2024-04-19 07:41:51

0 تا 100 صورت‌های مالی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
0 تا 100 صورت‌های مالی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

منظور از 0 تا 100 صورت‌های مالی چیست؟ صورت‌های مالی ابزار مهمی برای تحلیل عملکرد مالی شرکت‌ها و مشخص کردن موارد معاف از مالیات حقوق به‌شمار می‌روند. تحلیل صورت‌های مالی نشان می‌دهد که شرکت در وضعیت سود یا زیان قرار دارد و بر طبق این گزارش مدیر کسب و کار تصمیمات اساسی را می‌تواند برای پیشرفت کاری خود اتخاذ نماید. از طریق انجام تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، مدیر کسب و کار می‌فهمد که کسب و کارش در مقایسه با دوره‌های مالی قبلی چه عملکردی داشته و در مقایسه با سایر رقبا چگونه عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: حسابداری چیست؟

در صورتی که صورت مالی مطابق با استانداردهای حسابداری گردآوری شوند، کمک زیادی به مدیریت واحد تجاری برای ارزیابی دقیق‌تر و تصمیم‌گیری صحیح‌تر خواهد کرد. صـورت‌های مالی مجموعه‌ای از داده‌های مالی است که حاوی اطلاعاتی در مورد درآمـد، تـرازنامه، سـود و جریان‌های نقدی است.

0 تا 100 صورت‌های مالی مالی یک گزارش درون سازمانی یا برون سازمانی است که توسط شرکتـ‌های خصوصی یا نیمه خصوصی که دربـر دارندۀ جـزئیات فعـالیت اقـتصادی سازمان یا واحـد اقـتصادی مانند سود و زیان، هــزینه‌ها، حـقوق صاحبان سهام و از این دست است. صورت‌های مالی گزارش‌های استانداردی از وضعیت مالی شرکت در یـک دورۀ مشخص است. هدف صورت مالی یا گزارش مالی بازنمایی اطلاعات خلاصه و طبقه بندی شده وضعیت و عملکرد مالی شرکت است همچنین برای عده زیادی از استفاده کنندگان صورت‌های مالی، گزارش صورت‌های مالی در تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

انواع صورت‌های مالی

در این قسمت شما را با مهم‌ترین انواع صورت‌های مالی و 0 تا 100 صورت‌های مالی آشنا می‌کنیم:

  • ترازنامه: گزارشی‌ است که وضعیت دارایی، بدهی و حقوق مالکین کسب و کار را در یک تاریخ مشخص نشان می‌دهد. تراز نامه به‌عنوان صورت وضعیت مالی هم شناخته می‌شود. ترازنامه میزان دارایی‌ها و بدهکاری‌های یک شرکت را نشان می‌دهد. عناصر اصلی ترازنامه را در جدول زیر نشان داده‌ایم:
ترازنامه
دارایی‌ها  بدهی‌ها
حقوق صاحبان سرمایه
مجموع مجموع
  • صورت‌حساب سود و زیان انباشته: این صورت‌حساب درآمد کسب و کار را در یک دوره معین مشخص می‌کند. صورت سود و زیان درآمدها، زیان‌ها و هزینه‌ها را در نظر می‌گیرد، و نشان می‌دهد که آیا کسب و کاری به سود رسیده است یا خیر.
  • صورت‌حساب گردش سود و زیان جامع: این صورت‌حساب، ترکیبی از صورت سود و زیان، جریان وجوه نقد و ترازنامه است. یعنی برای تهیه صورت حساب سود و زیان جامع از گزارش سایر صورت‌های مالی می‌توان استفاده کرد و نیازی به داشتن اطلاعات جدید نیست.
  • صورت گردش وجوه نقد: مهم‌ترین ویژگی صورت مالی این است که منابع و مصارف وجوه نقد را در مدت زمان یک سال به‌طور دقیق تعیین می‌کند. صورت گردش وجوه نقد براساس اطلاعات موجود در صورت سود و زیان و ترازنامه محاسبه می‌شود. گردش پول نقد همانند خون حیات‌بخشی برای هر کسب و کاری است که بدون پول نقد نمی‌توان ادامه حیات داد.
  • صورت مالی میان دوره‌ای
  • صورت سرمایه

بیشتر بدانید: نرم افزار حسابداری شرکتی

انواع صورت مالی
معرفی انواع صورت های مالی

مهم‌ترین صورت‌های مالی که به‌ عنوان 0 تا 100 صورت‌های مالی اساسی نیز شناخته می‌شوند، چهار مورد اولی بود که در بالا به اختصار راجع به آنها توضیح دادیم.

مهم‌ترین صورت‌های مالی (صورت‌های مالی اساسی)
ترازنامه صورت سود و زیان
صورت سود و زیان جامع صورت جریان وجوه نقد

محدودیت‌های صورت‌های مالی

با وجود اینکه صورت‌های مالی اطلاعات فراوان و دقیقی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد، اما دارای محدودیت‌های زیادی نیز هستند. در این قسمت با محدودیت‌های صورت‌های مالی و 0 تا 100 صورت‌های مالی آشنا می‌شویم. ممکن است هر کسی از صورت‌های مالی برداشت متفاوتی داشته باشد؛ در این‌صورت نتایج متفاوتی در مورد عملکرد مالی یک کسب و کار گرفته می‌شود. نرم افزار فروشگاهی

محدودیت‌ صورت‌های مالی
بررسی جامع صورت های مالی

به‌ عنوان مثال ممکن است یکی از مدیران ممکن است خواهان خرید بیشتری برای کسب و کار باشند و در عین حال سایر مدیران ممکن است ترجیح دهند که هزینه‌ها را در دارایی‌های بلند مدت سرمایه‌گذاری کنند. میزان بدهی یک شرکت ممکن است در نزد سرمایه‌گذار یا مدیر کسب و کار مشکلی نباشد در حالی که دیگری ممکن است در مورد میزان بدهی شرکت نگرانی داشته باشد.

هنگام تجزیه ‌و تحلیل صورت‌های مالی، حتما باید چندین دوره با هم مقایسه شوند تا مشخص شود آیا روندی وجود دارد یا خیر و همچنین نتایج شرکت را با سایر رقبای خود در همان صنف مقایسه کنید.

حتما بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که 0 تا 100 صورت‌های مالی را بررسی کرده و شما را با مهم‌ترین انواع صورت‌های مالی آشنا کنیم. در صورت بروز هر گونه سوالی می‌توانید در قسمت‌های مشخص شده در انتهای مقاله، سوالات خود را مطرح کرده تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو باشند، یا از طریق تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول درباره صورت های مالی

  1. انواع صورت‌های مالی کدامند؟
    مهم‌ترین صورت‌های مالی که به‌عنوان صورت مالی اساسی نیز شناخته می‌شوند: ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت وجوه نقد هستند.
  2. مهم‌ترین خصوصیت صورت‌های مالی چیست؟
    گزارش‌های صورت مالی باید به گونه‌ای تنظیم شوند که اطلاعات دقیقی را گرد هم بیاورند تا بتوان دوره‌های قبل را با وضعیت کنونی مقایسه کرد و تصمیمات درستی را اتخاذ کرد.
  3. مزایای تهیه صورت‌های مالی چیست؟
    توانایی یک ‌کسب ‌و کار جهت تولید درآمد، تعیین توانایی کسب‌ و کار برای بازپرداخت بدهی‌ها، ردیابی نتایج مالی و شناسایی هرگونه مشکل سودآوری احتمالی، استخراج نسبت‌های مالی، بررسی جزئیات برخی از معاملات تجاری، استفاده به عنوان مبنایی برای گزارش سالانه.
2 پاسخ
  1. سلام برنامه خوب وتکمیل است. فقط نمیدونم چکارکنم تا برای عملیات بانکی مجبور نباشم درهرمرحله بانک رو وارد کنم. یعنی میانبر داشته باشم. درضمن قرض گرفتم و پس دادم چطوری عمل می شود

    1. سلام و درود خدمت شما

      با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید به صورت کامل راهنماییتون میکنند

      با احترام

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید