2024-04-24 16:51:13

5 کاربرد داده های مالی در تصمیم گیری بهتر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

هدف نهایی و اصلی هر کسب ­و­کاری ایجاد ارزش برای مشتریان، صاحبان آن کسب وکار و دیگر سهامداران آن است. بنابراین آنچه که برای واحدهای تجاری اهمیت دارد، اتخاذ تصمیمات صحیح و بهینه برای تخصیص منابع خود (تجهیزات، ساختمان، منابع انسانی و دانش تخصصی) در راستای ایجاد بیشترین ارزش ممکن با توجه به هزینه های انجام شده است.

بنابراین همان طور که این منابع در واحد تجاری در جریان هستند، می توان ادعا کرد اطلاعات مرتبط به واحد تجاری نیز در جریان است. با توجه به اینکه فعالیت های تعریف شده برای هر کسب وکاری نتایج مالی را به همراه دارد، اکثر اطلاعات موجود در واحد تجاری در قالب داده ها و اطلاعات مالی هستند.

اغلب مدیریت را با تصمیم گیری می شناسند و همواره در تعریف مدیریت به اهمیت نقش تصمیم گیری در تحقق اهداف سازمانی تأکید می شود. عملکرد مالی سازمان یکی از ابعاد مهم و موثر بر تصمیمات مدیریت است که در تحقق اهداف سازمانی می تواند نقش کمک­ کننده و یا بازدارنده داشته باشد.

بنابراین در صورتی که فرآیندهای تصمیم گیری به درستی انتخاب و اجرا شوند، بازده مالی شرکت رقم قابل ملاحظه ای خواهد داشت. درنتیجه می توان گفت دانش مالی مدیران و سطح سواد آنها در این زمینه می تواند بر درک درست مسائل و مشکلات کسب وکار و غلبه بر آنها موثر واقع شود.

در این مقاله از پارمیس قصد داریم به کمک مفاهیم مالی و اصول حسابداری چند روش ساده در بهبود مهارت های تصمیم گیری مدیران معرفی نماییم.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

 داده های مالی در تصمیم گیری

پیشنهاد چند استراتژی مالی که به تصمیم گیری کمک می کند

همان طور که گفتیم تصمیم گیری های مدیریت بر عملکرد یک سازمان تأثیرگذار است و بخش مهمی از تصمیمات اتخاذ شده در یک سازمان مربوط به مسایل مالی است. بنابراین در ادامه سعی داریم استراتژی هایی در جهت بهبود تصمیم گیری های مالی معرفی نماییم.

  • تجزیه و تحلیل صورت های مالی

یکی از مهم ترین منابع مالی که راهنمای بسیار خوبی در تصمیم گیری ها است، داده ها و گزارش های مالی است که در صورت های مالی نمایش داده می شوند. برای یک مدیر مهم است که در کنار آشنایی با نحوه خواندن صورت های مالی، روش درست تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در آنها را نیز بداند.

همان طور که می دانید صورت های مالی انواع مختلفی دارند که مهم ترین آنها صورت های سود و زیان، ترازنامه و جریان وجوه نقد است.

داده های مالی موجود در ترازنامه وضعیت شرکت یا سازمان را از نظر مالی در یک لحظه خاص نشان می دهد و به کمک این داده ها می توان مشخص کرد که سازمان در مسیر رسیدن به اهداف تعیین شده تا چه حد توانسته است موفق عمل کند.

در صورت­های سود و زیان پس از محاسبه دقیق هزینه ها و درآمدها، سود خالص شرکت تعیین می شود که براساس آن عملکرد شرکت در راستای اهداف تعیین شده نشان داده می شود.

مطالعه بیشتر : صورت سود و زیان چیست؟ راهنمای محاسبه صورت سود و زیان

صورت جریان وجه نقد نیز که مقدار وجه نقد مصرف و یا ایجاد شده در سازمان را نشان می دهد، گزارشی دقیق از تمام فعالیت های سازمان که در آن وجه نقد را مصرف کرده و یا باعث ایجاد وجه نقد و درآمد برای سازمان شده است را ارائه می دهد. به کمک اطلاعات به دست آمده از این صورت مالی می توان فعالیت های عملیاتی، سرمایه ­گذاری و تأمین مالی را بررسی و بهترین تصمیم را در راستای بهبود عملکرد شرکت اتخاذ نمود.

 بنابراین به طور کلی می توان گفت اطلاعات حاصل از صورت های مالی، اطلاعات ارزشمندی از سود و زیان شرکت ارائه می دهد و به کمک آنها می توان عوامل و موانع پیشرفت سازمان را به درستی شناسایی و در تصمیم­ گیری ها آنها را مد نظر قرار داد. آگاهی کسب شده از صورت های مالی به مدیران برای تخصیص منابع شرکت به فعالیت های درست و بهبود سرعت رسیدن به اهداف کمک می کند.

 بیشتر بخوانید: نرم افزار انبارتجزیه و تحلیل صورت مالی برای تصمیم گیری

  • پیش بینی سود حاصل از پروژه ها

یکی از وظایف مهمی که برای مدیران تعریف شده است، تصمیم گیری در رابطه با اجرای پروژه های پیشنهادی در راستای اهداف سازمانی است. در واقع مدیر موظف است پروژه های پیشنهادی را از جنبه های مختلف بررسی کرده و با در نظر گرفتن میزان سود حاصل از اجرای آن، برای عملی کردن پروژه تصمیم­ گیری نماید.

در این مواقع پیش بینی بازگشت سرمایه حاصل از اجرای یک پروژه بسیار مؤثر خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر مدیریت بتواند میزان سود حاصل از یک پروژه و منابعی که باید برای اجرای موفق آن اختصاص داد را برآورد نماید؛ در چارچوب اعداد و ارقام مالی حاصل تصمیم گیری راحت تر خواهد بود.

در کنار پیش­ بینی بازگشت سرمایه حاصل از یک پروژه، تجزیه و تحلیل هزینه و سود آن پروژه نیز مفید است. در واقع اطلاعات حاصل از تحلیل سود و هزینه، میزان هزینه های اجرایی کردن پروژه را با میزان درآمد حاصل از آن مقایسه نموده و به صرفه بودن پروژه را از نظر مالی مشخص می­ کند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : تکنولوژی چگونه آینده حسابداری را تغییر خواهد داد؟

  • دقت در بودجه بندی درست منابع

یک مهارت اساسی و بنیادی تعریف شده برای مدیران و دیگر تصمیم گیرندگان در سازمان­ها، توانایی بودجه­ بندی دقیق و بهینه است. زیرا به واسطه تخصیص منابع بر­اساس بودجه تعیین شده برای هر بخش، تحقق اهداف در نظر گرفته برای آن بخش امکان ­پذیر خواهد شد.

اگر طی روند بودجه بندی، تمام فعالیت های تیم کاری بر اساس نتایج قابل مشاهده تقسیم شوند؛ به راحتی می توان هزینه های پیش بینی شده برای هر فعالیت را با هزینه های پرداخت شده آن فعالیت ها مقایسه کرده و بدین طریق بر اجرای درست تمام فعالیت های تیم کاری نظارت نمود.

به عبارت دیگر، بودجه بندی درست فعالیت های تیم کاری و مدیریت بودجه تخصیص داده شده به آن فعالیت ها به مدیر کمک می­کند، با اطلاعات و داده های دقیق مالی، روند پیشرفت فعالیت های انجام شده را گزارش دهد.

 بیشتر بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟مشارکت در تحلیل داده های مالی برای تصمیم گیری

  • مشارکت با تیم کاری در تصمیم گیری

لازمه تصمیم­ گیری صحیح و کاربردی برای تحقق اهداف، در نظر گرفتن تمام ابعاد مسئله مد نظر است. مسلماً دیدگاه یک تیم از موضوع واحد بسیار جامع تر از دیدگاه یک فرد است، به همین دلیل همواره بر تصمیم­ گیری های گروهی تأکید شده است.

در مباحث مدیریتی نیز مشارکت گروهی و تصمیم های چند نفره جایگاه ویژه ای دارد و تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده اند که تصمیمات گروهی تا 66% بهتر از تصمیمات فردی بوده است.

در تصمیم­ گیری های مرتبط به مسائل مالی نیز می توان از دانش و تخصص دیگر اعضای تیم بهره برد. زیرا ممکن است فردی در درک تفاوت بین استانداردها و مفروضات حسابداری تبحر داشته باشد و فرد دیگر نیز بر اصطلاحات مالی و اصول حسابداری اشراف کامل داشته باشد.

البته می توان این موضوع را این گونه نیز بیان کرد که در تصمیم گیری های گروهی به کمک توانایی ها و استعدادهای افراد مختلف می توان ضعف های مدیریت را جبران نمود. بنابراین توصیه شده استکه مدیریت مشورت های گروهی و به ویژه با افراد متخصص در زمینه مد نظر را در اولویت کار خود قرار دهد.

  • آگاهی از عملکرد مالی

اطلاع از صورت های مالی حال و گذشته سازمان برای تصمیم گیری های درست اهمیت بسیاری دارد. شاخص های کلیدی مالی مانند حاشیه سود ناخالص، بازده حقوق صاحبان سهام و سرمایه در گردش سازمان، مدیر را از وضعیت مالی سازمان آگاه کرده و درک درستی از اهداف استراتژیک را فراهم می آورد.

اطلاع از جریان وجوه نقد و میزان سود حاصل از فعالیت های سازمان از طریق مشخص کردن نحوه مدیریت و رشد سرمایه شرکت به تصمیم­ گیری برای تخصیص منابع در مسیر دستیابی به اهداف موثر خواهد بود.

حتما بدانید: نرم افزار تولید و بهای تمام شده

دانش مالی در بهبود تصمیم ها

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم دانش مالی در بهبود تصمیم گیری ها به مدیران کمک می کند. به همین دلیل لازم است افراد به ویژه مدیران که وظیفه اصلی آنها تصمیم ­گیری در جهت تحقق اهداف سازمانی است، دانش مالی خود را افزایش دهند.

لازم به ذکر است یک مدیر نیازی ندارد که تمام اطلاعات و دانش لازم و تعریف شده برای حسابدار را به طور کامل فراگیرد؛ بلکه از طریق آشنایی با اصول حسابداری و صورت های مالی و نحوه تحلیل داده های مالی به عنوان یکی از انواع خروجی های نرم افزار حسابداری که توسط بخش حسابداری ارائه می شود، می تواند تصمیمات بهتری را اتخاذ نماید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید