2024-03-29 16:45:36

وب سیاه؛ فضایی از وب که گوگل آن را ایندکس نمیکند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

بر اساس گزارش منتشر شده توسط Nature، گوگل تنها پردازش و ایندکس چیزی در حدود 16 درصد از وب سطحی را انجام می‌دهد و البته تمامی محتویات موجود در فضای وب عمیق را بدون پوشش گذاشته است. در واقع هر جستجوی انجام شده به‌واسطه موتورهای جستجو، تنها 0.03 درصد از اطلاعات آنلاین را پیش روی ما قرار می‌دهد (یک صفحه از هر 3 هزار صفحه). قسمتی از وب عمیق ممکن است در پایگاه‌های داده‌‌ای وب‌سایت‌های مختلف وجود داشته باشد و توسط موتورهای جستجو، فهرست هم نشده باشد اما این فضا که از آن با عنوان دارک‌نت نیز یاد می‌شود شامل ساختارهای زیرزمینی مخفی است که در آن هکرها، گانگسترها و تروریست‌ها فعالیت می کنند.

اخیرا کتابی با عنوان “جنایات آینده” نوشته مارک گودمن به رشته تحریر درآمده است. کتابی که در آوریل سال 2015 میلادی با عنوان “رونمایی از وب سیاه” در نشریه Popular Science نیز از آن یادشد. هدف از انتشار این مطلب، آشنایی کاربران با فضای متفاوت وب عمیق در مقایسه با فضایی از اینترنت است که هر روز پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

بر اساس این کتاب وب عمیق یا اینترنت ژرف در واقع فضایی است که در آن اطلاعات آنلاین، با بهره‌گیری از گذرواژه‌ها محافظت می‌شوند، در پشت درهای مستحکم محفوظ مانده و یا اینکه در نهایت، به نرم‌افزارهای مخصوص برای دسترسی به این فضا نیاز است. بدنیست بدانید این فضا آنچنان هم محدود نبوده و بر اساس برخی تخمین‌ها، 500 برابر وسیع‌تر از وب ظاهری است که روزانه در آن به جستجو و مشاهده اطلاعات می‌پردازیم.

فعالیت‌های زیرپوستی در وب سیاه

علاوه بر خرید و فروش‌های غیرقانونی در فضای وب سیاه، فعالیت‌های مخوفی نیز در این فضا انجام می‌گیرد که بدون شک، تاثیرات خود را در فضای وب معمولی نیز به جا خواهد گذاشت. به عنوان مثال، در قالب استفاده از ارزهای رایج اینترنتی مانند بیت‌کوین یا دارک‌کوین و البته سیستم پرداختی که از آن با عنوان Liberty Reserve یاد می‌شود راهکاری غیرقانونی و ویژه برای پرداخت وجه، بدون استفاده از اسامی و مشخصات واقعی ایجاد شده است. این در حالی است که برخی وب‌هاست‌ها در کشورهایی مانند روسیه و اوکراین، کاربران را به ارائه مشخصات واقعی هویتی مجبور نکرده و امکان پرداخت به‌صورت ناشناس و از طریق بیت‌کوین را فراهم می‌کنند. این سرویس‌دهنده‌ها حتی به راحتی هشدارهای مقامات دولتی را نیز نادیده می‌گیرند.

استفاده از Tor در میان چندین و چند راهکار نرم‌افزاری برای ورد به فضای تاریک قرار دارد. این مرورگر، سیگنال‌ها را در میان چیزی در حدود 6 هزار سرور، سردرگم می‌کند تا درخواست اصلی کاربر برای بازدید از یک‌ وب‌سایت، مخفی شود. این نرم‌افزار امکان بازدید از صفحات مخفی با پسوند .onion (به‌جای .com) که تنها از طریق این مرورگر امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد را نیز فراهم می‌کند.

در اواسط سال 2014 میلادی، یکی از نفوذگران حرفه‌ای، Grams را به عنوان اولین موتور جستجوی شبکه سیاه وب، توسعه داد. این موتور جستجو این امکان را فراهم می‌کرد تا مجرمین به دنبال خرید دارو، اسلحه و یا حتی حساب‌های بانکی سرقت شده در میان سایت‌های مخفی جستجو کنند. این موتور جستجو حتی به گزینه “I’m Feeling Lucky” و سیستم تبلیغاتی نظیر آنچه در مرورگرهای قانونی مانند گوگل مشاهده می‌کنیم نیز تجهیز شده بود.

مراجع دیجیتالی (ویکی‌ها) ویژه خلافکاران نیز سایت‌های مخفی را بر اساس دسته‌بندی‌هایی نظیر سایت‌های ویژه هک، خرید و فروش، ویروس‌ها و داروها پیش روی افراد قرار می‌دهند. توضحیحات ارائه شده برای هر سایت نیز به مشتری این امکان را خواهد داد تا جنس قاچاق مورد نظر خود را انتخاب و تهیه کند. در نهایت اتاق‌های گفتگوی مخفی که ورود به آن‌ها تنها در قالب دریافت دعوتنامه امکان‌پذیر است و یا حتی انجمن‌های اینترنتی غیرقانونی نیز از جمله راهکارهای دسترسی به وب سیاه هستند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید