2024-03-19 12:53:42

نحوه استعلام چک های صیادی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

اجرایی شدن قوانین و مقررات چک‌های صیادی، مزیت‌های زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، بالا بردن ضریب اعتبار چک‌هاست. به زبان ساده‌تر اینکه با جایگزینی چک‌های صیادی به‌جای چک‌های قدیمی، از یکسو شرایط صدور چک برای افراد بدحساب سخت‌تر شده و از سوی دیگر دریافت‌کننده چک می‌تواند با استعلام سوابق حساب و چک‌های برگشتی فرد صادرکننده، بابت نقد شدن چک دریافتی اطمینان خاطر بیشتری پیدا کند. بنابراین قبل از دریافت چک می‌توانید، سابقه حساب و تعداد چک‌های برگشتی صادرکننده چک را از بانک مرکزی استعلام بگیرید. پیش از توضیح نحوه استعلام چک های صیادی، در فایل ویدئویی زیر هر آنچه که باید از چک های صیادی بدانید را بیان کرده ایم.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری

چگونه چک‌های صیادی را استعلام بگیریم؟

برای اینکه بتوان بابت خوش‌ حسابی صادرکننده چک اطمینان پیدا کرد و تا حدودی قبل از اینکه چک صیادی را از صادرکننده بگیرید لازم است تا نحوه استعلام چک های صیادی را بلد باشید و بابت نقد شدن آن تا حدود زیادی اطمینان خاطر پیدا کنید، قبل از دریافت چک  می‌توانید شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی را به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی به شماره ۷۰۱۷۰۱ پیامک کنید (۱*۱* شناسه استعلام ۱۶ رقمی) تا از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده در سامانه بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید. نکته مهم اینکه شناسه استعلام باید بدون هیچ‌گونه کاراکتر اضافی برای سامانه ارسال شود.

دریافت پیامک جواب استعلام چک صیادی

لازم است در این بخش از مقاله پارمیس نحوه استعلام چک های صیادی بگوییم پاسخ استعلام چک صیادی مد نظر شما، نهایت ظرف مدت ۱۵ دقیقه و بصورت پیامکی در اختیار شما قرار می‌گیرد و در صورتی‌که به هر دلیلی تا مدت‌زمان ۱۵ دقیقه پاسخی از مرکز صیاد دریافت نشود، نتیجه با پیامک «عدم امکان اخذ استعلام» به شما اعلام خواهد شد و باید مجدداً برای دریافت استعلام اقدام کنید. نکته مهم اینکه تمامی پیامک‌های اطلاع‌رسانی در خصوص استعلامات مورد درخواست شما، فقط با سر شماره ۷۰۱۷۰۱ اطلاع‌رسانی می‌شود. استعلام صورت به‌صورت رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های رنگی به شما اطلاع داده می‌شود که جزئیات آن را باهم مرور می‌کنیم.

حتما مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

هزینه استعلام چک‌های صیادی چقدر است؟

بعد از اینکه نحوه استعلام چک های صیادی را یاد گرفتید باید بگوییم شما بابت استعلام هر چک صیادی از سامانه بانک مرکزی باید هزینه ۳۵۰ تومانی پرداخت کنید. این هزینه بابت کل فرایند استعلامی و تمامی پیام‌های پاسخ ارسال‌شده برای درخواست‌کننده استعلام است. درواقع شما بابت هر استعلام این هزینه را پرداخت می‌کنید نه هر پیامک دریافتی بابت استعلامی که درخواست دادید. شما با هر شماره تلفن همراه می‌توانید در طول روز چهار استعلام مربوط به چک‌های صیادی را درخواست کنید.

بیشتر بدانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید