2024-03-28 16:44:50

تغییرات و تحولات حسابداری پس از برجام

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

با توجه به توافقات انجام گرفته بین کشور ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 که شامل کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان است با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 1394 (جولای 2015)، فضای کشور از جنبه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته است و انتظار می رود که تحولاتی در این حوزه ها صورت بگیرد.

با توجه به موارد ذکر شده انتظار می رود در حوزه حسابداری نیز تحولاتی در سطح کشوری و به خصوص بین المللی صورت بگیرد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم.

 

چه انتظاراتی در دوران پسابرجام ایجاد شده است؟

در حوزه حسابداری انتظارات در سطح بین المللی است و هدف آن پذیرش و پیاده سازی کامل استاندارد های بین المللی در موسسات حسابداری و حسابرسی است.

 

آیا استاندارد های بین المللی پذیرفته شده و به طور کامل پیاده سازی شوند؟

پذیرش و به کار گیری کامل استانداردهای بین المللی به ویژه استانداردهای گزارشگری مالی (IFRS) موجب فراهم آمدن یک بستر مناسب برای انجام فعالیت های اقتصادی، جذب سرمایه گذاران خارجی و حضور در بازارهای بین المللی پولی می گردد.

بنابراین حوزه حسابداری با رعایت استانداردهای بین المللی نه تنها باعث افزایش حساسیت در بازار سرمایه و بین المللی شدن می شود بلکه رعایت این اصول باعث ایجاد بستری مناسب برای حضور در بازارهای جهانی می گردد.

 

حسابداری پس از پسابرجام

 

آیا حوزه حسابداری در دوران پسابرجام بین المللی شده است؟

شرط لازم برای پیشرفت و ترقی در هر جامعه ای داشتن تعاملات و ارتباطات بین المللی است بنابراین حوزه حسابداری نیز در این قائده قرار می گیرد بنابراین برای پیشرفت و در نهایت کمک به رشد و توسعه کشور نیازمند همکاری و استفاده از دانش و تجربیات موجود در سطح جهانی به ویژه موسسات بزرگ بین المللی و همچنین فعالیت در سطح جهانی است.

 

برای حرکت به سوی بین المللی شدن در حوزه حسابداری نیازمند ایجاد بستر در زمینه های زیر هستیم.

 

ادغام موسسات حسابرسی چه تاثیراتی بر نحوه رشد و عملکرد سازمان ها دارد؟

موارد زیادی از جمله مشکلات موجود ناشی از کوچک بودن تعداد زیادی از موسسات حسابرسی نشانه هایی از نیاز تنوع بخشی به ارائه خدمات حرفه ای و افزایش کیفیت آنها و همچنین حضور در بازارهای جهانی و بین المللی شدن حرفه ادغام موسسات حسابرسی مورد انتظار است.

نکاتی در این زمینه وجود دارند که توجه به آنها احتمال موفقیت و تداوم آنها را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.

 

  • ایجاد فرهنگ فداکاری و کار گروهی
  • مدیریت علمی و حرفه ای موسسه پس از ادغام

 

 

حسابداری پس از پسابرجام

 

منابع انسانی (حسابداری منابع انسانی)

برای حضور در بازارهای جهانی و همکاری با موسسات بزرگ بین المللی نیازمند کارکنان حرفه ای که دارای دانش و تخصص لازم برای بکار گیری جدیدترین استانداردها (به ویژه استانداردهای گزارشگری مالی IFRS) و دستاوردهای علمی و حرفه ای هستیم.

از طرفی دیگر این افراد باید دارای تخصص های دیگری در زمینه اطلاعات عمومی و تخصصی درباره زبان انگلیسی و فناوری اطلاعات باشند. بنابراین موسسات حسابرسی باید درباره منابع انسانی خود در ارتباط با موارد بالا تجدید نظر بفرمایند تا افراد با شایستگی های بیشتری در این زمینه فراهم شوند.

سیستم اطلاعاتی یکپارچه (نرم افزار یکپارچه ERP)

پیشرفت های بزرگی که در زمینه فناوری اطلاعات در حال انجام است و رقابت هایی که در این زمینه صورت می گیرد باعث می شود که سازمان ها در سطح جهانی برای تامین نیازهای خود ار سیستم اطلاعاتی یکپارچه استفاده کنند.

می توان گفت که عملیات و فرایندهای مختلف سازمان از دیدگاه این سیستم از مرحله اول یعنی بازاریابی تا مرحله آخر یعنی خدمات پس از فروش را می توان مورد پوشش قرار داد اما در بسیاری از مووسات حسابرسی این سیستم وجود ندارد بنابراین ابتدا باید شناسایی کنیم سپس مستند سازی داشته باشیم  و در نهایت می توانیم همگام با این سیستم فرایندهای سازمان را الکترونیکی انجام دهیم.

 

فرایندهای حسابرسی را چگونه اجرایی کنیم و نحوه آن چیست؟

امروزه امری که باعث تغییر در در فرایندهای حسابرسی شده است موجب تغییر نگرش حسابرسی (مستقل و داخلی) به نگرش مبتنی بر مدیریت ریسک گشته و این تغییر نگرش مستلزم استقرار مدیریت ریسک در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها می باشد.

در ایران اما عدم استقرار و استفاده از چنین سیستم یکپارچه ای در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها، حسابرسان نیز از چنین دیدگاه ها و نگرش هایی استفاده نمی کنند بنابراین رویکرد کاری آنان نیز در این راستا نمی باشد. علاوه بر این حسابرسان نیز باید در جهت داشتن تخصص های لازم در زمینه فناوری اطلاعات و انجام حسابرسی به وسیله سیستم های کامپیوتری توانایی ها و مهارت هایی را نیز کسب کنند.

 

حسابداری پس از پسابرجام

 

خلاصه و نتیجه‌گیری

به‌طور خلاصه می‌توان گفت در دوران پسابرجام انتظارات مختلفی در زمینه نقش و عملکرد حرفه به ‌وجود آمده که این خود می‌تواند به فرصت مناسبی تبدیل شود تا نه تنها ارزش‌آفرینی بیشتری در داخل کشور داشته باشد بلکه با حضور در بازار‌های بین‌المللی جایگاه خود را ارتقا دهد. بدیهی است این مهم با درایت و همکاری اشخاص مربوطه (از جمله جامعه حسابداران رسمی، سازمان حسابرسی، سازمان بورس اوراق بهادار، انجمن حسابداران خبره ایران و موسسات حسابرسی) می‌تواند به حداکثرسازی توانمندی حرفه منجر شود.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید