2024-03-29 04:40:15

تفاوت علی الحساب و پیش پرداخت در حسابداری چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

آنچه در حسابداری بسیار اهمیت دارد، دقت در ثبت داده های مالی شرکت با جزئیات کامل و دقیق است. با توجه به اینکه داده های مالی ازجمله داده های تاثیرگذار بر عملکرد شرکت بوده و تصمیم گیری های آتی برای اجرایی کردن پروژه های مد نظر شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد، اصول و قوانین خاصی در درج این اطلاعات و ثبت توسط بخش حسابداری در نظر گرفته شده است. یکی از قوانین موجود برای ثبت برخی از هزینه ها قرار دادن آنها در طبقه هزینه های پیش پرداخت و علی الحساب است که در این مطلب سعی داریم با تفاوت علی الحساب و پیش پرداخت در حسابداری آشنا شویم.

پیش پرداخت چیست؟

گاهی بنا به شرایط کاری پیش می آید که شرکت یا کسب وکار، وجه کل هزینه را برای مدتی و قبل از اینکه این هزینه اتفاق بیفتد به طور یکجا پرداخت نماید. در این صورت وجه پرداختی تحت عنوان پیش پرداخت در دفاتر اسناد ثبت می شود. پس از آنکه مدت مد نظر برای هزینه سپری شد، می بایست این هزینه از قسمت پیش پرداخت خارج شده و در حساب هزینه های سال قرار داده شود.

به عنوان مثال شرکتی با تمدید قرارداد اجاره دفتر در ماه آبان، هزینه اجاره بها را به صورت دو چک شش ماهه پرداخت می کند. در دفتر روزنامه یا نرم افزار حسابداری می بایست مبلغ چک به عنوان پیش پرداخت اجاره ذکر شود. در پایان سال و قبل از بسته شدن حساب ها با توجه به اینکه بخشی از هزینه ها انجام شده است باید مبلغ اجاره بها از آبان تا پایان سال محاسبه و به عنوان هزینه ها ثبت و از حساب پیش پرداخت کسر شود.

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

 به عبارت دیگر پیش پرداخت مبلغی است که قبل از ارائه یا دریافت خدمات پرداخت می کنیم. پیش پرداخت در حسابداری دولتی یک نوع دارایی دائمی محسوب می شود. طبق مقررات موجود پیش پرداخت از محل اعتبارات  و بر اساس حکم و قراردادهای پیش از انجام تعهد منظور می گردد.

تفاوت علی الحساب و پیش پرداخت چیست - فناوری اطلاعات پارمیس

نکته: مانده حساب پیش پرداخت جزء دارایی های جاری به شمار می آید و یک حساب دائمی به شمار می رود.

علی الحساب چیست؟

در کنار اصطلاح پیش پرداخت در حسابداری، اصطلاح دیگری تحت عنوان علی الحساب نیز وجود دارد که باید این هزینه را نیز در ثبت جریان های مالی شرکت در نظر گرفت. علی الحساب برای زمانی مناسب است که بخشی از کار انجام شده و انجام دهنده آن کار به هر دلیلی برای ادامه کار به بخشی از مبلغ قرارداد توافق شده نیاز دارد. در این شرایط مبلغی که به انجام دهنده کار پرداخت می شود در هزینه های علی الحساب قرار می گیرد.

به عنوان مثال شما با یک پیمانکار به منظور اجرایی کردن یک پروژه قرارداد می بندید. پیمانکار بعد از اینکه حدود 30درصد از کار پیش رفته است از شما مبلغی از قرارداد را درخواست می کند تا بتواند به کمک آن ادامه پروژه را پیش ببرد. در صورت پرداخت وجه به پیمانکار این مبلغ به عنوان علی الحساب در دفاتر روزانه و نرم افزار حقوق و دستمزد ثبت می شود.

علی الحساب به معنای پرداخت مبلغی بر طبق مقررات و به منظور ادای قسمتی از تعهد است.

نکته: مبلغ پرداختی پیش پرداخت قبل از انجام کار پرداخت می شود و مبلغ پرداختی علی الحساب در قبال کار انجام شده پرداخت می گردد.

برابر ماده 28 و 29 قانون محاسبات عمومی کشور تعریف پیش پرداخت و علی الحساب بشرح زیل بیان شده است :

  • ماده 28 _ پیش پرداخت عبارت است از ، پرداختی که از محل اعتبارات مربوط بر اساس حکم و قراردادها طبق مقررات پیش از انجام تعهد صورت میگیرد .
  • ماده 29 _ علی الحساب عبارت است از ، پرداختی که به منظور ادای قسمتی از تعهد با رعایت مقررات صورت میگیرد .

در کل علی الحساب در ازای خدماتی که انجام شده پرداخت می گردد ، ولی پیش پرداخت جهت خدماتی که در آینده دریافت خواهد شد پرداخت می گردد.

راهکارهای نرم افزار پارمیس برای همه کسب و کارها

ماهیت پیش پرداخت چیست؟ 

اولین و مهمترین فاکتوری که الزاماٌ باید به وسیله حسابداران مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد، شناسایی ماهیت حسابها است. بدهکار ماهیت پیش پرداخت محسوب میشود. 

دقت داشته باشید که، در صورت بروز هرگونه کاهشی در حساب پیش پرداخت باید آن را در ستون بستانکار و در صورت افزایش در آن باید این مورد را در ستون بستانکار درج کرد. 

انواع پیش پرداخت در حسابداری 

انواع پیش پرداخت در حسابداری 

در علم حسابداری، پیش پرداخت در دسته های مختلفی قرار می گیرند. در اینجا، شماری از حسابهای پیش پرداخت را برایتان نام برده و توضیحاتی را در رابطه با هر یک به شما میدهیم. 

. اولین مورد، پیش پرداخت سرمایه است. دارایی ثابت یکی از انواع داراییها به شمار میرود. از میان داراییهای ثابت میتوان از مواردی مانند تجهیزات و ماشین آلات نام برد. فراموش نکنید که، انواع داراییهای ثابت در مجموعه های اقتصادی در واقع سرمایه های آنها هستند. 

در نتیجه، به هزینه پرداختی جهت تهیه و خرید این داراییها پیش پرداخت سرمایه اطلاق می گردد.  

. دومین مورد، پیش پرداخت داراییهای ثابت سازمان اقتصادی بوده که به هزینه پرداختی در آینده برای تهیه داراییهای ثابت گفته میشود. ساختمان و زمین از انواع داراییهای ثابت به شمار میروند. 

. سومین مورد، پیش پرداخت داراییهای جاری است. این نوع از پیشپرداخت، به مقدار پولی گفته میشود که، به سازمان اقتصادی جهت خرید کالاها داده میشود. 

. چهارمین مورد، پیش پرداخت خرید کالاست. در صورتی که، فروشنده کالای خریداری شده را پس از گذشت مدتی از پرداخت هزینه آن به خریدار تحویل دهد، به این هزینه پرداختی پیش پرداخت خرید کالا گفته می شود. 

زیر سیستم‌های یکپارچه استار

انواع علی الحساب چیست؟ 

انواع علی الحساب چیست؟ 

دو نوع علی الحساب در حسابداری وجود دارد که یکی از آنها، پرداختنی و دیگری دریافتنی است. در ادامه هر یک از این موارد را برای شما توضیح میدهیم. 

1.علی الحساب پرداختنی 

این نوع از علی الحساب حساب بدهی بوده که جهت دریافت های علی الحسابی به کار میرود که، در آینده به دلیل کارهایی که شرکت در گذشته انجام داده باید در قالب مدارک و اسنادی دریافت شود. 

  1. علی الحساب دریافتنی 

علی الحساب دریافتنی در وقع حساب دارایی بوده که، در آینده به علت فعالیت هایی که مجموعه قبلاٌ انجام داده باید به شکل مدار. و اسناد پرداخت گردد.   

جمع بندی:

تهیه کردن و ارائه انواع گزارشهای مالی به صورت اصولی و دقیق و رعایت کلیه اصول حسابداری از جمله مهمترین وظایف هر حسابداری به شمار می روند. 

در این میان، حسابهای پیش پرداخت وعلی الحساب نیز باید مورد توجه حسابدار مجموعه اقتصادی قرار بگیرد. چرا که این موارد در زمان تهیه و تنظیم گزارشهای مالی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

سوالات متداول

1.علی الحساب چیست؟ 

علی الحساب برای زمانی به کار میرود که، بخشی از کار صورت گرفته و انجام دهنده آن کار به هر دلیلی برای ادامه کار به بخشی از مبلغ قرارداد توافق شده نیاز دارد. 

در این شرایط، مبلغی که به انجام دهنده کار پرداخت می شود جزء هزینه های علی الحساب قرار میگیرد. 

  1. تفاوت علی الحساب و پیش پرداخت در حسابداری چیست؟ 

علی الحساب به پرداختی گفته میشود که، به جهت ادای بخشی از تعهدات با توجه به قوانین و مقررات مجموعه انجام میشود. ولی پیش پرداخت به مبالغی اطلاق میگردد که به علت خدمات ارائه شده در آینده باید پرداخت شود.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید