2024-03-28 08:43:55

چه زمانی باید نرم افزار حسابداری را ارتقاء داد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

امروزه در کمتر کسب و کاری میبینیم که صاحبان کسب و کارها، رسیدگی به حساب ها و امور حسابداری کسب و کار خود را به روش سنتی انجام دهند و تقریباً اکثر کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده از نرم افزار حسابداری را ضروری و لازم می دانند. به این ترتیب می توانند از بابت حسابداری صنعتی امور با خیالی آسوده کسب و کار خود را رونق دهند. پیشنهاد میکنیم حتماً مقاله “مزايای استفاده از حسابداری به کمک نرم افزار” را نیز در این زمینه مطالعه کنید. آیا می دانید چه زمانی باید نرم افزار حسابداری را ارتقاء داد؟

اگر شما صاحب یا کارمند کسب و کار کوچکی هستید، احتمالا از یک برنامه حسابداری کوچک استفاده می کنید. جالب است بدانید که در ایران، بیش از ۱ میلیون کسب و کار کوچک با استفاده از برنامه حسابداری مناسب صنف و فعالیت کسب و کار خود، دفاتر مالی و اسناد حسابداری خود را نگهداری می کنند.

راه حل خرید نرم افزار حسابداری کوچک و متوسط به طور کلی انتخابی بسیار عالی برای یک کسب و کار کوچک و یا یک کسب و کار در حال تاسیس و قبل بهره برداری است. نرم افزارهای حسابداری کوچک و متوسط نسبتاً ارزان، با پیاده سازی آسان، با استفاده آسان و به خوبی پشتیبانی می شوند.

هر چند در برخی موارد به خصوص اگر کسب و کار شما در حال گسترش و یا در حال تغییر باشد، ممکن است به تدریج به یک نرم افزار یکپارچه ERP قوی تر به عنوان راه حل نیاز داشته باشید. چالش اصلی برای بسیاری از کسب و کارها این است که چه زمانی باید نرم افزار حسابداری را ارتقاء داد؟ زمان مناسب ارتقاء و گسترش نرم افزار حسابداری آنها همیشه آشکار نیست. حتی گاهی نرم افزارهای حسابداری شما ممکن است علت عدم پیشرفت و گسترش شرکت شما و در جا زدن آن باشد و شما حتی ممکن است متوجه آن نشوید.

این مقاله کوتاه به شما در شناخت زمان مناسب برای ارتقاء نرم افزار حسابداری کمک می کند و با استفاده از نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم؛ میتوانید در زمان مناسب کسب و کار خود را همراه با برنامه حسابداری و به طور کلی سیستم مالی خود ارتقاء و گسترش دهید.

۱. تاخیر زمان پردازش : این یکی از موارد بسیار آشکار می باشد. اگر تعداد معاملات شما بالاتر از توان پردازش برنامه حسابداری صنعتی شما باشد، گزارش گیری سخت تر خواهد شد. حتی ممکن است در پردازش داده ناپایدار عمل کنند و عملیات مورد نظر شما را تا به انتها انجام ندهند. ممکن است نرم افزار حسابداری که شما از آن استفاده می کنید دارای محدودیت پایگاه داده باشد.

در این صورت شما مجازید که تعداد مشخصی از داده و معاملات را ثبت کنید. این به این معنی است که شما یا باید دست به پاکسازی تاریخچه (که هیچ کس نمی خواهد به انجام آن تن دهد) و یا به از دست دادن برخی بهره وری های آن ها عادت کنید. چه زمانی باید نرم افزار حسابداری را ارتقاء داد؟ اگر سیستم شما کند شده است همین حالا زمان در نظر گرفتن ارتقاء است.

2. نرم افزار خود را نمی توانید بر روی کامپیوتر های جدید اجرا کنید: این مورد تعجب آور نیست. با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی های رایانه ای، شرکت ها اقدام به خریداری سیستم های کامپیوتری جدید می کنند. اگر این اتفاق بیفتد، شما باید نرم افزار های موجود خود را به جدیدترین نسخه ارتقا دهید.

۳. کنترل های داخلی ضعیف: در واحد های در حال راه اندازی و بسیاری از کسب و کارهای کوچک، مالکان و شرکا به طور فعال در بسیاری از معاملات کلیدی کسب و کار، دخالت دارند. از این رو، آنها دانش دست اول همه فعالیت های حسابداری را در اختیار دارند.

اما هنگامی که کسب و کارها رشد می کنند، صاحبان مشاغل نمی تواند در تمام معاملات درگیر شوند و نیاز به نماینده و تعویض مسئولیت به دیگران دارند. در نتیجه، وجود کنترل های داخلی قوی، بسیار مهم است. اکثر برنامه های حسابداری کسب و کار کوچک امکان پیاده سازی کنترل های داخلی قوی را ندارند و در آنها کنترل های داخلی به خوبی اجرا نمی شود.

کاربران برای مثال می توانند یک چک به کسی ارسال کنند و سپس معامله را حذف کنند؛ به طوری که هیچ سابقه ای از آن وجود نداشته باشد. این توانایی حذف معاملات بدون امکان پیگیری توسط شما باعث می شود که احتمال تقلب و دیگر مسائل جدی بیشتر شود. چه زمانی باید نرم افزار حسابداری را ارتقاء داد؟ اگر نرم افزار شما امنیت رمز عبور قوی و اطلاعات مالی قابل ممیزی ندارد، پس زمان در نظر گرفتن ارتقاء است.

4. وابستگی شدید به اکسل: اگر نرم افزار حسابداری خود را تنها برای چاپ چک وصدور فاکتورها و اسناد حسابداری مورد استفاده قرار می دهید و از اکسل جهت پردازش داده ها و گزارش های خود استفاده می کنید ، پس نرم افزار حسابداری شما، خود به وضوح بیان می کند قابلیت های مورد نیاز شما را ندارد.

این به این معنی است که شما خود را در معرض خطر از دست دادن بهره وری و یا داده های غیر قابل اتکا قرار داده اید. در بهترین حالت، اطلاعات شما به موقع نیست و توانایی برای تصمیم گیری خوب به خطر میافتد. چه زمانی باید نرم افزار حسابداری را ارتقاء داد؟ اگر گزارش گیری و تحلیل داده های شما وابستگی بیش از حد در اکسل و یا دیگر سیستم های مکمل دارد، بنابراین باید ارتقاء نرم افزار خود را مد نظر قرار دهید.

5. عدم یکپارچگی بین برنامه ها: برای بسیاری از سازمان ها و موسسات نرم افزار حسابداری تنها یکی از برنامه های کاربردی است که مورد استفاده قرار می گیرد، درحالی که اداره کردن فعالیتهای اصلی کسب و کار ممکن است به طور کامل با یک نرم افزار جداگانه، از قبیل فروش تجارت الکترونیک، نرم افزار خرده فروشی، نرم افزارهای CRM، هزینه یابی شغلی، حسابداری حمل و نقل انجام شود.

با نرم افزار جامع حسابداری این برنامه های جداگانه می توانند به منظور اطمینان از گزارش به موقع و دقیق به راحتی با هم به تبادل اطلاعات بپردازند. به طور معمول با نرم افزار کسب و کار کوچک این کار عملی نیست. چه زمانی باید نرم افزار حسابداری را ارتقاء داد؟ اگر شما دارای نرم افزارهای متفاوت که یکپارچگی ندارند، هستید، احتمالا زمان به روز رسانی است.

6. عدم توانایی در دسترسی به اطلاعات از راه دور: در فضای رقابتی امروز، مهم است که شما بتوانید اطلاعات قابل اتکا و بهنگامی که به آن نیاز دارید، در جایی دیگر به دست آورید. اگر شما نتوانید از خارج دفترکارتان به نرم افزارخود برای دیدن وضعیت فروش، هزینه ها و سایر داده های کلیدی عملکرد خود دسترسی پیدا کنید، پس شما در یک نقطه ضعف رقابتی می باشید.

چه زمانی باید نرم افزار حسابداری را ارتقاء داد؟ اگر نرم افزار شما قابلیت دسترسی از راه دور را ندارد، پس احتمالا زمان آن فرا رسیده که به دنبال یک نرم افزار حسابداری قوی تر و، به ویژه، راه حل های مبتنی بر نرم افزار حسابداری جامع باشید.

۷. تغییرات در پرسنل واحد IT: آخرین اما نه کم اهمیت ترین، علامت هشدار دهنده کلیدی در مورد زمان مناسب تغییر نرم افزار ممکن است وقتی باشد که شما نیروی پشتیبانی کامپیوتر خود را از دست بدهید. هنگامی که این اتفاق می افتد، موضوع فقط در مورد نرم افزار نیست، بلکه در مورد سخت افزار نیز می باشد.

به جای اینکه سعی برای پیدا کردن یک نیروی دیگرکنید که خدمات پشتیبانی از سیستم های شما را انجام دهد، در مورد احتمال حرکت به سمت برنامه های کاربردی، مانند نرم افزارهای جامع مالی فکر کنید. با انجام این کار، شما می توانید از شر دردسر IT خلاص شوید و بنابراین می توانید بر روی کسب و کار خود تمرکز کنید و نه مسائل مربوط به کامپیوتر که در تخصص شما نیست.

اگر شما هر یک از این علائم هشدار دهنده را در کار خود مشاهده کردید، آنها را نادیده نگیرد. به احتمال زیاد زمان فکر کردن در مورد یک تغییر ساختاری فرا رسیده است. نگاهی به گزینه های پیش رو کنید. با فن آوری های مانند نرم افزارهای جامع مالی که امروز در دسترس هستند، منافع بالقوه برای شرکت شما، فراوان هستند. اجازه ندهید که نرم افزارهای موجود، کسب و کار شما را به عقب براند.

از سری نرم افزارهای حسابداری شرکت فناوری اطلاعات پارمیس که برای کسب و کارها، سازمان ها، شرکت ها، واحد های تجاری، بازرگانی، تولیدی و خدماتی در ابعاد کوچک و متوسط طراحی شده اند می توان به نسخه های حسابداری فروشگاهی، حسابداری بازرگانی، حسابداری شرکتی، حسابداری خدماتی و حسابداری تولیدی اشاره نمود. برای مشاهده امکانات و قیمت هر کدام از نرم افزارها به منوی محصولات مراجعه کنید و یا از همین بخش لینک نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در صورتی که کسب و کار شما در ابعاد بزرگ و متوسط می باشد؛ می توانید از امکانات نرم افزار یکپارچه ERP پارمیس استار استفاده نمایید که برای کارخانه ها و شرکت های بزرگ طراحی شده است. جهت مشاهده امکانات نرم افزار یکپارچه پارمیس استار و زیر سیستم های آن میتوانید به اینجا مراجعه کنید.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید