2024-04-19 14:38:44

بهترین نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک در سال 1401

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 12 دقیقه
نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

با رشد فناوری و حضور پر رنگ آن در دنیای کسب و کار امروز، استفاده از نرم افزار حسابداری در کسب و کارها به روندی رایج تبدیل شده است. اما در این میان، انتخاب نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک نیازمند آگاهی از نکاتی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. در بسیاری از مواقع، صاحبان کسب و کارهای کوچک، به واسطه اندازه واحد صنفی خود نیازهای محدودتری دارند. به همین دلیل، ممکن است در انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب با چالش هایی مواجه شوند. انتخاب نرم افزار مناسب به شما کمک می‌کند تا به نرم افزاری با بالاترین ارزش خرید دسترسی پیدا کنید.

مزیت‌های استفاده از نرم افزار حسابداری در شرکت های کوچک

اگرچه مزیت‌های استفاده از نرم افزار حسابداری برای همه کسب و کارها واضح است، اما شاید صاحبین کسب و کارهای کوچک در این زمینه دچار تردید هایی باشند. استفاده از نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک، مزیت‌هایی فراوانی را در حوزه‌های مختلف کسب و کار به همراه دارد. این نرم افزارها به شما کمک می‌کنند تا نگاهی دقیق و مبتنی بر مستندات به کسب و کار خود داشته باشید. به لطف همین آگاهی تصمیمات بهینه‌تری برای کسب و کار خود بگیرید و در نهایت در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان گام بردارید. به طور کلی نرم افزار حسابداری به شما کمک می‌کند تا در این حوزه‌های کسب و کار به بهره‌وری بیشتری دست پیدا کنید:

بهترین نرم افزار حسابداری شرکت ها
مزیت‌های استفاده از نرم افزار حسابداری

مدیریت مالی کسب و کار با نرم افزار حسابداری

شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری کلیه امور مالی مرتبط با کسب و کار خود را مکانیزه کنید. این فرایند از بروز خطای انسانی و مشکلات مرتبط با آن جلوگیری می‌کند. در کسب و کارها، آگاهی از جریان‌های مالی برای مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است. در کسب و کارهای کوچک، برای مثال خرده فروشی‌ها، با توجه به تراکنش‌های خرد و اما با تعداد بالا، مدیریت مالی با مشکلات زیادی همراه می‌شود. استفاده از نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک، به این فرایند سرعت و دقت می‌بخشد. شما با استفاده از نرم افزار حسابداری در کمترین زمان ممکن برای هر رخداد فروش و یا خرید در کسب و کار خود سند صادر می‌کنید. همواره به آمار دقیق صندوق‌ها و حساب‌های بانکی دسترسی دارید. و در نهایت می‌توانید به سود و زیان خود دست پیدا کنید.

مدیریت نقدینگی و اسناد دریافتنی و پرداختنی

در هر کسب و کسب وکاری و در هر اندازه‌ای مدیریت اسناد دریافتنی و پرداختنی مانند چک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر مدیریت وجوه نقد در جریان در کسب و کار نیز می‌تواند نقش موثری در بهبود و رشد کسب و کار داشته باشد. استفاده از نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک، به مدیریت این موارد کمک فراوانی می‌کند. با مدیریت دقیق چک‌ها، از وصول به موقع مبالغ دریافتی و پرداخت به موقع بدهکاری‌ها مطمئن می‌شوید. به همین دلیل، اعتبار شما در مجموعه بازار دچار خدشه نمی‌شود. نرم افزار حسابداری به شما کمک می‌کند تا وجوه در جریان صندوق‌های فروش را به بهترین شکل مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

مدیریت سود و زیان با نرم افزار حسابداری

مدیریت سود و زیان، هدف نهایی هر کسب و کاری است. استفاده از نرم افزار حسابداری برای شرکت‌های کوچک، به دستیابی به این هدف کمک می‌کند. تعیین میزان دقیق هزینه‌ها، اتخاذ تصمیمات موثر برای کاهش هزینه‌ها، قیمت گذاری صحیح و ساده کالاها و خدمات، مدیریت درآمدها و چندین مورد دیگر در این حوزه حرف اول و آخر را می‌زند. اگر شما از میزان هزینه‌های جاری کسب وکار خود آگاه نباشید، و یا در محاسبه دستی آنها دچار اشتباه شده باشید، بدون شک با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. برای این منظور نیاز به ثبت و ردیابی دقیق رخدادهای مالی در کسب و کار خود دارید. نرم افزار حسابداری بهترین گزینه برای این روند است.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.
مدیریت سود و زیان در نرم افزار حسابداری
نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک

مدیریت تولید و بهای تمام شده کالا در تولیدی‌ها

برای دستیابی به بهای تمام شده کالا باید موارد متعددی از جمله هزینه‌های مواد اولیه و سربار، حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه حمل و نقل و غیره را در نظر بگیرید. اشتباه در تعیین بهای تمام شده کالا، مستقیما با میزان سود و زیان کسب و کار در ارتباط است. فروش ارزان کالا می‌تواند حاشیه سود را دچار نوسان کند و هزینه‌های جاری شرکت برای تولید مجدد و توسعه کسب و کار با مشکلات جدی مواجه شود. علاوه بر این، شرکت تولیدی شما باید بتواند برای رقابت در بازار، هزینه‌های جاری بازاریابی را نیز تامین کنند. در مقابل فروش بیش از اندازه گران کالا نیز به معنی از دست دادن مشتریان وفادار و سهم بازار است. از همین رو محاسبه دقیق بهای تمام شده کالا بدون استفاده از ابزار مناسب مانند نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک، حسابدار با چالش‌های جدی مواجه است.

مطالعه بیشتر: نرم افزار تولیدی

مدیریت اسناد مالی و وقایع مرتبط با کسب و کار

مدیریت اسناد مالی و حفظ و نگهداری آن برای تهیه گزارشات مدیریت و برون سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. در شیوه‌های سنتی، این فرایند به عنوان یک هزینه جاری، مدیران و حسابداران را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. هزینه چاپ و نگهداری اسناد مالی در کنار هزینه نیروی کار برای بررسی زمانبر این اسناد در زمان تهیه گزارشات، استفاده از شیوه سنتی را در دنیای امروز در عمل غیر ممکن کرده است. بار دیگر نرم افزار حسابداری، با ثبت، ذخیره و نگهداری اسناد در فضایی بسیار کم، به خصوص برای شرکت‌های کوچک به گزینه‌ای ایده آل تبدیل شده است. در نسل جدید نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک، شما می‌توانید با استفاده از سرویس‌های ابری، از نگهداری اسناد خود در محیطی امن و همواره در دسترس مطمئن شوید. در ادامه از این مقاله پارمیس به معرفی این محصولات خواهیم پرداخت .

مدیریت انبار و موجودی کالا

مدیریت کالا در اغلب کسب و کارها ضامن حفظ جریان کسب و کار است. هر گونه نقص و اشتباه در این فرایند می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای کسب و کار به همراه داشته باشد. نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک در صورت تجهیز به نرم افزار انبار به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن و به دقیق ترین شکل انبارگردانی را انجام دهید. علاوه بر این استفاده از آن به کاهش هزینه های نیروی انسانی مدیریت انبار نیز کمک می‌کند. در صورت استفاده از سیستم مدیریت کالای دائمی، شما همواره به آمار دقیق از موجودی کالا نیز دسترسی دارید.

دریافت گزارشات مدیریتی و مالی

مدیریت کسب و کارها بدون اطلاعات دقیق و مستند غیر ممکن است. اتخاذ تصمیمات بدون پشتوانه اطلاعاتی از وضعیت کسب و کار، مانند قدم زدن در میدان مین است. دسترسی به گزارشات نیازمند چند ویژگی مهم است:

  • گزارشات باید دقیق و بر مبنای مستندات باشند.
  • گزارشات باید در زمان مناسب به مدیران ارائه شوند.
  • گزارشات باید حوزه‌های مختلف کسب و کار را پوشش دهند.
  • گزارشات باید قابل فهم و تحلیل باشند.
  • گزارشات نموداری و گرافیکی از اثربخشی بالاتری برخوردارند.

باید بخوانید: نرم افزار CRM

تهیه گزارشات بدون استفاده از نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک، با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. زیرا برای تهیه گزارشات متنوع باید انبوهی از اسناد مالی چاپ شده اعتبارسنجی شوند و سپس نسبت به تحلیل و مقایسه آنها اقدام کرد. این فرایند نه تنها هزینه‌های زیادی را در پی دارد، بلکه در بسیاری از مواقع در موعد مقرر به سرانجام نمی رسد. استفاده از نرم افزار حسابداری، به شما این مکان را می دهد تا در کمترین زمان ممکن به گزارشات متنوعی در حوزه‌های مختلف دست پیدا کنید.

ویژگی‌های نرم افزار حسابداری خوب برای کسب و کارهای کوچک

اگر به دنبال نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک هستید، چند نکته مهم را در نظر بگیرید.

  1. پیش از هر چیز لیست دقیق از نیازهای خود تهیه کنید. برای اطمینان از انتخاب خود، سعی کنید کمی آینده نگر باشید. اگر به فکر توسعه کسب و کار خود هستید، نیازهای آینده خود را نیز در نظر بگیرید.
  2. زیرساخت های خود را برای تهیه و نصب سخت افزار در نظر بگیرید.
  3. بودجه مشخصی را برای تهیه نرم افزار حسابداری با درصدی از نوسان تعیین کنید.
  4. به خدمات پشتیبانی شرکت های ارائه دهنده نرم افزار دقت کنید.
  5. در صورت ارائه دموی رایگان و یا مشاوره از سوی شرکت تولید کننده، از این خدمات استفاده کنید.
  6. نرم افزار دارای رابط کاربری مناسب برای کاربران مختلف باشد. رابط کاربری ساده می تواند به شما کمک در صورت عدم آگاهی از اصول حسابداری، قادر به استفاده از امکانات مشخصی در نرم افزار باشید.
  7. نرم افزار خوب باید به اصول حسابداری پایبند باشد.
  8. نرم افزار حسابداری باید قابلیت ارائه گزارشات متنوع را داشته باشد.
  9. نرم افزار حسابداری خوب باید از فرایندهای مختلف کسب و کار مانند مدیریت انبار، فروش، خزانه، اشخاص و غیره پشتیبانی کند.
  10. نرم افزار حسابداری مناسب، دارای خدمات پشتیبانی و پس از فروش است.
  11. نرم افزار حسابداری ایده‌ال، نرم افزاری است که ارزش خرید بالایی داشته باشد. لزوما! خرید نرم افزار حسابداری ارزان به معنای خریدی خوب نیست.
ویژگی‌ نرم افزار حسابداری خوب
ویژگی‌ نرم افزار حسابداری مناسب کارهای کوچک

بهترین نرم افزارهای حسابداری شرکت های کوچک

کسب و کارها در سال‌های اخیر تغییرات بزرگی را به خود دیده اند. به همین دلیل شاید دسته‌بندی کسب و کارها به کسب و کارهای کوچک و بزرگ براساس اندازه کسب وکار، معیار مناسبی نباشد. برای مثال ممکن است فرآیند انبارگردانی یک سوپرمارکت از یک شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری موتورهای توربینی دارای پیچیده گی بیشتری باشد. بر همین اساس، بهتر است کسب و کارها را براساس نیازهای آنها تقسیم کنیم. بر همین اساس، ممکن است کسب و کارها نیاز به نرم افزار حسابداری با قابلیت های متنوعی داشته باشند.

بهترین نرم افزارهای حسابداری شرکت کوچک
بهترین نرم افزارهای حسابداری شرکتی

اگر کسب و کار شما دارای شعبه است، بهترین انتخاب برای شما، نرم افزاری است که از قابلیت های ابری پشتیبانی می‌کند. اما اگر کسب کا شما محدود به یک شعبه است می توانید از نرم افزار حسابداری ویندوزی به عنوان نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک استفاده کنید. در حال حاضر پارمیس محصولات متنوعی را برای کسب و کارهای مختلف ارائه می دهد در اینجا به توضیح مختصری در رابطه با هریک از آنها می پردازیم:

نرم افزار حسابداری پارمیس پرو

نرم افزار پارمیس پرو برای کسب وکارهای کوچک در اصناف مختلف ایده آل است. این نرم افزار قابلیت نصب روی سیستم عامل ویندوز را دارد و از کاربری تحت شبکه نیز پشتیبانی می کند. نرم افزار پارمیس پرو در نسخه‌های مختلف برای کسب و کارها در حوزه‌های مختلف تهیه شده است که شامل نرم افزار حسابداری تولیدی، نرم افزار حسابداری فروشگاهی، نرم افزار حسابداری خدماتی، نرم افزار حسابداری شرکتی و صندوق فروشگاهی می‌شود. اگر به دنبال نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک، پارمیس پرو در اصناف مختلف به کمک شما خواهد آمد. نرم افزار پخش مویرگی

نرم افزار حسابداری پارمیس استار

نرم افزار حسابداری پارمیس استار برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ طراحی شده است و دارای بیش از 20 زیر سیستم مجزا اما یکپارچه است. اما شما می توانید از زیر سیستم‌های پارمیس استار به صورت مستقل نیز استفاده کنید. این نرم افزار با بروزترین فناوری و دانش طراحی و تولید شده است و از پلتفرمهای مختلف ویندوز، اندروید و وب پشتیبانی می کند. شما می توانید برای آگاهی بیشتر از امکانات این نرم افزار، مشاوره و دموی رایگان دریافت نمایید.

پارمیس 360

در این محصول شما به امکانات پارمیس استار در بستر وب دسترسی خواهید داشت. این محصول برای کسب و کارهای کوچک نیازمند فناوری‌های روز مناسب است. بواسطه استفاده از فناوری ابری، کسب و کارهای کوچک نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین راه اندازی نرم افزار ندارند و می توانند امور مالی خود را در گوشی، تبلت، و یا هر دستگاهی که به اینترنت و مرورگر دسترسی داشته باشد، مدیریت کنند. شما در این محصول، می توانید اشتراک ماهیانه، 6 ماه و یا یک ساله محصول را خریداری کنید و از امکانات آن بهره مند شوید. پس اگر به دنبال نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک هستید پارمیس 360 پیشنهاد مناسبی است.

حتما مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی چیست؟

صندوق فروشگاهی پارمیس اسمارت

صندوق فروشگاهی پارمیس اسمارت پارمیس، یکی از محصولات منحصر به فرد این شرکت برای کسب و کارهای فروشگاهیس است. این محصول قابلیت نصب بر روی پوزها و گوشی‌های اندرویدی را داراست. در برخی از کسب و کارهای فروشگاهی که فضای کافی برای قرار دادن تجهیزات فروشگاهی مانند صندوق فروشگاهی وجود ندارد. کاربران می‌توانند با استفاده از گوشی و یا پوز اندرویدی خود، کلیه امور خرید و فروش و گزارش گیری خود را مدیریت کنند.

قیمت بهترین نرم افزار حسابداری در ایران

نرمافزارهای حسابداری در ایران، از جهت کارکرد و ویژگی با یکدیگر فرق دارند. در نتیجه، از جهت قیمت نیز بین آنها تفاوتهایی وجود دارد. بعلاوه، بسته به ارائه نرمافزار در قالب بسته نرمافزاری و یا به شکل تحتوب قیمتهای مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده است. در نوع اول، ملزم به پرداخت هزینهای در قالب اشتراک سالیانه یا ماهیانه جهت استفاده از نرمافزار حسابداری هستید. در نتیجه، نحوه استفاده و همینطور ارائه آن به مشتریان نیز اثری اساسی در تعیین قیمت آن دارد. 

نرم افزار حسابداری چیست؟ 

در مجموع میتوان گفت، نرمافزارهای حسابداری ابزاری بسیار مهم و کاربردی برای مدیران مالی و حسابداران به شمار میرود. هر مدیری در مجموعههای اقتصادی، با توجه به گزارشها و اطلاعات تهیهشده توسط مدیران مالی و حسابداران تصمیمات مهم خود را برای پیشرفت هر چه بیشتر شرکت میگیرد.

 تهیه و پردازش کلیه این دادهها بهوسیله بهترین نرمافزارهای حسابداری انجام شده و در دسترس رؤسای شرکتها قرار داده میشوند. در نتیجه، بهترین نرمافزار حسابداری برنامهای است که، به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای واحد مالی شرکتهای مختلف جهت تهیه اطلاعات و گزارشات مالی آن هم در کوتاهترین زمان ممکن باشد. 

آینده نرم افزارهای حسابداری 

آینده نرم افزارهای حسابداری 

 تا همین چند سال قبل، هیچکس به ذهنش هم نمیرسید که، صنعت حسابداری تا این حد پیشرفت کند. در حال حاضر، شاهد وجود انواع نرمافزار حسابداری همچون حقوق و دستمزد، فروشگاهی، تولیدی و غیره در بازار هستیم که کاستیهای حسابداری سنتی را تا حد زیادی جبران میکنند. 

استفاده از نرمافزار حسابداری آنلاین، یکی از بهترین راهها جهت کسب مزیت رقابتی در کسبوکارهای بزرگ و کوچک در مقابل مجموعههای اقتصادی تجاری به شمار میرود. در گذشته، کسبوکارها بالاخص شرکتهای کوچک راهی به جز استفاده از حسابداران در دسترس و محلی برای مدیریت حسابهای خود نداشتند. 

اما در حال حاضر، و با توجه به روی کار آمدن پیشرفتهترین نرمافزارهای حسابداری، امکان استفاده از خدمات برونسپاری حسابداری برای کسبوکارهای مختلف وجود داشته که این موضوع فرصتهای تازهای را پیش روی آنها قرار میدهد. در حوزه مالی و حسابداری شاهد رشد و پیشرفت تکنولوژی هستیم و ظهور نرمافزارهایی پیشرفته با امکانات زیاد به تقویت کسبوکارهای مختلف کمک زیادی میکنند. 

براساس آمار بدست آمده، در آینده شاهد رشد قابلتوجه بازار نرمافزارهای حسابداری جهانی به میزان 8.2 درصد هستیم. نرمافزارهای حسابداری پیشرفته مختلف با داشتن فناوریهای متعددی همچون تشخیصدادن کاراکترهای نوری، هوش مصنوعی، دادهها و اطلاعات فراوان ترکیب میشوند تا بدین ترتیب عملکرد و بازدهی آنها بالاتر برود. 

سخن پایانی درباره نرم افزار حسابداری شرکت های کوچک

در این مقاله به بررسی ویژگی‌های یک نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک پرداختیم و چند محصول پارمیس را در این رابطه به شما معرفی کردیم. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره و دموی رایگان، به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید و فرم درخواست دموی رایگان را پر کنید. همکاران ما در اسرع وقت و برای هماهنگی‌های بیشتر با شما در تماس خواهند بود. علاوه بر این می توانید با شماره 87758-021 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره حسابداری شرکت های کوچک

  1. برای راه اندازی پارمیس پرو به چه سیستمی نیاز است؟
    همانطور که در بالا توضیح دادیم، پارمیس پرو به عنوان نرم افزار حسابداری برای شرکت های کوچک، بسته نرم افزار حسابداری ویندوزی است و برای سیستم عامل ویندوز نصب می شود. شما برای کاربری روان به این حداقل مشخصات نیاز دارید: 6 گیگابایت رم به همراه ویندوز 7 به بالا نسخه 64 بیتی
  2. آیا نرم افزارهای پارمیس شامل پشتیبانی می شوند؟
    کلیه محصولات پارمیس در سال اول خرید محصول به صورت رایگان پشتیبانی می شوند. البته در صورت خرید اشتراک پارمیس 360، پشتیبانی به مدت زمان خرید اشتراک بستگی خواهد داشت.
  3. آیا از نرم افزار پارمیس پرو می توان برای مدیریت شعب استفاده کرد؟
    شما میتوانید از قابلیت کاربری شبکه برای مدیریت شعب کسب و کار خود در پارمیس پرو استفاده کنید. اما برای اتصال کاملا یکپارچه شعب و دسترسی به امکانات حسابداری ابری می توانید از پارمیس استار و یا پارمیس 360 استفاده کنید.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید