2024-03-29 14:58:38

آثار مخرب طولانی نشستن پشت میز، بر سلامت جسم و روح انسان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

((آثار مخرب طولانی نشستن پشت میز، بر سلامت جسم و روح انسان))

 

کار با رایانه و ورود رایانه به زندگی و کار در جوامع امروزی غیر قابل انکار است ، ورود رایانه مزایایی بسیاری مانند سرعت ، سهولت و دقت را برای کاربران و البته واحدهای تجاری به همراه داشته است، یکی از مشاغلی که رایانه جزئی غیر قابل انکار در آن می باشد مشاغل مربوط به حسابداری و مالی می باشد . کسانی که بالای 3 یا 4 ساعت وقت خود را بی وقفه پشت رایانه خود می گذرانند که آثار مخرب و زیان آوری بر روی سلامتی آنها می گذارد ، قطعا هدف ما در نرم افزار حسابداری پارمیس برای کاربران کار با نرم افزار حسابداری پارمیس و رضایتمندی آنان می باشد ولی سلامتی کاربران نیز برای ما حائز اهمیت می باشد . سعی ما در این نوشتار این است که کاربران و مشتریان محترم نرم افزار حسابداری پارمیس را با آثار مخرب طولانی نشستن پشت میز و کار با رایانه آشنا کنیم تا شاید تلنگری بر این موضوع باشد که سلامتی شما برای ما ارزشمند است :

بدن انسان این طور طراحی نشده که بتواند به مدت طولانی پشت میز بشیند اما اکثر افراد مجبور به انجام چنین کاری هستند .

در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم که این مشاغل چه عوارضی بر روی جسم و روح ما دارد ؟

شاید همیشه این مشکل را داشته باشید که پشت صندلی احساس خستگی کنید ! یا هنگامی که کارتان تمام میشود بدنتان حالت خستگی و کوفتگی دارد ! مشکل کجاست ؟ آیا صندلی و یا محیط کار شما مناسب نیست ؟ یا بدنتان دچار بیماری شده ؟ با خواندن این مطلب میتوانید از تمام این مشکلات فرار کنید!

اگر مدت زیادی پشت میز کامپیوتر یا لپ تاپ بگذرانید طبیعی است که دچار شانه درد , درد در قسمت مچ دست و ستون فقرات و حتی در مواقع بشتر دچار سوزش و درد چشم میشوید !

اما به طور واقعی قضیه این است که بدن انسان این گونه نیست که هنگامی که برای مدت طولانی یکجا بنشیند و تحرک نداشته باشد و فقط به یک صفحه چشم بدوزد و فقط با مچ دست و سر انگشتانش کار کند مشکل دار نشود ! در این مواقع بدن شما انتظار دارد سریع تر به کار خود خاتمه دهید زیرا که بدنتان احتیاج به استراحت دارد تا این خستگی ها را به در کند !

متخصصان بر خلاف آن چه ما تصور میکنیم معتقند که درست نشستن راست نشستن یا سیخ نشستن نیست !

درست نشستن نشستنی است با زاویه 120 درجه که کمر درد را کاهش دهد.

یکی از مهمترین عوارض پشت میز نشستن به مدت طولانی چاقی مفرد و دیگری این است که عضلات شما دچار ضعف میشود !

بدانید که با زیاد نشستن خود را به خاک میسپارید !

اگر مدت زیادی پشت میز می نشینید بدانید که محققان ثابت کرده اند احتمال مرگ و میر در افرادی که زمان زیادی پشت میز و یا جلوی کامپیوتر میگذرانند احتمال مرگ در اثر بیماری قلبی در آن ها زیاد است !

شاید فقط مرگ نباشد ولی این پشت میز نشستن عوارض دیگری را دارد که شما را به خاک می سپارد !

اگرچه در زندگی امروز تکنولوژی پیشرفت کرده و انجام خیلی کارها راحتر شده ولی این کم تحرکی در زندگی مدرن عواقب بدی را به همراه دارد !

ولی در هر صورت با پیشرفت علم و تکنولوژی و مدرن شدن دنیای امروز تقریبا همه ما ناچار هستیم دیجیتالی زندگی کنیم یا همان به گفته عامیانه خودمان تمام ساعات کاری خود را پشت میز سپری کنیم و به مانیتور چشم بدوزیم !

اما باید ببینیم چه باید کرد تا جسم و روح خود را از آسیب حفظ کرد ؟

اول به این مسئله بپردازیم که پشت میز نشستن طولانی چه اثراتی دارد ؟

1)   نشستن طولانی باعث ضعیف شدن تاندون ها میشود و فشار زیادی روی لگن و زانو و ستون فقرات دارد . برای اینکه از این فشار ها جلوگیری کنید بهتر است طوری روی صندلی بنشینید که زاویه بین پا و کمر شما 90 درجه یا کمتر از آن باشد

2)   زمانی که پشت میز نشسته و مشغول کار با کامپیوتر هستید مچ دست شما درد میگیرد برای پیشگیری از این مشکل میتوانید از کیبورد های ارگونومیک زاویا دار استفاده کنید تا فشار کمتری به ساعد و مچ دست شما وارد شود !

3)   نشستن و خیره شدن طولانی به مانیتور باعث بروز عارضه خشکی چشم میشود برای پیشگیری از این مشکل میتوانید در طی بازه زمانی 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به فاصله 6 متری خود نگاه کنید و به جشم خود استراحت بدهید !

4)   تحقیقات اخیر نشان داده که نشستن طولانی باعث بروز درد کلیه نیز میشود و خطر ابتلا به دیابت وبرخی سرطان ها را نیز افزایش میدهد

5)   هنگامی که زمان طولانی پشت میز به سر میبرید تناسب اندام خود را از دست می دهید ! نشستن به مدت طولانی به تدریج قامت و ستون فقرات شما را از حالت  طبیعی خارج میسازد . این به این خاطر است که سایر اعضای بزرگ بدن در حالت بیکار یا غیر فعال هستند که این به مرور زمان باعث ضعف در آن ها میشود.

6)   در نهایت خطرناک ترین عارضه نشستن طولانی : زودتر میمیرید ! تحقیقات ثابت کرده که افرادی که روزانه بین 9 تا 11 ساعت پشت میز هستند تقریبا 40% بیشتر در معرض مرگ قرار میگیرند و تقریبا 3سال از عمر آن ها کاهش می یابد !

اما راه حل این مشکلات چیست ؟ چه باید کرد تا بدن خود را ازین آسیب ها حفظ کنیم ؟

در مرحله اول باید از یک صندلی مناسب استفاده کنید صندلی ای که ارتفاع مناسب داشته باشد نه آنقدر بلند باشد که پا به زمین نرسد و نه آنقدر کوتاه که پاها به سمت شکم جمع شوند به طور واضح تر صندلی شما باید قابل تنظیم باشد !

هنگام تکیه دادن , پشت صندلی باید طوری انحنا داشته باشد که گودی کمر را حفظ کند و اگر پشت صندلی شما صاف است میتوانید از یک بالش برای تکیه دادن استفاده کنید !

مسئله مهم دیگر فاصله مانیتور با چشم است که به منظور حفظ چشم از آسیب تاری و درد و سوزش فاصله مانیتور با گردن باید 70 سانتی متر و بین 0 تا 45 درجه پایین تر از نقطه بینایی باشد که به طور دقیق باید 30 سانتی متر با چشم فاصله داشته باشد.

اگر صفحه مانیتور بالاتر از میدان دید شما باشد در این صورت مجبورید گردن خود را بالا نگه داشته و کمتر پلک بزنید که این باعث میشود چشم شما خسته شود !

همیشه سعی کنید اصول درست نشستن را رعایت کنید به اسن صورت که بدن شما کاملا به صندلی تکیه داده شود و آرنج 90 درجه باشد و صفحه مانیتور کمی پایین تر از دید مستقیم چشم قرار گیرد .

سلامتیتان بسیار ارزشمند است پس قدر آن را بدانید و بدانید اگر سالم نباشید قادر به انجام کاری نیستید !

پس اگر میخواهید در کنار کاری که انجام میدهید سالم بمانید مدتی از وقت خود را صرف ورزش کردن کنید ! بهترین ورزش در محل کار این است که هر نیم ساعت از پشت میز خود بلند شوید در محیط اطراف خود قدم زده و یک لیوان آب بنوشید و مچ دست خود را بچرخانید تا از حالت خشکی بدنتان را خارج کنید !

بهترین راه حل برای تمام مشکلات ذکر شده این است که فعالیت جسمی خود را افزایش دهید و ساعات بی تحرکی و پشت میز نشستن خود را کاهش دهید حتی با یک قدم زدن کوتاه که به نظر ساده است ولی میتواند خیلی به حفظ سلامتی شما کمک کند!

همیشه از حرکات کششی و انعطاف پذیری استفاده کنید و در مجموع ساعات نشستن را کاهش دهید و تحرک را افزایش !

این نکته را به یاد داشته باشید که اگر بدن سالمی نداشته باشید کار کردن برای شما سخت و کسل کننده خواهد بود و در موارد خاص تر حتی غیر ممکن میشود ………! 

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید