2024-03-28 19:59:49

فرمول محاسبه بهای تمام شده کالا چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
محاسبه بهای تمام شده
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پیش تر در بخش مقالات سایت پارمیس، مطلبی با موضوع بهای تمام شده تولید در حسابداری را برای شما خوانندگان گرامی آماده نمودیم. در این مطلب آموزشی قصد داریم جزییات بیشتری درباره نحوه محاسبه و فرمول بهای تمام شده کالا در حسابداری را بیان کنیم.

در حسابداری صنعتی به دست آوردن بهای تمام شده هر واحد محصول و محاسبه سود شرکت از مهم ترین وظایف تعریف شده است. حسابداری بهای تمام شده بر اساس سه بخش مواد، دستمزد و سربار تعریف می شود که برای مواد و دستمزد هزینه های مستقیم و غیرمستقیم در نظر گرفته شده است. سربار نیز شامل تمام هزینه هایی می شود که نتوان به بخش های مواد و دستمزد مرتبط کرد. البته هزینه های سربار را نیز در سه دسته سربار ساخت، سربار اداری و تشکیلات و سربار توزیع و فروش تقسیم کرده اند.

خوب است برای ادامه این مطلب با هم تعریف بهای تمام شده کالا را مرور نماییم و بعد از آن فرمول هایی که برای محاسبه این بها کاربرد دارند را بررسی نماییم. بهای تمام شده یک کالا شاما تمامی هزینه های مستقیم مرتبط به تولید کالای فروخته شده توسط شرکت است که هزینه های مواد مصرفی برای تولید محصول و دستمزد نیروی کار فعال در فرآیند تولید را شامل می شود. پیشنهاد

می کنیم مقاله بهای تمام شده تولید در حسابداری را برای آشنایی بیشتر با مفاهیم آن مطالعه نمایید.

برخی فرمول های مورد نیاز برای محاسبه بهای تمام شده کالا به شرح زیر هستند.

محاسبه بهای تمام شده
محاسبه بهای تمام شده کالا

خرید خالص = خرید طی دوره + اضافات خرید – (برگشت از خرید + تخفیفات درصدی خرید + کسورات خرید)

موجودی کالای آماده برای فروش = موجودی کالای اول دوره + خرید خالص

بهای تمام شده کالای فروش رفته موجودی کالای آماده برای فروش – موجودی کالای پایان دوره

موجودی کالای پایان دوره موجودی کالای تعدادی در انبارها که قابل شمارش باشد * بهای هر کالا

برای قیمیت ریالی هر کالا 5 روش در حسابداری تعریف شده است که روش فایفو مناسب ترین روش برای حسابداری در ایران است.

در ادامه تعریفی ساده از روش های محاسبه بهای تمام شده را ارائه می کنیم که برای آشنایی بیشتر با این روش ها و چگونگی محاسبه بهای تمام شده در هر یک از روش های فایفو، لایفو و میانگین پیشنهاد می کنیم حتماً به مقاله ” اصلی ترین روش های قیمت گذاری کالا ” سر بزنید.

فایفو : به معنای اولین وارده، اولین صادره است. یعنی هر کالای که زود تر وارد انبار شود اول از انبار خارج می شود و موجودی پایان دوره شامل کالاهایی است که دیرتر خریداری می شوند. این روش مناسب محصولاتی است که دارای تاریخ انقضا هستند و برای مصرف آنها محدودیت زمانی تعریف شده است.

لایفو : این روش نیز به معنای آخرین وارده ، اولین صادره است. یعنی هر کالایی که دیرتر وارد انبار می شود زود تر از انبار خارج می شود و موجودی کالای پایان دوره شامل کالاهایی ست که اول خریداری شده اند. لازم به ذکر است این روش در حسابداری ایران استفاده نمی شود.

میانگین : در این روش قیمت کالا بر اساس مجموع خرید ها و موجودی اول دوره تقسیم بر تعداد محاسبه می شود و تفاوتی ندارد که کالای موجود در انبار از چه زمانی وارد انبار شده است چون با هر خرید بهای کالا تغییر می کند.

آخرین خرید : در این روش بهای کالا به روش قیمت آخرین خرید * تعداد کالا محاسبه می شود . در این روش میزان بهای تمام شده کالا افزایش یافته و در نتیجه سود محاسبه شده کاهش می یابد.

استاندارد :در این روش ما می توانیم یک قیمت استاندارد برای کالا قرار دهیم. در روش استاندارد برای محاسبه موجودی پایان دوره، قیمت خرید کالا کاربردی نداشته و برای محاسبه بها تنها مبلغ استاندارد در تعداد کالا ضرب می شود .

نکته: نرم افزار حسابداری پارمیس به شما همراهان روش فایفو را پیشنهاد می دهد.

سوالات متداول فرمول محاسبه بهای تمام شده کالا چیست؟

  1. بهای تمام شده کالای فروش رفته چیست؟
    بهای تمام شده کالای فروش رفته شامل تمام هزینه‌های مستقیم مرتبط با تولید کالای فروخته شده توسط شرکت است که هزینه‌های مواد مصرفی برای تولید محصول و دستمزد نیروی کار فعال در فرآیند تولید را شامل می‌شود.
  2. آیا هزینه‌های غیر مستقیم در محاسبه بهای تمام شده کالا تاثیرگذار هستند؟
    خیر، هزینه‌های غیر مستقیم مانند بازاریابی، فروش و غیره در محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته هیچ تاثیری ندارند.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید