2024-04-18 19:41:52

راهنمای کسب و کارهای کوچک | حسابداری خرده فروشی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
حسابداری خرده فروشی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

پارمیس آی تی: هر کسب و کار، بدون در نظر گرفتن اندازه یا صنعتی که در آن فعال است، مسئول رسیدگی به حسابداری و امور مالی مربوط به خود برای تهیه اطلاعات مالی و حسابرسی عملکرد و نرخ رشد سالانه خود است. فروشگاه های خرده فروشی کوچکاز این مقوله بی بهره نیستند و با چندین چالش در حسابداری خرده فروشی مواجه می شوند. گاهی نرم افزار حسابداری کسب و کار برای آن ها شکلی پیچیده به خود می گیرد و از طرفی با منابع محدودی برای اختصاص به فرآیند حسابداری خود مواجه هستند.

نرم افزار حسابداری خرده فروشی

نرم افزار حسابداری
نرم افزار حسابداری خرده فروشی

نرم افزار حسابداری یکی از راحت ترین و مقرون به صرفه ترین روش های یک فروشگاه خرده فروشی کوچک برای مدیریت حسابداری است. بسته های نرم افزاری حسابداری که نیازهای اساسی خرده فروشان را برآورده می کنند، دارای ویژگی هایی مانند زیر است:

  • پیگیری بدهی ها و دریافت مطالبات – پرداخت هزینه‌های خروجی برای فروشندگان و دیگر هزینه‌های عملیاتی (مانند صورتحساب، اجاره) و پرداخت‌های دریافتی مانند خرید خسارت.
  • مدیریت موجودی – نظارت بر ارزش فعلی موجودی در دست، حسابداری برای استهلاک فوری و بلند مدت دارایی‌ها.
  • گزارش و تجزیه و تحلیل تعیین حاشیه محصول و نظارت بر فروش در سطوح مختلف، از جمله محصول، کارمند، محل، تاریخ و زمان.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

بهترین نرم افزار حسابداری برای خرده فروشی به صاحبان کسب و کار و همچنین حسابدار خرده فروشی اجازه ی ورود به سیستم، ثبت معاملات و مدیریت حقوق و دستمزد، فروش و پیگیری موجودی و هزینه های عملیاتی را می دهد. نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای یک خرده فروشی کوچک می تواند بر روی اکثر رایانه های معمولی تحت ویندوز اجرا شود. بنابراین هزینه های خرده فروشان برای نیازهای سخت افزاری در حداقل میزان است.

حتما بدانید: نرم افزار انبارداری

ثبت سوابق مالی

نگه داشتن سوابق معاملات مالی خارج از برنامه نرم افزار حسابداری نیز امری ضروری است. یک خرده فروش کوچک نیاز به روشی برای نگهداری از رسید، پرونده فروش، صورتحساب قرض، اطلاعات بانکی و اطلاعات مالیات قبلی خود دارد. این موارد شامل اطلاعاتی است که خرده فروش نیازی وارد کردن فوری آن در نرم افزار حسابداری نداشته و همچنین لازم است خارج از کامپیوتر (با احتمال از دست رفتن اطلاعات در کامپیوتر) هم بایگانی شده باشد. کارشناس فروش، مدیر مالی و یا هر کس دیگری با آگاهی از فعالیت های مالی فروشگاه بایستی بداند که کدام اسناد را باید نگه داری کرده و یا چگونه آن ها را بایگانی کند.

بیشتر مطالعه کنید: نرم افزار CRM

مدیریت موجودی کالا

مدیریت موجودی کالا
مدیریت موجودی کالا چیست؟

هر خرده فروش نیاز به روشی برای شمارش موجودی کالا در فروشگاه خود دارد. این امر به این دلیل اهمیت دارد که حسابداری به اطلاعات دقیقی برای تعیین ارزش موجودی، که به عنوان دارایی طبقه بندی می شود، متکی است. اطلاعات موجودی همچنین می تواند اطلاعات فروش را تایید کرده و همچنین تعیین کننده ی این باشد که خرده فروش چگونه می تواند ضرر خود را به عنوان آسیب یا سرقت ثبت کند.

بیشتر بخوانید: پایانه فروشگاهی

برخی از خرده فروشان زمانی که فروشگاه بسته است،شمارش موجودی کالا را انجام می دهند. برخی دیگر به شمارش چرخه ای می پردازند؛ به این صورت که از سیستمی مستمر برای شمارش موجودی در راهروها، قفسه ها و نقاط ذخیره سازی کالا به صورت منظم استفاده می کند. هر کدام از روش هایی که صاحب کسب و کار انتخاب می کند، باید روشی سازگار برای حسابداری موجودی کالا در یک خرده فروشی باشد.

حتما مطالعه کنید: نرم افزار دریافت و پرداخت
مدیریت موجودی کالا

تخصص در حسابداری

مدیریت حسابداری حتی برای یک خرده فروشی، نیاز به دانش و مهارت لازم برای مدیریت فرآیندهای آن دارد. خرده فروشان کوچک اغلب افرادی را استخدام می کنند که دارای شناخت و تخصص در کالایی هستند که آن ها به فروش می رسانند. با این حال، استخدام فردی با سابقه در امور مالی و دارای مهارت های مورد نیاز در حسابداری، می تواند امور حسابرسی یک فروشگاه خرده فروشی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرد. در موارد دیگر، خرده فروشان می توانند از حسابدارانی که به صورت مستقل کار می کنند و یا شرکت هایی که به انجام امور حسابداری می پردازند، برای حسابرسی خود انتخاب کرده تا از امور مالی خود باخبر شوند و مالیات بر درآمد سالانه خود را محاسبه و تامین کنند.

بیشتر بدانید: حسابداری و مالیات و ERP

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید