2024-04-25 23:34:52

نحوه تنظیم هزینه و شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 98

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
نحوه تنظیم هزینه و شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 98
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس: سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای خطاب به صاحبان مشاغل, نحوه تنظیم هزینه و شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 98 را اعلام کرد. از عملکرد سال ۱۳۹۸ به بعد، در صورتی که مودیان اظهارنامه مالیاتی خود را با رعایت قوانین و مقررات تنظیم و در مهلت قانونی ارائه کنند و در صورت انطباق اطلاعات اظهارنامه با پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر : مالیات چیست؟

متن اطلاعیه سازمان امور مالیاتی به این شرح است: در راستای اصلاحیه اخیر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱ تیر ۱۳۹۴ و در اجرای ماده ۹۷ قانون مذکور، از عملکرد سال ۱۳۹۸ به بعد، مبنای تعیین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی، اظهارنامه مالیاتی مودی خواهد بود. پذیرش اظهارنامه مودیان مشروط بر تنظیم شفاف اطلاعات و رعایت قوانین و مقررات مربوط بوده و اظهارنامه ارائه شده توسط مودیان با بانک‌های اطلاعاتی مالیاتی که در اجرای مقررات مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ایجاد شده، مطابقت داده خواهد شد.

بیشتر مطالعه کنید: برنامه حسابداری

در این اطلاعیه تاکید شده که برای عملکرد سال ۱۳۹۸، اظهارنامه‌هایی که به طور شفاف و با رعایت مقررات مربوط، تنظیم و در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شوند و اطلاعات آن با بانک‌های اطلاعاتی سازمان هم‌خوانی داشته باشد، بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته و برگ قطعی آنها صادر خواهد شد. همچنین سازمان امور مالیاتی به استناد ماده ۹۷ قانون مذکور، می‌تواند تعدادی از اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را براساس معیارها و شاخص‌های تعیین شده یا به طورنمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد.

حتما بدانید: نرم افزار انبارداری

در این اطلاعیه آمده است: بدیهی است مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را مطابق با مقررات و منطبق بر واقعیت تسلیم نکنند، از مزایای خود اظهاری بهره‌مند نشده و مشمول جرایم مالیاتی مربوط به کتمان درآمد خواهند شد. این سازمان در اطلاعیه خود آورده است: اظهارنامه‌هایی که ریسک آنها براساس معیارها، شاخص‌ها و قواعد پیش بینی شده در موتور ریسک سامانه سنیم طرح جامع مالیاتی این سازمان، در سطح پایین تشخیص داده شود، مورد پذیرش قرار گرفته و برگ قطعی مالیات صادر و به مودی ابلاغ می‌شود. اظهارنامه‌هایی که با درجه ریسک متوسط شناسایی شود، مورد حسابرسی واقع می‌شود و همچنین پرونده مالیاتی اظهارنامه‌هایی که درجه ریسک آنها وفق معیارهای مربوطه در حد بالا تشخیص داده شود، به کارگروه ویژه منتخب این سازمان جهت حسابرسی ویژه ارجاع خواهد شد.

حتما بخوانید: نرم افزار حقوق و دستمزد
نحوه تنظیم و شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۹۸

هزینه و نرخ نامه ثبت اظهارنامه مالیاتی

نرخ نامه ثبت اطلاعات کد اقتصادی و اظهارنامه مالیاتی (در سه بخش اشخاص حقیقی، حقوقی و املاک) ابلاغ شده است. بررسی ابلاغیه مرتبط با نرخ نامه انجام عملیات ثبت نام کد اقتصادی و ثبت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی سال 1399 نشان میدهد، هزینه ثبت کد اقتصادی (پیش ثبت نام، ارسال نام کاربری، فعال سازی و دریافت ابلاغیه های مالیاتی) از 10 تا 50 هزار تومان خواهد بود.
در قسمت اظهارنامه مالیاتی، ثبت و ارسال اشخاص حقوقی ( ثبت اطلاعات ترازنامه و حساب سود و زیان به صورت صحیح از طرف مودی و اظهارنامه و عدم فعالیت بدون اظهارنامه و حساب سود و زیان ) 120 و 260 هزار تومان خواهد بود.

در خصوص اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه اول هزینه 70 و 150 هزار تومانی، گروه دوم 100 هزار تومان و گروه سوم 70 هزار تومان خواهد بود. گفتنی است، نرخ نامه اظهارنامه املاک نیز از 15 تا 70 هزار تومان است.هزینه ثبت اظهارنامه مالیاتی

تاریخ نهایی برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی، 31 شهریور 99

به گفته ی معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، برای تسلیم اظهارنامه عملکرد موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل تا ۳۱ مرداد ماه سال جاری و اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم تا ۳۱ شهریور سال ۹۹ مهلت خواهد بود. بنابراین مهلت های مقرر برای آن گروه از مودیان مالیاتی که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی آنها ۳۱ شهریور باشد، با عنایت به اینکه سقف مهلت تا پایان شهریورماه سال جاری ‌است از مهلت تمدید مقرر این مصوبه برخوردار نخواهد بود.

باید بدانید: پایانه فروشگاهی

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید