2024-03-29 00:59:52

۵ تکنولوژی که می‌توانند صنعت باتری را متحول کنند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
فهرست عناوین مقاله

فهرست مطالب

هر شخص بنا به نیاز ها و سلایق شخصی و فردی خود، در هنگام خرید تلفن همراه به فاکتورهای خاصی توجه می کند. این فاکتور ها میتوانند مواردی مثل: کیفیت دوربین، حافظه داخلی، پردازنده، صفحه نمایش، باتری و … باشند. در طی چند سالی که از محبوبیت گوشی های هوشمند می گذرد، تقریبا تمامی فاکتورها به یک اندازه پیشرفت و توسعه داشته اند و این بار نوبت به باتری تلفن همراه است! در ادامه به 5 تکنولوژی که تحولی در صنعت باتری ایجاد کرده است می پردازیم.

 امروزه کاربران زیادی به باتری تلفن همراه خود اهمیت میدهند. بنابراین زمان آن رسیده تا با استفاده از پیشرفت های جدید علمی روش های جدیدی برای استفاده بهینه از باتری تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد. خوشبختانه کمپانی های ساخت تلفن همراه نیز به فکر یافتن روش های مناسب تری برای ساخت باتری تلفن هوشمند هستند.

 حال به ۵ مورد از مهم‌ترین و جالب‌ترین تکنولوژی‌های ساخت باتری میپردازیم که منجر به پیشرفت‌های بزرگی در زمینه عمر باتری خواهند شد.

 Hush

ابتدا به مواردی می‌پردازیم که مستقیما با فناوری ساخت باتری مرتبط نیست. تیمی از پژوهشگران، مطالعه‌ای را آغاز کردند تا ببینند وقتی نمایشگر یک گوشی هوشمند اندرویدی خاموش است، چقدر انرژی مصرف می‌کند و نتیجه مطالعه آنها نشان داد که پروسس‌های پس زمینه حدودا ۴۵.۹ درصد از توان مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند. ظاهرا بیشتر این توان به خاطر ایرادات نرم‌افزاری به شکل غیرضروری مصرف می‌شود.
این تیم که اعضای آن را افرادی از دانشگاه Purdue، کمپانی اینتل و یک استارت‌آپ به نام Mobile Enerlytic تشکیل می‌دهند، اپلیکیشنی را توسعه داده‌اند که فعالیت‌های پس زمینه اندروید را نظارت کرده و نرم‌افزارهای محبوب کاربر را اولویت‌بندی می‌کند. اپلیکیشن‌هایی که به طور مرتب توسط کاربر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، هنگامی که نمایشگر خاموش است کمتر از پردازنده استفاده می‌کنند.
اپلیکیشنی که به عنوان نتیجه این پژوهش قلمداد می‌شود Hush نام دارد، و توسعه‌دهندگان آن مدعی هستند که می‌توانند مصرف توان روزانه را تقریبا ۱۶ درصد کاهش دهند. شاید این میزان صرفه‌جویی در مصرف توان زیاد نباشد، اما مهم این است که این صرفه‌جویی با روش‌های نرم‌افزاری صورت می‌گیرد، نه سخت‌افزاری. برنامه تیم Hush این است که بتواند با اعمال بهینه‌سازی‌های بیشتر عمر باتری متوسط گوشی‌های اندرویدی را دو برابر کند.

WALDIO

اگر تا‌کنون تلفنی داشته‌اید که بیش از یک سال آن را نگه داشته‌اید، احتمالا متوجه شده‌اید که عمر حافظه داخلی تلفن‌ هوشمند زیاد نیست. مشکل حافظه‌های فلش NAND این است که هر بلوک کوچک داده فقط می‌تواند چند بار بازنویسی شود و پس از مدتی خاصیت الکترومغناطیسی خود را از دست می‌دهد. به بیان دیگر، سیستم عامل هر چه بیشتر داده روی حافظه می‌نویسد، حافظه فلش بیشتر فرسوده شده و بلوک‌های آن از بین می‌رود.
خوشبختانه تیمی از محققان از دانشگاه هانیانگ چین راهی پیدا کرده‌اند تا عمر حافظه‌های داخلی را افزایش دهند. این تیم با بهینه‌سازی سیستم ورودی/خروجی پایگاه داده SQLite که توسط استک اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانسته حجم کل داده‌های نوشته شده را تا یک ششم کاهش دهد. این روش تاثیر مستقیمی روی این دارد که گوشی‌های اندروید بتوانند هنگام نوشتن داده‌ها روی حافظه داخلی سریع‌تر عمل کنند. جالب است بدانید که با اجرای این روش، عمر متوسط باتری تلفن‌های هوشمند اندرویدی تا ۳۹ درصد افزایش می‌یابد.

آنودهای لیتیوم خالص

در سال ۲۰۱۴، محققان دانشگاه استنفورد اعلام کردند که راهی برای بهبود باتری‌های لیتیوم-یون کنونی مورد استفاده در موبایل‌ها یافته‌اند. این پژوهشگران با ساخت لیتیوم با چگالی بالاتر برای آنود باتری، توانسته‌اند پک باتری بسازند که با یک بار شارژ می‌تواند مدت زمان بیشتری دوام بیاورد و فرسایش آن نیز بسیار کندتر از باتری‌های کنونی خواهد بود.
این تیم که توسط استیون چو، وزیر انرژی ایالات متحده هدایت می‌شود می‌گوید که این تکنولوژی می‌تواند عمر باتری تلفن‌های هوشمند را تا سه برابر افزایش دهد. مقاله مرتبط با این مقاله در نشریه Nature به چاپ رسیده است.

مبدل‌های RF-DC

فضای اطراف ما پر است از امواج رادیویی که البته نمی‌توانیم آنها را ببینیم. برج‌های مخابراتی، روترهای وای‌فای و ابزارهای بلوتوث این امواج را ساتع می‌کنند. این امواج رادیویی میزان انرژی‌ها متفاوتی دارند، اما به هر حال تلفن‌های هوشمند ما با این انرژی‌ها احاطه شده‌اند.
تیمی از پژوهشگران از دانشگاه دولتی اوهایو روشی برای شارژ کردن تلفن پیدا کرده‌اند که از همین امواج رادیویی اطراف تلفن‌ها بهره می‌گیرد. با این روش می‌توان امواج رادیویی (RF) را به جریان الکتریکی DC تبدیل کرد تا انرژی مورد نیاز برای شارژ باتری تامین شود. هم‌اکنون محصولاتی چون قاب آیفون ساخت شرکت نیکولا می‌توانند با این روش تلفن هوشمند شما را به کندی شارژ کنند. برای مطالعه بیشتر درباره سایر قاب های عجیب آیفون اینجا را بخوانید. انرژی حاصل از این امواج بسیار اندک است و نمی‌تواند تاثیر خیلی زیادی روی افزایش عمر باتری بگذارد، با این حال این امید وجود دارد که در آینده بتوان انرژی بیشتری از این امواج استخراج کرده و آن را به جریان الکتریکی تبدیل کرد.
در صورتی که فناوری مبدل RF به DC تکامل یابد، می‌توانیم همواره در همه جا یک شارژ وایرلس داشته باشیم که انرژی خود را از فضای اطراف تلفن می‌گیرد؛ فناوری که هم‌اکنون بیشتر به یک رویا شباهت دارد!

سلول‌های سوخت هیدروژنی

همواره گفته شده که سلول‌های سوخت هیدروژنی ناجی صنعت باتری خواهند بود و می‌توانند در این صنعت انقلابی به پا کنند، اما تا کنون این فناوری بسیار ناپایدار بوده و هیچ محصولی بر پایه آن ساخته نشده است. با این حال خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در این حوزه به وجود آمده، به نظر می‌رسد زمان زیادی تا به ثمر رسیدن آن باقی نمانده است.
در این فناوری بر اثر واکنش میان هیدروژن و اکسیژن، الکتریسیته به وجود می‌آید و از آن می‌توان برای شارژ کردن تلفن‌های هوشمند بهره برد. بر طبق گزارشی، یک کمپانی بریتانیایی به نام The Telegraph Intelligent Energy توانسته یک پیل سوخت هیدروژنی بسازد که می‌توان آن را در داخل آیفون قرار داد. گفته می‌شود این سلول کوچک می‌تواند با یک بار شارژ، انرژی مورد نیاز برای یک هفته آیفون را فراهم کند. در این گزارش آمده که این کمپانی توانسته بدون نیاز به خارج کردن باتری لیتیوم-یونی گوشی، سلول سوختی خود را در بدنه آیفون ۶ جای دهد.
برای شارژ کردن این باتری، کاربر باید پس از یک هفته استفاده، از طریق بخش پایینی گوشی هوشمند، یک کاتریج جدید را وارد دستگاه کند. این آیفون ۶ با هر کارتریج می‌تواند در استفاده معمولی یک هفته تمام بی‌نیاز از شارژ مجدد کار کند.

برای دانلود PDF مقاله لطفا ایمیل خود را وارد کنید
call-center2

ارتباط با پارمیس

در ساعات کاری با شماره 87758-021 تماس بگیرید تا کارشناسان ما حداکثر تا 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند.
ساعات پاسخگویی تلفنی:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 17:30
پنجشنبه ها از ساعت 8:30 تا 12:30

لطفا جهت اطلاع از امکانات تماس بگیرید