2024-03-29 04:27:28

10 اشتباه رایج در رزومه نویسی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس آی تی: در مطلب قبلی با نحوه نگارش رزومه حرفه ای آشنا شدیم. اما تردیدی نیست که درهنگام رزومه نویسی، برخی اشتباهات در نگارش آن صورت بگیرد. همانطور که این اشتباهات در نگارش رزومه به آسانی اتفاق می افتد، همانقدر هم متقاعد کردن کارفرما و مسئول استخدام برای اصلاح این موارد سخت خواهد بود. درنتیجه پیشگیری از اشتباه رایج در رزومه نویسی بسیار مهم است؛ به خصوص زمانی که تجربه ی رزومه نوشتن را نداشته باشید.

برخی اشتباه رایج در رزومه نویسی بسیار رایج هستند. در این آموزش رزومه نویسی کوتاه، به 10 مورد از نباید ها و پرتکرارترین اشتباهات در اصول رزومه نویسی اشاره می کنیم تا اگر با آن ها در رزومه ی خود روبرو هستید، این موارد را ویرایش کنید تا رزومه شما بهتر دیده شود.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری

  1. غلط های نگارشی و تایپی

اولین و مهمترین اصل در رزومه نویسی این است که رزومه باید از نظر دستور زبان و نگارش کاملا صحیح باشد. اگر اشتباه رایج در رزومه نویسی در زمان خواندن رزومه به چشم کارفرما و مسئول استخدام بیاید، قضاوتی که درباره ی شما می شود چیزی به جز ” این شخص حتی دیکته هم بلد نیست” و یا “حتی به رزومه خود هم اهمیت نمی دهد” نخواهد بود.

  1. اشاره های کلی به سوابق کار

کارفرمایان برای فهم بهتر توانایی های شما، لازم است با جزئیات بدانند که تا به الان چه کارهایی انجام دادید و در چه چیزهایی مهارت دارید. دو مثال زیر را بخوانید:

الف) سرپرستی کارگران و کارکنان رستوران

ب) استخدام نیرو و کارآموز، آموزش و نظارت بر بیش از 20 کارمند در یک رستوران با فروش سالانه 2 میلیون دلار

هر کدام از این موارد بالا سابقه ی کار شما را شرح می دهد؛ اما مثال “ب” موردی است که توجه کارفرمایان را برای استخدام شخص شما بیش از پیش جلب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

  1. عدم ارسال رزومه اختصاصی برای کارفرما

در مقاله اشتباه رایج در رزومه نویسی باید بگوییم هر زمان که سعی می کنید یک رزومه مناسب و خوب برای کارفرمایان ارسال کنید، نتیجه ی آن تقریبا همیشه به سطل زباله پایان می یابند و یا نادیده گرفته می شود. دلیل آن چیست؟ کارفرمایان می خواهند شما رزومه را به طور اختصاصی برای آن ها بنویسید. آن ها انتظار دارند شما به وضوح نشان دهید که چرا شما برای موقعیت شغلی موجود در آن سازمان مناسب هستید.

اشتباهات رزومه نویسی

  1. برجسته نشان دادن مدارک به جای سوابق کاری

اگر برای یک شغل غیر علمی درخواست می ‌دهید لازم است در مقاله از اشتباه رایج در رزومه نویسی آگاه بگوییم، تنها لازم است که عنوان مدرک و نتیجه نهایی را ذکر کنید (مانند نام دانشگاه و تاریخ دریافت مدرک). مهارت ‌های مرتبطی را که کسب کرده‌ اید فراموش نکنید، مانند روش ‌های آماری، مهارت‌ های تحلیل و حل مساله، و توانایی‌ های مدیریتی. خودتان را دست کم نگیرید. اشاره به کار های زمان دانشجویی، فعالیت‌ های داوطلبانه و کار های پاره‌وقت، روش های خوبی برای نشان دادن مهارت ‌ها و موفقیت‌های مرتبط شما با آن شغل است.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار انبارداری

  1. توضیحات خیلی طولانی و یا توضیحات بسیار کوتاه

هیچ قاعده ای برای اندازه رزومه وجود ندارد. اما دلیل آن چیست؟ از اشتباه رایج در رزومه نویسی آگاه هستید. از آنجایی که هر فرد دارای انتظارات و توقعات متفاوت نسبت به فرد دیگر است، تعداد صفحات رزومه ای که اراده می دهد با فرد دیگر کاملا متفاوت خواهد بود. اما این موضوع بدان معنا نیست که از توضیحات خیلی کوتاه و یا خیلی بلند و با جزئیات زیاد برای توصیف خود، مدارکتان و سوابق کاری استفاده کنید. به طور کلی شما معمولا باید حداکثر رزومه خود را در دو صفحه محدود کنید. اما اگر احساس نمی کنید که فقط 2 صفحه برای کار شما کافی است، می توانید رزومه ی خود را طولانی تر کنید.

باید مطالعه کنید: نرم افزار CRM

  1. شرح اهداف به صورت غیر اصولی

همه ی کارفرمایان نوشته ی شما درباره ی مهارت ها و اهدافتان را می خوانند. به طور کلی، مشخص بودن هدف و منظور، کمک شایانی به مهم جلوه دادن صحبت های شما در رزومه می کند. هدف شما به طور خلاصه توانایی هایتان را بیان می کند و به قدرت و نیرویتان در کار اهمیت می بخشد.

  1. جملات بدون فعل

در رزومه نویسی تا حد امکان از عباراتی مانند “مسئولِ … ، مدیرِ …” اجتناب کنید و در عوض، از جمله های کامل استفاده کنید. استفاده کردن از این عبارات از از اشتباه رایج در رزومه نویسی است.

حتما مقایسه کنید: نرم افزار تولید و نرم افزار تولیدی

  1. رها کردن اطلاعات مهم

ممکن است شغل های پاره وقتی که در دوره دبیرستان یا اوایل شروع به کار خود انجام داده اید را از رزومه خود حذف کنید. با این حال به طور معمول، مهارت هایی که از این تجربیات به دست آورده اید (مثلا اخلاق کاری، مدیریت زمان و … ) برای کارفرمایان مهم تر از آنچه فکر می کنید است. پس این موارد را رها نکنید. بدیهی است توضیح ندادن درباره اخلاق کاری و… از از اشتباه رایج در رزومه نویسی است.

  1. شلوغی بصری رزومه

اگر رزومه شما یک متن پشت هم و شلوغ با پنج فونت مختلف باشد، احتمالا کارفرما به سردرد می افتد تا بتواند اطلاعات مورد نظر خود را از بین آن همه شلوغی پیدا کند. حتما یادتان باشد که رزومه خود را به چند نفر دیگر قبل از ارسال آن به کارفرما نشان دهید و درباره ی خوانایی و جذابیت بصری آن در نگاه اول سوال کنید.

باید بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

  1. اطلاعات تماس اشتباه

مثال زیر را بخوانید:

“با دانش آموزی که رزومه کاریش فوق العاده قوی بود صحبت می کردم. میگفت با توجه به رزومه ی خوبم، از سمت کارفرمایان هیچ پیشنهادی به او نمی شود. تا اینکه خیلی تصادفی از او پرسیدم که آیا شماره تماس او در رزومه کاری وی درست است یا نه؟ وقتی دید متوجه شد که شماره تماس غلط است. هنگامی که آن را تغییر داد، تماس ها از سمت کارفرمایان آنطور که انتظارش را داشت شروع شد.”

نتیجه ی این داستان : حتی دقیق ترین و ریزترین اطلاعاتی که قبلا در رزومه شما قرار گرفته است را حتما و حتما قبل از ارسال برای کارفرما بررسی کنید تا درگیر از اشتباه رایج در رزومه نویسی نشوید.

منبع : www.monster.ca

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید