2024-04-19 17:42:02

اینترنت اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

اینترنت اشیا مفهوم جدیدی است که این روزها در دنیای وب به شهرت رسیده است. مقالات متعددی در اینباره منتشر می شود و به بررسی تاثیرات مثبت و منفی اینترنت اشیا می پردازد. در ادامه این مقاله قصد داریم که به موضوع اینترنت اشیا در زندگی روزمره بپردازیم تا بتوانیم درک صحیحی از این مفهوم به دست آوریم.

یکی از ساده ترین و قابل درک ترین مثالی که می توان زد ترموستات nest است. شما با استفاده از این ترموستات می توانید با موبایل خود دمای منزلتان را کنترل کنید و یکی از جالب ترین نکات این است که این ترموستات می تواند زمان خواب و بیداری شما را یاد بگیرد و زمانی که شما خواب هستید دما را با توجه به دمایی که شما دوست دارید تنظیم کند، پس دیگر نیازی به نگرانی نیست که نیمه شب هوای خانه شما گرم یا سرد شود. این ترموستات تمام شب ها بیدار است.

شرکت SmartThings که توسط سامسونگ خریداری شده نیز سنسورهای مختلفی را برای ایجاد خانه هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این سنسورها می‌توانید متوجه شوید چه شخصی وارد منزل شما شده و یا از آن خارج می‌شود و حتی در صورت چکه‌کردن آب نیز گزارشی مربوط به نشتی سیستم آب دریافت کنید.

با گسترش و ارتقای ابزارهای موجود در این اکوسیستم، به عنوان مثال دستبند هوشمند مخصوص فعالیت‌های بدنی شما می‌تواند به محض خوابیدن شما، تلویزیون و چراغ‌ها را خاموش کند و یا حتی پیش از سوارشدن بر خودرو در زمانی مشخص، بهترین مسیر برای رسیدن شما به مقصد توسط خودرو انتخاب و در صورت دیر رسیدن به محل قرار، پیامکی به شخص مقابل ارسال شود.

در مقیاس کلان از این سیستم می‌توان در جهت بهبود فعالیت‌های شهری مانند شمارش تعداد فضاهای خالی موجود در پارکینگ‌ها و یا بررسی کیفیت آب و هوای شهرها و وضعیت ترافیکی نیز بهره برد.

اکنون می توانیم تعریفی مناسب برای اینترنت اشیا ارائه کنیم. اینترنت اشیا یا Internet of Things به طور کلی به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌ ما اشاره دارد که به شبکه اینترنت متصل شود و بتواند توسط اپلیکیشن ‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت شوند.

عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می شوند .

در حال حاضر بستر هایی برای راه اندازی اینترنت اشیا در ایران نیز فراهم شده است که تا سال 1404 بتوان با استفاده از فناوری های نوین اینترنت اشیا برای افزایش رفاه اقتصادی، کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست بهره برد. فناوری اینترنت اشیا نقش بسیار مهمی در دنیای کارآفرینان بازی می‌کند. کسب و کارهای متعددی بر محور این فناوری راه‌اندازی شده‌اند، در حالی‌که این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد و هر روز بیش از پیش تغییرات و تحولات جدیدی در آن رخ می‌دهد. استفاده از این فناوری برای کارآفرینان و محققین خلاق ایرانی یک فرصت گران‌بها به شمار می‌رود که می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال‌زایی در کشور کمک شایانی بکند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید