2024-04-18 04:40:41

6 مشکل رایج جریان نقدینگی در کسب و کار و راه حل آن ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
جریان نقدینگی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

درست همانطور که جریان نقدی خوب جریان تجارت را رو به رشد نگه می دارد، جریان نقدینگی ضعیف می تواند آن را نابود کند. در واقع، جریان نقدینگی نامتعادل بزرگترین دلیل این است که چرا یکی از هر چهار کسب و کار در سال اول فعالیتشان ورشکسته می شوند. در این مطلب علاوه بر توضیح مفهوم جریان نقدینگی، با برخی از مشکلات رایج جریان نقدینگی و راه حل‌های آن آشنا شوید :

جریان نقدینگی چیست؟

  جریان نقدینگی پولی است که در یک کسب و کار با نرم افزار حقوق و دستمزد جریان دارد. این میزان معمولا در دوره‌های زمانی مشخص ماهانه، سه ماهه یا سالانه اندازه‌گیری می شود.

  1. آشفتگی در اسناد مالی

  بسیاری از صاحبان کسب و کار کوچک به خاطر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زیاد راه اندازی کسب و کار، حسابداری مالی خود را به دست فراموشی می سپارند. این اتفاق بسیار رایج است، اما اگر اسناد حسابداری سازماندهی نشوند، روزهای سختی پیش رو خواهد بود.

  برای اکثر کسب و کارها، تنها راهکار برای سازماندهی کسب و کار، استفاده از یک نرم افزار حسابداری و بروزرسانی هر روزه‌ی آن است. هنگامی که اسناد مالی شما در نظم و طبقه‌بندی صحیح قرار دارند، شما یا حسابدار کسب و کار شما قادر به تهیه گزارش هایی از جریان نقدینگی کسب و کار خواهید بود تا بتوانید جریان نقدینگی را راحت تر کنترل کنید.

اسناد-مالی

  1. بدهی های دردسرساز

  بدهی‌های مشکل ساز، همان بدهی‌های مشتریان است که قابل بازیابی نیستند. آن‌ها می‌توانند برای یک کسب و کار کوچک فلج کننده باشند و اگر سیستم مناسب برای کنترل اعتبار مشتریان در اولویت آن کسب و کار قرار نگیرد، این فاجعه می‌تواند به آسانی اتفاق بیافتد.

  سیستم کنترل اعتبار، فرایندی است که کسب و کار برای جمع آوری طلب های خود از مشتریان انجام می دهد. کنترل اعتبار را هنگامی که شروع به ایجاد کسب و کار کردید باید در اولویت قرار دهید.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار انبارداری

بدهی

  1. اعتبارات همگام سازی نشده

  اگر شرایط اعتباری که برای هر یک از مشتریان خود تنظیم کرده اید با شرایط کنترل اعتبارات کسب و کارتان همگام‌سازی نشده باشد، جریان نقدی منفی می‌تواند در طول زمان افزایش یافته و شرایط کسب و کارتان بدتر شود. به عنوان مثال، اگر مشتری 30 روز وقت برای پرداخت داشته باشد، اما سیستم اعتبارات شما این مدت را 14 روز درنظر گرفته است، برای شما ممکن است یک مشکل جریان نقدینگی ایجاد کند. بهترین راه حل در این وضعیت، اصلاح شرایط با مشتریان یا تامین کنندگان است. اما گاهی اوقات این امر به طور فوری امکان‌پذیر نیست. در مواردی مانند این، اقدام زیر را انجام دهید :

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

  • تخفیف های اولیه توافقی :

    شما می توانید تخفیف های اولیه توافقی بر روی صورتحساب خود ارائه دهید که به مشتریان شما یک انگیزه مالی برای پرداخت زودتر بدهی‌شان خواهد بود. این موضوع معمولا همراه با 2-3٪ کاهش ارزش کل صورتحساب است.

حسابداری

  1. مشکلات عدم سود دهی

  به طور طبیعی، عدم سود کسب و کار منجر به فقدان پول نقد خواهد شد. مقدار زمان لازم برای آن که کسب و کاری ورشکست شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در نهایت هیچ کسب و کار نمی‌تواند زیان های خود را به طور نامحدود حفظ کند. کسب و کارهایی با اندوخته‌ی نقدی از سودهای قبلی یا تزریق نقدی می توانند برای مدتی کسب و کار خود را بدون سود پیش ببرند.

بیشتر بدانید: نرم افزار CRM

اما اگر مدت آن طولانی تر شود، خسارات ناشی از آن برای کسب و کار جبران ناپذیر خواهد بود. اگر کسب و کار شما در حال از دست دادن نقدینگی خود است، ضروری است که علت هر گونه زیان را شناسایی و آن‌ها را در اسرع وقت حل کنید. راه حل های ممکن برای جبران کسری، افزایش قیمت ها، افزایش فروش یا کنترل بیشتری بر هزینه ها باشد.

نرم-افزار-کنترل-نقدینگی

  1. عدم پیش بینی جریان نقدی

  از آنجایی که پیش بینی جریان نقدی برای کسب و کارهای جدید ضروری است، یک نرم افزار حسابداری برای پیش بینی این اتفاق می تواند بهترین انتخاب شما باشد. با مدیریت نقدینگی، شما قادر خواهید بود که ماه‌هایی را که با کمبود نقدینگی روبرو خواهید بود را پیش بینی کنید. شما همچنین می توانید این بینش را داشته باشید که چقدر کسب و کار شما در طول سال آینده به کسب درآمد نیاز دارد.

مقایسه کنید: نرم افزار حسابداری تولیدی و نرم افزار تولید و بهای تمام شده

  به عنوان مثال، اگر متوجه شوید که دو برابر مبلغی که تصور کرده اید را برای برق و گرمایش هزینه می کنید، می توانید با صرفه جویی در مصرف انرژی این میزان را مدیریت کرده و کاهش دهید. پیش بینی جریان نقدی همچنین یک منبع عالی برای کمک به تصمیم گیری های مهم شما است، مانند زمانی که هزینه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف را افزایش یا کاهش می‌دهید.

  1. رشد کسب و کار با سرعت زیاد

  اکثر مردم می خواهند کسب و کار خود را سریعا گسترش دهند، اما گاهی اوقات این سرعت در رشد کسب و کار می توانند مسائل مربوط به جریان نقدی را که می تواند به کسب و کار آسیب برساند، ایجاد کند. به عنوان مثال افزایش بی برنامه ی پرسنل، می تواند در نهایت به عدم پوشش حقوق و دستمزد آن ها منجر شود. اگر در کسب و کار خود با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، وام های بانکی برای کسب و کار ها می تواند مناسب ترین راه حل برای رفع این مشکل باشد.

باید مطالعه کنید: مالیات چیست؟ و erp چیست؟

راهکار جلوگیری از مشکلات جریان نقدینگی چیست؟

parmis-star

  با نرم افزار خزانه پارمیس استار، مدیریت وجوه نقد، صندوق‌ها، بانک‌ها، اسناد مالی و بهادار و مدیریت نقدینگی به طور یکپارچه و کامل بهره ببرید. ثبت و ارزیابی گردش وجوه نقد و گزارش موجودی نقدی حال و آينده سازمان برای همه سازمان ها از یک کسب و کار خانگی گرفته تا تولید کننده ای جهانی حائز اهمیت است. نرم افزار خزانه داری (دریافت و پرداخت) پارمیس استار وضعيت وجوه نقد و انواع اسناد دريافتنی و پرداختنی را کنترل کرده و فرآیند دريافت و پرداخت را به طور کامل مکانيزه می‌نمايد؛ به گونه ای که مطلقا جهت ثبت عملیات خزانه داری نیاز به صدور سند مالی دستی نیست و کلیه اسناد مالی مرتبط با عملیات خزانه داری به طور خودکار ایجاد خواهند شد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید