2024-03-29 03:15:44

دیدگاه بانک های بزرگ در باره شاخص دلار

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

طی جدید ترین خبرهای منتشر شده از اقتصاد جهانی، در حال حاضر اقتصاد آمریکا در وضعیت مثبتی است و این در حالیست که ارزش دلار در مقایسه با یورو، در هفته جاری کاهش یافته است. اگر در هفته آینده ارزش دلار رشد قابل توجهی نداشته باشد، میتوان گفت که در ماه جاری ارزش دلار سریعترین کاهش را در هشت ماه گذشته داشته است.

برخی تحلیلگران معتقدند که اقدام سرمایه گذاران به فروش برای کسب سود و متعاقباً افزایش نرخ های بهره در هفته قبل، عامل کاهش سریع ارزش دلار بوده است. البته افزایش قیمت نفت نیز به بالا رفتن ارزش دلار کانادا، کرون نروژ و دیگر ارزها در اقتصاد صادرکننده نفت منجر شده است در نتیجه شاخص دلار افول کرده است.

در نظرسنجی خبرگزاری رویترز، اقتصاد دانان پیش بینی کرده اند که در سال آینده میلادی، نرخ های بهره در آمریکا حداقل چهار بار دیگر بالا می رود. البته جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که تداوم برنامه محدود کردن سیاست های حمایتی به شرایط اقتصادی بستگی دارد. از دید این نهاد، بهتر شدن وضعیت بازار کار، به بهبود اوضاع اقتصاد منجر می شود و به ویژه نرخ تورم را بالا می برد.

در دو هفته اخیر دو عامل باعث کاهش ارزش دلار شده است. عامل اول، تصمیم بانک مرکزی اروپا در باره به تعویق انداختن اجرای برنامه های جدید حمایتی است که سبب رشد ارزش یورو شد. این عامل در ماه های آینده اثر خود را از دست می دهد زیرا بانک مرکزی اروپا اوایل سال 2016 برنامه جدید حمایتی را اجرا خواهد کرد.

عامل دوم رشد قیمت نفت و برخی فلزات اساسی است که سبب رشد ارزش ارز در اقتصادهای صادرکننده این مواد خام شده است. در باره ادامه پیدا کردن رشد قیمت نفت و فلزات اساسی در سال آینده میلادی، تردیدهای جدی وجود دارد در نتیجه عملکرد ارزهای یاد شده در برابر دلار امید بخش نخواهد بود.

در سال جاری میلادی تاکنون، شاخص دلار 9 درصد رشد کرده است. در حالی که تحلیلگران سیتی گروپ و بانک ملی استرالیا پیش بینی کرده اند که سال 2016 شاخص دلار تنها 5 درصد رشد خواهد کرد. البته کارشناسان دویچه بانک معتقد هستند که رقم رشد 10 درصد خواهد بود.

بنابراین با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که در 12 ماه آینده حرکت بانک مرکزی آمریکا در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی و تداوم اجرای سیاست های حمایتی فراگیر از سوی بانک های مرکزی اروپا، ژاپن، چین و .. سبب رشد شاخص دلار خواهد شد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید