2024-03-29 02:35:30

هزینه سربار جذب نشده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
هزینه سربار جذب نشده
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

هزینه سربار یکی از اجزاء مهم بهای تمام شده در مبحث حسابداری صنعتی است. هزینه‌های سربار، هزینه‌هایی هستند که مستقیما در ساخت و تولید کالا دخالت ندارند. به همین علت نمی‌توان به راحتی این هزینه‌ها را به تولید کالا یا محصول خاصی مرتبط دانست. یکی از انواع مهم هزینه‌های سربار، هزینه سربار جذب نشده است.

منظور از هزینه های سربار جذب نشده ، هزینه‌هایی است که به شرکت تحمیل می‌شود، اما در تولید جذب نشده است. در این مقاله از پارمیس ابتدا به توضیح انواع هزینه سربار می‌پردازیم و در ادامه به بررسی دقیق‌تر هزینه سربار جذب نشده در تولید می‌پردازیم. یکی از نمونه‌های هزینه سربار در یک شرکت فروش مواد غذایی هزینه بیمه کارکنان است. این شرکت صرف نظر از این که محصولات خود را به فروش برساند یا به فروش نرساند باید هزینه بیمه کارکنان را مجموعه که یک هزینه سربار است بپردازد.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

انواع هزینه‌های سربار

پیش از بررسی مفهوم هزینه سربار جذب نشده، به توضیح هزینه های سربار می‌پردازیم. در حسابداری صنعتی یا حسابداری واحد تولیدی، هزینه‌های سربار به دو دسته کلی هزینه سربار مستقیم و سربار غیر مستقیم، تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

انواع هزینه سربار
معرفی انواع هزینه سربار

سربار مستقیم

هزینه‌های سربار مستقیم هزینه‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را مستقیما به یک محصول یا یک واحد خاص تولیدی ارتباط داد. به عنوان مثال هزینه تعمیر دستگاه‌های مخصوص یک واحد تولیدی به عنوان هزینه سربار مستقیم در نظر گرفته می‌شوند.

سربار غیر مستقیم

هزینه‌های سربار غیرمستقیم هزینه‌هایی هستند که مربوط به یک واحد تولیدی مشخص نیستند و نمی‌توان آن‌ها را مستقیما به یک واحد خاص ارتباط داد. مانند هزینه روشنایی که برای تمام واحد‌های تولیدی مشترک است.

اقلام سربار در حسابداری صنعتی

اقلام سربار در حسابداری صنعتی شامل سربار ثابت، سربار متغیر و سربار نیمه متغیر میشود. در واقع با این گونه طبقه‌بندی مدیران می‌توانند تصمیمات اساسی در ارتباط با حجم تولید یا قیمت گذاری محصولات و یا کنترل هزینه‌ها داشته باشند. در کل طبقه‌بندی هزینه‌های سربار به سربار مستقیم و غیر مستقیم و یا ثابت و متغیر و نیمه متغیر بودن با یکدیگر مغایرتی ندارد. برای بررسی هزینه‌ها می‌توان از دیدگاه‌های مختلفی آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار داد.

بیشتر بدانید: نرم افزار حسابداری تولیدی

هزینه سربار ثابت

هزینه‌های سربار ثابت هزینه‌هایی هستند که به صورت منظم در یک زمان خاصی مثلا در پایان هر ماه پرداخت میشوند. در واقع فرقی نمیکند که به چه نوع کسب و کاری مشغول باشید. این هزینه‌ها باید به طور مرتب پرداخت شوند. هزینه‌هایی مانند هزینه حقوق و دستمزد، هزینه اجاره محل کار و پرداخت مالیات جزء هزینه‌های سربار ثابت محسوب میشوند.

هزینه‌های سربار متغیر، هزینه‌هایی هستند که با توجه به نوع فعالیت واحد تجاری میزان آن‌ها متفاوت است. در کسب و کارهای بزرگ میزان این هزینه بیشتر است. ولی در کسب‌وکارهای کوچک میزان این هزینه کاهش می‌یابد. مانند هزینه حمل و نقل و هزینه خرید لوازم اداری.

هزینه سربار نیمه متغیر

هزینه‌های سربار نیمه متغیر، با توجه به نوع فعالیت واحد تجاری تغییر می‌کند. این ‌هزینه‌ها در کسب و کارهای بزرگ بیشتر است. به عنوان مثال هزینه برق باید هر ماه به طور ثابت پرداخت شود اما این هزینه مانند هزینه سربار متغیر در هر ماه متفاوت است.

هزینه سربار جذب نشده
هزینه های سربار جذب نشده

هزینه سربار جذب نشده چیست؟

هزینه سربار جذب نشده به هزینه های سرباری گفته می شود که شرکت متحمل شده و لیکن این هزینه ها در تولید جذب نشده اند. به عنوان مثال این هزینه ها می تواند “ناشی از توقف تولید” باشد. هزینه سربار جذب نشده و کلا” هزینه های جذب نشده در تولید، جزو بهای تمام شده کالای فروش رفته محسوب نمی شوند،بلکه جزو سایر هزینه های عملیاتی می باشند.

سربار جذب نشده در تولید فقط مربوط به سربار ثابت می باشد و سربار متغیر جزو آن نمی باشد. توضیح دیگر اینکه سربار جذب نشده در تولید مربوط به مقدار ظرفیت استفاده نشده شرکت می باشد، یعنی :

× = ظرفیت نرمال ÷ مقدار تولید واقعی

در اینجا ×، بر حسب درصد می باشد و بر اساس این درصد، سربار جذب نشده درتولید محاسبه می شود. ظرفیت نرمال نیز = 75% الی 85% ظرفیت اسمی

حتما بخوانید: پایانه فروشگاهی

در عمل شرکتها با به دست آوردن این درصد (×)،کل هزینه های سربار را در این درصد ضرب نموده (هزینه های ثابت و متغیر سربار را تفکیک نمی کنند) آن را به عنوان سربار جذب نشده درتولید قلمداد می کنند. ظرفیت نرمال (معمول یا عملی) در واقع ظرفیت اسمی پس از در نظر گرفتن محدودیتهایی که ممکن است در تولید به وجود ببایید،مثل خرابی ماشین آلات وغیره است.

معمولا” شرکتها ظرفیت نرمال را عددی بین 75% تا 85% ظرفیت اسمی می دانند. این رقم با توجه به استاندارد های حسابداری به شرح زیر تعیین می شود:

جهت تعیین سطح معمول فعالیت واحد تجاری عوامل زیر را باید درنظر داشت:

  1. میزان تولید مورد نظر طراحان دستگاههای تولیدی و مدیریت واحد تجاری، تحت شرایط كار حاكم در طول سال (مثلاً یك نوبتكاری یا دونوبتكاری)،
  2. بودجه سطح فعالیت سال تحت بررسی و سال بعد از آن
  3. سطحی از تولید كه واحد تجاری در سال تحت بررسی و نیز در سالهای گذشته عملاً به آن دست یافته است.
هزینه های سربار و مالیات
هزینه جذب نشده و مالیات

هزینه سربار جذب نشده و مالیات

هزینه‌های قابل قبول مالیاتی هزینه‌هایی هستند که بر اساس ماده 147 قانون مالیات‌های مستقیم و مصادیق ذکر شده در ماده 148 همین قانون تعیین شده باشند. به همین علت اگر یک هزینه از نظر مالیاتی غیر قابل قبول واقع شود به دلیل مغایرت داشتن و عدم انطباق با مواد قانونی مالیاتی است. گاهی اوقات هزینه سربار جذب نشده در ادارات امور مالیاتی به عنوان یک هزینه غیر واقعی یا غیر قابل قبول تلقی می‌شود. در صورتی که شرکت واقعا این هزینه‌ها را متحمل شده است. ولی در تولید جذب نشده‌اند یا به عبارتی منجر به تولید نشده‌اند.

برای مورد قبول واقع شدن هزینه سربار جذب نشده در امور مالیاتی یک راهکار پیشنهاد می‌شود که آن هم ارائه توضیحات کامل از وضعیت بازار فروش و کمبودهایی است که در زمان تولید وجود داشته است. هم چنین ارائه مدارک لازم برای روشن شدن این مسئله که شرکت در آن زمان دچار بحران بوده است و به همین علت نتوانسته هزینه‌های ثابت خود را جذب کند. به طور مثال اگر شرکت در آن زمان افرادی را اخراج میکرده توان مالی و نقدینگی برای پرداخت سنوات خدمت به افرادی که اخراج کرده است را نداشته. در ضمن این هزینه ممکن بود زیان شرکت را بیشتر کند و باعث کاهش درآمد مشمول مالیات شود.

بیشتر مطالعه کنید: نرم افزار انبارداری

نرم افزار حسابداری پارمیس

با توجه توضیحاتی که در این مقاله در خصوص هزینه‌های سربار و علی الخصوص هزینه سربار جذب نشده مطرح کردیم لازم به ذکر است که نرم افزار حسابداری پارمیس برای ثبت و بررسی تمام این موارد راهکار مطمئن و امنی را ارائه می‌دهد. نرم افزار حسابداری پارمیس امکان مدیریت هزینه‌های تولید شرکت را فراهم می‌کند. هم چنین نتیجه‌گیری از اطلاعات را از طریق سیستم رایانه‌ای تسهیل می‌کند.

واحد‌های تولیدی می‌توانند با استفاده از سیستم حسابداری تولیدی پارمیس، BOM (فرمول ساخت) تعریف کنند. محاسبات مربوط به بهای تمام شده مواد اولیه و کالاها را به صورت خودکار انجام دهند. از گردش کالا و مانده موجودی در هر مرحله گزارش بگیرند و مراکز حقوق و دستمزد را به تفکیک مراکز هزینه تعریف کنند و محاسبات مربوط به آن را انجام دهند. یکی از ویژگی مهم نرم افزار حسابداری پارمیس پیش بینی سفارشات تولید است. بر این اساس می‌توانید قبل از ثبت از سفارش خود برای تولید بر اساس تعداد تولید مورد نیاز و موجودی کالا، کسری‌های هر انبار را برای واحدهای تولیدی مشاهده کنید.

باید بدانید: نرم افزار CRM

کلام آخر

برای محاسبه بهای تمام شده کالاها در حسابداری صنعتی، علاوه بر مواد و دستمزد مستقیم هزینه‌های سربار باید محاسبه شوند. ضمن این که هزینه سربار در حسابداری صنعتی به طور مستقیم در ساخت محصول دخالت ندارد ولی برای محاسبه بهای تمام شده و محاسبه سود بسیار مهم است. در نتیجه علاوه بر تسلط به مباحث حسابداری صنعتی وجود یک سیستم که این عملیات به طور دقیق و اتوماسیون انجام دهد بسیار ضروری است.

سوالات متداول درباره هزینه سربار جذب نشده

  1. هزینه سربار جذب نشده چیست؟
    به هزینه هایی گفته می شود که شرکت متحمل شده اما در تولید جذب نشده اند.
  2. هزینه های سربار به چند دسته تقسیم می شوند؟
    بطور کلی هزینه های سربار به دو دسته سربار مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند.
  3. هزینه سربار مستقیم چیست؟
    به هزینه هایی که می توان آنها را مستقیما به یک محصول یا یک واحد خاص تولیدی ارتباط داد.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید