2024-03-28 07:44:17

روش NIFO و HIFO در قیمت گذاری کالا چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
قیمت گذاری
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

 روش قیمت گذاری NIFO:برای تعیین بهای تمام شده کالای فروش رفته و همچنین قیمت گذاری موجودی کالا در سیستم انبار (نرم افزار حسابداری انبار) روش های مختلفی وجود دارد، NIFO یکی از روش های ارزیابی موجودی کالا می باشد که با توجه به نوسانات قیمت و بازار بهای تمام شده را واقعی تر نشان می دهد. NIFO یکی از اصول پذیرفته شده ارزش گذاری حسابداری است که هنگام تعیین قیمت فروش از آن استفاده می شود. راه قیمت گذاری اولین صادره با نرخ وارده آتی (NIFo(Next In First Outبه معنای صدور حواله خروج کالا بر اساس قیمتی است که سفارش داده شده است به گونه ای که هنوز وارد انبار نشده و قبل از ورود قیمت گذاری می شود.

 روش قیمت گذاری NIFO چیست / روش قیمت گذاری HIFO چیست

برای نمونه اگر موجودی کالا در انبار در دو مرحله صورت بگیرد و در مرحله اول با نرخ 1000 ریال و در مرحله دوم با نرخ 1600 ریال ولرد بشود و در ادامه در مرحله سوم، همین کالا با نرخ 1700 ریال سفارش داده بشود در صورتی که هنوز به انبار تحویل داده نشده است؛ می توان نتیجه گرفت که در چنین وضعیتی کالای صادر شده از انبار باید با نرخ 1700 ریال ثبت بشود.

استفاده از این روش اجازه می دهد تا شرکت ها قیمت مناسبی را نسبت به قیمت تمام شده کالا ارائه بدهند.

روش قیمت گذاری HIFO: درروش قیمت گذاری اولین صادره با گران ترین نرخ وارده (HIFO (Highest In First Out کالایی که از انبار صادر می شود بر اساس گران ترین نرخ کالای وارده به انبار ارزیابی و قیمت گذاری می شود. این روند یعنی صدور بالاترین نرخ تا زمانی ادامه می یابد که مواد با بالاترین قیمت تمام شوند.

 

روش قیمت گذاری NIFO چیست / روش قیمت گذاری HIFO چیست

در نتیجه در روش قیمت گذاری HIFO کالاهایی در حساب تولید و فروش منظور می شوند که قیمت تمام شده بالاتری داشته باشند و در موجودی پایان دوره ای آنها نرخ های پایین تر دوباره مورد ارزشابی قرار می گیرند و در ترازنامه منعکس می شوند.

روش ارزیابی قیمت HIFO دارای مزیت هایی می باشد به عنوان نمونه در صورت وجود نوسان قیمت ها دو آیتم شکل می گیرد اول اینکه بیشترین هزینه مواد جذب تولید یا فروش می شود دوم اینکه قیمت گذاری موجودی کالای پایان دوره بر اساس هزینه های پایین تر منظور می شوند که همین عامل موجب ایجاد یک ذخیره مخفی می شود.

روش قیمت گذاری NIFO چیست / روش قیمت گذاری HIFO چیست

روش قیمت گذاری HIFO در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرد که در آنها گزارش های مالی هدف باشند. این روش در شرکت هایی مورد استفاده قرار می گرفت که به کاهش درآمدهای مشمول مالیات برای دوره ای خاص می پرداختند. این روش قیمت گذاری یک روش برای افزایش روند فروش نیز به حساب می آید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید