2024-04-16 16:38:39

تازه ترین تغییرات صورت های مالی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

ارائه صورت مالی از عملکرد دوره مالی مورد نظر یکی از ارکان کاری حسابداری می باشد. تغییراتی که در این زمینه از تهیه و تنظیم ترازنامه قدیم به ترازنامه جدید صورت گرفته سبب شده است تا در مقاله تازه ترین تغییرات صورت های مالی به برخی از تغییرات ایجاد شده اشاره کنیم و وجود نکات و مطالب ترازنامه جدید را بررسی کنیم.
دارایی ها:

مطالعه بیشتر : وظایف رشته حسابداری چیست؟

١- دارایی های جاری:

  1. در ترازنامه قدیم سرفصل های مربوط به حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری و غیر تجاری به عنوان حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری و سایر حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری در تازه ترین تغییرات صورت های مالی تغییر نام داد ه است.
  2. تیتر فصول سفارشات و پیش پرداخت ها در ترازنامه های قدیم به تیتر پیش پرداخت ها در سر فصل های ترازنامه های جدید تغییر یافته است.
  3. ایجاد حساب دارایی های مربوط به قسمت فروش در آخرین بخش دارایی های جاری بر طبق استاندارد 32 در صورت های مالی.

مطالعه بیشتر : صورت سود و زیان چیست؟

٢- دارایی های غیرجاری:

  1. ایجاد سرفصلی جدید در تازه ترین تغییرات صورت های مالی با عنوان دریافتنی های بلند مدت در طبقه فوق در حالی که در تراز نامه قدیم این سر فصل وجود نداشته است.
  2. در ترازنامه های قدیم سر فصلی با عنوان حساب سرمایه گذاری های بلند مدت در بخش سایر دارایی ها وجود داشت که آخرین قلم محسوب می شد اما در ترازنامه جدید این سرفصل به عنوان دومین قلم از اقلام دارایی های غیرجاری طبقه بندی شده است.
  3. در ترازنامه های جدید حساب سرمایه گذاری در املاک در سومین قلم گنجانده شده است در حالی که در ترازنامه های قدیم وجود نداشت.
  4. دارایی های نامشهود و دارایی های ثابت مشهود در تازه ترین تغییرات صورت های مالی به گونه ای ثبت شده است که در ابتدا دارایی های نامشهود و در ادامه دارایی های ثابت مشهود منظور شده است در حالی در ترازنامه قدیم عکس این مطلب وجود داشت.

٣- بدهی های جاری:

  1. با توجه به دارایی های جاری در این قسمت ادغام اسناد پرداختی تجاری و سایر حساب ها و اسناد پرداختنی در ترازنامه جدید با عنوان پرداختنی های تجاری و غیر تجاری در قالب یک قلم صورت گرفت در حالی که در ترازنامه قدیم این دو بخش با دو قلم مجزا در قسمت مربوطه منظور گردیده بود.
  2. حساب ذخیره مالیات در ترازنامه قدیم تحت عنوان حساب مالیات پرداختنی در تازه ترین تغییرات صورت های مالی ثبت شده است.
  3. قرار گیری حساب سود سهام پرداختنی بعد از حساب مالیات پرداختنی در ترازنامه جدید به گونه ای که در ترازنامه قدیم به عنوان قلم ماقبل آخر قبل از طبقه بدهی جاری بوده است.
  4. در تازه ترین تغییرات صورت های مالی حساب تسهیلات مالی بعد از سود سهام پرداختنی قرار گرفته است اما این حساب در ترازنامه قدیم با عنوان حساب تسهیلات مالی دریافتنی و به عنوان آخرین قلم از اقلام بدهی های جاری وجود داشته بود.
  5. در ترازنامه جدید حساب جدیدی ایجاد گردیده است که می تواند شامل ذخیره تضمین محصول،گارانتی و نظایر آن باشد که بر طبق اصولی است که در یادداشت های پیوست آمده است.
  6. حساب پیش دریافت ها که در ترازنامه قدیم به عنوان سومین قلم وجود داشت در ترازنامه جدید بعد از ذخایر و قلم ماقبل آخر در طبقه فوق می باشد.
  7. در تازه ترین تغییرات صورت های مالی حسابی با عنوان حساب بدهی های مرتبط با دارایی های نگهداری شده برای فروش که در آخرین طبقه در قسمت بدهی های جاری ایجاد شده شده است که این حساب در ترازنامه جدید وجود نداشت.

مطالعه بیشتر : مالیات چیست؟

٤- بدهی های غیر جاری:

  1. عنوان حساب ها و اسناد پرداختنی بلند مدت در ترازنامه قدیم به عنوان حساب پرداختنی های بلند مدت در ترازنامه جدید تغییر یافته است.
  2. تغییر نام حساب تسهیلات مالی دریافتی بلند مدت و حذف کلمه دریافتی از آن در ترازنامه جدید.

٥- حقوق صاحبان سهام:

  1. بخش حقوق صاحبان سهام در ترازنامه قدیم،در مقابل حساب سرمایه و داخل پرانتز تعداد سهم و مبلغ هر سهم پرداخت شده قرار می گرفت این در خالی است که در تازه ترین تغییرات صورت های مالی حساب سرمایه ثبت می گردد و در بخش یادداشت های هراه اطلاعات مربوط به تعداد و مبلغ هر سهم عنوان می شود.
  2. حساب افزایش سرمایه در جریان که در ارتباط با بخش افزایش سرمایه واحد تجاری می باشد در دومین قلم حاصل گشته است که این افزایش در مجمع عمومی فوق العاده به تصویب رسیده استبنابراین مراحل ثبت آن در جریان است اما در ترازنامه قدیم این حساب وجود نداشته است.
  3. ما به التفاوت مبلغ فروش و مبلغ اسمی سهام منتشره و فروش رفته بابت افزایش سرمایه در حساب مجزایی قرار می گیرد که در ترازنامه جدید با عنوان حساب اندوخته صرف سهام تعریف شده است.
  4. در تازه ترین تغییرات صورت های مالی حساب جدیدی ایجاد شده است که حساب مازاد تجدید ارزیابی دارایی های بعد از حساب های اندوخته ای را شامل می شود که این حساب در ترازنامه قدیم وجود نداشت.
  5. حساب تفاوت تسعیر ارز عملیات خارجی مربوط به واحد های تجاری که دارای واحدهای مستقر در خارج از کشور هستند ، که بعنوان قلم ماقبل آخر در قسمت حقوق صاحبان سهام ترازنامه جدید ایجاد شده است.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید