2024-03-28 21:28:32

چگونه هزینه های خود را مدیریت کنیم ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

برای مدیریت کردن هزینه ها اولین گام این است که میزان درآمد خود را برای یک ماه محاسبه کنیم. امکان دارد درآمد ما از حقوق ماهیانه و سود سپرده بانکی ناشی شده باشد. هزینه های ما به دو دسته کلی تقسیم می شوند دسته اول هزینه های اساسی و دسته دوم هزینه های غیر اساسی می باشد.

هزینه های اساسی شامل خوراک پوشاک و … می باشد و هزینه های غیر اساسی شامل هزینه خرید کالاهای لوکس و …. می باشد .

برای مدیریت هزینه ها باید هزینه های غیر اساسی خودمان را کنترل نموده تا بتوانیم به پس انداز خود اضافه کنیم . برای این کار 4 مرحله را باید انجام دهیم که شامل بودجه بندی ، صرفه جویی ، برنامه ریزی مالی و مدیریت اقساط می باشد که رد ذیل مطلب هر کدام از این مراحل را به اختصار توضیح می دهیم .

بودجه بندی:

در گام نخست باید میزان درآمد خود را مشخص کرده وسپس هزینه های خود را به اساسی و غیر اساسی تقسیم نماییم. در گام بعدی پس از پرداخت هزینه های اساسی از درآمد ها اولویت بندی هایی را برای هزینه های غیر اساسی خود برای پرداخت از پس انداز با شرط صرفه جویی در هزینه های غیر اساسی در نظر بگیریم.

صرفه جویی:

صرفه جویی در برخی از هزینه ها امکان پذیر است مثل هزینه هایی که بابت استفاده از انرژی پرداخت میکنیم مثلا با صرفه جویی در مصرف آب و برق و گاز میتوان هزینه ها را در این قسمت کاهش داد وآن را در قسمت های ضروری تر استفاده نمود.
همچنین میتوان با خرید کالاهایی که ضروری تر هستند و مورد استفاده ی ما قرار میگیرند هزینه ها را در این قسمت کنترل نمود تا کمتر برای خرید کالاهای تجملی و غیر ضروری وسوسه شویم.

برنامه ریزی:

وقتی که اهداف مالی کوتاه مدت و یا بلند مدت داشته باشید این اهداف باعث میشوند که کنترل هزینه ها برای ما در اولویت قرار بگیرد. اهداف مالی میتواند سرمایه گذاری و یا شروع یک کسب و کار کوچک برای درآمد زایی باشد حتی خرید خودرو و یا مسکن نیز جزء این اهداف است البته صرفه جویی یکی از راهکارهایی است که باعث می شود رسیدن به اهداف مالی آسان تر شوند.

مدیریت اقساط:

گاهی اوقات استفاده زیاد از وام باعث می شود که برای بازپرداخت آن دچار مشکل شویم و گرفتن وام های متعدد در زمان کوتاه باعث می شود که نتوانیم به درستی برای باز پرداخت آن برنامه ریزی کنیم بهتر است که قبل از دریافت وام برای بازپرداختش برنامه ریزی کنیم و آن مبلغ را به عنوان یک هزینه ضروری در نظر بگیریم تا در امور جاری زندگی دچار مشکل نشویم و بتوانیم با برنامه ریزی دیگر هزینه های خود را به راحتی پرداخت کنیم .

لیست مطالب کانال آموزش حسابداری پارمیس همراه

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید