهی به ضرورت وجود ثبت اطلاعات مربوط به فعالیت‌های تولیدی که به پیمانکار تحویل داده می‌شود، صحبت کردیم. به منظور ثبت دقیق داده‌های مالی باید بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های تولیدی امکان تعریف پیمانکار و داده‌های مربوط به همکاری با وی مانند میزان کالای مواد تحویل داده شده به آن و کالای تحویل گرفته شده، هزینه‌ای که باید به پیمانکار پرداخت شود و حتی درصد ضایعات حاصل را داشته باشد.
لازم است اشاره کنیم که هر شرکت تولیدی بسته به نوع محصول تولیدی و درنتیجه نوع فعالیت‌های تعریف شده برای آن و نیز اندازه و سطح کسب و کار به ویژگی‌های خاصی از یک نرم افزار حسابداری نیاز دارد که باید قبل از انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی برای خود شناخت درستی از نیازها و خواسته‌های کسب و کار از یک نرم افزار حسابداری داشته باشد.

معرفی نرم افزار حسابداری تولیدی پارمیس

معرفی نرم افزار حسابداری تولیدی پارمیس

فناوری اطلاعات پارمیس با چندین سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی و ارائه نرم افزارهای حسابداری و آشنایی کامل با نیازهای مشاغل مختلف با طراحی انواع نرم افزارهای حسابداری به دنبال پاسخی درست برای تمامی نیازهای کسب وکارها است.

در نرم افزار حسابداری پارمیس پرو نسخه تولیدی سعی شده است با در نظر گرفتن تمام ابعاد کاری شرکت های تولیدی، امکانات و قابلیت های لازم برای حسابداری این نوع شرکت ها طراحی شود. در نسخه تولیدی پارمیس پرو که متناسب با کسب و کارهای کوچک و متوسط طراحی شده است، امکان تعریف کالاهای مصرفی و تعیین فرمول ساخت با جزئیات لازم فراهم شده است. در کنار مدیریت سفارش‌ها و هزینه‌ها در این نسخه، امکان پیش بینی سفارشات و در نتیجه مدیریت موجودی کالاهای مصرفی فراهم شده است.

در بخش مدیریت بهای تمام شده کالای تولیدی تمام اطلاعات مورد نیاز حسابدار در نظر گرفته شده‌اند. بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌ های تولیدی پارمیس با در نظر گرفتن تمام نیازهای شرکت‌های تولیدی امروزه و لزوم همکاری با دیگر شرکت‌ها به صورت پیمانکاری با هدف کاهش هزینه‌های تولید محصولات، قابلیت تعریف پیمانکار و ثبت داده‌های حسابداری مرتبط با هر پیمانکار را برای شرکت‌های تولیدی در نظر گرفته است. از مهم ترین داده‌ها در بحث تولید، موجودی ضایعات حاصل از تولید است. همان طور که می‌دانید برخی از ضایعات قابلیت استفاده در خط تولید محصولات را دارند ولی برخی دیگر قابل استفاده نیستند و یا می‌توان آنها را به عنوان مواد اولیه در دیگر کسب و کارها به کار برد.

پارمیس پرو

در نتیجه می‌توان ادعا کرد ضایعات در برخی از کسب و کارها سرمایه قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد و همین امر دلیلی برای ثبت ضایعات در نرم افزار حسابداری بیان می شود. در نرم افزار تولیدی پارمیس این امکان با هدف کمک به صاحبان کسب و کار در کنترل دقیق درآمدها و هزینه ها تعریف شده است. هدف هر کسب وکاری رشد و پیشرفت در بازار رقابتی و توسعه آن است. در کنار رشد یک کسب وکار نیازهای واحد حسابداری نیز تغییر می‌کند. بنابراین برای انتخاب نرم افزار حسابداری تولیدی فاکتور مهمی که همواره باید در نظر داشت، اندازه یک کسب و کار است. نرم افزار فروشگاهی

بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت‌ های تولیدی پارمیس در کنار طراحی نرم افزار حسابداری یکپارچه با نام پارمیس استار که متناسب با کسب وکارهای در حال رشد و متوسط و بزرگ است، با هدف پاسخگویی به نیاز در دسترس بودن اطلاعات مالی اقدام به پیاده سازی راهکار ابری در نرم افزار یکپارچه خود کرده است. نرم افزار حسابداری یکپارچه پارمیس استار با ارائه زیرسیستم‌های مختلف سعی بر یکپارچه کردن اطلاعات بخش‌های مختلف دارد تا از این طریق به مدیریت بهتر امور به صاحبان مشاغل کمک نماید.

در زیر سیستم نرم افزار حسابداری تولید و بهای تمام شده پارمیس استار محاسبه قیمت تمام شده محصولات تولیدی، گزارش مواد در جریان ساخت تولید با توجه به ایستگاه‌های کاری و نیز مدیریت فرآیند تولید فراهم آمده است. همچنین با هدف مدیریت چرخه تولید و برنامه ریزی آن، نرم افزار تولید و بهای تمام شده در نسخه نرم افزار حسابداری یکپارچه در ارتباط با زیر سیستم‌های حسابداری و انبار بوده و این یک مزیت برای مدیران به حساب می‌آید.

سوالات متداول درباره بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی

نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های تولیدی مناسب چه کسب و کارهایی است؟

تمامی کسب و کارهای تولیدی کوچک، در حال رشد، متوسط و بزرگ، قابلیت استفاده نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های تولیدی را دارند.

نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های تولیدی چه امکاناتی دارد؟

  1. محاسبه بهای تمام شده کالا بر اساس روش‌های حسابداری، قیمت خریداری شده مواد اولیه، قابلیت تعریف فرمول ساخت با توجه به مواد مصرفی و ایستگاه‌های کاری برای محصولات تولیدی از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار است. به کمک تعریف فرمول ساخت می‌توان فرایند تولید و موجودی کالاهای مورد نیاز را تعیین و در صورت نیاز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز اقدام نمود.

دلیل اهمیت حسابداری تولیدی چیست؟

  1. حسابداری تولیدی برای رفع نیازهای واحدهای تولیدی، محاسبه هزینه‌های تولید و فروش کالا مورد استفاده است.
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید