2024-03-28 08:44:02

نقدینگی و پیشروی آن به سوی تورم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

 نقدینگی عبارت است از مقدار پول موجود در کشور در واقع تمام پولی که دست همه ما ، دولت و بانك ها و … است. در اقتصاد میزان یا حجم نقدینگی بسیار با اهمیت است و در تعریف اقتصادی و تخصصی آن، نقدینگی به دو بخش پول (نقد شونده سریع) و شبه پول (نقدشونده با سرعت کمتر) تقسیم می شود. پول همان اسکناس و سکه های رایج در کشور است و شبه پول نیز به مجموع سپرده های پس انداز و سپرده های بلندمدت گفته می‌شود . نقدینگی، مجموع پول و شبه پول در کل اقتصاد است. اگر سیستم اقتصادی یک کشور را به سیستم گردش خون در بدن یک انسان تشبیه کنیم، نقدینگی هم معادل حجم خون در گردش خواهد بود. از دانش پزشکی می‌دانیم که کم خونی و پر خونی دو عارضه اند که ممکن است سیستم گردش خون به آنها دچار شود . بنا بر این ، مدیریت یا کنترل حجم خون ضروری به نظر می‌رسد. با موضوع نقدینگی و پیشروی آن به سوی تورم با ما همراه باشید. 

کنترل نقدینگی از مهم‌ترین خواسته‌های کشورها است و سیاست‌های گوناگونی را بدین منظور تنظیم می‌کنند . برای نمونه افزایش فناوری و تولید درون‌مرزی ، که با گردآوری به اندازه کافی ، از تورم جلوگیری می‌کند درصورت رشد متناسب نقدینگی و سطح تولید در جامعه ، می‌توان تا حدود زیادی از بروز تورم در اقتصاد جلوگیری کرد، این موضوع توسط نظریه مقداری پول (نظریه مبادله‌ای) که بصورت ساده MV= PY مطرح می‌شود و در آن M نشان دهنده حجم نقدینگی ، V سرعت گردش پول ، P سطح قیمت ها و بالاخره Y سطح تولید در اقتصاد است ، توجیه می‌شود . در رابطه فوق فرض بر این است که تولید بر مبنای رشد بهره‌وری ، با یک نسبت معینی در طول یکسال مالی رشد می‌کند ، درصورتی که رشد حجم نقدینگی متناسب با رشد تولید باشد ، با فرض ثبات سرعت گردش پول در طول دوره مالی ، سطح قیمت ها نیز ثابت می‌ماند اما چنانچه نقدینگی بیشتر از رشد تولید رشد داشته باشد ، برای برقراری تساوی در معادله فوق می‌بایست این نابرابری از طریق رشد قیمت ها رفع شود و در صورت کمتر بودن رشد نقدینگی از رشد تولید ، با توجه به کمبود منابع مالی لازم تقاضا کاهش یافته و به دنبال آن برای جلوگیری از کاهش عرضه می‌بایست سطح قیمت ها کاهش یابد تا تساوی برقرار باشد. بدیهی است که در چنین حالتی با افزایش معین سرعت گردش پول در اقتصاد می‌توان بازهم بدون ایجاد تورم تولید را افزایش داد.

پیشنهاد مطالعه : مالیات چیست؟ تقسیم بندی انواع مالیات در ایران

کنترل حجم نقدینگی هدف نهایی کشورها برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی مثل ایجاد رشد در تولیدات، کنترل تورم، ایجاد موازنه در پرداخت های خارجی و ایجاد اشتغال است. در واقع کنترل نقدینگی به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به مقاصد نهایی اقتصاد است . بدین منظور حجم نقدینگی به گونه ای در نظر گرفته می شود که با حمایت از رشد تولیدات داخلی در حد ظرفیت های تولیدی از بروز تورم جلوگیری نماید. مقامات پولی کشورها با استفاده از سیاست‌های پولی رشد نقدینگی را تحت کنترل قرار می‌دهند.

عوامل تاثیر گذار در نقدینگی پنج رکن است که شامل بانک مرکزی، نظام بانکی، مردم، دولت و بخش خارجی است.

در واقع حجم نقدینگی در یک اقتصاد باید متناسب با میزان تولید کالا و خدمات باشد. در غیر این صورت بدون تردید باعث تورم با رکود در تولید خواهد شد.

هر چه حجم نقدینگی افزايش يابد انتظار مي رود تورم هم افزایش يابد. نقدينگي در يك اقتصاد در نتيجه افزايش “پايه پولي” و يا “ضريب فزاينده پول” افزايش مي يابد و باالعكس . بعبارتي : 

پول + شبه پول = نقدينگي = پايه پولي * ضريب فزاينده پول 

بانك مركزي با كنترل پايه پولي و يا ضريب فزاينده پول مبادرت به كنترل نقدينگي و در نتيجه تورم در اقتصاد مي نمايد.

مطلب پیشنهادی : نرم افزار یکپارچه پارمیس استار ERP

 

 نرم افزار یکپارچه پارمیس استار ERP

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید