2024-04-25 02:48:20

سنوات چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
سنوات چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در محاسبه حقوق و دستمزد یکی از مواردی که حسابداران ممکن است در آن اشتباه کنند بحث سنوات است، برخی پایه سنوات و حق سنوات را یکی می‌دانند اما باید بدانیم این دو عبارت کاملا از نظر قانون کار و محاسبه آن برای فردی که قرار است یکی از این سنواتها را دریافت کند متفاوت است. در مقاله سنوات چیست؟ ابتدا به تعریف پایه سنوات و مبلغ آن در سال 1401 می‌پردازیم و سپس حق سنوات یا همان مزایای پایان خدمت را تعریف و نحوه محاسبه آن را بیان می‌کنیم.

پایه سنوات چیست؟

پایه سنوات، جزئی از حقوق پایه و به عنوان ترمیم کننده مزد است و به شخصی که حداقل دارای یکسال سابقه کار در آن کارگاه یا موسسه باشد می‌بایست پرداخت شود. از دیگر دلایل پرداخت پایه سنوات بعد از یکسال، به منظور جبران سابقه نیروی کار است. پایه سنوات مصوب شورای عالی کار در سال 1401 برابر است با روزی 70.000 ریال در روز که در ماه‌های ۳۱ روزه 2,170,000 ریال و برای ماه‎هایی با ۳۰روز 2,100,000 ریال است. این رقم در اسفندماه با 29 روز معادل 2,030,000 ریال است. در پاسخ به سوال سنوات چیست؟، در نظر داشته باشید که پایه سنوات مشمول مالیات است.

حتما بخوانید: مالیات چیست؟

پایه سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

همان طور که در پاسخ به سوال سنوات چیست؟ ذکر شد، پایه سنوات به شخصی تعلق می‌گیرد که حداقل یکسال سابقه کار در آن کارگاه یا موسسه را داشته باشد. یعنی شخصی که سه سال سابقه کار دارد ولی برای اولین بار در موسسه یا کارگاهی استخدام می‌شود، در سال اول مشمول دریافت پایه سنواتی تعلق نمی‌شود. همچنین طی بخشنامه‌ای که در سال 1392، توسط وزارت کار به کسب‌و‌کارها فرستاده شد که طبق آن کارفرمایان نباید تفاوتی بین دو گروه کارگر رسمی و غیر رسمی قائل شوند و پایه سنوات به هر دو گروه تعلق می‌گیرد. پایه سنوات حتی به افرادی که استعفا داده و شغل خود را ترک می‌کنند نیز تعلق خواهد گرفت.

پایه سنوات
تعلق پایه سنوات به افراد

حق سنوات به همه کسانی‌که بر طبق قانون کار در یک شرکت یا مجموعه‌ای به‌عنوان کارگر یا کارمند مشغول به‌کار هستند و طبق کاری‌که انجام می‌دهند، حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند تعلق می‌گیرد. 

نحوه محاسبه حق سنوات به این صورت است که، علاوه بر حقوق ثابت کارگران، مزایای آنها در تعیین مبلغ و میزان حق سنوات سالانه نیز موثر است و مواردی از قبیل حق مسکن، حق خواروبار و حق اولاد و غیره نیز  در پرداخت حق سنوات به کارگران در نظر گرفته می شود. در خصوص نحوه محاسبه پایه سنوات یا سنوات روزانه نیز می‌توان گفت شورای کار هر سال بخشنامه‌ای را منتشر می‌کند که در آن میزان و مبلغ پایه سنوات را به ازای هر روز کاری، تعیین می‌کنند. کارگرانی هم که در کارگاه‌های مشمول طرح طبقه بندی مشاغل مشغول به فعالیت هستند، به ازای روزهای کارکرد خود، پایه سنوات دریافت می‌کنند.

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

پایه سنوات در سایر سطوح مزدی

برای پاسخ به پرسش سنوات چیست؟ در ارتباط با سایر سطوح مزدی، ابتدا به تعریف سایر سطوح مزدی می‌پردازیم. سایر سطوح مزدی یعنی کارگری که در سال 1400 آخرین حقوقی که دریافت کرده است بیشتر از حداقل حقوق تعیین شده وزارت کار بوده است. حداقل حقوق روزانه 1400 مبلغ 885,165 ریال بود و هر کارگری که در سال 1400 از این مبلغ بیشتر دریافت کرده جزء سایر سطوح مزدی محسوب می‌شود. کسانی که در سال 1400 حداقل حقوق را دریافت کرده‌اند، در سال 1401 معادل 57% به حقوق پایه و مزایای به تبع شغل آنها اضافه شد، اما کارگرانی که جزء سایر سطوح مزدی بودند، 38% به حقوق پایه و مزایای به تبع شغل آنها اضافه شده است و در نتیجه، با اضافه شدن 5.151.660 ریال مبلغی معادل روزانه 171.722 ريال دریافت می‌کنند.

مثال محاسبه پایه سنوات

برای درک بهتر پاسخ پرسش سنوات چیست؟، به بیان یک مثال می‌پردازیم. فرض کنید فردی در 1399/7/1 در شرکتی استخدام شده است، و تا 1400/7/1 جزء حداقل حقوق بگیرها بوده است. اما بعد از این تاریخ حقوق او افزایش یافته و جزء سایر سطوح شده است. می‌خواهیم میزان پایه سنوات وی را حساب کنیم. این شخص از تاریخ 1399/7/1 تا تاریخ 1400/7/1 ماهانه هیچ پایه سنواتی دریافت نمی‌کند؛ زیرا یکسال از تاریخ استخدام او نگذشته است. اما در پایان مهر ماه 1400 مبلغی معادل 1.400.000 به حقوق وی به عنوان مبلغ پایه سنوات مصوب سال 1400 اضافه می‌شود. 

محاسبه پایه سنوات
محاسبه پایه سنوات

بعد از این تاریخ او همچنین هر ماه 1.400.000 ریال دریافت می‌کند. تا تاریخ 1401/1/31، چون این شخص جزء سایر سطوح است، حقوق دریافتی و مزایای به تبع شغل او 38% افزایش می‌یابد، پس پایه سنوات او برابر می‌شود با 1.932.000 ریال (1.400.000 * 38%) و این روند تا پایان مهر ماه 1401 ادامه پیدا می‌کند. از این تاریخ به بعد مبلغی معادل 2.100.000 به عنوان پایه سنوات به این فرد پرداخت می‌شود. 

آیا سنوات به کمتر از یکسال تعلق می‌گیرد؟

بله، پرداخت حق سنوات هیچ ربطی به مدت زمان کارکرد فرد در یک ارگان ندارد. به تعداد روزهای کارکردهای یک شخص در یک ارگان باید حق سنوات به او پرداخت شود. به‌عنوان مثال اگر شخصی یک ماه در یک ارگان سابقه کار داشته باشد، سنوات او باید تقسیم بر دوازده شده و به ایشان پرداخت شود. طبق فرمول حق سنوات همه کارگران مشمول سنوات هستند، ولی مبلغ پرداختی به افرادی که یک سال کامل را مشغول به کار بوده‌اند با افرادی که در طول سال کار را ترک کرده‌اند، متفاوت است. حق سنوات همه کارگران باید توسط کارفرما پرداخت شود.

نحوه پرداخت پایه سنوات نیز به‌این صورت است که هرماه بایستی با حقوق کارگر به‌او پرداخت شود، به‌این دلیل که سنوات جزیی از حقوق پایه محسوب شده و هر ماه به‌همراه حقوق از طرف کارفرما باید پرداخت شود. براساس قانون کار تمامی شرکت‌ها و کارگاه‌های مشمول قانون کار موظف به پرداخت سنوات بر اساس فرمول مخصوص آن به کارگران هستند. حتی اگر کمتر از یک سال سابقه کاری داشته باشند. این‌روزها محاسبه حقوق و دستمزد و سنوات با استفاده از نرم افزار حسابداری کار چندان پیچیده‌ای به‌شمار نمی‌آید. با تعریف فرمول‌های سنوات در نرم افزارها به‌راحتی می‌توان سنوات و حقوق و دستمزد تک به تک کارگران را با توجه به شرایط آنها محاسبه نموده و به آنان پرداخت کرد. نرم افزار حسابداری پارمیس با سال‌ها تجربه در زمینه تولید نرم افزارهای حسابداری مخصوص اصناف و ادارات مختلف توانسته جایگاه خوبی را برای خود به‌دست بیاورد.

باید بدانید: نرم افزار فروشگاهی

نحوه محاسبه سنوات در سال 1401

نحوه محاسبه سنوات در سال 1401 هیچ تفاوتی با سال‌های قبل ندارد. فرمول محاسبه آن، به این صورت است که آخرین حقوق کارگر در سال 1401 ضرب در تعداد روزهای کارکرد، تقسیم بر 365 روز در سال می‌شود. برای مثال؛ اگر آخرین حقوق کارگر در سال 1401، مبلغ پنج میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان باشد و به مدت 300 روز در طول سال، کار کرده باشد، میزان حق سنوات سالانه‌ای که دریافت می‌کند، به مبلغ 4 میلیون و ششصد و چهل و چهار هزار تومان می‌شود. در انتها نیز حق سنوات سال های مختلف، با یکدیگر جمع شده و حاصل جمع، مطالبه نهایی حق سنوات کارگر می‌شود. 

حق سنوات یا مزایای پایان خدمت چیست؟

برای اینکه به پرسش سنوات چیست؟ پاسخ کاملی بدهیم، باید به بررسی حق سنوات نیز می‌پردازیم. حق سنوات از مزایای اجباری است و کارفرما باید به ازای هر سال اشتغال کارگر، یک ماه حقوق بر اساس آخرین حقوق و مزایای به تبع شغل، به عنوان مزایای پایان خدمت پرداخت نماید. مزایای پایان خدمت جنبه حمایتی دارد و در اوایل سال 1370 در مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسید. کارفرما می‌تواند این مبلغ را در زمان بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت ( به وراث پرداخت می‌شود) و استعفا پرداخت کند. 

گزینه دیگر برای کارفرما پرداخت حق سنوات در در پایان هر سال است. حق سنوات به اشخاصی که کمتر از یک سال کار کرده باشند نیز، به نسبت مدت کار کرد آنها تعلق می‌گیرد و باید توسط کارفرما پرداخت شود. در نظر داشته باشید که حق سنوات مشمول مالیات نیست.

حق سنوات در پایان هر سال پرداخت می‌شود و اگر در پایان هر سال تسویه نشود می‌توان برای آن در هر سال ذخیره ایجاد کرد. البته باید گفت پرداخت حق سنوات به صورت ماهانه منع قانونی ندارد ولی حتما باید فرم تسویه حساب قانونی داشته باشید که در آن این موضوع ذکر شده و به امضای کارگر رسیده باشد.

بیشتر بدانید: نرم افزار پخش مویرگی

نحوه محاسبه مزایای پایان خدمت

گام بعدی پاسخ به پرسش سنوات چیست؟ به نحوه محاسبه مزایای پایان خدمت یا حق سنوات می پردازد. حق سنوات مطابق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

مزایای پایان خدمت = حقوق و مزایای به تبع شغل * (365 / تعداد روزهای کارکرد) 

طبق فرمول بالا اگر شخصی یکسال کار کرده باشد و کارفرما در پایان سال حق سنوات را پرداخت کند و ذخیره نکند، باید در پایان سال یک حقوق کامل به عنوان مزایای پایان خدمت را پرداخت کند.

نحوه محاسبه مزیت های پایان خدمت
محاسبه مزایای پایان خدمت

آیا به کارگران غیر رسمی هم پایه سنوات تعلق می‌گیرد؟ 

در آخرین مرحله پاسخ به پرسش سنوات چیست؟ باید به یک پرسش دیگر پاسخ دهیم. آیا به کارگران غیر رسمی هم پایه سنوات تعلق می‌گیرد؟ پاسخ بلی است. بر اساس بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 92 مقرر شد، که بین کارگران غیر رسمی، اداری با قرارداد موقت با کارگران رسمی تفاوتی نباشد. بر اساس این بخشنامه پرداخت باید پرداخت سنوات بر مبنای سابقه کار باشد و ارتباطی با مدت زمان قرارداد ندارد. میزان سنوات یک سال برابر با آخرین حقوق دریافتی فرد است و چنانچه شخص کمتر از یک سال کار کرده باشد، مبلغ سنوات پرداختی به اندازه میزان روزهای کارکرد او خواهد بود( همان طور که در فرمول بالا ذکر شد.) برنامه CRM

سخن پایانی

در این مقاله به پاسخ پرسش سنوات چیست؟ پرداختیم و دو سرفصل حقوق پایه سنوات و حق سنوات را مورد بررسی قرار دادیم. پایه سنوات و حق سنوات به مقوله مستقل از هم هستند و در محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان باید مورد نظر حسابداران قرار بگیرند. نرم افزار حقوق و دستمزد پارمیس استار به عنوان ابزاری کارآمد می تواند بسیاری از فرایندهای محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان را مکانیزه کند تا این فرایند با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. 

سوالات متداول درباره سنوات چیست؟

  1. پایه سنوات چیست؟
    جزئی از پایه حقوق است که به افرادی که حداقل یکسال در آن کارگاه کار کرده اند تعلق می گیرد.
  2. چه تفاوتی بین حق سنوات و پایه سنوات وجود دارد؟
    پایه سنوات جزو مزایای جانبی است و به صورت ماهانه به افراد تعلق می گیرد اما حق سنوات پاداش کار است و در پایان سال پرداخت می شود.
  3. پایه سنوات به چه افرادی تعلق می گیرد؟
    پایه سنوات به افرادی که حداقل یکسال در آن محل سابقه کار داشته باشد تعلق می گیرد.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید