2024-03-29 14:51:52

جایگاه مدیریت مالی در زنجیره تامین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
زنجیره تامین مالی چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

تغییرات سریع در خواسته ها و سلایق مصرف کنندگان امروز به شرکت ها ثابت کرده است که به تنهایی نمی توانند طیف گسترده ای از نیازها و خواسته های مشتریان خود را تامین کنند. درنتیجه به منظور رشد در حوزه فعالیت مشخص و به دست آوردن سهم بازار مناسب به طراحی سیستم یکپارچه در تمام فعالیت های تولیدی از جمله زنجیره تامین مالی نیاز دارند.

در این مقاله از پارمیس با درنظر گرفتن اهمیت زنجیره تامین مالی در کسب وکارها، اگر استراتژی مناسبی برای این بخش از کسب وکار در نظر گرفته شود می توان به مزیت های متعددی در بازار رقابتی و متغیر امروز دست یافت. انتخاب درست استراتژی برای زنجیره تامین می تواند به شما در بهبود عملکرد، افزایش کیفیت و سرعت در پاسخگویی به نیاز مشتری، بهبود چشمگیر در چگونگی ارتباط با مشتری و درنتیجه افزایش رضایت مشتری که فاکتوری بسیار مهم است، کمک نماید.

در این بین مدیریت جریان های مالی شرکت به دلیل تاثیری که می تواند بر ارتقای عملکرد داشته باشد، به یک راهبرد حیاتی برای بسیاری از شرکت ها تبدیل شده است.

مدیریت زنجیره تامین مالی به دنبال هماهنگ کردن سه عامل جریان کالا، جریان اطلاعات و جریان مالی است، اما اغلب شرکت ها به جریان مالی توجه چندانی ندارند و زنجیره تامین را برای هماهنگی بیشتر بین جریان کالا و اطلاعات مد نظر می گیرند.

مطالعه بیشتر: برنامه حسابداری

4 بخش مهم برای داشتن زنجیره تامین موثر

زنجیره تامین را می توان این گونه تعریف کرد:

تمامی فعالیت های مرتبط با جریان مواد و اطلاعات از تامین کنندگان مواد اولیه تا تحویل محصول به دست مشتری که بر بهبود ارائه خدمات به مشتری، سوددهی و عملکرد سازمان تمرکز دارد. بنا به تعریف بالا به واسطه توجه به چهار فاکتور اصلی زیر می توان به روشی موثر و در راستای رسیدن به اهداف شرکت، زنجیره تامین را مدیریت نمود.

بخش های مهم در زنجیره تامین

  • یکپارچگی

میزان یکپارچگی در سیستم زنجیره تامین مالی یک کسب و کار از همان ابتدای تدوین استراتژی کسب وکار تعیین می شود. این یکپارچگی نقش مهمی در کیفیت ارتباطات و اشتراک گذاری اطلاعات، تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی آنها دارد.

در سیستم های یکپارچه میزان خطای انسانی، کمبودها و تاخیرها به حداقل ممکن می رسد و با توجه به یکپارچه بودن تمامی اطلاعات این امکان برای شما فراهم می شود که درجهت برطرف کردن مشکلات و وقفه ها به درستی برنامه ریزی کنید.

بنابراین یک کسب وکار برای تعیین نیازهای تکنولوژی خود و کسب مزیت های رقابتی، ابتدا باید تمام فاکتورهای مورد نیاز خود را شناسایی و براساس آن برای ایجاد زنجیره تامین مناسب اقدام کند.

باید حتما مطالعه کنید: نرم افزار حقوق و دستمزد

  • عملکرد

عملکرد مناسب شرکت در زنجیره تامین مالی به تصویر مشخصی از برنامه های تولید و موجودی انبار وابسته است. نمی توان انتظار داشت تنها از طریق بررسی خروجی و کالای تولید شده، الگوی تولید و توزیع مناسبی را پیش بینی و اجرا نمود.

نیاز دسترسی به اطلاعات واحدهای مختلف زنجیره تامین و تهیه گزارش های دقیق و به هنگام از میزان تولید و میزان موجودی مواد و کالاها در انبار به کمک یک نرم افزار یکپارچه پاسخ داده می شود. این نرم افزار یکپارچه امکان ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف کسب وکار و درنتیجه کارآمد شدن فرآیندهای موجود را برای کسب وکار فراهم می آورد.

علاوه براین، به کمک این نرم افزار یکپارچه می توان نقاطی از فرآیند که با وقفه یا چالش های مهمی روبه رو هستند را شناسایی و از طریق اعمال راهکارهای مناسب برای برطرف کردن این چالش ها، فرآیندهای عملیاتی را ساده تر و درنتیجه سودآوری کسب وکار را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انبار

  • هزینه ها

از اطلاعات موجود در نرم افزار یکپارچه می توان برای تعیین قیمت نهایی محصولات نیز کمک گرفت. به کمک اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزارهای یکپارچه دید کلی و دقیقی از هزینه های لازم برای تولید محصولات و عرضه آنها به مشتریان به دست می آید.
به کمک نرم افزار می توان هزینه های تولید و ارائه خدمات را مانند قیمت مواد اولیه و تامین کنندگان مختلف، بررسی و برای تولید با مناسب ترین قیمت ممکن برنامه ریزی نمود. علاوه براین، از طریق تحلیل رقبا، میزان تولید و تقاضای بازار برای محصول مد نظر در فصل های مختلف از طریق تعیین برنامه تولید و عرضه به هنگام محصولات به بازار، استراتژی مناسب برای بهینه کردن فروش تعیین می شود. به کمک نرم افزار تولید و بهای تمام شده می توان هزینه های مربوط به این بخش را ثبت و گزارش ههای لازم را از آن استخراج نمود.

  • توزیع

حمل ونقل، تحویل و یا بازگشت کالا یکی از مهم ترین مراحل در زنجیره تامین است. از طریق بهینه کردن روش های حمل و نقل کالا و محصولات و توزیع آن می توان در کنار کاهش هزینه های حاصل از انتقال، با ارائه خدمات بهتر به مصرف کننده سطح مناسبی از رضایت مشتری را به دست آورد. در نرم افزارهای یکپارچه اغلب بخش نرم افزار پخش مویرگی برای مدیریت درست توزیع محصولات در نظر گرفته می شود.
مدیریت مالی برای زنجیره تامین موثر

اهمیت مدیریت مالی در زنجیره تامین

همان طور که در بالا به آن اشاره شد؛ درنتیجه افزایش تنوع در تقاضای مصرف کنندگان، شرکت های مختلف به این نتیجه رسیدند که برای حفظ سهم بازار خود و یا رشد در بازار رقابتی و متغیر امروز باید در استراتژی های خود تغییرات اساسی ایجاد نمایند. یکی از این تغییرات که در بهبود روند کسب وکارها بسیار مهم و موثر است، ایجاد زنجیره تامین مناسب و مدیریت صحیح آن است.
از طرف دیگر مدیریت صحیح جریان های مالی را می توان مهره اصلی در موفقیت یک کسب وکار دانست. زیرا از این طریق می توان میزان تولید و سودآوری شرکت و درنتیجه جایگاه آن در حوزه فعالیت خود را تعیین نمود.

بیشتر بخوانید: پایانه فروشگاهی

زنجیره تامین نیز از این قاعده مستثنی نیست اما اغلب در بحث زنجیره تامین به مدیریت اطلاعات مالی بی توجهی شده و اصل را بر مدیریت جریان کالا و اطلاعات زنجیره تامین بنا می کنند. درحالیکه می توان عملیات مالی را مکمل عملیات تولید دانست، زیرا به واسطه تامین مالی بخش تولید می توان سرمایه لازم برای بهینه سازی فرآیندهای تولید و خرید تجهیزات جدید، تولید محصولات با نوآوری بهتر، توسعه بازارهای جدید برای کسب وکار و نهایتا بهینه کردن سیستم توزیع را فراهم نمود.

به کمک مدیریت جریان مالی زنجیره تامین می توان سرمایه در گردش شرکت را از طریق مدیریت بین حساب های پرداختنی، حساب های دریافتنی، وجه نقد و ریسک بهینه سازی نمود.

چرخه تبدیل نقدینگی معیار مناسبی برای تعیین حجم موجودی ها، میزان فروش و میزان پرداختی ها است؛ بنابراین هرچه گردش موجودی در شرکت بالاتر باشد، بالا بودن میزان خرید و فروش کالا و درنتیجه استفاده بهتر شرکت از منابع در دسترس را به تصویر می کشد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید