2024-03-28 17:18:29

آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد و ثبت اسناد آن در حسابداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

اهمیت آموزش و یادگیری حسابداری حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد می باشد و کسانی که در رشته های حسابداری و امور مالی تحصیل می کنند آموزش های حسابداری را فرا می گیرند که یکی از این مباحث مهم ، حسابداری حقوق و دستمزد می باشد.با شناخت سیستم های کنترلی حقوق و دستمزد، که بخش قابل ملاحظه ای از هزینه های یک موسسه را به خود اختصاص می دهد مشخص است که مدیریت واحد های مختلف یک واحد تجاری نیاز به کنترل دقیق و منظمی در این زمینه دارد آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد و ثبت اسناد آن در حسابداری موضوع مقاله امروز است.

همان طور که تا اینجای مقاله آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد اشاره شد از مهم ترین هزینه های عملیاتی صاحبان کسب و کار حسابداری حقوق و دستمزد می باشد بد نیست بدانید که در مورد کارکنان از دو اصطلاح استفاده می شود ، میزان هزینه ای که در ازای کار انجام شده توسط کارکنان اداری و مدیران به صورت ماهیانه پرداخت می شود را حقوق و مزیان هزینه پرداختی به کارگران را دستمزد گویند که می تولند بر حسب ساعت ، روز و یا ماه محاسبه شود. نرم افزار حسابداری

سیستم حقوق و دستمزد

وظیفه این بخش جمع آوری اطلاعات مربوط به زمان انجام کار پرسنل و در واقع حضبه مجموعه اجزا به هم پیوسته در داخل یک مؤسسه که داده های مربوط به سهم نیروی کار را در تولید محصولات یا ارائه خدمات به صورت اطلاعات حقوق و دستمزد تبدیل می نماید یک سیستم حقوق و دستمزد گفته می شود و در حضور و غیاب هر یک از پرسنل در واحدها می‌باشد.

در این بخش از مقاله آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد باید بگوییم نرم افزار حقوق و دستمزد باید به گونه ای پاسخگوی نیازهای شما باشد که اطلاعات لازم را با سرعت و با در نظر داشتن کسورات محاسبه و رقم خالص پرداختی به هریک از پرسنل را محاسبه کند بنابراین با توجه به حجم گسترده محاسبات حقوق و دستمزد و مزایای پرسنل واحدهای اقتصادی که معمولا مطابق قوانین مصوبه اطلاعاتی را از جمله تعداد پرسنل، حقوق و دستمزد و … را در هر ماه به دستگاه های مربوطه مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی برای انجام امور مالیاتی و بیمه باید ارائه دهند ، وجود یک سیستم منظم و دقیق برای محاسبه حقوق و دستمزد بسیار ضروری می باشد. نرم افزار حسابداری رستوران
آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد و ثبت اسناد آن در حسابداری
با توجه به موضوع بالا و انجام محاسبات مربوط به حسابداری حقوق و دستمزد باید اشاره کرد که وجود نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد که در مدت زمان کوتاهی حقوق و دستمزد را محاسبه کند بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه : مالیات حقوق و دستمزد چیست؟

محاسبه حقوق و دستمزد

در حالت کلی برای ثبت اسناد حسابداری حقوق و دستمزد ابتدا باید حقوق و دستمزد پرسنل را محاسبه و در حساب بدهکار منظور کنیم و سپس باید اقلامی را مانند حق بیمه سهم پرسنل، مالیات، وام، مساعده را از حقوق و دستمزد پرداختی کسر کنیم رقم بدست آمده میزان خالص حقوق و دستمزدی است که باید پرداخت گردد و در دفاتر حسابداری مربوطه با عنوان حقوق و دستمزد پرداختنی منظور می گردد. اما در مقاله آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد باید بگوییم برای حسابداری حقوق و دستمزد به شیوه زیر عمل می کنیم. در ابتدا ثبت اسناد مربوطه، باید حساب های معین را برای حساب کل تعریف کنیم که عبارت است از :

  • هزینه های حقوق و دستمزد
  • سایر حساب های دریافتنی
  • بستانکاران دولتی

نکته : پس از تعریف حساب های معین باید اسناد حقوق را ثبت کنیم که باید شماره سندی رابرای این ثبت اختصاص دهیم و موارد مربوط به حقوق را در آن ذکر کنیم. نرم افزار حسابداری رایگان

عناصر تشکیل دهنده حقوق و دستمزد

برای آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد باید با عناصر آن آشنا شوید. عناصر تشکیل دهنده یک سیستم حقوق و دستمزد بدون توجه به اینکه این سیستم برای واحد اقتصادی بازرگانی مورد استفاده قرار می گیرد یا واحد اقتصادی تولیدی شامل موارد زیر می باشد :

  1. دایره کارگزینی
    تهیه و تدوین آیین نامه ها و دستور العمل های استخدامی پرسنل با توجه به قوانین کار و امور اجتماعی بر عهده این بخش می باشد.
  2. دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
    وظیفه این بخش جمع آوری اطلاعات مربوط به زمان انجام کار پرسنل و در واقع حضور و غیاب هر یک از پرسنل در واحدها می‌باشد.
  3. دایره حسابداری حقوق و دستمزد
    فراهم کردن لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ خالص و ناخالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت به هریک از پرسنل از وظایف این بخش می باشد.
    آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد و ثبت اسناد آن در حسابداری

حسابداری حقوق و دستمزد

هزینه حقوق و دستمزد عبارت است از جمع مبالغ پرداختی به پرسنل واحد اقتصادی به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه می باشد. علاوه بر دستمزد ثابت (حقوق پایه) که بر مبنای ساعات یا روزهای کارکرد، میزان انجام کار یا محصول تولید شده محاسبه می گردد. هزینه حقوق و دستمزد شامل موارد دیگری از قبیل: اضافه کاری، نوبت کاری، شب کاری، حق مأموریت، حق ایاب و ذهاب، حق مسکن و خواروبار، حق اولاد و عائله مندی، عیدی (پاداش آخر سال)، پاداش افزایش تولید،بازخرید مرخصی، هزینه های کارآموزی، سهم از مؤسسه، مزایای غیر نقدی همچون اتومبیل و مسکن واگذاری به کارکنان نیز می باشد. نرم افزار حسابداری شرکتی

نرم افزار حقوق و دستمزد

یکی از موارد مهم در حسابداری حقوق و آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد، محاسبه عیدی و پاداش آخر سال هست. برای آشنایی با نحوه محاسبه عیدی آخر سال پیشنهاد می کنیم به مقاله “فرمول و نحوه محاسبه عیدی و پاداش” سر بزنید. علاوه بر موارد فوق به هزینه دستمزد باید هزینه های تأمین اجتماعی سهم کارفرما، بیمه بیکاری و در برخی موارد هزینه غذای رایگان کارکنان نیز اضافه گردد. بنابراین هزینه حقوق و دستمزد شامل برخی یا همه موارد بالا می باشد. کارتخوان اندرویدی

سوالات متداول برای آشنایی با مفاهیم حقوق و دستمزد و ثبت اسناد آن در حسابداری

  1. عناصر تشکیل دهنده حقوق و دستمزد شامل چه مواردی هستند؟
    عناصر تشکیل دهنده حقوق و دستمزد شامل؛ دایره کارگزینی، دایره ثبت ورود و خروج پرسنل، دایره حسابداری حقوق و دستمزد است.
  1. هزینه حقوق و دستمزد علاوه‌بر مبنای دریافت هزینه مقدار انجام کار، شامل چه موارد دیگری می‌شود؟
    هزینه حقوق و دستمزد شامل موارد دیگری از قبیل: اضافه کاری، نوبت کاری، شب کاری، حق مأموریت، حق ایاب و ذهاب، حق مسکن و خواروبار، حق اولاد و عائله مندی، عیدی (پاداش آخر سال)، پاداش افزایش تولید،بازخرید مرخصی، هزینه های کارآموزی، سهم از مؤسسه، مزایای غیر نقدی همچون اتومبیل و مسکن واگذاری به کارکنان نیز می‌شود.
  1. وظیفه سیستم حقوق و دستمزد چیست؟
    نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد با هدف محاسبه حقوق کارکنان در یک مجموعه متناسب با نوع قرارد اد و میزان ساعت کارکرد آنها است. این نرم افزار برای مکانیزه کردن این فرایند و کاهش حجم بالای کار ماهیانه حسابداران در این رابطه، ثبت اسناد مربوطه و در نهایت ارائه گزارش در این حوزه است.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید