2024-04-26 02:32:28

حق ماموریت چگونه محاسبه می‌شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

یکی از مواردی که به عنوان حقوق و مزایا در فیش حقوقی کارگران و کارمندان لحاظ می‌شود حق ماموریت است. زمانی که کارگر یا کارمندی برای انجام وظایف کاری خود به محلی خارج از محدوده خدمت خود فرستاده می‌شود یا در آن جا اقامت می‌کند، این مبلغ به آن تعلق می‌گیرد. در واقع این امر یک سفر کاری محسوب می‌شود.

در این مقاله از پارمیس می‌خوانید:

  • حق ماموریت در قانون کار چیست؟
  • حق ماموریت به چه مواردی تعلق میگیرد؟
  • نحوه محاسبه حق ماموریت چگونه است؟
  • حداکثر مدت زمان ماموریت چقدر است؟
  • آیا حق ماموریت مشمول مالیات ؟

حق ماموریت در قانون کار چیست؟

بر اساس ماده 46 قانون کار به کارگرانی که به موجب قرارداد یا با موافقت بعدی به ماموریت‌های خارج از محل خدمت اعزام می‌شوند حق ماموریت تعلق می‌گیرد. این فوق العاده ماموریت نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد روزانه کارگران باشد. بر اساس این قانون کارفرما مکلف است وسیله و هزینه رفت و آمد آن‌ها را تامین کند.

تبصره- ماموریت به موردی اطلاق می‌شود که کارگر برای انجام کار حداقل 50 کیلومتر از محل اصلی کارگاه فاصله بگیرد و یا مجبور باشد حداقل یک شب در محل ماموریت توقف نماید. نرم افزار فروشگاهی

چند نکته مهم در خصوص حق مامورت در قانون کار لازم به ذکر است:

1- برای مدت زمان ماموریت محدودیتی وجود ندارد و این مورد کاملا به توافق بین کارگر و کارفرما بستگی دارد.

2- ساعت کاری محل ماموریت مانند ساعت کاری عادی در محل کارگاه است و در صورت بیشتر بودن ساعت کاری در ماموریت باید اضافه کاری محاسبه شود.

بیشتر بدانید: نرم افزار بازرگانی و برنامه حسابداری

حق-ماموریت-به-چه-مواردی-تعلق-می-گیرد

حق ماموریت به چه مواردی تعلق می گیرد؟

با توجه به ماده 46 قانون کار حق ماموریت طبق شرایط خاصی به فرد تعلق می‌گیرد. در صورتی که نیروی کار حداقل 50 کیلومتر از محل خدمت خود دور شده باشد و یا این که مجبور شود یک شب در محل ماموریت خود اقامت کند. در واقع برای این که این مبلغ به فرد تعلق بگیرد تحقق یکی از این دو شرط کافی است. نرم افزار حسابداری شرکتی

به طور مثال اگر فردی برای انجام ماموریت خود فقط 40 کیلومتر از محل خدمت خود دور شده باشد ولی مجبور شده باشد شب را در آن جا اقامت کند این مبلغ به وی تعلق می‌گیرد. نکته مهمی که در خصوص این بحث لازم به ذکر است این است که اگر نیروی کاری در طی یک روز دو ماموریت مختلف رفته باشد تنها یک ماموریت به حساب می‌آید.

در واقع این مبلغ به صورت روزانه محاسبه می‌شود و تنها یک بار پرداخت می‌شود. نرم افزار CRM

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

نحوه-محاسبه-حق-ماموریت-چگونه-است

نحوه محاسبه حق ماموریت چگونه است؟

آگاهی از نحوه محاسبه حق ماموریت برای کارفرما، کارگر و حسابداری ضروری است. چرا که باعث می‌شود مبلغ آن به درستی محاسبه و پرداخت شود. تنها نکته‌ای که در ماده 46 قانون کار در خصوص محاسبه مبلغ آن ذکر شده است این است که مبلغ پرداختی نباید از حداقل مزد ثابت یا حداقل مزد روزانه کارگر کمتر باشد. نرم افزار انبارداری

در واقع میزان این مبلغ با توافق بین کارگر و کارفرما تعیین می‌شود و فرمول ثابت و یکسانی ندارد. هنگام پرداخت این مبلغ لازم است حسابدار یک نسخه از حکم ماموریت فرد را به اداره بیمه ارسال کند تا مشمول کسر حق بیمه نشود. در واقع این مبلغ پاداشی است که به کارگر برای انجام کارهای خارج از محدوده خدمت آنان پرداخت می‌شود.

معیار مهم در محاسبه تعداد روزهای ماموریت جهت محاسبه مزایای آن، تاریخ حرکت از مبداء تا تاریخ بازگشت به مبداء است. نرم افزار پخش مویرگی

حداکثر مدت زمان ماموریت چقدر است؟

حداکثر مدت زمان ماموریت چقدر است؟

مدت زمان انجام ماموریت هم از دیگر مواردی است که محدودیت خاصی در قانون کار برای آن در نظر گرفته نشده است. بر اساس ماده 46 قانون کار مدت زمان انجام ماموریت از مواردی است که با توافق کارگر و کارفرما تعیین می‌شود. اگر در قراردادی که بین کارگر و کارفرما تنظیم می‌شود در خصوص حق ماموریت و مدت زمان آن توافقی صورت نگرفته باشد کارفرما نمی‌تواند کارگر را علی رغم میل خود به ماموریت بفرستند.

در صورتی که کارگر تمایلی به انجام ماموریت نداشته باشد بهتر است قبل از قرارداد این مورد را با کارفرما مطرح نماید. معمولا به علت این که کارگران در صورت انجام ماموریت مبلغ قابل توجهی دریافت می‌کنند علاقه مند به انجام ماموریت هستند.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد و پایانه فروشگاهی

آیا مبلغ حق ماموریت مشمول مالیات است؟

در صورتی که ماموریت کارگر مرتبط با فعالیت شرکت باشد و 50 کیلومتر از محل اصلی خدمت کارگر دور باشد و یا کارگر به ناچار یک شب در محل انجام ماموریت اقامت کند مشمول کسر مالیات نخواهد شد. اما لازم است که حسابدار شرکت مدارک مرتبط با انجام ماموریت کارگر را در کارگاه ثبت کند تا هنگام بازرسی از سوی مامور اداره مالیات مدارک لازم جهت اثبات مبلغ حق ماموریت موجود باشد.

بیشتر بدانید: نرم افزار بهای تمام شده و نرم افزار دریافت و پرداخت

انواع حق ماموریت در قانون کار 

انواع حق ماموریت در قانون کار 

حق مأموریت‌ها، با توجه به مواردی از جمله فاصله از محل کار، منطقه ماموریت در سه دسته مختلف قرار می‌گیرند: 

  • حق ماموریت خارج از کشور کارگران 

از میان مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین مأموریت می‌توان از مأموریت‌های خارج از کشور نام برد. شخص کارفرما باید تمامی هزینه‌های جاری این مأموریت‌ها همچون هزینه عوارض خروج از کشور، بلیط رفت و برگشت، خوراک و اقامت را پرداخت کند. البته، در قانون 54 قانون کار در مورد هزینه‌ها و شیوه پرداخت حق مأموریت صحبتی به میان نیامده است. در نتیجه، در صورت عدم صحبت در مورد هزینه‌ها در قرارداد کاری خود، پیش از انجام ماموریت توافق لازم را با کارفرما در رابطه با نحوه پرداخت‌ها انجام دهید. 

  • حق ماموریت ساعتی کارگران

مأموریت‌های ساعتی به مأموریت‌هایی اطلاق می‌شود که، در آن‌ها هر کارگری در طی ساعت‌های روز جهت انجام امور محوله شرکت را ترک می‌کند. به علت انجام این مأموریت‌ها در ساعت‌های کاری و کم بودن فاصله، مشمول پرداخت حق مأموریت نمی‌گردد. هر چند، در صورت رفتن کارگر به مأموریت‌های ساعتی در ساعات غیر کاری، باید به وی اضافه کاری پرداخت شود. کارفرما باید هزینه رفت و آمد مأموریت‌های ساعتی کارگر را پرداخت کند. برای انجام این کار بهترین راه استفاده از سامانه حضور و غیاب آنلاین است. 

  • حق مأموریت روزانه کارگران 

این نوع از مأموریت‌ها را می‌توان شایع‌ترین نوع مأموریت دانست. یک شب ماندن در مقصد و دور بودن از محل کار خود به میزان حداقل 50 کیلومتر برای کارگران در مأموریت روزانه الزامی بوده و فوق‌العاده مأموریت شامل حال وی می‌شود. براساس قانون، کارفرما باید هزینه‌های رفت و آمد به محل مأموریت روزانه کارگران را پرداخت کند. 

بیشتر بخوانید: محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری

در نظر گرفتن مبلغ ثابتی برای میزان حق ماموریت آری یا نه؟ 

براساس قانون، مبنای در نظر گرفته شده برای حداقل مأموریت کاری، یک روز از مزد مبنا یا حقوق ثابت ماهانه است. از طرفی، کارفرما باید هزینه‌های لازم برای رفت و آمد هر یک از کارگران را نیز باید تامین کند. در صورت کمتر نبودن حق مأموریت تعیین شده از مقدار اعلام شده در قانون، می‌توان آن را به عنوان حق مأموریت ثابت در نظر گرفت. با این همه، محاسبه کردن مأموریت بستگی به توافق بین کارفرما و کارگر دارد. 

اضافه‌کاری در ماموریت شغلی

به هیچ‌وجه نمی‌توان کارفرما را مجبور به پرداخت فوق‌العاده اضافه‌کاری به کارگر اعزام شده به مأموریت کرد. چرا که، کارفرما هیچ نظارتی بر کار کارگر نداشته و توجه کردن به موضوع ارجاعی بودن کار اضافی به کارگر نیز هیچ سند قانونی ندارد. البته، در صورت نظارت کارفرما بر روی ساعات کاری وی، وجود عرفی در کارگاه و یا توافق طرفین از قبل در این رابطه، این امکان وجود دارد. 

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

تفاوت فوق‌العاده مأموریت و حق مأموریت 

بین این دو مورد در فیش حقوقی هیچ تفاوتی قائل نشده است. در واقع، عبارت « حق مأموریت » بیشتر از « پاداش مأموریت» در بین مردم جا افتاده و کاربرد بیشتری دارد. اما در قانون کار، عبارت فوق‌العاده مأموریت به کار رفته است. 

مشمولیت کارگران برای استفاده از تعطیلات رسمی و جمعه در مأموریت‌ها 

با توجه به قوانین مندرج در قانون کار، کلیه کارگران امکان استفاده از تعطیلات رسمی و جمعه را در صورت به سر بردن در مأموریت خارج از محل کارگاه دارند. از این جهت، کارگرانی که در روزهای تعطیلی رسمی و جمعه مأموریت هستند، به جز استفاده از فوق‌العاده مأموریت مطابق قانون کار، در صورت مشغول بودن به کار، اضافه‌کاری و فوق‌العاده کار روز جمعه نیز شامل حال وی آن‌ها می‌شود. 

حتما بدانید: آموزش کامل تهیه و ارسال لیست حقوق و دستمزد

سخن پایانی

در این مقاله از پارمیس سعی کردیم در خصوص حق ماموریت و نکات مهم مربوط به آن صحبت کنیم. بدیهی است که محاسبه این مبلغ روی کاغذ و به صورت دستی امکان پذیر نیست. در حال حاضر محاسبه این مبلغ در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به وسیله نرم افزار حسابداری انجام می‌شود. نرم افزار پارمیس استار یکی از نرم افزارهایی است که در حال حاضر در بسیار از شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به صورت دقیق تمام حقوق و مزایای مرتبط با پرسنل را محاسبه می‌کند.

کلیه هزینه‌هایی که مرتبط با ماموریت کارگر یا کارمند باشد بر عهده کارفرما است. نرم افزار حسابداری تولیدی

سوالات متداول

بر اساس ماده 46 قانون کار حق ماموریت تحت چه شرایطی به فرد تعلق می‌گیرد؟

در صورتی که نیروی کار حداقل 50 کیلومتر از محل خدمت خود دور شده باشد و یا این که مجبور شود یک شب در محل ماموریت خود اقامت کند. در واقع برای این که این مبلغ به فرد تعلق بگیرد تحقق یکی از این دو شرط کافی است.

میزان مبلغ حق ماموریت بر اساس چه فرمولی محاسبه می‌شود؟

میزان این مبلغ با توافق بین کارگر و کارفرما تعیین می‌شود و فرمول ثابت و یکسانی ندارد.

4 پاسخ
  1. سلام. چه فرقی بین حق مأموریت و فوق‌العاده مأموریت وجود داره؟

    1. با عرض سلام و احترام
      بین این دو مورد در فیش حقوقی هیچ تفاوتی قائل نشده است. در واقع، عبارت « حق مأموریت » بیشتر از « پاداش مأموریت» در بین مردم جا افتاده و کاربرد بیشتری دارد. اما در قانون کار، عبارت فوق‌العاده مأموریت به کار رفته است.
      موفق باشید

  2. سلام. وقتتون بخیر. می‌خواستم بدونم تو قانون کار چند نوع حق ماموریت داریم؟

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز. در قانون کار سه نوع حق مأموریت یعنی ساعتی، روزانه و خارج از کشور برای افراد تعریف شده است.
      موفق باشید

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید