2024-04-16 09:41:13

حقوق ساعتی اداره کار در سال 1402

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
حقوق ساعتی وزارت کار 1401
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

در موقعیتی که با توافق بین کارگر و کارفرما، کار انجام شده صرفا بر مبنای تعداد ساعات انجام ان باشد به ان کار ساعتی گفته می‌شود. این امر در قانون اداره کار رسمی است. و کارفرما موظف است بر اساس تعداد ساعت هایی که کارگر برای او فعالیت نموده است به آن حقوق یا دستمزد پرداخت کند. اداره کار همچنین برای این امر مواردی را در نظر گرفته است مانند این که اگر قرارداد ساعتی باشد برای ان مقدار کاری مشخص شده و نیز ساعات کاری در روز هفته و ماه تعیین خواهد شد. برای مثال روزی برای هر ساعت کار 1 ریال و هشت ساعت در روز باید کار انجام شود که معادل روزی هشت ریال است.

براساس ماده 23 از قانون کار گفته میشود  که کارفرما علاوه بر حقوق و دستمزد ساعتی موظف است حق مسکن و حق خوار و بار را هم به نسبت ساعت کاری برای کارگر در نظر بگیرد. در نتیجه تمام قراردادهایی که ساعتی هستند باید مزایا و بیمه داشته باشند در غیر اینصورت حقوق کارگر در نظر گرفته نشده است و فعالیت غیر قانونی میباشد.حداقل دستمزد روزانه 1769،428 مشخص شده است. و این یعنی نسبت به سال 1401 در حقوق ساعتی 27 درصد افزایش داشته ایم.همینطور کمک هزینه مسکن ماهانه 9،000،000 ریال توسط شورای عالی کار تعیین شده است که باید به نیرو های کاری تعلق بگیرد.

حداقل حقوق وزارت کار در سال 1402

حداقل حقوق وزارت کار در سال 1402

مبحث حقوق و مزایا جزء مسائل پر اهمیتی است که هرساله کارفرمایان و کارگران به ان می‌پردازند و تصمیمات جدیدی در باره ان گرفته می‌شود. شورای عالی کار در هر سال یک مبلغ را به عنوان حداقل حقوق در نظر گرفته و تعیین می‌نماید.به این شکل حقوق و دستمزد برای کارگران از مبلغ مشخص شده نباید کمتر شود. لازم به ذکر است با توجه به ماده  37 قانون کار در روزهایی که تعطیل نیست و در ساعات کاری حقوق و دستمزد کارگران با پول رایج همان کشور به آنها پرداخت شود.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

حداقل دستمزد برای هرماه در سال 1401 مطابق با 4 میلیون و 179 هزارو 7500 رسید. و این در صورتی است که شورای عالی با تصمیم خود اعلام نمود حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری 1402به میزان 27 درصد افزایش داشته است، و بر همین مبنا حداقل حقوق ماهانه از 4 میلیون و 179 هزار و 7500 در سال 1401 به 5میلیون و 308 هزار و 282 تومان و همچنین حداقل حقوق ماهانه از 139 هزار به 176 هزار و 942 تومان در سال 1402 رسیده است.

حداقل حقوق کارگران سال 1402
حداقل حقوق کارگران سال 1402

باتوجه به ماده 41 قانون کار در کشور ، حقوق و دستمزد کارگران باید براساس سبد هزینه زندگی در خانوار کارگری مشخص شود.مبلغ مشخص شده بوسیله شورای عالی کار به عنوان یک الزام برای تمام شرکت ها بوده است و از این رو کارفرمایان وظیفه دارند که قرارداد های خود با کارگران را بر مبنای حقوق وزارت کار تعیین کنند. عددی که کمیته حقوق و دستمزد جهت سبد معیشتی کارگران  مشخص کرده است 12 میلیون و 400 هزار تومان بوده است در صورتی که پیشنهاد خود کارگران در این مورد 17 میلیون تومان بوده است.

نرم‌افزار حسابداری پارمیس

موضوع حقوق و مزایا یکی از مسائل چالش‌برانگیزی است که هر سال کارفرمایان و کارگران در خصوص آن صحبت و تصمیم‍‌گیری می‌کنند. هر سال یک مبلغی به عنوان حداقل حقوق، توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود. در نتیجه حقوق و دستمزد کارگران نباید از حداقل حقوق مصوب کمتر باشد. به موجب ماده 37 قانون کار، حقوق و دستمزد کارگران باید در روزهای غیر تعطیل و در ساعات کاری با وجه نقد رایج کشور پرداخت شود. یکی از نکاتی که در این بین بسیار مورد بحث است حقوق ساعتی وزارت کار 1401 است. در ادامه به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم.

حقوق ساعتی وزارت کار 1401
حقوق ساعتی وزارت کار 1402

حداقل حقوق وزارت کار در سال 1401

شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران در سال 1401 را با 57.4 درصد افزایش نسبت به سال 1400، تعیین کرده است. کارفرمایان باید حداقل حقوق اداره کار 1401 را طبق جدول افزایش حقوق کارگران در سال 1401، به کارگران خود پرداخت کنند. لازم به ذکر است کارفرمایان می‌توانند با توجه به شرایط کار و تخصص کارگر مبلغی بیشتر از حقوق وزارت کار را به کارگران خود پرداخت کنند. علاوه بر حقوق ماهیانه حداقل حقوق ساعتی وزارت کار 1401 هم مانند هر سال توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود. نرم افزار حسابداری

در جدول زیر به جزئیات حقوق وزارت کار 1401 و حقوق 8 ساعت قانون کار که توسط شورای عالی کار تعیین شده است می‌پردازیم.

حداقل-حقوق-وزارت-کار-در-سال-1401-

حقوق ساعتی اداره کار در سال 1401

شورای عالی کار هر ساله با توجه به نرخ تورم حقوق کارگران را مشخص می‌کند. بر اساس اعلام شورای کار، حداقل دستمزد روزانه 1401 برابر با 1.393.250 ریال است. به این ترتیب حداقل حقوق ماهانه قانون کار در سال 1401 برابر با 56.797.500 ریال است. البته پایه سنوات ماهیانه، حق اولاد، حق مسکن و بن کارگری سال 1401 نیز افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب کارگران متاهل و دارای سابقه کار نیز حقوق بیشتری نسبت به سال‌های قبل دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه ممکن است واحد های کسب و کار با کارکنان خود قراردادهای متنوعی را منعقد کنند، آگاهی از میزان حقوق ساعتی اداره در محاسبه حقوق و دستمزد بسیار مهم است. در این میان، استفاده از نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد می‌تواند به حسابداران در محاسبه حقوق افراد با قراردادهای متنوع مانند پرداخت حقوق ساعتی کمک فراوانی کند. نرم افزار CRM

حقوق ساعتی وزارت کار چقدر است؟

هنگامی که کارفرما و کارگر، کاری را بر اساس ساعات انجام کار تعریف می‌کنند و بر اساس آن به توافق می‌رسند کار ساعتی به وجود می‌آید. قانون کار، این کار را به رسمیت میشناسد. مزد ساعتی، حقوق و دستمزدی است که کارفرما بابت ساعاتی که کارمند یا کارگر برای او کار میکند پرداخت می‌کند. اگر قرارداد کاری از نوع قراردادهای کاری ساعتی باشد میزان کار و مقدار کار در روز، هفته و ماه تعیین می‌شود. در این صورت ممکن است مدت زمان آن از 44 ساعت در هفته یا 176 ساعت در ماه کمتر باشد.

حتما بخوانید: حقوق اداره کار 1401 چقدر است؟

طبق ماده 23 قانون کار در نظام کارمزد ساعتی، کارفرما مکلف است علاوه بر مزد ساعتی، مزایای رفاهی از قبیل حق مسکن، حق خواربار و کمک عائله‌مندی را نسبت به ساعات کار محاسبه و به کارگران پرداخت کند. حقوق ساعتی وزارت کار 1401 برای هر یک ساعت کار عادی مبلغ 190,750‬ ریال تعیین شده است. لازم به ذکر است قرارداد کار ساعتی بدون بیمه قانونی نیست. زیرا رعایت قانون کار و تامین اجتماعی الزامی است. کارگر و کارفرما حتی اگر خلاف این قوانین توافق کنند توافق آن‌ها اعتبار قانونی ندارد. بنا بر این تمام قراردادهای کار ساعتی با بیمه است.

نکات مهم در قرارداد کار ساعتی

برای تنظیم یک قرارداد کار، قواعد و شرایط موجود در قانون مدنی، قانون کار و قانون تامین اجتماعی باید رعایت شود. در قرارداد کار ساعتی در سال 1401 هم علاوه بر حقوق ساعتی وزارت کار 1401 (که در صورت توافق طرفین، کارفرما می‌تواند مبلغ بیشتری از آنچه مصوب است را پرداخت کند) باید تمام این شرایط و قواعد رعایت شود. در ادامه بررسی چند نکته مهم در این خصوص می‌پردازیم:

نکات مهم در قرارداد ساعتی
نکات مهم قرارداد کار ساعتی

مشخصات طرفین

در قرارداد کار ساعتی مانند هر قرارداد دیگری درج مشخصات کامل کارفرما و کارگر ضروری است. کارگر باید مشخصات کامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نشانی وضعیت تاهل و غیره را در متن قرارداد ذکر کند.

ساعت کار

در این مورد حتما باید حداقل‌های قانون کار رعایت شود. البته در برخی موارد طرف‌های قرارداد می‌توانند برای ساعت کاری توافق دیگری کنند. مثلا در برخی روزها کم تر و یا در برخی روزها بیشتر از 8 ساعت کار کنند. ذکر کردن ساعت کاری در محاسبه حقوق ساعتی وزارت کار 1401 بسیار مهم است.

موضوع قرارداد کار ساعتی

بر اساس این مورد باید نوع کاری که کارمند یا کارگر موظف به انجام است قید شود. در قرارداد کار ساعتی، نام کار به عنوان موضوع آن نوشته می‌شود.

تعیین حقوق و دستمزد

زمانی که قرارداد کاری به صورت ساعتی یا پاره وقت باشد، حقوق و دستمزد نباید از حداقل حقوق اداره کار در آن سال کمتر باشد. حداقل حقوق ساعتی وزارت کار 1401 مانند هر سال توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود.

حقوق 8 ساعت قانون کار

به ازای هر ساعت کار کردن کارگر بایستی مزد آن از طرف کارفرما محاسبه و به او پرداخت شود. اگر کارگر و کارفرما با مزد ساعتی توافق به همکاری کرده باشند، در قرارداد آن‌ها باید ساعت‌های کار به صورت، روزانه، هفتگی و ماهانه معلوم و مشخص باشد. توجه داشته باشید؛ اگر ساعت کار بیشتر از روزی ۸ ساعت و ۴۴ دقیقه در هفته باشد، باید مابقی آن‌ها به صورت اضافه کاری با کارگر محاسب و پرداخت گردد. در این نوع از قرارداد و طبق قوانین کار، علاوه بر مزد ثابت باید تمام مزایای مصوبه در شورای عالی به کارگر تعلق گیرد. این مزایا عبارتند از: حق مسکن، حق اولاد، بن کارگری یا حق خواربار. نرم افزار شرکتی

همچنین طبق قوانین کار در این نوع قرارداد، کارگر مشمول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد. بنابراین به ازای هر ۸ ساعت کاری، یک روز سابقه بیمه برای کارگر در نظر می‌گیرند. دستمزد ساعتی سال ۱۴۰۱ برای هر ساعت کار عادی برابر با ۱۹۰.۰۷۵ ریال می‌باشد. بر اساس اضافه کاری طبق قانون کار، حقوق هر ساعت اضافه کاری برابر ۱.۴ حقوق پایه محاسبه می‌شود.

پس با توجه به حقوق ساعتی وزارت کار برای حقوق پایه، هزینه اضافه کاری برابر با ۲۶۶.۱۰۵ ریال است. این عدد حقوق اضافه کاری وزارت کار برای افرادی است که حداقل حقوق وزارت کار را دریافت می‌کنند، اگر شخصی دریافتی بیشتری دارد، باید حقوق ساعتی خود را محاسبه کرده و به عدد بدست آمده ۴۰% اضافه کند.

نرم افزار حقوق و دستمزد

فرمول‌ های محاسبه حقوق وزارت کار

از آنجایی که هدف اصلی افراد از ورود به بازار کار ایجاد درآمد است یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان و کارمندان محاسبه دقیق حقوق و دستمزد است. در ادامه به بررسی چندین فرمول پر کاربرد در محاسبه حقوق و دستمزد میپردازیم که علاوه بر محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه در محاسبه حقوق ساعتی وزارت کار 1401 هم کمک شایانی به ما می‌کنند.

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد بر اساس ساعات اضافه کاری

تعداد ساعات اضافه‌کاری * 140% * 192 ساعت (تعداد ساعات کار در ماه) / حقوق پایه =اضافه کاری

محاسبه حقوق و دستمزد ساعات اضافه کاری
فرمول محاسبه حقوق و دستمزد ساعات اضافه کاری

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد سنوات

تعداد روزهای کارکرد * 365 روز / حقوق پایه =سنوات

محاسبه حقوق و دستمزد سنوات
فرمول محاسبه حقوق و سنوات

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد عیدی

پس از اتمام سال باید مبلغی معادل دو برابر حقوق پایه از سوی کارفرما به کارکنان پرداخت گردد. برای محاسبه عیدی دو حالت قابل تصور است:

  • اگر بیش از سه برابر حداقل حقوق نبود = دو برابر حقوق
  • اگر بیشتر بود = روزهای کارکرد * 365 / 3 * حداقل پایه حقوق

با توجه به توضیحاتی که تاکنون در خصوص محاسبه حقوق و دستمزد داشتیم و پر اهمیت بودن این مسئله، نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد پارمیس استار راهکاری بسیار دقیق و مطمئن به شما ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار پخش مویرگی و نرم افزار حسابداری فروشگاهی و نرم افزار انبار و نرم افزار دریافت و پرداخت

محاسبه حقوق و دستمزد عیدی
فرمول محاسبه کردن حقوق و دستمزد عیدی

نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد پارمیس استار

محاسبه حقوق و دستمزد یکی از با اهمیت‌ترین وظایف کارشناسان مالی یک مجموعه است. در نتیجه برای محاسبه آن نیاز به یک ابزار قدرتمند است. نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد پارمیس استار یک سیستم کاربردی و تحت وب برای محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل، دریافت لیست بیمه کارکنان و غیره است. نرم افزار حقوق و دستمزد پارمیس استار دارای انعطاف پذیری بالا در مقابل تغییرات قوانین کار و تامین اجتماعی است.

 

برخی از عمده ترین ویژگی‌های نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد پارمیس استار عبارت اند از:

  1. محاسبه حقوق، عیدی، سنوات و بازخرید کارکنان
  2. محاسبه حقوق ساعتی وزارت کار 1401
  3. صدور انواع احکام
  4. امکان تهیه لیست بیمه
  5. امکان صدور فیش حقوقی و گزارشگیری از فیش‌های حقوقی
  6. امکان تعریف وام برای پرسنل
  7. امکان تهیه خروجی اکسل از گزارش‌های نرم‌افزار
  8. تعریف واحدهای سازمانی

مطالعه بیشتر: پایانه فروشگاهی چیست؟

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های یک سازمان و موسسه پرسنل آن هستند. در نتیجه محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل یک سازمان نیاز به دقت فراوانی دارد. از آنجایی خطاهای انسانی ممکن است باعث اشتباه در پرداخت دستمزد به پرسنل شود در نتیجه وجود یک نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد برای حل این مشکل کمک قابل توجهی می‌کند.

پرداخت مبلغ دقیق حقوق ساعتی وزارت کار 1401 مانند پرداخت حقوق ماهانه از اهمیت خود برخوردار است. با استفاده از نرم افزار حسابداری پارمیس استار می‌توانید این مبلغ را هم با تحلیل دقیق محاسبه و پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قابلیت های نرم افزارهای مالی و مدیریتی پارمیس با تیم فروش خبره ما با شماره 02187758 در تماس باشید و از دموی رایگان محصولات پارمیس بهره‌مند شوید.

سوالات متداول درباره حقوق ساعتی وزارت کار 1402

  1. حقوق ساعتی وزارت کار چقدر است؟
    حقوق ساعتی وزارت کار در سال 1401 برای یک ساعت کار 19 تومان است.
  2. پایه حقوق تعیین شده در سال 1401 چقدر است؟
    حداقل حقوق تعیین شده 4،179،750 تومان است
  3. ساعت قانونی کارکرد چقدر است؟
    ساعت کار در طول هفته باید 44 ساعت باشد.
  4. حداقل مزد روزانه در سال 1402 برای کارگران دقیقا چه مبلغی است؟
    حداقل مزد روزانه برای هر کارگر در سال 1402 مبلغ 176،942 تومان تعیین شده است.
  5. حداقل دریافتی کارگران 3.3 نفری در ماه برای سال 1402 چگونه است؟
    برای این افراد تعیین شده است که در سال 1402 به صورت ماهانه 8،208،360 تومان باشد.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید