2024-03-28 16:28:27

7 نکته اثربخش در مدیریت موجودی انبار

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
نرم افزار انبار
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس: نرم افزار انبار چیست؟ انبار و انبارداری اصولی و مدیریت صحیح موجودی کالای انبار می‌تواند شاخص‌های عملکردی هر کسب و کار را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. این کار شاید در سخن آسان به نظر برسد، اما در عمل نیازمند عمل کردن به نکاتی است که با رعایت کردن آن‌ها کسب و کار می‌تواند به سود مورد نظر خود برسد. نحوه چینش کالاها در انبار می‌تواند فضای انبار را به طرز اثرگذاری بهبود ببخشد.

  • صرفه جویی در زمان
  • اطمینان حاصل کردن از نظارتی که بر کالاها و امنیت آن‌ها در انبار می‌شود.
  • پایین آمدن هزینه‌های نگهداری انبار می‌تواند به سود کسب و کار شما کمک شایانی کند.

اهمیت و اهداف انبارداری برای کسب و کارها

موجودی و کالاهای موجود در هر انبار، همان کالایی است که شما مستقیم یا غیر مستقیم به مشتریان خود می‌فروشید. موجودی انبار در اصل یک دارایی تجاری ارزشمند است. البته مهم‌ترین ارزش آن زمانی است که بتوانید موجودی انبار را به فروش برسانید و از آن سود ببرید. حتی در صورتی که فروش کالاها انجام نشد، ارزش آن می‌تواند به عنوان وثیقه ای برای گرفتن وام کسب و کارها باشد.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

مدیریت
مدیریت موجودی انبار

مدیران و صاحبان کسب و کارها در شرکت ها و سازمان های مختلف، امروزه به این موضوع پی‌ برده اند که استفاده منطقی از فضای انبار با شیوه‌های اصولی چیدمان انبار، موجب می‌گردد تا هزینه های نگهداری انواع موجودی ها در انبار و هزینه‌ انبارداری انواع کالاها در هر اندازه ای که باشند، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. در مقادیر و اندازه‌های مختلف در زمان‌های متفاوت‌ به میزان قابل توجهی کاهش یابد که نهایتاً تاثیر زیادی در کاهش قیمت تمام شده کالای تولیدی و قابل فروش و هزینه‌های عملیاتی سازمان خواهد گذاشت.

این کالاها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • محصولاتی که عمده خریداری می شوند و در فروشگاه های آنلاین به فروش می رسند.
  • مواد اولیه و خام که برای تهیه محصولات دیگر استفاده می شوند.
  • قطعات و قسمت های مختلف از یک محصول که در همان انبار سر هم می شوند تا به فروش برسند.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار CRM

هزینه های انبارداری شامل چه مواردی است؟

هزینه فروش کالاهای آماده‌ی موجود در انبار، یک هزینه مهم برای کسب و کارها شناخته می‌شود. این هزینه شامل هزینه خرید کالاها، مواد اولیه و ابزارهای مختلف است. همچنین هزینه‌های انبارداری برای کالاهای موجود در انبار، حمل و نقل و تحویل کالا به مشتریان، مدیریت انبار و استخدام افراد برای کار در انبار را شامل می‌شود.

نرم افزار انبارداری

7 نکته مهم در انبارداری

انبار به عنوان یکی از ارکان اصلی هر کسب و کار با هر اندازه‌ای شناخته می‌شود؛ زیرا اجناس و موجودی انبار بخش عظیمی از دارایی‌های یک کسب و کار را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل است که در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها، برنامه ریزی تولید را بر مبنای موجودی‌های مواد خام در انبار و همچنین ظرفیت ذخیره سازی آن انجام می‌دهند، زیرا در صورت عدم موجودی یا ظرفیت کافی در انبار، در برنامه تولید اختلال به وجود می‌آید.

مطالعه بیشتر : انبارگردانی چیست؟|راهنمای کامل انبارگردانی

در این مطلب به 7 نکته مهم و اثربخش در مدیریت کارآمد و بهینه‌ی انبار پرداخته ایم که یادآوری آن‌ها به انبارداران و صاحبان کسب و کار، می‌تواند دید بسیار خوبی برای بهره‌وری هرچه بیشتر بخش انبار که به طور مستقیم بر واحدهای دیگر نیز اثرگذار است را بدهد.

بهینه سازی فضای انبار

برای هر سانتی متر از فضای انبار شما، هزینه اجاره، برق و سایر وسایل و تجهیزات وجود دارد. هر قدمی که نیروی انباردار شما در فضای انبار قدم می‌زند نیز شامل هزینه‌ی زمانی و مالی برای شماست. با برنامه ریزی دقیق برای بهره وری بیشتر فضای انبار خود، می‌توانید کارآمدترین مسیرها را برای کارمندان و سودآوری کسب و کار خود ایجاد کنید و از این طریق در وقت و هزینه خود صرفه جویی زیادی خواهید داشت. همچنین رعایت این نکات بدان معنی است که می‌توانید از کوچکترین جای ممکن به عنوان انبار، به راحتی استفاده کنید. با انجام این کارها، فضای کافی برای لیفتراک‌ها یا سایر دستگاه‌های خود خواهید داشت.

مطالعه بیشتر : 8 مزیت نرم افزار مدیریت و کنترل موجودی

فضای انبار
بهینه سازی فضای انبار

تجهیزات و ابزارهای انبار را به طور مناسب چیدمان کنید

در انبار برخی از اجناس بیشتر از سایر استفاده می‌شود، فروش بیشتری دارند و تند مصرف هستند. بهتر است فضای انبار خود را با در نظر گرفتن این موارد برنامه ریزی کنید. اجناس و ابزارهای پر استفاده را در گوشه‌ای دور از دسترس در انبار قرار ندهید و آن ها را در مکانی با دسترسی آسان بگذارید. با اولویت بندی به کالاها سرعت کار بالا رفته و زمان بارگیری و تخلیه چنین محصولاتی را کاهش خواهید داد.

برای تقاضاهای مختلف با برنامه عمل کنید

 همه مشاغل مطالبات فصلی متفاوتی دارند و در برخی از ماه های سال از ماه های دیگر تقاضای بیشتری برای محصولاتشان در بازار وجود دارد. بنابراین بهتر است در مدیریت یک انبار تقاضا را بر اساس دوره های تاریخی و تقاضا پیش بینی کرده و اطمینان حاصل کنید که موجودی کالاهای شما در یک سطح بهینه برای آن دوره نگهداری می‌شود.

باید بیشتر بخوانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

انبار
اطلاعات انبار

به روز بودن اطلاعات انبار؛ شرط ادامه ی حیات آن است

نیازهای تجاری به مرور زمان تغییر پیدا می‌کنند. آنچه در روزهای اولیه برای انبار و کسب و کار شما کارآمد باشد، ممکن است در سال‌های بعد دیگر کارایی خود را نداشته باشد. بنابراین بهتر است نحوه عملکرد انبار خود را هر سال بررسی کنید. اطلاعات خود را از انبار اینکه چه چیزی نیاز به موجودی مجدد دارد و چه چیزی ممکن است از قلم افتاده باشد را بروزرسانی کنید. ارزیابی کنید که آیا لازم است تغییراتی ایجاد شود تا بهره وری انبار شما بهتر شود یا خیر. برای درک بهتر از شرایط در صورت امکان با کارمندان ارشد مشورت کنید و از پبشنهادات آن‌ها بهره ببرید. نرم افزار انبارداری می تواند در این امر به کمک شما بیاید.

برچسب گذاری در انبار و طبقه بندی کالاها

یکی از بخش‌های ضروری برای انسجام و آراستگی انبار، برچسب گذاری آن است. بسته به نیاز و اندازه انبار شما، نیاز به استفاده از سیستم بارکدخوان نیز ممکن است وجود داشته باشد. می‌توانید از تگ های RFID برای شمارش همه‌ی موجودی خود در کسری از ثانیه استفاده کنید.

برچسب گذاری

آموزش کارکنان انبار به طور موثر

کارکنانی که سیستم موجودی انبار را درک می‌کنند، از بهره وری بیشتری نیز برخوردار خواهند بود و بنابراین مدیریت کارآمدتری خواهند داشت. با داشتن کارکنان آموزش دیده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نیروهای کار شما موجودی انبار درست و منظم را نگهداری می‌کنند و وظایف انبارداری به درستی محول شده‌اند.

برای مدیریت انبار، استانداردها و رویه های ایمنی تعیین کنید

یک انبار ایمن، یک انبار کارآمد است. برای بالا بردن سطح آگاهی کارکنان خود دوره های آموزشی منظم اجرا کنید. کارکنانی که می دانند چگونه از تجهیزات انبار به درستی و با اطمینان استفاده کنند، معمولاً انبارها را با کارآمدتر و بهتر اداره می‌کنند. به طور مشابه، از مشخص شدن مناطق خطر و در صدر بودن پروتکل ایمنی درذهن همه اطمینان حاصل کنید.

حتما بدانید: نرم افزار تولید و نرم افزار تولیدی

مدیریت انبار
مدیریت انبار چیست؟

نرم افزار انبار چگونه به کمک انبارداران آمده است؟

زیر سیستم انبارداری پارمیس استار با هدف مدیریت دقیق آماری و ریالی کالاها برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ به عنوان زیرسیستم نرم افزار حسابداری طراحی و تولید شده است. نرم افزار انبارداری پارمیس کلیه عملیات مورد نیاز یک انبار را با داشتن آخرین استانداردهای موجود برای انبارداری، به‌صورت خودکار و با قابلیت‌های بسیار بیشتری در اختیار کاربران خود قرار می دهد. پارمیس با توجه به تجربیات گذشته، نیازهای حال و آینده مشتریان و اهمیت کالا و انبار در کسب و کارهای تولیدی و بازرگانی و تنوع صنوف و کسب و کارهای مختلف، در پارمیس استار نگاه ویژه‌ای به کالا و انبار داشته است. انبار پارمیس استار با سیستم حسابداری، بازرگانی و تولید در ارتباط مستقیم است و همین طور می‌تواند انبار ریالی و تعدادی جداگانه‌ای را در اختیار کاربر قرار دهد.

ارتباط با پارمیس

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید