2024-03-29 03:54:46

تفاوت حسابداری بهای تمام شده با حسابداری مالی در چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
تفاوت حسابداری بهای تمام شده با حسابداری مالی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

حسابداری بهای تمام شده (هزینه) یک نوع از فرایند حسابداری است که با هدف به تصرف درآوردن هزینه های یک شرکت در تولید، با ارزیابی هزینه های ورودی از هر مرحله از تولید و همچنین هزینه های ثابت مانند استهلاک تجهیزات سرمایه ایجاد شده است. حسابداری بهای تمام شده (هزینه) در درجه اول عملیات اندازه گیری را انجام می دهد و این هزینه را ضبط می کند و به صورت جداگانه برای مقایسه نتایج ورودی و انتقال آن به خروجی یا خروجی واقعی برای کمک به مدیریت شرکت در اندازه گیری عملکرد مالی مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت حسابداری بهای تمام شده با حسابداری مالی در چیست؟

به نوعی یک نوع روش حسابداری است که در آن همه هزینه های متحمل شده در انجام یک فعالیت و یا انجام یک هدف در ابتدا جمع آوری، طبقه بندی و ثبت می شوند و سپس این اطلاعات خلاصه و به صورت تجزیه و تحلیل در یک قیمت فروش می رسند و یا برای تعیین جایی که پس انداز در آن امکان پذیر باشد آماده می گردند.

پارمیس پرو

شکستن حسابداری بهای تمام شده (هزینه)

در حالی که حسابداری هزینه است که اغلب در یک شرکت برای کمک به تصمیم گیری استفاده می شود اما حسابداری مالی چیزی است که جامعه سرمایه گذار خارجی به طور معمول می بیند. حسابداری مالی نمایندگی های مختلف از هزینه ها و عملکرد مالی است که شامل دارایی ها و بدهی های یک شرکت است. حسابداری هزینه می تواند به عنوان مفیدترین ابزار برای مدیریت در بودجه بندی و در راه اندازی برنامه کنترل هزینه که می تواند حاشیه خالص این شرکت در آینده باشد تلقی شود.

تفاوت حسابداری بهای تمام شده با حسابداری مالی چیست؟ یکی از تفاوت های کلیدی بین حسابداری هزینه و حسابداری مالی این است که در حسابداری مالی بسته به نوع معامله طبقه بندی، هزینه شده است که شامل حسابداری طبقه بندی با توجه به نیازهای اطلاعاتی مدیریت است ولی در حسابداری هزینه، هزینه به عنوان یک ابزار داخلی توسط مدیریت استفاده می شود به همین دلیل است که برای ارتباط با هر استاندارد خاص تعیین شده توسط اصول عمومی پذیرفته شده و به عنوان نتیجه در بخش های مختلف یک شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته: درباره تفاوت حسابداری بهای تمام شده با حسابداری مالی باید بگوییم در بیانی ساده حسابداری مالی، پول را به عنوان معیار عملکرد اقتصادی می داند در حالی که حسابداری بهای تمام شده (هزینه)، پول را به عنوان عامل اقتصادی تولیدی در نظر می گیرد.

توسعه حسابداری

محققان استدلال کرده اند که برای اولین بار از حسابداری هزینه در طول انقلاب صنعتی استفاده شده است یعنی زمانی که اقتصاد در حال ظهور، از عرضه های صنعتی و تقاضا شکل گرفته و تولید کنندگان مجبور به شروع ردیابی اینکه آیا برای کاهش قیمت کالاها، مازاد عرضه خود و یا تولید را باید پایین بیاورند.
در آغاز قرن 20، حسابداری بهای تمام شده (هزینه)، در ادبیات مدیریت کسب و کار به موضوع گسترده ای تبدیل شده بود.

انواع حسابداری حسابداری هزینه های استاندارد

این نوع از حسابداری بهای تمام شده (هزینه) با استفاده از نسبت مقایسه استفاده کارآمد از نیروی کار و مواد برای تولید کالاها یا خدمات تحت شرایط استاندارد استفاده می کند. بررسی این تفاوت ها است که تجزیه و تحلیل واریانس نامیده می شود. حسابداری هزینه سنتی اساسا بر اساس یک اندازه گیری کار اختصاص داده شده است. با توجه به این واقعیت که هزینه سربار از پیدایش حسابداری هزینه های استاندارد متناسب با هزینه نیروی کار افزایش یافته است، تخصیص هزینه سربار به عنوان هزینه کلی تا تولید بینش گمراه کننده به پایان رسیده است.

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت

موسسه منشور حسابداران مدیریت حسابداری مبتنی بر فعالیت به عنوان تعریفی از حسابداری بهای تمام شده (هزینه) “رویکرد به فعالیت های هزینه و نظارت بر فعالیت هایی که شامل ردیابی مصرف منابع و هزینه خروجی نهایی دارند، منابعی اختصاص یافته و به فعالیت ها و هزینه اشیاء بر اساس برآورد مصرف در حالت دوم استفاده از محرک های هزینه به ضمیمه هزینه فعالیت به خروجی متعادلی تبدیل می شوند” بیان کرده اند.

مطالعه بیشتر : حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری بهای تمام شده (هزینه) شامل تکنیک هایی برای:

  1. تعیین هزینه محصولات، فرآیندها، پروژه ها، و غیره به منظور گزارش مقدار صحیح بر صورت های مالی، و
    کمک به مدیریت در تصمیم گیری و در برنامه ریزی و کنترل یک سازمان است.

به عنوان مثال، حسابداری بهای تمام شده (هزینه) برای محاسبه هزینه واحد از محصولات یک تولید کننده به منظور گزارش هزینه موجودی در ترازنامه آن و هزینه کالاهای فروخته شده در صورت سود و زیان آن استفاده می شود. به همین دلیل است که با روش هایی مانند تخصیص هزینه های سربار تولید و از طریق استفاده از فرآیند هزینه یابی، عملیات هزینه و شغل، سفارش سیستم های هزینه به دست می آید.

پارمیس 360

هزینه حسابداری با کمک مدیریت ارائه تجزیه و تحلیل رفتار هزینه ها، روابط مقرون به حجم انتفاعی، بودجه ریزی عملیاتی و سرمایه، هزینه یابی استاندارد، واریانس تجزیه و تحلیل برای هزینه ها و درآمدها، قیمت گذاری انتقال، هزینه یابی بر مبنای فعالیت، و غیره بدست می آید.

ریشه های حسابداری هزینه، در کسب و کار تولید است اما امروزه به حوزه کسب و کار خدمات، گسترده شده است. برای مثال، یک بانک برای تعیین هزینه پردازش چک مشتری و یا سپرده از حسابداری هزینه استفاده می کند. این به نوبه خود ممکن است مدیریت را با راهنمایی در قیمت گذاری از این خدمات کمک کند.

مزایای استفاده از حسابداری هزینه

حسابداری بهای تمام شده (هزینه) فرآیند جمع آوری و تفسیر اطلاعات را برای تعیین هزینه یک سازمان بدست آورده و با استفاده از منابع مالی، مزایای متعددی برای استفاده از حسابداری هزینه بوجود آورده است، اطلاعات بسیار عملی تر از صورت های مالی تولید شده از طریق حسابداری مالی از آن فراهم می گردد که در اینجا مزایای کلیدی حسابداری هزینه را با ارائه نکاتی عنوان می کنیم:

تجزیه و تحلیل شی هزینه: درآمدها و هزینه را می توان با مقادیر هزینه مانند محصول، خط تولید، و کانال توزیع برای تعیین آنهایی که سود آور هستند یا نیاز به حمایت بیشتری دارند برررسی کرد.

کشف علل: یک حسابدار مقرون به صرفه نه تنها از مشکلات در یک شرکت، بلکه از طریق داده ها برای تعیین علت دقیق این موضوع و همچنین توصیه راه حل برای مدیریت استفاده می کند.

تجزیه و تحلیل روند: هزینه ها را می توان بر روی یک خط روند ردیابی و برای کشف موج هزینه که ممکن است نشان دهنده روند بلند مدت باشد استفاده کرد.
مدل سازی: هزینه ها را می توان در سطوح مختلف فعالیت مدل سازی کرد. برای مثال، اگر مدیریت به فکر کاهش هزینه ها باشد، حسابداری هزینه می تواند برای استخراج هزینه های اضافی مرتبط با آن تغییر مورد استفاده قرار بگیرد.

صدور صورت حساب پروژه: اگر یک شرکت در صدور صورت حساب مشتری بر اساس هزینه های متحمل شده اقدام کند، می تواند برای جمع آوری هزینه های پروژه و جمع آوری این اطلاعات به صدور صورت حساب مشتری توسط حسابداری هزینه اهتمام ورزد.

انطباق بودجه: هزینه های واقعی صرف شده را می توان به هزینه های بودجه و یا استاندارد، برای دیدن بخشی از یک کسب و کار در حال گذراندن تعمیم داد.
ظرفیت: توانایی یک کسب و کار به حمایت از افزایش سطح فروش را می توان از طریق بررسی میزان ظرفیت بیش از حد آن بررسی کرد.
ارزیابی موجودی: حسابداری هزینه است که معمولا با جمع آوری هزینه موجودی برای اهداف گزارشگری مالی، وظیفه شارژ کار مستقیم به موجودی و همچنین تخصیص سربار کارخانه به موجودی را برعهده دارد.

پارمیس استار

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید