2024-03-19 12:39:45

با علم حسابداری و اصول آن بیشتر آشنا شوید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
علم حسابداری
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس آی تی: نرم افزار حسابداری در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی و شغل ها در ایران و جهان است. شغل حسابداری در آمارهای سالانه همواره جز 10 شغل پولساز انتخاب می شود. در حال حاضر نیز تعداد زیادی از دانشجویان و دانش آموزان هنرستانی مشغول به تحصیل در رشته حسابداری هستند و هر کسب و کاری در هر جایی، بدون در نظر گرفتن اندازه آن، قطعا به یک حسابدار نیازمند است. در این پست مرجع به معرفی مطالب مربوط به آموزش حسابداری و آشنایی با مباحث حسابداری می پردازیم :

حسابداری چیست؟ حسابداری یکی از رشته های پر طرفدار در بین افراد می باشد که به دلیل تنوع شاخه های آن، هر فردی می تواند زمینه ای که بیشترین ارتباط را با آن برقرار می کند انتخاب نماید و پس از تحصیل در آن شاخه وارد بازار کار مرتبط شود. بر اساس آخرین آمار بدست آمده؛ حسابداری جزو ۱۰ شغل پول‌ساز در سال ۲۰۱۶ شناخته شده است که همین عامل میتواند باعث رشد انگیزه برای تحصیل افراد بیشتری در این زمینه باشد.


5 مهارت اصلی حسابداران موفق چیست؟

حسابداران موفق یقیناً از همان ابتدای فعالیت حرفه ای خودشان، مهارت ها و تجربیات لازم برای یک حسابداری سودآور را نداشته اند و به مرور زمان و با کسب تجربیات مختلف و شرکت در چالش های حسابداری و حسابرسی.

  • آشنایی با قانون مالیات ها
  • آشنایی با قانون کار
  • آشنایی با استانداردهای حسابداری

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد


اطلاعات مفید استخدام در رشته ی حسابداری

اگر شما هم در زمره جویندگان آگهی استخدام حسابدار، کمک حسابدار، کارشناس مالی و … هستید، حتما با عناوین جذابی در لابه لای آگهی های استخدام برخورد کرده اید. عناوینی همچون استخدام حسابدار با حقوق بالا، استخدام حسابدار با شرایط استثنایی، استخدام حسابدار با بهترین مزایا، استخدام کارشناس مالی در شرکت معتبر و … . هرچند برخی از این آگهی ها کاذبند اما باید بپذیریم که درصد زیادی از این آگهی ها واقعی اند. اکنون این سوال مطرح است که این موقعیتهای استثنایی نصیب چه کسانی می شوند؟ و اصولا چه اطلاعاتی برای جویندگان کار و استخدام رشته حسابداری مفید است و شانس آنان را در یافتن موقعیتهای کاری افزایش می دهد؟

حتما بخوانید: نرم افزار انبارداری


تعریف حسابداری شرکتی

حسابداری شرکتی یک شاخه ویژه از حسابداری است که به حسابداری برای شرکت می پردازد، آماده سازی حساب نهایی و صورت گردش وجوه نقد، تحلیل و تفسیر نتایج مالی شرکت و حسابداری برای رویدادهای خاص مانند ادغام، جذب، آماده سازی…

  • پیش بینی اینکه پول از کجا می آید
  • دانستن اینکه پول کجاست
  • توصیه هایی برای اطمینان از خرج کردن پول با وجود بازگشت بیشترین سود

باید بدانید: نرم افزار شرکتی


نحوه نگارش رزومه حرفه ای حسابداری به انگلیسی+نمونه رزومه انگلیسی

حسابداری، شغلی پر مسئولیت و با دامنه ی وسیعی از شاخه های مختلف است. برای اینکه بتوانید یک رزومه حرفه ای برای شغل حسابداری بنویسید باید نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را حتما در رزومه نویسی خود به کار ببرید.

  • مدارک و گواهینامه ها
  • مهارت های عمومی حسابدار
  • چه چیزی باید به عنوان هدف شغلی شما قرار بگیرد؟
  • حساب سازی در حسابداری
خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

باید بخوانید: پایانه فروشگاهی چیست؟

حساب سازی از جمله پدیده های قدیمی است که ریشه های آن در اوایل قرن نوزدهم در اشکال مختلف جوانه زد که در ابتدا به صورت هموار سازی و سپس به صورت اندوخته های پنهان ایجاد شده ظاهر گردید.حساب سازی در صورت های مالی رخ می دهد بدین منظور که آمار و ارقام موجود در این صورت ها بر اساس منفعت ها و ضعف های موجود در نظارت بر استانداردهای حسابداری در آن نهاد یا سازمان مورد تغییر قرار می گیرد.


تراز آزمایشی چیست؟ انواع ترازنامه ها در حسابداری

اگر شما در زمینه حسابداری فعالیت میکنید بدون شک با واژه تراز آزمایشی در حسابداری آشنایی دارید. مقاله زیر به تعریف کلی از تراز آزمایشی و انواع آنها می پردازد. یکی از مهمترین گزارشات نرم افزار حسابداری تراز آزمایشی می باشد. تراز آزمایشی صحت ثبت اسناد و دفاتر ما را نشان می دهد. گزارش تراز آزمایشی علاوه بر آن این امکان را فراهم می کند که مدیران و حسابداران دیدی کلی از گردش حسابها در طی یک دوره مالی داشته باشند.

حتما بدانید: نرم افزار تولید و نرم افزار تولیدی و نرم افزار فروشگاهی


دفتر قانونی در حسابداری چیست؟

یکی از کارهای مستمر و البته مهم هر حسابدار ثبت اطلاعات اسناد حسابداری در دفاتر قانونی است. طبق قانون تجارت، حسابدار باید کلیه رویدادهای مالی را پس از ثبت در اسناد حسابداری و تایید آنها توسط مقام مسئول، به دفاتر حسابداری منتقل کند. دقت در صحت و درستی موارد درج شده در این دفاتر و اسناد حائز اهمیت است و نباید هیچگونه خطا و اشتباهی در آنها رخ دهد. روش های مختلفی برای تهیه دفاتر قانونی در حسابداری وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. مالیات چیست؟


حسابداری در گذر زمان

حسابداری با تمدن بشر همزاد است و به اندازه آن قدمت دارد. تاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد و همواره همراه با سایر دانشها و در پاسخ به نیازهای فزاینده بشری رشد و تکامل یافته وبه صورت ابزاری کارآمد در خدمت پیشرفت وتوسعه اقتصادی– اجتماعی جوامع مختلف قرار گرفته و به زبان تجارت تبدیل گردیده است.

حتما بخوانید: erp چیست؟


اهمیت توجه به استانداردهای حسابداری و کاربرد آن

از ویژگی‌های اصلی و ضروری مدیران اصلی در واحدهای اقتصادی به عنوان مثال در شرکت های دولتی میتوان به توانایی های باالقوه ای در جهت تصاحب منافع اقتصادی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اشاره کرد.از منظر استانداردهای علم حسابداری،استانداردهای…

  • اهمیت توجه به استانداردهای علم حسابداری و کاربرد آن
  • در چه صورت می‌توانیم تغییراتی در استانداردهای علم حسابداری اعمال کنیم؟
  • تنظیم استانداردهای حسابداری در جامعه حسابرسی

باید بدانید: نرم افزار پخش مویرگی


مفهوم حسابداری مالی

 هدف اصلی حسابداری مالی تهیه صورت های مالی اساسی می باشد به همین دلیل به حسابداری مالی حسابداری گزارش نیز می گویند و برای استفاده کنندگان از صورت های مالی بسیار مفید می باشد.اصل تفکیک شخصیت از جمله دلایل اصلی پیدایش این نوع از حسابداری است و سبب ساز مشارکت صاحبان سرمایه که به تجارت نمی پرداختند شد و بدین ترتیب بنگاه های تجاری رشد و توسعه پیدا کرد.


27 مورد از مهمترین وظایف حسابدار و واحد حسابداری

در هر شغلی، احاطه کامل بر وظایف فردی و گروهی در آن حرفه از مهمترین عوامل برای کسب موفقیت در آن کسب و کار می باشد. حسابداری یک حرفه حساس است و به دقت و تمرکز و دیدگاه صحیح نسبت به اهداف سازمان نیاز دارد تا بتوان با در کنار هم قرار دادن فاکتورهای مختلف موفقیت و سود دهی سازمان را تضمین نمود. در ادامه به 27 مورد از مهمترین وظایف یک حسابدار و در کل واحد حسابداری یک سازمان یا شرکت و کسب و کار اشاره می کنیم. در واقع این موارد به شما کمک می کند که قبل از ورود به این حرفه، نسبت به وظایف محوله خودتان اطلاع داشته باشید تا بتوانید در راستای مسیر درست قدم بردارید.

بیشتر مطالعه کنید: نرم افزار خزانه


انواع حساب ها در حسابداری کدامند؟

زندگی وابسته به جهان اقتصادی به گونه ای مورد تغییر و تحول قرار گرفته است که شناخت جنبه های مختلف مالی آن یکی از ملزومات زندگی و آسان شدن مدیریت آن ها می باشد بدین منظور در این مقاله قصد داریم انواع حساب ها را معرفی کرده و به تعریف اجمالی آن ها بپردازیم بدیهی است شناخت انواع حساب ها کمک شایانی به مدیریت حساب هایمان می کند.اهمیت وجود علم حسابداری در زندگی به گونه ای است که برای مدیریت مالی یک زندگی کوچک تا یک شرکت بزرگ به آن احتیاج پیدا می کنیم بنابراین استفاده از نرم افزار حسابداری با قابلیت های مختلف و به روز بودن می تواند شما را در این راه کمک کند.

باید مطالعه کنید: نرم افزار بازرگانی


حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟

حرفه و علم حسابداری جزء یکی از مشاغل حساس جامعه محسوب می شود؛ در واقع به دلیل محاسبات و جزییاتی که در این شغل اهمیت زیادی دارند، دقت و توجه بالای حسابدار را می طلبد. اما بسیاری از افراد، زمانی که در این شاخه فارغ التحصیل می شوند، برای ورود به بازار کار حسابداری دچار مشکلاتی از قبیل عدم آگاهی از وظایف شغلی و مسئولیت ها می شوند. به همین منظور در مقاله زیر توضیح مختصر و مفیدی درباره حرفه حسابداری و وظایف حسابدار آماده نمودیم تا بتواند برای حسابداران تازه کار و جوان در جهت آشنایی بیشتر با آینده شغلیشان مفید واقع شود.

بخوانید: کارتخوان اندرویدی


تعریف حسابداری دولتی و تفاوت آن با حسابداری بازرگانی

تعریف علم حسابداری دولتی : حسابداری دولتی نظامی است که به منظور تصمیم گیری صحیح مالی و کنترل برنامه های مصوب بودجه سالانه و منابع مالی مورد استفاده دولت ، اطلاعات مالی مربوط به فعالیت های وزارتخانه ها و موسسات دولتی را جمع آوری ، طبقه بندی ، تلخیص و گزارش می نماید تا دولت ، مدیران مالی ، دستگاه های دولتی ، ذیحسابان خزانه ، و دیوان محاسبات بتوانند از این اطلاعات مالی در جهت امور مربوطه استفاده کنند.با توجه به دریافت اصل کنترل بودجه و اصل منابع مالی دولت از اصول بنیادی حسابداری دولتی است.

بیشتر بدانید: نرم افزار حسابداری شخصی


اهمیت نرم افزار اکسل برای حسابداران

بسیاری از سازمان ها و شرکت ها امروزه جهت ساده سازی امور از نرم افزار حسابداری برای رسیدگی به امور حسابداری خود استفاده می کنند. اما حسابدار موفق فردی است که بدون نیاز به تکنولوژی نیز اصول صحیح تهیه گزارشات و روال رسیدگی به مسائل حسابداری را بداند. به این ترتیب هر زمان که نیاز به انجام امور مالی به صورت دستی باشد، می توانید به توانایی های خود متکی باشید.


اشتباهات رایج در حسابداری صورت‌های مالی

در بعضی از شرکت‌ها که صورت‌های مالی نهایی تهیه می‌شود، اشکالات عدیده‌ای در آن صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست آنها مشاهده می‌شود که بعضی از آن اشکالات عمده و بعضی هم جزئی است. در رابطه با این اشکالات، موضوع عمده یا جزئی بودن آنها را باید کنار گذاشت. صورت‌های مالی نهایی که توسط امور مالی یک شرکت تهیه می‌شود، باید عاری از هرگونه اشتباه، اعم از عمده، جزئی، ظاهری یا از نظر استانداردهای حسابداری باشد. صورت‌های مالی نهایی منعکس‌کننده عملکرد مدیریت یک شرکت طی یک سال یا دوره مالی و در واقع ویترین آن شرکت است.

حتما بدانید: نرم افزار حسابداری رایگان


10 مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد

رشته یا علم حسابداری همه ساله فارغ التحصیلان زیادی دارد ، اما همه ی آن ها نمی توانند جذب بازار کار شوند و یا شغل مورد نظر خود را پیدا کنند . چند نفر از فارغ التحصیلان حسابداری از مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در این حوزه آگاهی دارند ؟ نام این رشته ممکن است در نگاه اول ، گزینه ی شغلی بزرگ و فریبنده ای نباشد ، اما اگر مهارت های لازم را کسب کرده و نگاهی دقیق تر پیدا کنید ، می توانید خود را در قلب کسب و کار و تصمیم گیری های کلیدی یک شرکت بزرگ پیدا کنید.


حتما بخوانید: نرم افزار حسابداری آنلاین

انواع حسابداری کدامها هستند؟ 

انواع حسابداری کدامها هستند؟ 

انواع مختلفی از حسابداری وجود دارد که، هر یک از مؤسسات و شرکتها براساس نیازهای خود آنها را به کار میگیرند. در ادامه، شما را با شماری از مهمترین و کاربردیترین آنها آشنا میکنیم. به این ترتیب، اطلاعات بیشتری را در رابطه با انواع گرایشهای حسابداری در ایران بدست می آورید. 

مورد اول، حسابداری منابع انسانی است که در آن کلیه اطلاعات مربوط به منابع انسانی شرکت شناسایی شده و به دقت اندازه گیری می شوند. در ادامه، گزارشات حاصل از این کار، به سازمانها و اشخاص ذینفع ارائه میگردد. 

دقت داشته باشید که، به کمک حسابداری منابع انسانی، در جایگاه مدیر می تواند نقش مهمی را در گرفتن تصمیم های مهم جهت نیروهای مشغول به کار در مجموعه بازی کرد. چرا که، ارزشمندترین نیروهای هر کسب وکاری منابع انسانی آن است و تمامی شرکتها، جهت توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر این افراد باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند. 

مورد دوم، حسابداری بازرگانی بوده که در آن کلیه عملیات مربوط به بررسی و تحلیل انواع گزارشهای مالی، گردش مالی، کنترل دقیق و اصولی حسابهای مالی و مواردی از این دست صورت میگیرد.

مواردی همچون قوانین و مقررات مرتبط با اوراق بهادار، بورس، تجارت ایران با انواع کشورها، گمرک، امور بانکی، مالیاتی و بیمه جزء امور بسیار مهم و کلیدی هستند که، هر یک از حسابداران بازرگانی ملزم باید به آنها مسلط بوده و اطلاعات لازم را در رابطه با هر یک کسب کنند. 

مورد سوم، حسابداری مدیریت است که، میتوان آن را پلی بین دو رشته مدیریت و حسابداری در نظر گرفت. فراموش نکنید که، بهره گیری از دانشها و مهارتهای حرفهای و بهروز جهت گردآوری کلیه اطلاعات حسابداری و مالی در این نوع از حسابداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در واقع، حسابداری مدیریت، از طریق کنترل اصولی و مناسب معامله به کلیه سازمانها و همینطور جمع آوری گزارشات لازم، کمکی اساسی به مدیران مجموعهها در گرفتن تصمیماتی اثربخش در رابطه با شرکت و دستیابی به هدفهای خود میکنند. 

مورد چهارم یعنی حسابداری فروشگاهی، کارایی زیادی برای صاحبان هایپر مارکت ها و یا فروشگاههای زنجیرهای دارد. چرا که، اطلاع از موجودی انبار و کالاها، زمان دقیق پرداخت یا دریافت چکها، میزان سود و زیان فروشگاه، یادداشت کردن خرید و فروش های انجام شده و مواردی از این قبیل در هر فروشگاهی از ضروریات به شمار میرود. در مجموع، می توان انجام این عملیات مهم و ثبت کردن آنها را در قالب حسابداری فروشگاهی تعریف کرد. 

بازار کار رشته حسابداری در ایران 

از جمله سوالاتی که، همواره در ذهن علاقه مندان به رشته حسابداری شکل می گیرد این است که، بازار کار رشته حسابداری در ایران چگونه ارزیابی میشود؟ آیا امکان کسب درآمد عالی در این زمینه وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که، خوشبختانه، در صورت گذراندن دوره های تکمیلی در رشته حسابداری فرصتهای کاری زیادی پیشروی شما قرار دارد. 

همین گستردگی بازار کار این رشته است که، فارغالتحصیلان آن را کمتر با مشکلی بیپولی و بیکاری روبرو میکند. با کمی دقت متوجه میشوید که، حتی شرکتهای کوچک نیز برای امور خود به حسابدار نیاز دارند. 

جمع بندی

در کنار استفاده از حسابداران خبره و  ماهر در هر کسب وکاری، تهیه نرم افزار حسابداری پویا و حرفهای نیز برای هر چه بهتر و دقیق تر شدن کارها الزامی به نظر میرسد. از طرفی، با تهیه این برنامه ها، در وقت و هزینه هم تا حد قابل توجهی صرفهجویی میشود و فشار کاری به حسابدار تحمیل نمیگردد. 

بعلاوه، درصد بروز هر گونه خطایی در حین انجام محاسبات به صفر رسیده و گزارشات با بالاترین کیفیت ممکن تولید میشوند. شرکت پارمیس، با تولید انواع نرم افزارهای کارآمد و با محیطی ساده و جذاب کمک بزرگی به شما در پیشروی هر چه بهتر امور حسابداری شرکت میکند. 

خبر خوب اینکه، برای کسب اطلاعاتی بیشتر در رابطه با هر یک از نرم افزارهای تولیدی در این مجموعه نام آشنا کافیست وارد وبسایت شده و یا از طریق تماس با شرکت راهنماییهای لازم را از تیم کارشناسان دریافت کنید. 

سوالات متداول

انواع حسابداری کدام ها هستند؟

از میان انواع مختلف حسابداری میتوان از حسابداری مدیریت، بازرگانی و منابع انسانی نام برد.

مهارت های اصلی حسابداران کدام ها هستند؟

از میان مهارت های اصلی هر حسابدار میتوان به آشنایی با قانون کار، استانداردهای حسابداری و همینطور قوانین مربوط به مالیات اشاره کرد.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید