2024-03-19 05:56:01

7 مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
7 مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

نرم افزار حسابداری از مشاغل مهم برای هر کسب‌و‌کار به‌شمار می‌رود. به‌ویژه کسب‌و‌کارهای رو به رشد و در حال پیشرفت اهمیت حسابداری را به خوبی درک می‌کنند. زیرا اطلاعاتی که بخش حسابداری جمع‌آوری کرده و گزارش‌هایی که بر اساس این اطلاعات تهیه و در اختیار مدیران قرار می‌دهد، اساس و پایه بسیاری از تصمیم‌های استراتژیک مدیران و صاحبان مشاغل است. به دلیل اهمیت این سمت کاری و تنوع در وظایف و مسئولیت‌های حسابداران، مدیران اغلب به‌هنگام استخدام حسابدار ویژگی‌ها و مهارت‌های خاصی را برای حسابدار شرکت خود در نظر می‌گیرند. در این مقاله سعی داریم 7 مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد را معرفی کنیم.

برای حسابدار و یا به‌طور کلی بخش مالی و حسابداری چه وظایفی تعریف شده‌است؟

حسابدارهای یک مجموعه اطلاعات مالی فعالیت‌های آن مجموعه را شناسایی، جمع‌آوری و ثبت می‌کنند. این اطلاعات برای تهیه و ارائه گزارش‌های مالی مختلف مانند دارایی و بدهی، درآمد و هزینه‌های یک دوره مالی استفاده می‌شوند که مخاطبان چنین گزارش‌های مالی مدیران شرکت، صاحبان سرمایه و سازمان‌های مربوط مانند سازمان امور مالیاتی هستند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار حقوق و دستمزد

در واقع علاوه بر ثبت اطلاعات مالی، بخش حسابداری به قانونی بودن روند فعالیت‌های شرکت و اقتصادی بودن فعالیت‌های تعریف شده برای رسیدن به اهداف شرکت، نظارت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با وظایف حسابدار پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «معرفی رشته حسابداری، شرح وظایف حسابداری در هر گرایش» در وبلاگ فناوری اطلاعات پارمیس مراجعه کنید. در این مقاله به طور کامل وظایفی که برای رشته‌های مختلف حسابداری تعریف شده‌اند، تشریح شده‌اند.
پس از آشنایی کلی با وظایف بخش حسابداری، در ادامه موضوع اصلی این مقاله 7 مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد را بررسی می‌کنیم.

حتما بخوانید: نرم افزار انبارداری

لیستی کامل از مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای موفقیت در رشته حسابداری

برای ورود به حوزه کاری حسابداری و پذیرش مسئولیت سنگین مدیریت امور مالی یک شرکت، قبل از هر چیز باید اصول و استانداردهای حسابداری برای ثبت داده‌ها را به خوبی بدانید و به 7 مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد مسلط باشید. یک حسابدار باید قدرت تحلیل بالا و توجه ویژه‌ به جزئیات داشته‌باشد. امروزه نرم افزارهای حسابداری مهم‌ترین ابزار برای حسابدارها هستند، به همین دلیل حسابدار باید به طور کامل به نرم افزار حسابداری شرکت مسلط باشد و مهم این است که این نرم افزار بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه و طراحی شده‌باشد. در کنار این موارد، لازم است یک حسابدار به دنبال تقویت مهارت‌های زیر در خود باشد تا بتواند راحت‌تر در مسیر سخت موفق شدن گام بردارد.

بیشتر بخوانید: پایانه فروشگاهی

  • تسلط بر دانش حسابداری

    برای شروع هر کاری باید دانش پایه و اصول اولیه آن را به خوبی بدانید. در حسابداری که با اطلاعات مالی سر‌و‌کار دارید، باید به تمام اصول و قوانین مربوط به نحوهۀ ثبت جریان‌های مالی مسلط باشید. زیرا اشتباهی کوچک به هنگام ثبت اولیه اطلاعات، می‌تواند منجر به بروز اختلاف حساب‌ و در نتیجه مغایرت در گزارش‌های مالی شود. به‌همین دلیل قبل از هر چیز باید دانش قوی در زمینه اصول و قوانین حسابداری داشته باشید و مفاهیمی مانند حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، حساب پیش‌پرداخت و پیش‌دریافت، حسابداری تعهدی، حساب کل و معین، دفاتر مالی و موارد دیگر را به درستی درک کرده‌باشید.

حتما مقایسه کنید: نرم افزار تولید و نرم افزار تولیدی

لیست مهارت های لازم برای موفقیت یک حسابداری
7 مهارت لازم برای هر حسابداری
  • مهارت‌های نرم افزاری در حسابداری

    همان طور که در بالا گفتیم، نرم افزار حسابداری مهم‌ترین ابزار کار حسابدار است. از نرم افزار به عنوان ابزاری برای ثبت تمام فرایندهای مالی شرکت بر اساس اصول و استانداردهای حسابداری استفاده می‌شود. از آنجا که تمام اطلاعات مالی شرکت در نرم افزار حسابداری جمع‌آوری و نگهداری می‌شوند، یکی از ۷ مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد قدرت کار با نرم افزارهای حسابداری است. تهیه گزارش‌های مالی مختلف مانند صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد، ترازنامه و اظهارنامه مالیاتی توسط آن انجام می‌شود. بخشی از وظایف مهم حسابدار تهیه گزارش‌های مالی دقیق و شفاف است که اغلب در پایان دوره مالی تهیه و به مخاطبان هدف ارائه می‌شود. در کنار آن و بسته به سطح شرکت گاهی لازم است حسابدار و یا مدیر مالیِ مجموعه با دیگر نرم افزارهای تحلیلی آشنا باشد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق آنها استخراج نماید.

باید بخوانید: نرم افزار فروشگاهی

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.
  • قدرت تحلیل بالای یک حسابداری

    قدرت تحلیل بالا مهم‌ترین ویژگی و مهارتی است که باید حسابدار در دنیای پیچیده امروز به دنبال آن باشد و یکی از 7 مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد. در واقع فضای پر رقابت کسب‌و‌کار امروز، انتظاری فراتر از ثبت و ضبط داده‌ها از حسابداران دارد. اعداد و ارقام حاصل از اطلاعات مالی به تنهایی به رشد کسب‌و‌کار کمک نمی‌کند. بلکه تحلیل و بررسی این اعداد و ارقام است که می‌تواند اطلاعاتی ارزشمند را در اختیار مدیران قرار دهد. هرچه توانایی حسابدار در تجزیه و تحلیل این اطلاعات بیشتر باشد، نقش موثرتری در تعیین استراتژی شرکت در مسیر رسیدن به اهداف آن خواهد‌داشت. بنابراین قدرت تحلیل بالا و مهارت عددی می‌تواند به هموار کردن مسیر موفقیت در حوزه حسابداری به شما بسیار کمک کند.

باید بدانید: نرم افزار پخش مویرگی

قدرت تحلیل بالا در حسابداری
مهارت قدرت تحلیل در حسابداری
  • مهارت ارتباطی و کلامی قوی

    به‌واسطه شرح وظایف تعیین شده برای حسابداری، این بخش باید با تمام واحدها و تیم‌های فعال در شرکت ارتباط داشته‌باشد. گاهی بخشی از اطلاعات لازم را از طریق همکاری واحدهای دیگر جمع‌آوری می‌کند که درنهایت نتایج گزارش‌های مالی و تحلیلی خود و پیش‌بینی نتایج حاصل از انجام برخی فعالیت‌ها را باید به صورت کتبی و یا شفاهی در اختیار مدیران قرار دهد. همچنین حسابدار در سطوح بالاتر که مسئولیت مدیریت مالی مجموعه را برعهده می‌گیرد، وظیفه تامین مالی برای اجرایی کردن پروژه‌ها را برعهده دارد. به‌همین دلیل است که مهارت در ایجاد ارتباط مناسب با دیگر افراد، گروه‌ها و شرکت‌ها برای حسابدار لازم و ضروری است. بنابراین، امروزه برای حسابدار لازم است که مهارت ارتباطی برای انجام وظایف به صورت کار گروهی و مهارت کلامی برای انتقال درست و صریح اطلاعات جمع‌آوری شده به دیگران را به خوبی فرا‌گرفته‌باشد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار دریافت و پرداخت

  • آگاهی از فضای کسب‌ و‌ کارها

    یک حسابدار باید فضای کسب‌و‌کار و تاثیر شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر آن را به خوبی درک کند و این یکی از 7 مهارت که هر حسابدار برای استخدام باید داشته باشد از آنجا که حسابدار و اطلاعات مالی وی، بخشی از فرایند تصمیم‌گیری مدیران برای بهبود شرایط و موقعیت شرکت است؛ این آگاهی می‌تواند به حسابدار برای تحلیل درست اطلاعات مالی و نتیجه‌گیری بهتر کمک نماید.

مقایسه کنید: نرم افزار شرکتی و نرم افزار بازرگانی

  • خلاقیت در حسابداری

    در کنار آگاهی از تغییر و تحولات در فضای کسب‌و‌کار، حسابدار باید خلاقیت لازم برای ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌های بهینه و درست برای حل مشکلات موجود و یا بهبود موقعیت شرکت در بازار رقابتی را داشته‌باشد. از آنجا که امروزه بخش حسابداری به مهره موثری در فرایند تصمیم‌گیری تبدیل شده‌است، باید در کنار دانش بتواند با استفاده از قدرت تحلیل و خلاقیت خود راهکارهای موثری را پیدا کند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، هوش تجاری برای حسابداران امروز از مهم‌ترین توانمندی‌ها و مهارتها است.

باید بدانید: کارتخوان اندرویدی

  • اعتبار و برند شخصی حسابدار

    به‌طور معمول برای انتخاب کردن هر چیزی، اغلب فاکتورهای متعددی بررسی و بر اساس درجه اهمیت آنها تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود. هر فرد برای موفق شدن در مسیر کاری خود باید اعتبار مخصوص به خود را کسب و آن را بهبود دهد. برای رشته حسابداری با توجه به سر و کار داشتن با اطلاعات مالی و دسترسی به حساب‌های بانکی، اعتماد و حسن انجام کار مهم‌ترین برند شخصی برای فرد به‌حساب می‌آید. این اعتبار و اطمینان در طول سال‌ها و با قبول مسئولیت برای فرد ایجاد می‌شود و تا حد زیادی به حسن انجام کار وابسته است.

به طور کلی لازم است بگوییم کاربرد حسابداری، همراه با رشد و توسعه تکنولوژی در فضای کسب‌و‌کارها تغییر کرده‌است. در قدیم ثبت داده‌های مرتبط به تراکنش‌های مالی شرکت در دفاتر مالی حسابداری و ارائه گزارش صورت سود و زیان و ترازنامه از وظایف بخش حسابداری بوده‌است. اما امروزه همراه با رشد تکنولوژی، حسابداری اهمیت بیشتری از قبل پیدا کرده‌است. در واقع ورود نرم افزار حسابداری به فضای مشاغل برای افزایش دقت در ثبت و ذخیره داده‌ها و استفاده بیشتر از دانش و تخصص حسابداران است.

مطالعه کنید: erp چیست؟ و حسابداری چیست؟

شغل حسابداری چیست؟ 

با گذشت زمان، تحولات زیادی در بازار سرمایه و پول به وجود آمده و از این رو وجود فرد حسابدار در کلیه کسبوکارها بالاخص مجموعههای اقتصادی بزرگ به شدت احساس میگردد. حسابدار شخصی است که، توانایی انجام تمامی فعالیتهای حسابداری را دارد. دقت داشته باشید که، حسابداریهای مختلفی وجود داشته و هر یک از حسابداران بسته به تخصص و مهارتهای خود در انواع شرکتها استخدام میگردند. 

حسابداری به سیستمی گفته میشود که، کلیه فرآیندهای تهیه و تدوین گزارشات مالی، جمعآوری، طبقهبندی، ضبط و خلاصهکردن دادهها و اطلاعات به شکلهای مختلفی صورت میگیرد. به این ترتیب، تمامی اشخاص ذی نفع برون و درون سازمانی مانند مقامات مالیاتی، بانکها و مدیران امکان استفاده حداکثری از این گزارشات را دارند. 

دلیل افزایش تقاضا برای استخدام حسابدار 

دلیل افزایش تقاضا برای استخدام حسابدار 

طرح برنام های دقیق جهت کسب سود بالاتر و سروسامان دادن به اوضاع مالی مجموعه اقتصادی، مسئولیت اصلی است که، هر حسابدار عهده دار آن است. در نتیجه، هر جایی که، بحث از رد و بدل شدن پول به میان می آید، ردپایی از حسابداری هم دیده میشود. با توجه به اینکه، کسب درآمد از جمله مهم ترین مسائل در هر سازمان اقتصادی به شمار می رود؛ ضرورت وجود حسابدار در هر مجموعه خدماتی، تولیدی، بزرگ یا کوچک به شدت احساس می شود. 

1.فرصت های شغلی حسابداری 

در صورت تمایل به یافتن شغلی در حوزه حسابداری، فقط کافیست سری به آگهی استخدام در وبسایتهای مختلف بزنید تا از دیدن تعداد بیشماری آگهی استخدام حسابدار، کمکحسابدار، حسابرس و غیره شگفت زده شوید. در حال حاضر، با اعمال سختگیریهای بیشتر در زمینه قوانین مالیاتی و همینطور بالارفتن هر چه بیشتر مجموعه های ثبتشده، نیاز به استخدام حسابدار روز به روز افزایش پیدا میکند. 

به این ترتیب، شما از آزادی عمل بالاتری برای انتخاب مسیر کاری خود به عنوان یک حسابدار برخوردار هستید. البته، شمار فرصت های شغلی پیشنهادی و نیاز به استخدام حسابدار به رشد اقتصادی جامعه نیز بستگی دارد. 

  1. آینده شغلی حسابداری 

دفتر آمار ایالات متحده آمریکا طی گزارشی اعلام کرده که، تا انتهای سال 2026 میلادی شاهد رشد 10 درصدی در شغل حسابداری هستیم. اما این میزان برای سایر گروه های شغلی تنها 7 درصد است. 

  1. امکان استخدام حسابدار پاره وقت 

حسابداری جزء آن دسته از مشاغلی است که، به جز شکل حضوری امکان انجام آن به صورت پارهوقت یا غیرحضوری نیز برای متقاضیان وجود دارد. با همین شیوه کاری، شمار زیادی از حسابداران، قادر به انجام چندین پروژه همزمان بدون نیاز به حضور در شرکت ها هستند. اینگونه، از یک طرف حسابداران درآمد بالاتری را به دست می آورند و از طرف دیگر کارفرما به دلیل حضور حسابدار در شرکت متحمل هزینه زیادی نمی شود. 

راهکار بالابردن شانس برای استخدام به عنوان حسابدار 

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که، به تازگی تحصیلات آمادمیک خود را در رشته حسابداری به پایان رسانده اید. ولی هنوز شغلی در این زمینه کاری ندارید. پیشنهاد ما برای شروع، استخدام به عنوان کمک حسابدار یا کارآموز است.

 چرا که، داشتن سابقه کاری یکی از ملاک های مهم شرکت ها برای جذب نیرو به شمار میرود. دوره کارآموزی، بهترین فرصت برای افزایش مهارت هایتان است. بعلاوه، این مدت به عنوان سابقه کار برای شما درج می شود.

جمع بندی

بنابراین تکنولوژی کمک کرده‌است، وظایف و مسئولیت‌های حسابدار تخصصی‌تر شده و بیشتر برای تحلیل و ارزیابی اطلاعات و شرایط موجود و بهبود فرایند تصمیم‌گیری از مهارت و دانش حسابداران استفاده شود. به همین دلیل امروزه بسیار تاکید می‌شود افرادی که به عنوان حسابدار مشغول به فعالیت هستند، قدرت تحلیل و دانش تخصصی خود را افزایش دهند تا بتوانند سریع تر مسیر پیشرفت و رشد در آینده کاری خود را طی کنند.

سوالات متداول

مهارت های موردنیاز حسابداران کدام ها هستند؟

از میان مهارت های لازم برای هر حسابدار می توان به قدرت تحلیل بالا، داشتن خلاقیت و دانش حسابداری اشاره کرد.

شغل حسابداری چیست؟

حسابدار شخصی است که، توانایی انجام تمامی فعالیت های حسابداری را دارد. دقت داشته باشید که، حسابداری های مختلفی وجود داشته و هر یک از حسابداران بسته به تخصص و مهارت های خود در انواع شرکت ها استخدام می گردند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید