2024-04-24 07:20:09

مساعده چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
مساعده چیست؟
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

؛در این روزها، گذران زندگی با شرایط اقتصادی فعلی بسیار مشکل شده است. کنترل هزینه‌ها در چنین شرایطی اصلا کار آسانی نیست و هر شخص برای دریافت حقوق ماهانه خود در پایان ماه لحظه‌شماری خواهد کرد. یک واژه آشنا برای اغلب کارمندان و کارگران وجود دارد به نام تقاوی یا مساعده که یک روش برای مدیریت و کنترل هزینه‌ها قبل از پرداخت حقوق می‌باشد.

در این روش که بسیار هم کارآمد و مناسب خواهد بود، قوانین و دستورالعمل‌هایی از سوی قانون کار وضع شده است که افراد مشغول به کار در یک مجموعه، باید آن را بدانند. در این مقاله از گروه فناوری اطلاعات پارمیس، هرآنچه که باید درباره مساعده چیست بدانید را توضیح داده‌ایم که با مطالعه آن اطلاعات کاملی بدست خواهید آورد. تیترهایی که در مقاله پیش رویتان مورد بررسی قرار داده‌ایم، به شرح زیر است:

  • مساعده چیست؟
  • شرایط پرداخت مساعده چیست؟
  • فرآیند پرداخت مساعده چیست؟
  • تفاوت اصطلاحات پیش‌پرداخت و علی الحساب با مساعده
  • نحوه ثبت مساعده در اسناد حسابداری

مشکلات اقتصادی جامعه، تاثیر بسزایی در روند هزینه‌های زندگی گذاشته است که برای رهایی از این مشکلات به دنبال راه‌ حل‌های مختلفی هستیم. یکی از این راه حل‎‌ها دریافت مساعده از محل کارمان است. اما سوال این است که “مساعده چیست؟” در تعریف این مهم، بهتر است این‌طور بیان کنیم که بیعانه حقوق یا Advance Payment یک بخش از حقوق خود کارمندان یا کارگران یک واحد صنفی می‌باشد و در آیین نامه قانون کار نیز به ثبت رسیده است.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حسابداری و نرم افزار CRM

هر کارمندی که در هر شرکتی مشغول به کار باشد و بنا بر هر دلیلی، پیش از زمان پرداخت حقوق به آن نیاز پیدا کند، با داشتن شرایط لازم می‌تواند درخواست بیعانه پیش از موعد پرداخت حقوق در پایان ماه، نماید.  به عبارت دیگر در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم؛ ” Advance Payment در واقع بخشی از حقوق و کمک نیروی کار به خود اوست.”

نکته قابل توجه درباره این لغت، بازپرداخت آن است که باید در پایان همان ماه تسویه گردد. امکان بازگرداندن Advance Payment در ماه‌های بعدی وجود ندارد و نمی‌توان آن را برای بازگرداندن به کارفرما در ماه‌‌های آینده موکول کرد.

شرایط پرداخت مساعده چیست؟

شرایط پرداخت مساعده چیست؟

مساعده حقوق یکی از قوانین اختصاصی در قانون کار است که جهت جلوگیری از مشکلات ناشی از هزینه‌های ماهانه وضع شده است. همان‌طور که می‌دانید، Advance Payment یکی از قوانین در قانون کار اجتماعی می‌باشد که به شرایطی محدود شده است و در صورت درخواست پیش‌مزد، باید تمام این شرایط را بدانید.

البته جمله “هر آنچه درباره تقاوی حقوق یا بیعانه باید بدانید”، تنها در مورد درخواست کننده یعنی نیروی کار مجموعه صدق نخواهد کرد و باید قابل توجه کارفرمایانی که درخواست پیش‌مزد کارمندان را می‌پذیرند هم باشد. بنابراین نباید تصور کنید که دریافت تقاوی آنقدرها هم ساده و جذاب است.

حتما بخوانید: نرم افزار دریافت و پرداخت و نرم افزار تولیدی

شرایط پرداخت بیعانه حقوق عبارتند از:

  • طبق ماده 45 قانون کار، درخواست از سوی نیروی کار انجام شده و از سوی کارفرما اجرا می‌شود که به صورت کاملا شفاف و روشن توضیح داده شده است. طبق این ماده که یکی از موارد محدود در قانون کار جهت پرداخت بخشی از حقوق کارمند، پیش از موعد است. کارفرما می‌تواند در پایان همان ماه جاری، مبلغ پیش‌مزد را از حقوق وی کسر نموده و مابقی حقوق را به او پرداخت کند.
  • دریافت یک تضمین جهت بازپرداخت Advance Payment از دیگر شرایط پرداخت آن به نیروی کار خواهد بود تا در صورت عدم بازگشت وی در مدت زمان بدهی او به شرکت، بتوان از آن عامل تضمین هم به جهت عدم ترک کار نیرو بوده و هم به جهت داشتن تضمین بازپرداخت بیعانه حقوق در صورت اخراج نیرو می‌باشد. مالیات چیست؟
  • یکی از شرط‌های پرداخت تقاوی به نیروی کار، منفی شدن حقوق شخص در پایان ماه خواهد بود. به عنوان مثال، فرض کنید کارمند یک شرکت باشید که در ماه‌های گذشته، درخواست وام داشته‌اید و این وام به شما پرداخت شده است. بازپرداخت وام شما به صورت ماهانه از روی حقوق شما کسر می‌گردد و در صورت درخواست پیش‌مزد، چیزی در پایان ماه باقی نمی‌ماند و باقیمانده حقوق شما منفی می‌شود. در چنین شرایطی امکان پذیرش درخواست شما، معمولا وجود ندارد.
  • میزان پرداختی پیش‌مزد از دیگر شرایط پرداخت آن خواهد بود که از نکات مهم در این زمینه نیز می‌باشد. در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، معمولا بین 30 تا 50 درصد از کل حقوق هر فرد را برای پرداخت پیش از موعد در نظر می‌گیرند. گواهی دیجیتال CSR
  • آخرین و مهم‌ترین شرطی که برای پرداخت پیش‌مزد در قانون کار وجود دارد، مدت زمانی است که نیروی کار در یک مجموعه مشغول به کار می‌باشد. قطعا باید حس اعتماد از ماندگاری و تعهد نیرو به شرکت حاصل شود. حداقل یک ماه باید در مجموعه فعالیت داشته باشید تا مشمول دریافتAdvance Payment شوید. در اغلب مجموعه‌ها به کارمندانی که تازه وارد هستند تعلق نمی‌گیرد و این یکی از اصلی‌ترین شرایط پرداخت تقاوی طبق قانون کار خواهد بود.

بیشتر بدانید: نرم افزار حقوق و دستمزد و کارتخوان اندرویدی

فرآیند پرداخت مساعده چیست؟

فرآیند پرداخت مساعده چیست؟

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، پرداخت بیعانه حقوق در شرکت‌ها هم می‌تواند راه‌ها و فرآیندهای مشخصی داشته باشد. در واقع مانند تمام بخش‌های قانون کار، یک سری روند کاری مشخص وجود دارد که شاید بنابر دلایلی و نسبت به قوانین داخلی هر شرکت، تفاوت‌های بسیار مختصری مشاهده کنید. این فرآیند درخواست تا پرداخت به شرح زیر است:

  1. تکمیل فرم درخواست توسط نیروی کار: هر سازمان یا مجموعه باید فرم درخواست تقاوی در صورت نیاز نیروی کار در اختیار وی قرار داده و نیروی کار، پس از تکمیل فرم، آن را به بخش مالی تحویل دهد. این درخواست، حتما باید به صورت کتبی باشد و توسط کادر اداری مجموعه ثبت گردد.
  2. بررسی درخواست خواهان: در این مرحله، باید درخواست نیروی کار به صورت کامل مورد بررسی توسط واحد مالی مربوطه قرار گیرد. در همین راستا، واحد مالی باید مواردی مانند سابقه بازپرداخت تقاوی‌های قبلی درخواست کننده را کنترل کند، اگر درخواست کننده در گذشته وام دریافت کرده باشد و در حال بازپرداخت آن باشد، نداشتن تاخیر و دیگر موارد الزامی را رعایت کنند. از دیگر نکات مهم، داشتن نقدینگی در زمان درخواست از سوی نیروی کار است.
  3. تایید مساعده: این مرحله از فرآیند پرداخت پیش‌مزد حقوق، از دو فیلتر باید عبور کند. فیلتر اول مدیر مالی مجموعه است که مراحل قبل را به طور کامل بررسی کرده و در صورت تایید، درخواست شما را به مدیر مجموعه ارجاع می‌دهد. مدیر هر مجموعه پس از رضایت و تایید کامل، درخواست شما را امضا کرده و به مدیر مالی جهت انجام ادامه فرآیند پرداخت ارجاع خواهد داد.
  4. پرداخت Advance Payment توسط واحد مالی: اگر فرد درخواست کننده، تمام مراحل فوق را پشت سر بگذارد، فرآیند پرداخت پیش‌مزد را گذرانده و مبلغ درخواستی وی پس از دریافت تاییدیه‌ها، به عنوان بیعانه حقوق به حساب او پرداخت خواهد شد.

حتما مطالعه کنید: پایانه فروشگاهی چیست؟ و نرم افزار فروشگاهی

تفاوت اصطلاحات پیش‌پرداخت و علی الحساب چیست؟

تفاوت اصطلاحات پیش‌پرداخت و علی الحساب چیست؟

در تعریف Advance Payment دانستیم که این لغت به معنای بخشی از حقوق نیروی کار است، که پیش از موعد پرداخت و در صورت درخواست وی به او داده می‌شود؛ که در پایان همان ماه هم از حقوق کل ماهانه‌اش کسر خواهد شد. در این میان اصطلاحاتی مانند پیش‌پرداخت و علی‌الحساب نیز عنوان می‌شود که به دلیل شباهت در معنای آن‌ها با یکدیگر برای برخی افراد به درستی قابل درک نیست. ادامه مقاله از پارمیس قصد داریم تعریفی از این لغات داشته باشیم تا به مفهوم جامع و قابل درک هر یک برسیم.

  • تعریف پیش‌پرداخت: فرآیند پیش‌پرداخت بدین صورت انجام می‌پذیرد که در ازای پرداخت یک مبلغی تحت عنوان پیش‌پرداخت، یک کالا یا خدماتی را از یک شرکت یا فروشگاه دریافت می‌کنید و سپس مابقی مبلغ را پرداخت خواهید کرد. همان‌طور که متوجه شدید، با این تعریف از پیش‌پرداخت، به‌راحتی تفاوت پیش‌پرداخت و مساعده مشهود می‌باشد.
  • تعریف علی‌الحساب: در واقع شما مبلغی را دریافت می‌کنید که یک بخش از مبلغ کل خواهد بود و در ازای آن شروع به کار خواهید کرد. بله، درست متوجه شدید، این مبلغ قبل از شروع کار به شما پرداخت می‌شود که باعث انگیزه بیشتر در انجام کار برای شما هم خواهد شد و البته یک راهکار تشویقی برای تسریع در انجام کار هم می‌باشد. در پایان کار و هنگام تحویل، مبلغ باقیمانده به شما پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انبارداری و صندوق فروشگاهی

نحوه ثبت مساعده در اسناد حسابداری

کارمندان واحد مالی یک مجموعه باید از نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد استفاده کنند تا بتوانند مواردی مانند مساعده که فرآیند پرداخت دارد را به درستی محاسبه کنند. مواردی که باید مورد بررسی قرار دهند، در سیستم حسابداری وارد نموده و همه موارد را به صورت مستند داشته باشند. یکی از زیر سیستم‌های نرم افزار حسابداری اِستار پارمیس، نرم افزار حقوق و دستمزد پارمیس، محاسبه تقاوی خواهد بود که امکان ثبت، تایید، دستور پرداخت، خالص پرداختی حقوق پرسنل و امکان تهیه گزارش بانک از تمامی دستور پرداخت‌ها از امکانات قابل توجه این نرم افزار قدرتمند است.

باید مطالعه کنید: شناسه یکتای حافظه مالیاتی و نرم افزار حسابداری رایگان

جمع بندی

در این مقاله از پارمیس هر آنچه که درباره مساعده چیست مورد نیازتان بود را مورد بررسی و توضیح قرار دادیم تا جای هیچ‌گونه ابهامی در این خصوص برای شما کاربران گرامی سایت پارمیس وجود نداشته باشد. شرکت فناوری اطلاعات پارمیس، استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد پارمیس را برای محاسبه و انجام فرآیند بیعانه حقوق پرسنل به شما پیشنهاد خواهد کرد.

سوالات متداول

مساعده چیست؟

مساعده یا Advance Payment یک لغت آشنا برای همه افراد شاغل بوده که طبق ماده 45 قانون کار به طور کاملا شفاف تصویب گردیده است. بر اساس این ماده قانونی، مساعده بخشی از حقوق نیروی کار خواهد بود که به درخواست وی، زودتر از موعد پرداخت حقوق ماهانه به حساب او واریز می‌گردد.

آیا درخواست مساعده شرایط خاصی دارد؟

بله، باید شرایطی همچون موارد زیر را داشته باشید: حداقل مدت زمان یک ماه از حضور شما به عنوان نیروی کار در مجموعه گذشته باشد. داشتن عاملی به عنوان تضمین بازپرداخت مساعده برای جلوگیری از ترک کار شخص و در صورت اخراج وی از کار، الزامی است. بین 30 تا 50 درصد از حقوق خالص دریافتی را می‌توانید به عنوان مساعده درخواست نمایید. بازپرداخت مساعده باید در پایان ماه جاری انجام شده و حقوق شما کسر می‌گردد. در صورت داشتن وام یا هرگونه مزایایی که بازپرداخت آن باعث منفی شدن حقوقتان شود، باعث عدم پذیرش درخواست مساعده شما می‌شود.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید