2024-03-28 20:15:46

تنخواه در امور مالی و نحوه عملکرد آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

تنخواه مقداری وجه نقد است که جهت سهولت در انجام پرداخت ها در اختیار شخص یا اشخاصی که اصطلاحاً کارپرداز یا تنخواه گردان نامیده می شود ، قرار می گیرد تا هزینه های جزیی از آن محل انجام و سپس با ارائه اسناد هزینه ، مبلغ آن تکمیل گردد.
حسابداری تنخواه گردان:
برای ثبت فعالیت های مربوط به دریافت و پرداخت وجوه نقد از دو روش حسابداری می توان استفاده نمود:
1 روش تنخواه گردان ثابت :
در این روش به هنگام اولین پرداخت وجه به کارپرداز ، حساب تنخواه گردان بدهکار و در مقابل حساب بانک بستانکار شده و در نهایت در پایان سال  مالی به هنگام تسویه حساب ، لازم است حساب مزبور ( که در ابتدای سال بدهکار شده بود ) مجددا” بستانکار شود. 
در این روش پس از انجام هزینه و تایید اسناد مربوطه ، چکی معادل مبلغ هزینه در وجه کارپرداز صادر شده و به ازای آن حساب هزینه بدهکار و در مقابل حساب بانک بستانکار می شود.
2 روش تنخواه گردان متغیر :
در این روش هر بار که اسناد هزینه از کارپرداز دریافت می شود ، حساب هزینه و یا احیانا اقلام دیگری مثل دارایی های تحصیل شده بدهکار و در مقابل حساب تنخواه گردان بستانکار می شود.
همچنین در این روش پس از تایید اسناد و به هنگام پرداخت وجه آن ، مجدداً حساب  تنخواه گردان بدهکار و در مقابل حساب بانک ، بستانکار می شود. روش تنخواه متغیر به جهت توجه به گردش حسابها از لحاظ کنترل های داخلی مطلوب تر می شود.
برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید