2024-03-28 21:05:20

حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

یکی از عناوین شغلی مهم در موسسات و شرکت ها بدون درنظر گرفتن اندازه و حوزه فعالیت آنها حسابداری امور مالی شرکت است. با درنظر گرفتن این نکته که حسابداری مسئولیت کنترل و ثبت تمام امور مالی شرکت را برعهده دارد، حسابدار کیست ؟ این سمت کاری در کنار اهمیت فراوانی که برای صاحبان کسب و کارها دارد، مسئولیتی پرتنش و پراسترس است و یک اشتباه کوچک می تواند هزینه ای سنگین را به شرکت تحمیل نماید. در این مقاله به بررسی این موضوع حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟ می‌پردازیم.

شیوه انجام مسئولیت‌ها و وظایف حسابدار در طول تاریخ تغییرات زیادی را به خود دیده است، به گونه ای که امروزه با طراحی نرم افزارهای حسابداری مختلف سعی شده است علاوه بر افزایش دقت و امنیت در ثبت اطلاعات مالی، کمی از فشار کاری حسابداران کاسته شود. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده حسابدار شرکت است، آشنا نموده و اهمیت کار با نرم افزارهای حسابداری را توضیح دهیم.

پارمیس پرو

وظایف و مسئولیت های حسابدار

حسابدار کیست؟ تعریف حسابدار به طور کامل در شرح وظایف و مسئولیت‌های آن نهفته است و اگر به طور کامل با وظایف حسابدار آشنا باشید به راحتی می‌توانید تعریفی دقیق از اینکه حسابدار کیست و چه وظایفی برعهده حسابدار است، برای خود داشته باشید. به همین دلیل در زیر لیستی از وظایف و مسئولیت‌های حسابدار بیان شده است:

  • یکی از معمول‌ترین وظایف حسابدار محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان شرکت است. حسابدار بایست الزامات حقوق و دستمزد کارکنان شرکت را تعیین و در پایان هر ماه براساس داده های موجود از ساعت‌های کاری و مرخصی و غیبت کارکنان، میزان حقوق و دستمزد آنها را محاسبه و پرداخت نماید.
  • میزان بودجه، هزینه‌ها و درآمد شرکت، میزان حقوق و دستمزد کارکنان و تمامی فاکتورها و اسناد مربوط به حسابداری را تهیه و بررسی می‌کند.
  • یک حسابدار با نگاهی دقیق به سود و زیان فعالیت‌های شرکت، اعداد و ارقام حاصل از تمام فعالیت‌های انجام شده در شرکت را به صورت دقیق و جزئی به مدیریت ارائه می‌دهد تا مدیریت به آگاهی دقیقی از چگونگی عملکرد شرکت دست یابد. برنامه حسابداری
  • حسابدار از طریق بررسی بودجه شرکت به‌ویژه در پایان سال مالی، از میزان هزینه‌های شرکت و متناسب بودن آن با وضعیت مالی اطمینان حاصل می‌کند. درواقع حسابدار می‌بایست به صورتی دقیق تمامی هزینه‌های شرکت را کنترل نماید و به کمک تجزیه و تحلیل روند درآمد و هزینه‌های شرکت، سطح مناسبی از بودجه را برای فعالیت‌های شرکت در نظر بگیرد.
  • از دیگر وظایف مهم حسابدار ثبت و نگهداری داده‌های مالی شرکت در سیستم حسابداری است. حسابدار باید ورود داده‌ها و اطلاعات را به صورت دقیق انجام دهد، درغیر این صورت کوچکترین اشتباه در ثبت داده‌ها می‌تواند در وضعیت مالی شرکت مشکلاتی را به‌وجود آورد.
  • درنهایت حسابدار به کمک نرم افزار حسابداری مورد استفاده شرکت و ثبت داده‌ها، وظیفه جمع آوری تمام داده‌های مالی و ایجاد گزارش‌های مالی مورد نیاز شرکت برای تصمیم گیری در زمینه فعالیت‌های خود را برعهده دارد. به‌عبارت دیگر، حسابدار مسئولیت ایجاد و نگهداری از پایگاه داده‌های مالی شرکت را برعهده دارد.

مطالعه بیشتر : مالیات چیست؟

خبرنامه پارمیس را از دست ندهید!
هر هفته محتوای اختصاصی و جدیدترین اخبار، مقالات آموزشی حسابداری، مالی و مدیریتی را برای شما میفرستیم.

وظیفه اصلی حسابدار چیست؟

با توجه به لیست مسئولیت‌ها و وظایف حسابدار که در بالا به آن اشاره شد، حسابداری را می‌توان سیستمی در نظر گرفت که در آن فرایند جمع آوری، ثبت و طبقه بندی اطلاعات و ارائه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌های مختلف انجام می‌گیرد. نرم افزار حقوق و دستمزد
بنابراین وظیفه اصلی حسابدار شامل سه مرحله ثبت تمام امور مالی انجام شده در شرکت یا سازمان، تهیه گزارش های مالی مورد نیاز و ارائه آن به مدیریت است. علاوه براین، حسابدار می بایست با درنظر گرفتن استانداردها و دستورالعمل های روز، از دقیق و قانونی بودن تمام معاملات شرکت اطمینان حاصل نماید. می‌توان حاصل کار یک حسابدار را گزارش های مالی مختلفی دانست که براساس این گزارش ها برای انجام امور مختلف و دستیابی به اهداف شرکت تصمیم گیری می شود.

مطالعه بیشتر : صورت سود و زیان

حسابدار یا حسابرس

حسابدار یا حسابرس
حسابدار و حسابرس

اگر چندان با حوزه حسابداری، اینکه حسابدار کیست و مسئولیت‌های آن آشنا نباشید، این سوال برایتان پیش خواهد آمد که آیا حسابدار شرکت همان حسابرس است؟ و یا چه تفاوتی بین مسئولیت های حسابدار و حسابرس وجود دارد که باعث می شود برخی را حسابدار و برخی را حسابرس بنامند؟ قبل از هر چیز باید بگوییم حوزه کاری حسابدار و حسابرس بسیار نزدیک به هم است و این بسیار طبیعی است که عموم افراد تفاوتی بین این دو سمت کاری قائل نشوند. ولی تفاوت هایی مهم بین مسئولیت های حسابدار و حسابرس وجود دارد که باعث تمایز این دو سمت شده است. در زیر برخی از این تفاوت ها را بیان کرده‌ایم.

پارمیس 360

  • بیشتر شرکت ها برحسب نیاز خود یک یا چند حسابدار را به عنوان کارمند ثابت با قرارداد بلندمدت استخدام می کنند که موظف است روزهای ثابتی را در شرکت حضور داشته و مسئولیت ها و وظایف خود را انجام دهد. درمقابل گاهی شرکت ها یا موسسات برحسب نیاز خود، حسابرس را با هدف کنترل و تایید کار حسابدار استخدام می کنند. قرارداد کاری بین کارفرما و حسابرس می تواند به صورت کوتاه مدت و یا پروژه ای بسته شود.
  • با توجه به نوع کاری حسابدار، باید در شرکت فضایی ثابت را برای واحد حسابداری در نظر گرفت. اما حسابرس به دلیل رسیدگی و کنترل بخش های مختلف شرکت نیازی به یک دفتر ثابت در شرکت ندارد.
  • وظیفه اصلی حسابدار بررسی و ثبت روزانه امورمالی شرکت به صورت دقیق و ارائه گزارش مالی در پایان سال یا دوره مالی است تا از این طریق وضعیت شرکت از نظر میزان سوددهی و درصد موفقیت پروژه های انجام شده مشخص شود. دراینجا مسئولیت حسابرس تایید گزارش و ارقام ارائه شده توسط حسابدار است. نرم افزار فروشگاهی
  • برای تمام شرکت ها استخدام سمت شغلی حسابرس ضرورت ندارد و یک شرکت با توجه به نیاز خود می تواند اقدام به استخدام حسابرس نماید. به ویژه زمانی که احتمال وجود فعالیت های غیرقانونی و خلاف استانداردهای حسابداری در شرکت وجود داشته باشد، حضور یک حسابرس بسیار موثر خواهد بود.

حتما از نرم افزارهای رایگان پارمیس استفاده کنید: نرم افزار حسابداری رایگان و نرم افزار حسابداری شخصی و نرم افزار حسابداری آنلاین

نرم افزارهای حسابداری پارمیس

نرم افزار حسابداری
نرم افزار حسابداری پارمیس

درگذشته کار ثبت و نگهداری داده های مالی به صورت دستی و در دفاتر مخصوص حسابداری انجام می شده است که حسابداری را کاری سخت و زمانبر کرده و انجام آن به دقت بسیار بالایی نیاز داشت. اما امروزه به کمک پیشرفت علم و تکنولوژی نرم افزارهای حسابداری مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده اند که در هر کدام از این نرم افزارهای حسابداری با در نظر گرفتن امکاناتی خاص با توجه به نوع و زمینه فعالیت شرکت، سعی شده است دقت در امور حسابداری افزایش و دسترسی به انواع اطلاعات مالی مورد نیاز سریع و راحت تر شود.

نرم افزارهای حسابداری پارمیس نیز با درنظر گرفتن نیاز مشاغل مختلف، با طراحی محیط کاربری ساده این امکان را فراهم کرده است که شرکت های کوچک و بزرگ با توجه به نیاز خود بتوانند کار ثبت اطلاعات مالی را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند. پارمیس با در نظر گرفتن طیف گسترده نیازهای مشاغل مختلف محصولات متنوعی چون نرم افزار حسابداری پارمیس پرو ، نرم افزار یکپارچه پارمیس استار و راهکار ابری پارمیس 360 ارائه کرده است.

پارمیس استارلازم است اشاره کنیم در برخی از مشاغل کوچک نیازی به استخدام حسابدار نیست و صاحب کسب وکار با تهیه نرم افزار حسابداری پارمیس پرو که برای مشاغل مختلف طراحی شده است، می تواند کار ثبت و کنترل داده های مالی خود را انجام دهد. براین اساس شرکت نرم افزار حسابداری پارمیس دوره های آموزش رایگان کار با نرم افزار پارمیس پرو را برای شما در نظر گرفته است. علاوه براین در صورت بروز هر گونه سوال یا مشکلی در زمینه کار با نرم افزار حسابداری پارمیس، کارشناسان ما در بخش پشتیبانی همراه شما خواهند بود.

انواع حسابدار 

انواع حسابدار 

آیا می‌دانستید که انواع حسابدار در شرکت‌های مختلف وجود دارد؟ در نتیجه، از میان این زیرمجموعه‌ها می‌توانید یکی را انتخاب کرده و در آن پیشرفت داشته باشید. در ادامه، این 6 نوع حسابدار را برای شما نام برده و توضیحاتی را در رابطه با هر یک می‌دهیم. 

    1. حسابداران مالیاتی: این گروه از حسابداران، مسئول ارائه انواع مشاوره‌های لازم به سازمان‌ها، اشخاص در زمینه مالیات هستند. از میان طیف گسترده وظایف حسابداران مالیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • دادن رهبردهای لازم جهت کاهش قابل توجه بدهی‌های مالیاتی 
  • شرح دادن کامل و دقیق کلیه قوانین مالیاتی در رابطه با اثرات تغییرات ایجادشده در قوانین و مقررات مالیاتی 
  • تهیه کردن اظهارنامه‌های مالیاتی 
  1. حسابداران عمومی: حسابداران عمومی، ارائه‌دهنده خدمات زیادی به اداره‌های دولتی، مراکز غیرانتفاعی، اشخاص و مشاغل مختلف هستند. از طرفی، این گروه، در سمت مشاور خارجی در سازمان‌های دولتی انجام وظیفه می‌کنند.
  1. حسابداران پروژه: مسئولیت خطیر پیگیری پیشرفت‌های مالی انواع پروژه در شرکت‌ها بر عهده حسابداران پروژه است. در واقع، این افراد دست راست مدیران پروژه‌های مجموعه اقتصادی بوده و همواره در کنار آن‌ها فعالیت می‌کنند. از میان مسئولیت‌های حسابداران پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • جمع آوری کردن کلیه داده‌ها و اطلاعات لازم جهت حسابرسان خارجی و داخلی 
  • تهیه گزارشات مربوط به سودآوری انواع پروژه‌های فردی 
  • تهیه کردن گزارشات مالی جهت پروژه‌های جداگانه سازمان اقتصادی 
  • تحلیل و بررسی تغییرات بوجود آمده در بودجه 
  • تهیه کردن و نظارتی دقیق بر روی بودجه پروژه‌های مختلف 
  1. حسابداران مدیریت: این دسته از حسابداران، با انجام اعمالی از جمله ارائه به موقع و دقیق داده‌ها و اطلاعات غیرمالی و مالی کمک زیادی به مدیران سازمان‌های اقتصادی به عنوان تصمیم گیرندگان کلیدی جهت انجام برنامه ریزی‌های استراتژیک می‌کنند. از میان مهمترین وظایف حسابداران مدیریت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • شرکت در فعالیت‌های مدیریت و ارزیابی ریسک در مجموعه اقتصادی 
  • ارائه توضیحاتی در رابطه با پیامدهای مالی پروژه‌های انجام شده در سازمان اقتصادی 
  • تهیه گزارشات ماهیانه و هفتگی مورد استفاده جهت گرفتن تصمیم گیری‌های کوتاه مدت برای شرکت 
  1. حسابرسان داخلی: وظیفه ارائه گزارشات و ارزیابی‌هایی در رابطه با اثربخشی و کارایی‌های کلیه رویه‌ها، فرآیندها و فعالیت‌های مجموعه اقتصادی از جمله مهم ترین وظایف حسابرسان داخلی به شمار می‌روند. از طرفی، این افراد گزارشات لازم را به مدیریت شرکت داده و بهترین توصیه‌ها را در جهت بهبود هر چه بیشتر فرآیندها و ساختارهای درون سازمان به مدیران می‌دهند.
  1. حسابداران قضایی: حسابداران قضایی، قادر به استفاده از توانایی‌های تحقیق و حسابداری جهت کمک به کشف جرایم مهم و بزرگ مالی همچون پولشویی، اختلاس و کلاهبرداری و همینطور تحلیل و بررسی صحت داده‌ها و اطلاعات مالی هستند. البته، ارائه مشاوره‌های لازم در رابطه با معاملاتی همچون تملک و ادغام نیز از دیگر وظایف این حسابداران است. حسابداران قضایی به طور معمول در اداره‌های دولتی، سازمان‌های مجری قانون، شرکت‌های بیمه، مؤسسه‌های مالی و شرکت‌های حسابداری استخدام و مشغول به کار می‌شوند.
  1. حسابداران مالی: تهیه کلیه صورت‌های مالی و تجزیه و تحلیل معامله‌های تجاری از وظایف مهم حسابداران مالی به شمار می‌رود. خلاصه کردن و ثبت گزارشات حاصل از تراکنش‌های مالی در یک مجموعه اقتصادی از دیگر وظایف این گروه از حسابداران است.
  1. حسابداران هزینه: حسابداران هزینه، اثر زیادی در به حداکثر رساندن سود و کاهش هزینه‌ها در شرکت‌ها دارند. سازمان‌ها برای انجام این کار از ابزارهای مالی بهره می‌گیرند. استفاده از این ابزارها جهت مشخص کردن هزینه‌های خدمات و محصولات بهترین گزینه است.

جمع بندی

اگر قرار است رشته حسابداری را در دانشگاه انتخاب کرده و در آینده به این شغل شریف مشغول شوید، قبل از هر چیز باید بدانید حسابدار کیست و چه وظایفی دارد. در غیراینصورت، امکان مؤفقیت شما در این حرفه صفر است. 

سوالات متداول حسابدار کیست و وظایف حسابدار چیست؟

  1. مسولیت‌های یک حسابدار چه چیزهایی است؟
    مسولیت یک حسابدار تجزیه و تحلیل داده‌های مالی و ثبت آنها است. یک حسابدار بر اساس داده‌های ثبت شده، گزارش‌های مالی را به مدیران و ذینفعان واحد اقتصادی ارائه می‌دهند.
  1. آیا حسابدار همان حسابرس است؟
    خیر، حوزه کاری حسابدار و حسابرس بسیار نزدیک به هم است و این بسیار طبیعی است که عموم افراد تفاوتی بین این دو سمت کاری قائل نشوند.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید