2024-03-19 13:52:43

حسابداری منابع انسانی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
حسابداری منابع انسانی
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

حسابداری منابع انسانی به معنای تعامل بین مفهوم کیفی منابع انسانی به نسبت کمی با استفاده از علوم حسابداری است عصر صنعتی و استفاده از تفکرهای ایجاد شده در انقلاب صنعتی سپری شده و اکنون عصری است که اقتصاد بر دانش و علوم مربوطه استوار است به گونه ای که منابع انسانی در سازمان هایی که بر پایه ی دانش عمل می کنند اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند در همین جهت مدیریت منابع انسانی عظیم امروزی کاری بس بسیار دشوار است و مدیریت آن به رموز موفقیت این سازمان ها تبدیل گشته است.

منابع انسانی تنها سرمایه ای است که قابلیت تغییر خود را دارد بنابراین می تواند سایر نهادها را تغییر داده یا آن ها را تعدیل نماید و بستری را برای ایجاد نوآوری ایجاد کند که بتواند در سطح وسیعی به رشد اقتصادی خود برسد. در رویکردهای جدیدی که امروزه برای مدیران تعریف شده است نقش مدیر از حالت مدیر یکپارچه و کنترل کننده ی ثابت تغییر یافته و به دو بخش کارایی و ایجاد اثر بخشی تبدیل گشته است و باید توجه داشت که امروزه منابع و دارایی های مجازی با دارایی های غیر مجازی ، هردو به صورت یکسان ارزش یک سازمان را مشخص می کنند.

روند تحولات حسابداری 

حسابداران سه گام اصلی را از بدو تولد طی می کنند که عبارت است از : حسابداری سیاهه نویسی ، حسابداری مالی ، حسابداری مدیریت و گام چهارم به نوع جدیدی از حسابداری اشاره می کند که به آن حسابداری اجتماعی-اقتصادی گویند که حسابداری منابع انسانی یکی از موضوعات پر اهمیت آن است.

حسابداری منابع انسانی از دیدگاه واقعی 

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط انجمن حسابداری آمریکا حسابداری عبارت است از روند شناخت و سنجش منابع انسانی و ارائه گزارش هایی به افراد علاقه مند و مرتبط به این موضوع می باشد در واقع این حسابداری به معنای تعامل بین مفهوم کیفی منابع انسانی به نسبت کمی با استفاده از علوم حسابداری است و با سه اصل بسیار مهم و مرتبط با منابع انسانی در ارتباط است.

ضرورت و اهداف حسابداری منابع انسانی 

1- افزایش کاربرد مدیریت و کنترل منابع انسانی

2- تخمین میزان سرمایه گذاری یک سازمان بر روی منابع انسانی به عنوان نمونه

3- سنجش فاکتورهای مهمی از قبیل حفظ ، تحلیل و تعوسعه روی منابع انسانی یک سازمان

4- اندازه گیری و محاسبه ی ارزش هایی که یک منبع انسانی در سایر منابع مالی و فیزیکی سازمان میتواند ایجاد نماید.

روش های سنجش ارزش منابع سازمانی 

حسابداری منابع انسانی به وسیله ی دو روش زیر قابل اندازه گیری است :

1-محاسبه هزینه منابع انسانی

2-ارزش دادن به منابع انسانی

سیستم حسابداری منابع انسانی در مرحله ی اول ابتدا به شناختن هزینه های موجود در نیروی انسانی که به این هزینه به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد می پردازد.محاسبه ی هزینه ی منابع انسانی از دو روش هزینه های اولیه و هزینه های جایگزینی انجام می شود.

این نوع حسابداری بیشتر بر پایه ی ارزش دادن به منابع انسانی استوار است و نکته ی قابل توجه در مورد انسان این است که وی می تواند به صورت بالقوه منافع آتی خود را فراهم آورد بنابراین ارزش یک انسان را می توان مانند ارزش سایر منابع به عنوان ارزش خدمات آتی تعریف کرد.

مطلب پیشنهادی : نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد پارمیس استار

 

نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد پارمیس استار

 

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید