2024-03-29 16:46:47

مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد در حسابداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

حقوق و مزایا در بحث حسابداری می تواند از مهم ترین هزینه ها باشد زیرا در یک شرکت بسته به اندازه کسب و کار و تعداد کارمندان شرکت می تواند درصد قابل توجهی از هزینه های شرکت را به خود اختصاص دهد. به همین دلیل محاسبه دقیق حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد و ثبت این اطلاعات در نرم افزار حسابداری شرکت یکی از وظایف مهم بخش حسابداری است.

مزد یا حق السعی به تعریف وزارت کار

به استناد ماده 34 قانون کار، کلیه دریافت های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک عایله مندی، هزینه های مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می نماید را حق السعی می نامند. مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد در حسابداری چیست؟

بیشتر بخوانید: مزایای بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد

تعریف بالا معنای عام از مزد است که قانون کار برای آن در نظر گرفته است. اما در تبصره ای دیگر معنای خاص مزد بدین صورت تعریف شده است:

ماده 35 قانون کار : مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی و یا مجموع آنها که در مقابل کار به کارگر پرداخت می شود .

یکی از موارد دیگر مرتبط با مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد و محاسبه آن، مزد ثابت یا حقوق پایه است که شامل مجموع حقوق اصلی و مزایای ثابت پرداختی با توجه به نوع شغل است.

حتما بخوانید: قیمت نرم افزار حقوق و دستمزد

مزد اصلی بخش عمده پرداختی کارفرما به کارگر برای انجام کاری مشخص است و مواردی همچون اضافه کار، کسر کار، طلب مرخصی و سنوات خدمت را شامل می شود. در این بخش از مقاله مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد باید بگوییم در قانون کار سه نوع مزد تعریف شده است:

مزد ساعتی : مزدی که مرتبط با ساعات انجام کار است

کارمزد : با توجه به میزان انجام کار یا محصول تولید شده تعیین می شود

کارمزد ساعتی : این مزد نیز براساس میزان انجام کار یا محصول تولید شده در زمان معین محاسبه می شود. نرم افزار crm

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.
مزد یا حق السعی
تعریف مزد یا حق السعی

لیست مزایای تعریف شده در حقوق کارمندان

فرد شاغل می تواند در کنار مزدی که به عنوان حقوق از کارفرما دریافت می کند، مبالغ دیگری را به صورت نقدی یا غیرنقدی دریافت نماید. این مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد یا پرداخت ها با توجه به نوع پرداخت و استمرار در پرداخت به دو دسته تقسیم می شود. کارتخوان اندرویدی

لیست مزایای حقوق کارمندان
لیست مزایای تعریف شده حقوق کارمندان

تقسیم بندی مزایا بر اساس استمرار در پرداخت

مبنای تقسیم بندی مزایا در این نوع استمرار در پرداخت مزایا است.

مزایای مستمر در حقوق کارمندان

این مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد در چندین ماه متوالی و علاوه بر حقوق اصلی به کارگران پرداخت می شود و معمولا این دست از مزایا را در فیش حقوقی ذکر می کنند. مزایای مستمر و غیرمستمر را می توان به صورت نقدی و یا غیرنقدی به افراد پرداخت نمود. نرم افزار حسابداری تولیدی
نمونه مزایای مستمر

  • حق اولاد
  • حق مسکن
  • حق ایاب و ذهاب
  • فوق‌العاده‌ هاى بدى آب و هوا
  • محرومیت از تسهیلات زندگى
  • محل خدمت
  • اشتغال خارج از مرکز
  • شرایط محیط کار
  • نوبت کارى
  • کشیک

حتما از نرم افزارهای رایگان پارمیس استفاده کنید: نرم افزار حسابداری رایگان و نرم افزار حسابداری شخصی و نرم افزار حسابداری آنلاین

مزایای غیرمستمر در حقوق کارکنان

برخلاف مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد، مزایای غیرمستمر روال ثابتی برای پرداخت نداشته و ممکن است هر چند وقت یکبار پرداختی تحت عنوان مزایا برای کارمند در نظر گرفته شود. با توجه به قانون کار و مالیات، مزایای غیر مستمر موارد زیر را شامل می گردد.

نرم افزار حقوق و دستمزد

  • اضافه کار
  • پاداش انجام کار
  • عیدی
  • پاداش آخر سال
  • هزینه های خرید لباس
  • هزینه های درمان و معالجه
  • بهره وری
  • خسارت اخراج
  • بازخرید خدمت
  • بازخرید مرخصی
مزایای غیرمستمر حقوق کارکنان
مزایای غیرمستمر حقوق کارکنان

تقسیم بندی مزایا حقوق از نظر نوع پرداخت

با در نظر گرفتن نوع پرداخت که می تواند نقدی و غیرنقدی باشد، مزایا را می توان به دو دسته تقسیم نمود.

مزایای نقدی کارمندان

به صورت نقدی به کارگر پرداخت شده و یا به حساب وی واریز می گردد. مزایای نقدی تمام مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد همچون حق ماموریت، حق اولاد و دیگر مزایایی که غیرنقدی نیستند را شامل می شود. نرم افزار حسابداری شرکتی

مزایای غیرنقدی کارکنان

تمام مزایایی که به صورت غیرنقد مانند استفاده از منزل، ماشین واگذاری شده از طرف کارفرما و یا سایر مزایای نقدی مانند بن، خوار و بار و غیره، برای کارگران در نظر گرفته می شود را شامل هستند.

مزایای غیرنقدی حقوق کارکنان
مزایای غیرنقدی برای کارکنان

پرداخت حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد عمومیت ندارد و به تعداد خاصی از کارگران و در صورت انجام وظایف اصلی و در شرایط خاص تعلق می گیرد. برای مثال به کارگرانی که در معدن مشغول به کار هستند فوق العاده سختی کار تعلق می گیرد.

محاسبه حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری پارمیس

همان طور که در بالا به آن اشاره شد محاسبه حقوق دریافتی کارکنان براساس روزهای کاری و ساعت ورود و خروج و تعداد مرخصی ها و مبلغ در نظر گرفته شده براساس قوانین و ضوابط انجام می شود که می بایست نکات مهم و گاه بسیار جزئی را در آن لحاظ کرد. نرم افزار حسابداری خدماتی

به کمک نرم افزار حسابداری پارمیس استار و با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد امکان معرفی آیتم های مختلف برای فیش حقوقی و فرمول نویسی این آیتم ها، معرفی آیتم های کارکردی در محاسبه حقوق، صدور و ویرایش احکام پرسنلی و طبقه بندی مشاغل در احکام، امکان ثبت وام و تقسیط و نمایش در فیش حقوقی و حتی تهیه گزارش بیمه برای حسابداران محترم در نظر گرفته شده است که به کمک این امکانات محاسبه حقوق کارکنان با سرعت و دقت بالاتری انجام شود.

مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل

مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل

مزایای ثابت پرداختی، شامل حال کارگران مشغول به کار در موقعیتی خاص و افراد دارای فاقد عمومیت در پرداخت می‌شود. مثلاٌ کارگران معدن همواره سختی فوق العاده کار دریافت می‌کنند. در صورت اشتغال در کارگاه‌هایی فاقد طرح ارزیابی و طبقه بندی مشاغل، مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل برای شما همان موارد پرداخت شده در ساعت‌های عادی کاری است. البته، این مبالغ براساس محیط کاری و یا ماهیت کارتان تعیین و واریز می‌گردد. بعلاوه، مزد پایه و گروه در کارگاه‌های استفاده کننده از طرح طبقه‌بندی مشاغل مزد مبنا را تشکیل می‌دهد. 

آیا مزایای مستمر و غیرمستمر مشمول مالیات می شوند؟

برای دادن پاسخی دقیق به این سؤال مهم الزاماٌ باید تفاوتی را بین مزایای غیرنقدی و نقدی در نظر بگیریم. در صورت مراجعه به ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم بند چهارم متوجه می‌شوید که، به مزایای غیرنقدی کارگران مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. ولی این مورد در رابطه با مزایای نقدی صدق نمی‌کند. چرا که، این آن‌ها در ردیف پرداختی‌های کارگران قرار دارند. 

نحوه محاسبه مالیات مزایای غیرنقدی 

نحوه محاسبه مالیات مزایای غیرنقدی 

در بخش قبل اشاره کردیم که، به مزایای غیرنقدی نیز مالیات تعلق می‌گیرد. اما آیا می‌دانید چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟  در اولین قدم برای تعیین مقدار مالیات اعمال شده بر روی مزایای غیرنقدی، باید با انجام محاسباتی مقدار دقیق حقوق ماهیانه پرداختی به کارگر در طول یک ماه را تعیین بفرمایید. در قدم بعدی، نوبت به دوازده برابر کردن عدد بدست آمده و محاسبه نرخ مالیات براساس ماده 134 قانون مالیات‌ها می‌رسد. در ادامه، کافیست عدد حاصل را بر 12 تقسیم کنید تا در نهایت مالیات غیرنقدی کارگران تعیین گردد. 

در صورت عدم پرداخت مزایای مستمر میتوان شکایت کرد؟  

شاید کارفرمایی در پرداخت مزایای مستمر کارگر خود کوتاهی کند. در این صورت تکلیف چیست؟ آیا کارگر می‌تواند از او شکایت کرده و حق خود را طلب کند؟ در پاسخ باید بگوییم بله خوشبختانه این فرصت در اختیار کارگران گذاشته شده است. هر کارگر در صورت مواجه با این مشکل فقط کافیست به هیأت تشخیص اداره کار مراجعه کرده و درخواست خود را مطرح کند. 

جمع بندی

یکی از مسائل نوین و در عین حال مهم در نظام حقوقی ایران و جهان، بحث مزایای غیرمستمر و مستمر کارگران است. بعد از انقلاب صنعتی انگلیس بود که قشر کارگر شکل گرفت. در آغاز، کارگران در قبال کاری طاقت فرسا و سخت حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کردند. 

اما بعد از مدتی، ورق برگشت و دولت‌ها جهت بهبود اوضاع معیشتی کارگران قوانینی را تصویب و لازم الاجرا کردند. از میان این قوانین می‌توان به قانون مزایای مستمر و غیرمستمر اشاره کرد که در نوع خود فواید زیادی برای قشر کارگر دارد. 

سوالات متداول مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق و دستمزد

  1. مزد یا حق السعی به تعریف وزارت کار چیست؟
    کلیه دریافت های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک عایله مندی، هزینه های مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می نماید را حق السعی می نامند.
  1. در قانون کار، مزد چند نوع معرفی شده است؟
    طبق قانون وزارت کار مزد به سه نوع تعریف شده است؛ مزد ساعتی، کارمزد، کارمزد ساعتی.
  1. تقسیم بندی مزایا بر اساس استمرار در پرداخت چند دسته هستند؟
    تقسیم بندی مزایا بر اساس استمرار در پرداخت به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند: مزایای مستمر در حقوق کارمندان، مزایای غیرمستمر در حقوق کارکنان.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید