2024-03-28 08:45:51

درآمد منفعل چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

به دلیل هزینه های بالای زندگی مدرن امروز، اکثر مردم به دنبال شغل های دوم هستند تا از این طریق منبع درآمد دیگری برای تأمین هزینه های جاری زندگی به دست آورند. درآمد منفعل چیست؟ یکی از مدل های کسب درآمد، درآمد منفعل است که فرد به صورت فعال در آن دخالتی ندارد و از طریق کارهای ساده ای می تواند درآمد کسب نماید. در این مطلب از پارمیس سعی داریم با درآمد منفعل آشنا شده و چند روش ساده برای داشتن درآمد را به شما معرفی نماییم.

حتما بخوانید: حسابداری چیست؟

تعریف درآمد منفعل

آیا می دانید درآمد منفعل چیست؟ درآمد منفعل به آن بخش از درآمدها گفته می شود که فرد برای به دست آوردن آن به شکل فعالی دخالت ندارد. مانند درآمدهای حاصل از اجاره دادن ملک یا سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه و خرید سهام. مسلماً تمام افراد به دنبال درآمدهای بیشتر و صد البته راحت تر برای داشتن زندگی بهتر هستند. برای رسیدن به این نوع از درآمدها، شناسایی منابع درآمدی مناسب با شرایط فرد و انجام درست کارها از اهمیت بالایی برخوردار است. وارن بافت که از معروف ترین شخصیت ها در دنیای اقتصاد و سرمایه گذاری است، معتقد است که:

اگر به هنگام خواب نیز نتوانید پولی به دست بیاورید، تا زمان مرگ باید فقط کار کنید.

درآمد منفعل چیست؟ طبق تعریف درآمدهای منفعل، به دارایی هایی همچون املاک و مستغلات، کالای فیزیکی و پول نقد نیاز است که به دست آوردن این دارایی ها خود نیازمند زمان زیادی است. با فرض بر این که منابع لازم برای درآمد منفل را دارید، در ادامه با انواع درآمد منفعل که می توان کار را با آنها شروع نمود، آشنا می شویم.

مطالعه بیشتر: برنامه حسابداری

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.
استراتژی های کسب درآمد منفعل

4 روش کلی برای کسب درآمد منفعل

روش های مختلفی برای کسب درآمد با عنوان درآمد منفعل وجود دارد که می توان آنها را در چهار دسته کلی تقسیم بندی نمود. در این بخش از مقاله درآمد منفعل چیست؟ با روش های مختلف درآمد منفعل آشنا می شویم:

الف.خرید دارایی جریان نقد

این روش در واقع کسب درآمد از پول و وجه نقدی است که فرد در اختیار دارد. برای داشتن درآمدهای جانبی بدین روش می بایست وجه نقد خود را از طریق خرید سهام، یا خرید املاک سرمایه گذاری کنید.

قبل از خرید سهام، می بایست اطلاعات مالی آن شرکت به درستی بررسی شود تا موقعیت شرکت هدف از نظر مالی و جایگاه اقتصادی و سرعت رشد مشخص شود. صورت های مالی ارائه شده توسط شرکت مانند صورت سود و زیان و ترازنامه تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار افراد قرار می دهد.

ب.ایجاد دارایی

گاهی فرد می تواند کالا یا محصولی را تولید کند که برای وی ارزش اقتصادی به همراه دارد. به عنوان مثال در دنیای دیجیتالی امروز راه اندازی یک وبسایت که خدمات تبلیغاتی ارائه می دهد یا تولید محصولات دیجیتالی مانند کتاب های الکترونیکی یا دوره های آموزشی می تواند در کسب درآمد بسیار مؤثر باشد.

البته لازم است اشاره کنیم اغلب راه اندازی و ایجاد چنین دارایی هایی زمانبر است ولی اگر استراتژی مناسبی برای آن تعریف شده باشد، تا مدت ها می تواند درآمدزایی داشته باشد.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار حقوق و دستمزد

ج.فروش یا به اشتراک گذاشتن دارایی ها

در این بخش از مقاله درآمد منفعل چیست؟ می خواهیم شما را یکی از روش های معمول برای کسب درآمد فروش و یا اجاره دادن دارایی هایی است که متعلق به خود فرد بوده ولی دیگر به آنها نیازی نداشته و از آنها استفاده نمی کند. با این روش به جای اشغال فضای اضافی در خانه و خاک خوردن برخی وسایل می‌توان به درآمدهای نسبتاً مناسبی دست یافت.

د.درآمد منفعل معکوس

یکی روش ساده برای افزایش درآمد که هر فردی قادر به اجرای آن است، کاهش هزینه های جاری در طول ماه است. درآمد منفعل معکوس یکی از بهترین راه ها در افزایش درآمد است، به ویژه اینکه در این روش برخلاف دیگر روش های کسب درآمد، مالیات تعلق نمی گیرد.

اجازه دهید از جمله معروف آموزگار سرمایه گذاری (وارن بافت) برای تأیید این روش استفاده کنیم:

این درست نیست که هر چه از درآمدتان باقی می‌ماند را پس‌ انداز کنید. بلکه باید هر چقدر که بعد از پس انداز کردن باقی می‌ماند را خرج کنید.

درآمد منفعل معکوس

چند پیشنهاد ساده برای داشتن درآمد منفعل

در ادامه چند نمونه ساده برای شروع کسب و کار جدید و ایجاد درآمد منفعل را معرفی می کنیم. اگر شما هم به دنبال بهره بیشتر از درآمد و توانایی های خود هستید با ما همراه باشید.

  • سرمایه گذاری در بورس

همان طور که گفتیم یکی از رایج ترین روش های استفاده از وجه نقد، سرمایه گذاری در بازار سهام است. امروزه خرید سهام و سرمایه گذاری در بازارهای مختلف مورد توجه عموم قرار گرفته است. البته صرفاً خرید سهام نمی تواند تضمین کننده ایجاد درآمد بیشتر برای افراد باشد. ورود به بازار سهام نیازمند اطلاعات جامع در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار تولید و بهای تمام شده

  • ارائه تخصص و دانش حرفه ای

امروزه لزوم برخورداری از سطح مشخصی مهارت و تخصص در هر زمینه ای برای موفقیت بیشتر و کسب منافع در آن بر همه آشکار شده است. به ویژه به کمک تکنولوژی جدید و فضای مجازی امکان انتشار دانش فنی و تخصص بسیار آسان شده است. با توجه به اینکه در جامعه امروز همه به دنبال افزایش دانش در زمینه مورد علاقه خود هستند، خلق محتوای آموزشی و انتشار آن می تواند یکی از راه های موثر برای داشتن درآمد منفعل باشد.

تنها کافیست محتوای آموزشی با کیفیت خود را به صورت کتاب الکترونیکی، ویدئو و یا حتی فایل های صوتی تولید و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. برای انتشار محتوای آموزشی می توانید از وبسایت شخصی و یا شبکه های اجتماعی خود و یا حتی وبسایت های دیگر در این زمینه استفاده کنید. بد نیست اشاره کنیم برخی پلتفرم های انتشار ویدئو به ازای تعداد دیده شدن یک ویدئو برای تولیدکننده آن مبلغی پول در نظر می گیرد.

مطالعه بیشتر : حسابداری چیست؟

  • فروش دست سازه ها

انجام بسیاری از کارها به کمک دنیای مجازی بسیار ساده شده است. این فضا به ویژه برای افرادی که هنر خاصی داشته و می توانند آثار هنری ارزشمندی را خلق کنند، بسیار مناسب است. افراد زیادی هستند که از طریق شبکه های اجتماعی و سایت های فروشگاهی معروفی مانند دیجیکالا تواسته اند، آثار هنری و دست سازه های خود را به فروش برسانند. تنها کافی است عکس محصول تولید شده خود را در پلتفرم مد نظر منتشر کنید و فروش را به فضای مجازی بسپارید.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها
روش های کسب درآمد منفعل

  • تبلیغات در وبسایت شخصی

اگر شما نیز صاحب یک وبسایت شخصی هستید و با انتشار محتوای خاص توانسته اید توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کنید، می توانید از این فرصت برای درآمد بیشتر استفاده کنید. در این بخش از مقاله درآمد منفعل چیست؟ باید بگوییم دنیای امروز، دنیای تبلیغات است و اگر صاحب وبسایتی با ترافیک مناسب هستید چرا با انتشار تبلیغات در آن، منبع درآمد جدیدی برای خود ایجاد نکنید.

باید بخوانید: نرم افزار انبار

  • زندگی بدون بدهی

همان طور که در بالا گفتیم، درآمد منفعل معکوس پولی است که ماهیانه از درآمد و بدون در نظر گرفتن بدهی پس انداز می شود. امروزه تقریباً همه افراد در زندگی خود بدهی مربوط به خرید یا تعمیر ماشین و یا ملک، آغاز یک کسب وکار جدید و یا خرید وسایل مورد نیاز برای زندگی را دارند. بهتر است ابتدا بدهی و اقساط قبلی را از هزینه های ماهیانه حذف کنید و بعد به سراغ وام جدید بروید. پیشنهاد می کنیم برای مدیریت بهتر اقساط و هزینه های خود از نرم افزار حسابداری شخصی استفاده کنید. این نرم افزار به شما در مدیریت صحیح هزینه ها و درآمدها کمک می کند.

  • حذف رفت و آمدها

یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش پس انداز ماهیانه، کاهش هزینه های روزانه و جاری تا حد امکان است. بسته به شرایط زندگی هزینه های رفت و آمد به محل کار می تواند بخش قابل توجهی از هزینه های روزانه را به خود اختصاص دهد. به همین دلیل اگر شرایط کاری شما اجازه می دهد، می توانید از شرایط دورکاری و کار در خانه نیز بهره ببرید.

  • اجاره کردن یا خریدن

یکی دیگر از روش های مهم در پس انداز کردن و در نتیجه ایجاد درآمد منفعل معکوس، اجاره کردن برخی وسایل مورد نیاز در مقابل خریدن آنها و نیز اجاره دادن وسایلی است که دیگر نیازی به آنها ندارید. امروزه پلتفرم های مختلفی با هدف اجاره کالا و یا خرید و فروش وسایل مستعمل فراهم شده است. با استفاده از امکانات این پلتفرم ها و اجاره دادن یا فروش وسایل خود می توانید درآمد منفعل برای خود ایجاد نمایید.

همان طور که بیان شد، امروزه به کمک امکانات فضای مجازی داشتن درآمد منفعل کار سختی نیست و تنها لازم است از همین الان تصمیم بگیرید و از امکانات و توانایی های خود برای ایجاد منبع درآمد بهره لازم را ببرید.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار CRM

مدیریت درآمدها و هزینه ها به کمک حسابداری شخصی پارمیس همراه

پارمیس همراه

کنترل هزینه ها و درآمدها نه تنها برای کسب و کارها که حتی برای افراد نیز امری مهم و ضروری است. زیرا به کمک کنترل جریان های نقدی در زندگی شخصی، فرد می تواند با دید دقیق تری برای رسیدن به اهداف شخصی خود تصمیم بگیرد. مدیریت هزینه های شخصی به فرد کمک می کند شناخت درستی از تمامی هزینه های خود داشته و متناسب با درآمد خود برای تخصیص بودجه به منابع هزینه تصمیم گیری نماید.

نرم افزار حسابداری شخصی پارمیس همراه با هدف پاسخ به رسالت اجتماعی شرکت فناوری اطلاعات پارمیس طراحی و به بازار عرضه شده است. پارمیس همراه با در نظر گرفتن اصول حسابداری طراحی شده است و در نتیجه دستیار مناسبی برای مدیریت هزینه ها و تخصیص منابع درآمدی به شمار می رود. در نرم افزار حسابداری شخصی پارمیس همراه، امکان دسته بندی انواع هزینه ها وجود دارد. شما می توانید هر یک اعضای خانواده را به عنوان یک مرکز هزینه تعریف کرده و کلیه مخارج مربوط به وی را در بخش مخصوص به خود ثبت نمایید.

همچنین در بخش اقساط و چک ها می توانید تاریخ و مبلغ چک ها و اقساط را با جزئیات کامل ثبت کنید.

بیشتر بدانید: پایانه فروشگاهی

تفاوت درآمد منفعل و فعال چیست؟ 

تفاوت درآمد منفعل و فعال چیست؟ 

راه کسب درآمد فعال، از طریق خروجی فعالیتی روزمره و تلاش زیاد است. اما در مقابل، رسیدن به درآمد منفعل، به فعالیتها و تلاشهای اولیه احتیاج داشته و پس از گذشت مدت زمانی میتوان به آن دست پیدا کرد. در واقع، تفاوت اصلی بین این دو نوع درآمد، در زمان دستیابی به آنهاست. اگر به عنوان نویسنده تولید محتوا، هر ماهه از شرکتی حقوق میگیرید، این دریافتی همان درآمد فعال شماست. اما در صورتیکه، وبسایتی شخصی برای خودتان راهاندازی کرده و با نوشتن روزانه مقالات برای آن پولی به دست می آورید، از درآمد منفعل برخوردار هستید. 

درآمد فعال، شیوه قدیمی و سنتی در داشتن حقوق ماهیانه باشد و با خطرات کمتری نیز همراه است. به بیان دیگر، در قبال کار انجام شده ماهانه مبلغی به حساب شما واریز میشود. ولی درآمد منفعل با چالشهای بیشتری همراه است. 

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

مزایای درآمد منفعل

مزایای درآمد منفعل

کسب درآمد منفعل با مزایای قابل توجهی برای افراد همراه است. در ادامه، به مهمترین این مزیتها اشاره میکنیم. 

1.امکان کار و زندگی در هر جایی

با داشتن درآمد منفعل، امکان زندگی و کار در هر مکانی را دارید. در واقع، از طریق این نوع درآمد، میتوانید زندگی انعطاف پذیری را تجربه کنید. به عبارت واضح تر، امکان پیروی از سبک زندگی ایده آل را داشته و بدون دغدغه به دیگر امور روزمره خود نیز میرسید. 

  1. برخورداری بیشتر از آزادی مالی 

به جهت معنا و مفهوم، درآمد منفعل از کسب درآمد اضافی فراتر بوده و با وجود آن امکان پرداخت هزینه های زندگیتان را بدون وابستگی به دیگران از جهت مالی و اشتغال به حرفهای خاص را دارید. بعلاوه، استفاده از این روش، انعطاف پذیری بیشتری برای مصرف پول داشته و حتی قادر به برآوردن رویاهای خود از طریق آن هستید. مثلاٌ، میتوانید کسب و کار جدیدی را راه اندازی بفرمایید. 

  1. کسب جریان نقدی اضافی 

از دیگر مزایای قابل توجه درآمد منفعل می توان به اضافه شدن روزبه روز ثروت و سرمایه اشاره کرد. از طریق این روش، می توان زودتر از موعد بازنشسته شده و مابقی عمر خود را در آرامش و راحتی بگذرانید. در صورت داشتن چندین منبع برای کسب درآمد منفعل، با از دست دادن درآمد فعال خود آسیب روحی می بینید. 

سوالات متداول

درآمد منفعل چیست؟

درآمد منفعل، به بخشی از درآمدها میگویند که، شخص جهت کسب آن دخالتی به شکل فعال ندارد. مواردی از جمله، خرید سهام، اجاره سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه و اجاره ملک مثالهایی از این نوع درآمد به شمار میروند. به مراتب، تمامی مردم همواره به دنبال داشتن زندگی راحت تر و درآمد بالاتری بوده و برای رسیدن به این هدف شناختن منابع مناسب درآمد اهمیت زیادی دارد.

مزایای درآمد منفعل چیست؟

کسب جریان نقدی اضافی، برخورداری بیشتر از آزادی مالی، امکان کار و زندگی در هر جایی از جمله مزایای درآمد منفعل به شمار می روند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید