2024-03-19 09:41:50

نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک؛ راهکاری برای گذار از بحران بازار پوشاک

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

نگاهی به اتفاقات چند سال گذشته اهمیت استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک را بیش از پیش برای ما روشن می‌کند. بحران‌های اخیر در صنعت تولید پوشاک در ایران و سوء مدیریت اقتصادی در این حوزه، ایران را به یکی از واردکنندگان پوشاک در منطقه تبدیل کرده است. این در حالی است که پیش از این، ایران به عنوان تولید کننده پیشرو در منطقه شناخته می‌شد.

اما این پایان ماجرا نبود و کرونا ضربه دیگری به این صنعت تحت فشار، وارد کرد. کاهش قدرت خرید مشتریان و در عمل تعطیلی‌های دوره‌ای در فصل فروش پوشاک – که تنها امید تولیدکنندگان برای بقا بود- کار را برای بسیاری از تولیدکنندگان مشکل‌تر نیز کرد. رویکرد سنتی در تولید و مدیریت تولید نیز باعث شد تا برخی از تولید کنندگان قادر به ادامه روند تولید نباشند و شروع به تعدیل نیرو و یا بستن واحد تولیدی خود کنند. اما راه حل چیست و چرا می‌توان ادعا کرد که نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک و نرم افزار حسابداری رایگان می تواند حلال مشکلات یک تولیدی پوشاک باشد؟

پاسخ به این سوال ساده است. تغییر رویکرد تولید و استفاده از فناوری‌های نو، مانند نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک، می‌تواند به تغییرات اساسی در تولید، کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در واحد تولیدی منجر شود. این اتفاق نیز قدرت انعطاف‌پذیری و استقامت واحد تولیدی را در برابر ناملایمات بازار افزایش می‌دهد.

انبار گردانی

انبار یکی از استراتژیک‌ترین اجزای یک خط تولید است و مدیریت آن مستقیما با سود و زیان واحد تولیدی ارتباط دارد. اهمیت فرایندهای جاری انبار به حدی است که می‌تواند بر تمام ارکان خط تولید، فروش، مالی و غیره تاثیرگذار باشد.

اولین مرحله در تولید لباس، طراحی لباس است. این طراحی یا توسط نیروهای داخلی شرکت و یا توسط شرکت ثالث انجام می‌شود. در هر صورت انتخاب طرح نهایی ارتباط مستقیمی با موجودی مواد اولیه انبار، ظرفیت انبار برای خرید اقلام جدید و پیش‌بینی ظرفیت‌های انبار در زمان تحویل مواد اولیه متفاوت خواهد بود. بخش بازرگانی تولیدی نیز چه برای تهیه و ذخیره مواد اولیه (پارچه، نخ، دکمه و غیره) و چه برای انبار لباس‌های تولید شده تا زمان تحویل به ظرفیت انبار متکی است.

از طرفی خرید به صرفه و جلوگیری از خریدهایی که از قبل در انبار موجود هستند، تنها با تهیه لیست دقیق موجودی انبار امکان‌پذیر است. انبارگردانی صحیح نیز در تامین به موقع مواد اولیه و حفظ سرعت تولید نقش اساسی را بازی می‌کند. نگاهی ساده به همه این موارد اهمیت انبارگردانی را در فرایند تولید مشخص می‌کند. استفاده از نرم افزار انبار مناسب می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، حفظ فرایند تولید و افزایش سودهی و کاهش ضرر کمک کند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری

تولید و تعیین بهای تمام شده تولیدی پوشاک

استفاده از نرم افزار تولید و بهای تمام شده، به شما کمک می‌کند تا فرایند تولید را در تمامی بخش‌ها مدیریت کنید و درک دقیقی از هزینه‌های جاری هر بخش داشته باشید. فرمولاسیون منعطف، برنامه ریزی تولید، مدیریت چرخه تولید و ارتباط یکپارچه با سیستم های حسابداری و انبار از ویژگی هایی است که از یک نرم افزار مناسب انتظار می‌رود. این اتفاق به معنای کاهش خطای انسانی، کاهش ریسک تولید و همچنین استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های تولید است که نتیجه آن مشخصاً سود بیشتر است.

یکی از بزرگترین دغدغه های تولیدکنندگان پوشاک، تعیین بهای تمام شده تولیدی پوشاک است. عدد نهایی، پس از تامین و انبارگردانی مواد اولیه، تولید و پخش و در نهایت پرداخت هزینه‌های تولید و اسناد مالیاتی مشخص می‌شود. این فرایند در بازار متلاطم ارزهای خارجی بسیار مشکل‌تر هم می‌شود. بدون شک، انجام محاسبات دائما در حال تغییر با شیوه‌های سنتی به دور از خطای انسانی نخواهد بود و در این جاست که یک اشتباه به معنای آسیب‌های جدی است. زیرا تعیین قیمت نهایی نامتقارن با سود مورد نیاز کارگاه برای بقا، یا به معنی از دست دادن مشتریان خواهد بود و یا به معنی فروش با حاشیه سود کم و عدم تامین نیازهای مالی واحد تولیدی. به همین دلیل، دقت و هوش نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک به معنی بقای پایدارتر واحد تولیدی است.

بیشتر بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

ارتباط با مشتریان

بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان، یکی از ارکان اصلی کسب‌وکاری‌های آزاد است. در عمل بدون بازاریابی درست، فروش محقق نمی‌شود و تولید نیز توجیهی ندارد. اما کشف بازارهای جدید  و فروش به مشتریان جدید، تنها هدف یک مجموعه تولیدی نخواهد بود. حفظ مشتریان و مراجعه مجدد آنها برای خرید، به معنی سود واقعی واحد تولیدی است. در حقیقت در مراجعه اول مشتری، بخشی از سود، صرف هزینه‌های بازاریابی شده و سود کامل در خرید‌های دوم به بعد مشتری محقق می‌شود. به همین دلیل است که حفظ مشتری‌های موجود به اندازه یا حتی بیشتر از خلق بازارهای جدید اهمیت دارد. اما برای حفظ مشتریان چه باید کرد؟

شفافیت و احترام حقوق مشتری، ارتباط مستقیمی با جذب اطمینان مشتری نسبت به واحد تولیدی شما دارد. نرم افزار CRM با هدف بهینه سازی ارتباط مشتریان با یک سازمان یا واحد تولیدی به کار گرفته می‌شود. این نرم افزار به ایجاد بانک اطلاعات مشتریان، مکانیزه کردن فرایندهای مرتبط با مشتری، کاهش زمان پاسخگویی به مشتری و افزایش کیفیت پاسخگویی به نیازهای مشتریان کمک می‌کند و در نهایت این امکان را ایجاد می‌کند که مشتریان بالقوه شما به مشتریان دائمی تبدیل شوند. این نرم افزار می تواند به عنوان یک زیر مجموعه از یک نرم افزار حسابداری تولیدی لباس و یا به صورت یک نرم افزار مجزا تهیه شود.

استفاده از امکانات این نرم افزارها به شما این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از بازار هدف خود داشته باشید و در نهایت روند تولید خود را با سلایق، خواسته‌ها و نیازهای این باز منطبق کنید. همچنین نباید فراموش کنیم که تبلیغات دهان به دهان (Face to Face) مشتریان که ناشی از رضایت آنها است، یکی از کم هزینه‌ترین، اما نتیجه بخش‌ترین تبلیغات برای توسعه کسب‌و‌کار یک واحد تولیدی است. نرم افزارهای CRM به عنوان بخشی از نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک به ایجاد این حس کمک بزرگی‌می کنند. نرم افزار حسابداری شرکتی

نرم افزار ارتباط با مشتریان

بازاریابی و فروش

برخلاف بسیاری از محصولات در حوزه های مختلف تولید (مثلا تولید لوازم التحریر)، محصولات تولیدی پوشاک متکی به مد و  فصل است. به همین دلیل به نظمی در تولید و یا محاسبات اشتباه در حجم تولید، به معنی فروش نرفتن بسیاری از پوشاک و برگشت آنها به واحد تولیدی است. زیرا فروش همراه با سود کالاهای طراحی شده با مد سال گذشته و یا خارج از فصل هدف در بازار بسیار مشکل و پرهزینه خواهد بود. یک نرم افزار حسابداری پوشاک، به درک درست میزان سفارشات، پیش بینی فروش و ارتباط پایدار با واحدهای فروشنده کمک فراوانی می‌کند.

ایجاد کمپین های تبلیغاتی، جشنواره‌های فروش و تخفیف برای تولیدات خارج از فصل، ایجاد ارتباط مستحکم با مشتریان و جذب مشتریان جدید از مزیت‌های استفاده از نرم افزار حسابداری تولید پوشاک و لباس است. علاوه بر این استفاده از روش‌های مختلف فروش، آنلاین، نقدی و شبکه های اجتماعی می‌تواند یک تولیدی را برای فروش در شرایط مختلف بازار یاری دهد. تجربه ثابت کرده است که فروش بسیاری از واحدهای دارای فروشگاه اینترنتی در دوران پاندمی کرونا، به کاهش خسارت‌های ناشی از این محدودیت‌ها کمک فراوانی کرده است. خوشبختانه، فرایند ایجاد یک فروشگاه آنلاین با استفاده از فروشگاه‌ساز اینترنتی بسیار ساده تر از گذشته است.

استفاده از پیام رسان‌های پیامکی و ایمیل نیز می‌تواند به جذب هدفمند مشتریان با رویکرد منطقه ای و یا سازمانی کمک فراوانی بکند. شما می‌‌توانید با استفاده از سرویس های ارسال پیامک مشتریان یکی از فروشگاه‌های خود در یکی از مناطق را از آخرین محصولات و یا جشنواره‌های خود، به صورت هدفمند و هوشمند آگاه سازید. این هوشمندی در ارسال تبلیغات باعث افزایش چشمگیر نتیجه گیری از تبلیغات می‌شود.

واردات و صادرات

تامین مواد اولیه، ضامن فعال بودن خط تولید است و فروش در بازارهای جهانی به معنای توسعه بیشتر کسب‌و‌کار و سود بیشتر است. واردات مواد اولیه و صادرات محصول نهایی به کشورهای دیگر، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد یک فرایند مستند و پایدار است. استفاده از نرم افزار بازرگانی خارجی، این امکان را به صاحبین کسب و کار می‌دهد تا تصویر و درک درستی را از وضعیت بازار و عملکرد شرکت در بازارهای جهانی داشته باشند. این اتفاق با استفاده از گزارشات متنوع و مدیریت فرایندهای مختلف صادرات و واردات و همچنین ارتباط با دیگر بخش‌های سیستم مکانیزه، مانند انبار محقق می‌شود.

مدیریت تسهیلات

دریافت تسهیلات اتفاقی رایج در توسعه کسب و کار است. اما مهتر از دریافت این تسهیلات، مدیریت آنهاست. پرداخت به موقع اقساط، ثبت دقیق اسناد مرتبط با تسهیلات، دریافت گزارشات در رابطه با سقف اعتبار و توان شرکت برای دریافت مجدد تسهیلات و مهمتر از همه حفظ اعتبار واحد تولیدی در نزد بانکها و صندوق‌های اعتباری مواردی است که تیم‌‎های مالی و مدیریتی در یک واحد صنعتی با آن مواجه می‌شوند. استفاده از نرم افزار حسابداری برابر با افزایش دقت و نظم در این حوزه است.

از طرف دیگر یک واحد تولید همیشه دریافت کننده وام و تسهیلات نیست. بسیاری از شرکتها برای افزایش رضایت کارکنان خود و بهبود عملکرد آنها، اقدام به تسهیلات به کارکنان خود می‌کنند. در چنین موقعیتی مدیریت تسهیلات و ایجاد خزانه و اعتبارسنجی شرکت برای واگذاری تسهیلات از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. استفاده از نرم افزار تسهیلات در ارتباط با دیگر اجزای نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک نیز بسیار حائز اهمیت است.

نرم افزار تسهیلات

توسعه تولیدی پوشاک

توسعه یک واحد تولیدی، به شکلهای مختلفی امکان پذیر است. توسعه متمرکز با افزایش خطوط تولید در محل مرکزی کارخانه و یا ایجاد کارخانه های متعدد در نقاط مختلف جغرافیایی برای کاهش هزینه های توزیع در حین توسعه، نمونه هایی از رویکردهایی است که صاحبین کسب و کار برای توسعه انتخاب می‌کنند. اما هر کسب و کاری برای توسعه خود باید به درک درستی از موقعیت و توان خود برسد.

  • آیا اعتبار لازم برای توسعه کسب و کار وجود دارد؟
  • آیا واحد تولیدی برای ایجاد اعتبار امکان دریافت تسهیلات و یا کسب اعتبار از درآمد را دارد؟
  • آیا امکان کاهش هزینه‌های جاری وجود دارد؟
  • در صورت ایجاد شعب جدید، ارتباط مالی و کاری بین شعب با واحد مرکزی به چه شکلی خواهد بود؟
  • آیا امکان فروش مستقیم محصول نهایی به مصرف کننده نهایی وجود دارد؟
  • چگونه می‌توان مشتریان خود را افزایش داد؟
  • برای جلب رضایت مشتری چه باید کرد؟
  • چگونه می‌توان وارد بازارهای جهانی شد و به چه شیوه ای باید آن را مدیریت کرد؟

پاسخ به این سوالات ساده است، در صورتی که اطلاعات کافی به صورت گزارشات قابل اعتماد در اختیار تصمیم گیرندگان باشد. به همین دلیل بهتر است برای توسعه چند حوزه در کار خود را مورد بررسی قرار دهید و در صورت امکان از سیستم‌های مکانیزه برای اعتبار بخشیدن و افزایش دقت گزارشات استفاده کنید.

حتما بخوانید: نرم افزار انبارداری

  • ابتدا واحد انبار خود را به سیستم های انبارداری الکترونیک مجهز کنید تا به درک درستی از ظرفیت‌های موجود، داراییهای مواد اولیه و توان تامین مواد اولیه خود دست یابید.
  • نسبت به تخمین قابل اتکا هزینه‌های پیش رو اقدام کنید. این هزینه با متناسب با رویکرد شما برای توسعه متغیر خواهد بود.
  • اطلاعات خود را در رابطه با خط تولید، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های آن تکمیل کنید و بهای تمام شده یک کالا را تخمین بزنید.
  • سپس با استفاده از تیم بازاریابی خود، امکان ایجاد بازارهای جدید را بررسی کنید. خط تولید جدید منطبق با این بازارها ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه تحلیل درست شما از بازار ثانویه می‌تواند بر تصمیم شما برای توسعه متمرکز و یا غیر متمرکز تاثیرگذار باشد.
  • شرایط را برای تامین نیروی انسانی و حقوق و دستمزد آنها بیشتر بررسی کنید.
  • از سیستم‌های مکانیزه مانند نرم افزار حسابداری تولیدی پوشاک، برای تحلیل و مدیریت فرایند توسعه استفاده کنید.

محصولات پارمیس برای تولیدی پوشاک

فرقی نمی‌کند که شما صاحب یک کارگاه کوچک هستید و یا یک تولیدی با شعب مختلف در استان‌های مختلف کشور. نیاز به نرم افزار حسابداری کارگاه خیاطی کوچک و یا یک تولیدی بزرگ با واردات و صادرات گسترده امری انکارناپذیر است. شما می‌توانید متناسب با نوع کسب و کار و اندازه تجارت خود از یکی از محصولات متنوع شرکت پارمیس استفاده کنید.
علاوه بر این می‌توانید از زیرسیستم‌های تخصصی این شرکت برای بهینه‌تر کردن روند تولید خود در بخش‌های مختلف نیز استفاده کنید.
نرم افزار حسابداری پارمیس پرو : مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

  • نرم افزار پارمیس استار: مناسب برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ
  • راهکار ابری پارمیس 360: استفاده از راهکارهای آنلاین برای دسترسی به نرم افزارهای حسابداری از هر مکانی و در هر زمانی
  • راهکار اصناف: نرم افزارهای مختلف و تخصصی پارمیس برای اصناف مختلف
  • نرم افزار حسابداری پوشاک و لباس پارمیس: نرم افزار حسابداری پارمیس برای صنف پوشاک به صورت آنلاین و آفلاین
  • سامانه پیام کوتاه پارمیس: ارسال پیامک برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی و ارتباط با مشتریان با نرم افزار حسابداری فروشگاهی

شما می توانید برای درخواست دموی رایگان هر یک از این محصولات با شرکت پارمیس تماس حاصل کنید و یا در صفحه درخواست دموی رایگان اطلاعات خود را وارد کنید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید