2024-03-28 23:49:54

کارتابل مالیاتی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
کارتابل مالیاتی چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

سازمان مالیاتی با هدف تسهیل انجام خدمات مالیاتی مودیان و کاهش مراجعه غیرضروری و جلوگیری از فرار مالیاتی، اقدام به راه‌اندازی سامانه خدمات الکترونیکی مالیاتی نموده است. یعنی هر شخص(حقیقی) و سازمان(حقوقی) باید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کند و سالانه نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کند. کارتابل مالیاتی چیست؟ به تعبیری دیگر کارتابل یک راهکار آنلاین و الکترونیکی است که از طریق آن افراد و سازمان‌ها می‌‌توانند از بدهی مالیاتی خود آگاه شوند و از آن طریق اقدام به پرداخت میزان بدهی خود کنند.

کارتابل مالیاتی چه چیزی را نشان می‌‌دهد؟

در ادامه پاسخ به پرسش “کارتابل مالیاتی چیست؟” به این موضوع می‌پردازیم که Kartable چه چیزی را نشان می‌دهد. کارتابل امکان مشاهده بدهی‌های مالیاتی، استعلام بدهی مالیاتی، مشاهده صورت حساب مالیاتی و مواردی از این دست را برای افراد ایجاد می‌کند. از طرف دیگر استعلام مالیات با شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و با استفاده از کد ملی برای اشخاص حقیقی از طریق کارتابل امکان پذیر است.

کارتابل مالیاتی توسعه داده شده در سامانه مودیان مالیاتی، این امکان را ایجاد می‌کند تا افراد صرفاً با دسترسی به یک دستگاه متصل به اینترنت نظیر تلفن‌های همراه هوشمند یا رایانه‌های شخصی بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و صورت حساب‌های مالیاتی و استعلام شرایط مالیاتی خود را در سازمان امور مالیاتی مشاهده کنند. تا از این طریق به شکلی سریع، بهینه و یکپارچه اقدام به پرداخت مالیات در نظر گرفته شده برای کسب و کار خود کنند.

مطالعه بیشتر: برنامه حسابداری

مشخصه مهم در سامانه مودیان مالیاتی و کارتابل مالیاتی این است که هر شخص می‌‌تواند با استفاده از این راهکار یکپارچه و دسترسی سریع و آسان به یک سرویس اینترنتی اقدام به مشاهده صورت حساب و همچنین پرداخت آن کند.

چرا دولت اقدام به ایجاد سامانه مودیان کرد؟

درک هدف دولت از ایجاد سامانه مودیان، به یافتن پاسخ پرسش “کارتابل مالیاتی چیست؟” کمک می‌کند. در گذشته ایران از جمله کشورهایی بود که از فروش منابع طبیعی (نفت) درآمد خوبی کسب می‌کرد، و همچنین کسب درآمد قابل توجهی از روشهای دیگر مانند، صادرات،مالیات، توریست و غیره نداشت؛ و برنامه ریزی نیز انجام نداده بود. اما در سالیان اخیر به دلیل چالش‌های اقتصادی و کاهش فروش نفت، توجه دولت بر روی درآمدهای غیر نفتی متمرکز شده است. از این رو دولت بهترین جایگزین درآمد نفتی را مالیات می‌داند. اما به علت نبود سیستمی کارآمد و دقیق برای دریافت مالیات و فرار مالیاتی در ایران و همچنین به دلیل عدم امکان ردیابی فرارهای مالیاتی، دولت تصمیم به راه اندازی سامانه مودیان به عنوان سیستمی یکپارچه و منظم کرد.

ایجاد سامانه مودیان
سامانه مودیان

مهمترین ابزار تحقق مالیات‌ ستانی حداکثری برای دولت‌ها چیست؟

مالیات‌ستانی حداکثری با ابزاری مانند سامانه مودیان ممکن است که در پاسخ به پرسش “کارتابل مالیاتی چیست؟” به آنها اشاره می‌کنیم. مهمترین ابزار در جهت کسب عادلانه مالیات، از اشخاص حقیقی و حقوقی اطلاعات است. تا قبل از سامانه مودیان از مهمترین دلایل فرار مالیاتی و عدم امکان جلوگیری از آن، یکپارچه نبودن اطلاعات در خصوص فرآیند کسب درآمد مودی بود. اما سامانه مودیان، بانک اطلاعات یکپارچه‌ای را فراهم کرده است که اطلاعات باعث یکپارچه شدن اطلاعات در خصوص فرآیند کسب درآمد مودی می‌گردد.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار حقوق و دستمزد

مزایای بانک اطلاعاتی چیست؟

  1. هر شخص و هر سازمانی می‌تواند اطلاعات به سامانه بیفزاید. برای مثال فرض کنید شرکت x به شرکت y کالایی را می‌فروشد، شرکت x در سامانه ثبت میکند که چه تعداد کالا با چه مشخصاتی به چه قیمتی در چه تاریخی به شرکت y فروخته است و توسط باربری q با مشخصات دقیق به شکرت y فرستاده است. شرکت باربری هم مشخصات دقیق کالایی که از شرکت x بار زده است و به شرکت y برده است و مبلغی که دریافت کرده و غیره را در سامانه ثبت می‌کند. همچنین شرکت y تمام مشخصات مربوط به کالا و شرکتی که از آن کالا را خریداری کرده است و همچنین مشخصات شرکت باربری را در سامانه ثبت می‌کند. و حتی بانکهایی که پولها را جا به جا می‌کنند مبالغ و شرکت ها را در سامانه ثبت می‌کنند.
  2. میزان اطلاعاتی که فرستاده می‌شود به سامانه نامحدود است.
  3. همه افراد می‌توانند به صورت مدیریت شده به اطلاعات وارد شده دسترسی داشته باشند،
  4. امکان ترکیب اطلاعات مالی و غیر مالی، و ارتباط‌دهی آنها فراهم می‌شود. یعنی همان طور که در مثال بالا دیدیم نام شرکتها، نوع کالا، انبار مقصد و مبدا و… که اطلاعات غیر مالی هستند با مبلغ کالاها، هزینه باربری در سامانه نشان داده می‌شود.
  5. امکان گزارش‌گیری متنوع از اطلاعات امکان‌پذیر می‌شود. به عنوان مثال در بررسی صحت اطلاعات با یک گزارش‌گیری می‌توان بررسی کرد تراکنش بانکی، دو شرکتی که در سامانه خرید و فروشی را ثبت کرده‌اند با هم همخوانی دارد یا خیر.

بیشتر بدانید: نرم افزار شرکتی

چه کسانی اطلاعات را وارد سامانه مودیان می‌کنند؟

همانطور که در توضیحات بالا قابل مشاهده است، افراد مختلفی می‌توانند در سامانه مودیان مالیاتی اطلاعات وارد کنند. در این بخش از مقاله “کارتابل مالیاتی چیست؟”، به دست بندی این افراد می‌پردازیم.

چه افرادی اطلاعات را وارد سامانه مودیان می‌کنند؟
افراد وارد کننده اطلاعات در سامانه مودیان

فعالان اقتصادی حقیقی صنفی

یعنی افراد حقیقی که کسب و کاری را دارند و زیر نظر صنف فعالیت می‌کنند، مانند سوپرمارکتها، لباس فروشی‌ها، آرایشگا‌ها و غیره. منظور از صنف گروهی از افراد است که دارای یک پیشه و حرفه هستند و در قالب یک انجمن فعالیت می‌کنند. هدف از تشکیل این انجمن یا صنف، بهبود کیفیت و بالابردن سطح کیفی مجموعه واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات، و همچنین انجام وظیفه اطلاع رسانی درباره اتفاقات حوزه‌های مرتبط با حرفه مورد نظر است. به طور خلاصه صنف واسط بین فعال اقتصادی و مصرف کننده است. نرم افزار CRM

فعالان اقتصادی حقیقی غیر صنفی

  • مانند وکلا، پزشکان و غیره
  • کلیه اشخاص حقوقی
  • سایرین که در ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم آمده است.

چه اشخاصی از وارد کردن اطلاعات به سامانه معاف هستند؟

حال که به سوال “کارتابل مالیاتی چیست؟” جواب دادیم، به سوال جدیدی برمی‌خوریم. چه اشخاصی از وارد کردن اطلاعات به سامانه معاف هستند. در تاریخ 24/1/1400 دولت(هیئت وزیران) تصویب نامه‌ی به شماره 6315 ت 58572 ه را صادر کردند که چه کسانی فعلا معاف از ثبت نام در سامانه مودیان هستند.(فایل 1 ) این اشخاص شامل:

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده(81) قانون مالیات‌های مستقیم
    • قانون مالیاتهای مستقیم ماده 81 می گوید: درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و جنگلها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.
  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (142) قانون مالیاتهای مستقیم
    • قانون مالیات های مستقیم ماده 142 میگوید: درآمد کارگاههای فرش دستباف و صنایع دستی و شرکتهای تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف است.
  • صاحبان مشاغل( اشخاص حقیقی) گروه سوم
    •  (گروه سوم اشخاص حقیقی هستند که در واقع میزان درآمد آن‌ها کمتر از ده میلیارد ریال باشد.) موضوع آیین نامه اجرایی ماده (95) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم که کالا یا خدماتی تولید و ارائه می‌کنند که معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

در ادامه جدول زیر از سوی هیئت وزیران ارائه شد که به استثنائات مفاد بالا اشاره داشت و مودیان ذکر شده در آن را ملزم به ثبت نام میکند. این جدول به شرح زیر است:

اهداف بلند مدت سامانه مودیان

در بلند مدت همه فعالان اقتصادی باید عضو سامانه شوند! یعنی طی 5 مرحله فراخوان در آینده تمام فعالان اقتصادی عضو سامانه می‌شوند حتی فعالانی که طی ماده 81 معاف از پرداخت مالیات هستند. زیرا برای مثال دولت می‌خواهد مقدار گندم تولیدی کشاورزان بداند و اینکه به چه کسانی و به چه قیمتی به فروش رفته است و از همین طریق بتوان فهمید که در کل چند تن گندم تولید شده است، چه کسانی این گندم را به نان تبدیل کرده‌اند و چه کسی مصرف کننده آن بوده است. از این طریق دولت صفر تا صد تولید را زیر نظر خواهد داشت.

چرا باید از پایانه فروشگاهی استفاده کنیم؟

چه کسانی بر روی این سامانه نظارت می‌کنند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، سازمان امور مالیاتی کشور. با توجه به وظیفه این سازمان برای مالیات‌ستانی هوشمند، در رابطه با نظارت بر سامانه، این سازمان در راس قرار دارد. در ادامه میتوان به نقش نظارتی این ارگان ها نیز اشاره کرد.

  1. وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات
  2. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  3. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
  4. وزارت صنعت معدن تجارت
نظارت کنندگان روی سامانه مودیان
افراد نظارت کننده روی سامانه مودیان

پس سامانه مودیان طرحی است ملی که یکی از اهداف آن مالیات ستانی هوشمند است.

چه کسانی از اطلاعات سامانه گزارش می‌گیرند؟

با کامل شدن پوشش سامانه مودیان و ثبت نام تمامی افراد مشمول، امکان دریافت گزارشات مختلف برای سازمانهای مختلف فراهم می شود. براساس اطلاعات مندرج در مراجع رسمی در زمان نگارش مقاله “کارتابل مالیاتی چیست؟”، این سازمان‌ها امکان دریافت گزارش از اطلاعات این سامانه را در اختیار دارند.

  • سازمان امور مالیاتی کشور
    • این سامانه باعث مالیات ستانی هوشمند، یکپارچه، عادلانه و کم هزینه می شود.
  • وزارت صنعت معدن و تجارت
    • این سامانه باعث می‌شود کالاهای قاچاق را بتوان به راحتی تشخیص داد.
  • کلیه دستگاه های اجرائی کشور جهت اعتبار سنجی مودیان
    • تمامی دستگاهای دولتی زمانی به کار اشخاص حقیقی و حقوقی رسیدگی می کنند که مطمئن باشند عضو سامانه مودیان هستند. برای مثال زمانی جواز کسب را تمدید می کنند که مطمئن باشند عضو سامانه هستید.
  • مراکز علمی و دانشگاهی
    • داده‌ها بدون افشای هویت در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد.
  • استخراج آمار
    • جهت مدیریت اقتصاد، یافتن دلالان، فعالیتهای پولشویی، رصد فعالیت های مالی ضد حکومتی

ثبت نام در سامانه مودیان چگونه است؟

پس از اینکه پاسخ سوال کارتابل مالیاتی چیست؟ را بررسی کردیم، به صورت اجمالی به نحوه ثبت نام مودیان می‌پردازیم. زمانی که سازمان امور مالیاتی بابت صنف مربوط به حوزه کسب و کار شما فراخوان داد باید در سایت www.my.tax.gov.ir ثبت نام کنید. در زمانم ورود به پنل کاربری، گزینه‌ای با عنوان ” عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه ” وجود دارد؛ روی گزینه مربوط کلیک کنید و در پس از طی مراحل در سامانه عضو شوید.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار حسابداری فروشگاهی

سوالات متداول کارتابل مالیاتی چیست؟

  1. کارتابل مالیاتی چه چیزی را نشان می‌دهد؟
    با استفاده از کارتابل مالیاتی امکان دسترسی و مشاهده به بدهی‌های مالیاتی، استعلام بدهی مالیاتی، مشاهده صورت حساب مالیاتی، استعلام مالیات با شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و با استفاده از کد ملی برای اشخاص حقیقی و سایر موارد برای کاربر فراهم است.
  2. چه سازمان‌هایی امکان گرفتن گزارش از اطللاعات سامانه مالیاتی را دارند؟
    سازمان‌هایی که امکان گرفتن گزارش از اطلاعات سامانه مالیاتی را دارند عبارتند از: سازمان امور مالیاتی، وزارت صنعت معدن و تجارت، کلیه دستگاه های اجرائی کشور جهت اعتبار سنجی مودیان، مراکز علمی و دانشگاهی و سازمان استخراج آمار.
  3. چه ارگان‌هایی روی سامانه مالیاتی نظارت دارند؟
    ارگان‌هایی مانند: وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت معدن تجارت هستند.
2 پاسخ
  1. واقعا متشکرم از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتین. کلی سوال در مورد کارتابل مالیاتی داشتم که جواب همه ارو گرفتم.

    1. سلام وقتتون بخیر
      خواهش می‌کنم.
      خوشحالیم که مقاله پارمیس برای شما مفید واقع شده.
      در صورت تمایل مقالات دیگر پارمیس را مطالعه کنید.
      موفق باشید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید